logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    «1|2|...|495

    Wie zorgt er straks voor mij? (boek)

    Dit boek bevat 12 verhalen over verlangen en vertedering, kracht en kwetsbaarheid: openhartig verteld door vrouwen en mannen, van alle leeftijden, afkomstig uit diverse culturen en werkzaam in verpleeghuizen, zorgcentra en de thuiszorg. Met hun verhalen laten ze de lezer door hun ogen naar hun leven en werk kijken. Ze maken duidelijk waarom ze dit werk gekozen hebben, hoe ze het beleven en wat het voor hen betekent. De verhalen in dit boek kunnen je helpen om een eigen mening te vormen over de zorg voor ouderen. Centraal in dit boek staan verzorgenden, omdat zij het hart vormen van de ouderenzorg. Een extra reden om bij hen te beginnen, is het dreigende personeelstekort. We hopen dat de stem van verzorgenden meer gaat doorklinken in het publieke debat. Hun verhalen zijn de moeite waard. Ze maken ons duidelijk waar het in de zorg om zou moeten gaan: om menswaardigheid en lotsverbondenheid, om het besef dat ieder mens kwetsbaar is, om toewijding en barmhartigheid, om ontmoetingen tussen mensen. Opdat verzorgenden en de mensen die aan hun zorgen zijn toevertrouwd dagelijks zinvolle bladzijden kunnen toevoegen aan het boek van hun leven.
    Gratis
    lees meer

    Van Hamer tot Houvast (boek)

    Reflectief gereedschap voor de coach. In coaching kom je regelmatig momenten tegen die ertoe doen. Momenten waarop sprake is van een zekere ambiguïteit, waarin nog niet zo gemakkelijk valt te beslissen wat je precies als coach te doen staat: ‘Meerdere ‘afslagen’ zijn mogelijk. Tegelijkertijd is sprake van situationele druk om iets te doen, want zo’n moment is ook zo weer voorbij. Op dit soort momenten toont de rijkdom van het vak zich. In dit boek komen een aantal opgaven van de coach in de praktijk aan bod. Opgaven die zich voordoen op diffuse momenten waarin het uitmaakt wat voor keuze je als coach maakt. Steeds beschrijven de auteurs waar je in zo’n situatie houvast aan kunt ontlenen en hoe dan. Dat doen zij vanuit het besef dat ‘hoe je naar die situatie kijkt, maakt wat je ziet’. En dat dat ook -min of meer- bepaalt wat je doet en laat. Het gereedschap dat zij ter beschikking stellen bestaat niet zozeer uit instrumenten zoals hamers dat zijn: Voorschriften of recepten in de vorm van ‘als situatie A, doe dan B’. Zij formuleren ‘reflectief gereedschap’: houvasten die je manier van waarnemen en betekenis geven verrijken, en je handelingsruimte als coach Verruimen. Dit boek biedt een groot aantal kleine inkijkjes in de professionele praktijk van coaching. Coaches kunnen er inspiratie aan ontlenen voor onvoorspelbare momenten in hun eigen praktijk. De verschillende gereedschappen zijn eerder beschreven in de rubriek ‘van hamer tot houvast’ van het Tijdschrift voor Coaching. De rubrieksteksten zijn aangevuld, bewerkt en in een samenhangend kader geplaatst.
    9,95
    lees meer

    Over de grenzen van taal…

    Een themanummer over taal? Daar liepen we snel warm voor op de redactie van TvOO. De ideeën waren eindeloos divers en inspirerend: “Storytelling in organisaties!”, riep de een. “Het leren van een vreemde taal!”, kopte de ander. “Ja en de afwezigheid van taal dan?” “Lichaamstaal.” “Computertaal”, hoorden we. “En misschien ook iets over inclusief taalgebruik, want hoe doen we dat eigenlijk?”
    Gratis
    lees meer

    Dansen, denken, doen!

