logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    «1|2|...|482

    Wie zorgt er straks voor mij? (boek)

    Dit boek bevat 12 verhalen over verlangen en vertedering, kracht en kwetsbaarheid: openhartig verteld door vrouwen en mannen, van alle leeftijden, afkomstig uit diverse culturen en werkzaam in verpleeghuizen, zorgcentra en de thuiszorg. Met hun verhalen laten ze de lezer door hun ogen naar hun leven en werk kijken. Ze maken duidelijk waarom ze dit werk gekozen hebben, hoe ze het beleven en wat het voor hen betekent. De verhalen in dit boek kunnen je helpen om een eigen mening te vormen over de zorg voor ouderen. Centraal in dit boek staan verzorgenden, omdat zij het hart vormen van de ouderenzorg. Een extra reden om bij hen te beginnen, is het dreigende personeelstekort. We hopen dat de stem van verzorgenden meer gaat doorklinken in het publieke debat. Hun verhalen zijn de moeite waard. Ze maken ons duidelijk waar het in de zorg om zou moeten gaan: om menswaardigheid en lotsverbondenheid, om het besef dat ieder mens kwetsbaar is, om toewijding en barmhartigheid, om ontmoetingen tussen mensen. Opdat verzorgenden en de mensen die aan hun zorgen zijn toevertrouwd dagelijks zinvolle bladzijden kunnen toevoegen aan het boek van hun leven.
    Gratis
    lees meer

    Van Hamer tot Houvast (boek)

    Reflectief gereedschap voor de coach. In coaching kom je regelmatig momenten tegen die ertoe doen. Momenten waarop sprake is van een zekere ambiguïteit, waarin nog niet zo gemakkelijk valt te beslissen wat je precies als coach te doen staat: ‘Meerdere ‘afslagen’ zijn mogelijk. Tegelijkertijd is sprake van situationele druk om iets te doen, want zo’n moment is ook zo weer voorbij. Op dit soort momenten toont de rijkdom van het vak zich. In dit boek komen een aantal opgaven van de coach in de praktijk aan bod. Opgaven die zich voordoen op diffuse momenten waarin het uitmaakt wat voor keuze je als coach maakt. Steeds beschrijven de auteurs waar je in zo’n situatie houvast aan kunt ontlenen en hoe dan. Dat doen zij vanuit het besef dat ‘hoe je naar die situatie kijkt, maakt wat je ziet’. En dat dat ook -min of meer