    Het was Albert Einstein die zei dat we problemen niet kunnen oplossen met hetzelfde denken als waarmee we ze hebben gecreëerd. Maar hoe introduceer je werkelijk andere manieren van denken? Hoe maak je blinde vlekken zichtbaar en kom je voorbij de herhalende patronen van bestaande denkbeelden over jezelf, de ander en de organisatie?
    1,95
    lees meer

    Vergroot je impact

    Een krachtig verhaal kan de wereld veranderen. Het kan mensen vertrouwen geven, in beweging krijgen en connectie brengen. Juist in tijden van crisis en veel veranderingen, zoals nu, mag de kracht van een impactvol verhaal niet worden onderschat.
    1,95
    lees meer

    Op zoek naar je Engelstalige ik

    Wij Nederlanders stonden in 2019 weer op nummer 1 in de jaarlijkse English Proficiency Index, uitgevoerd door Education First. Dat is goed nieuws: als handelsnatie scoren we het best op de internationale voertaal! Benieuwd naar mijn eigen positie deed ik op hun website de sneltest. Ik scoorde extreem hoog: bijna 100 procent en op de spreektest scoorde ik uitmuntend. Maar ik weet wel beter: zo’n testscore zegt niet alles. Iedereen die ‘echt’ iets moet bereiken in gesproken Engels komt daar vanzelf achter. Daarom is het aandeel cursisten Engels bij de meeste taleninstituten sinds jaar en dag het grootst. Hoe verhoudt dat zich tot die eerste plek op de English Proficiency Index?
    Gratis
    lees meer

    1 + 1 = 3

    Investeren in nieuwkomers op de arbeidsmarkt zorgt voor een duurzame inzetbaarheid van deze doelgroep. Tegelijkertijd levert het bedrijf een belangrijke bijdrage op sociaal-maatschappelijk gebied en draagt het zorg voor een stabiel personeelsbestand. Deze investering vereist weliswaar inspanning en samenwerking met verschillende partijen, maar levert uiteindelijk voor zowel bedrijf als nieuwkomer winst op in de vorm van een duurzame arbeidsrelatie.
    1,95
    lees meer

    Sekseverschillen ontmaskeren met taal

    “Kom jongens, we gaan beginnen!” De docent maant de klas tot stilte. Of een teamleider opent het overleg. Niemand kijkt ervan op dat de klas met veertien jongens en zestien meisjes of de groep van acht maatschappelijk werkers op deze manier wordt aangesproken. Ook niet als de maatschappelijk werkers allemaal vrouwen zijn en de teamleider de enige man is.
    Gratis
    lees meer

    Programmeren als taalvaardigheid

    David Giron is Parijzenaar en studeerde informatica aan het European Institute of Technology. Als hoofd Onderwijsprogramma stond hij samen met de Franse telecommiljardair Xavier Niel aan de basis van de oprichting van de inmiddels zeer bekende Franse programmeerschool 42. Sinds 2018 is hij directeur van Codam, de Nederlandse zusterschool van 42 met hetzelfde innovatieve onderwijsmodel en curriculum. Ik sprak hem bij Codam in hartje Amsterdam op het moment dat de eerste studenten op het punt stonden om aan hun afstudeerstage te beginnen.
    1,95
    lees meer

    Hoe bouw je een interne academie die werkt?

    In dit praktijkvoorbeeld laten we je zien hoe je een interne academie kunt bouwen en daarmee het opleidingsaanbod binnen een organisatie stroomlijnt, maar ook de kwaliteit binnen de organisatie vergroot en borgt. Twee jaar zijn we bezig geweest met de bouw en gaandeweg zijn we diverse hordes gepasseerd. We beschrijven onze aanpak en geven tips om je voordeel mee te doen als je zelf aan de slag gaat.
    1,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Op weg naar ruimte en vrijheid

    Crisis als aanleiding om inzicht te vergroten in (je) identiteitswerk

    Datum:
    Locatie:

    Download gratis deze white paper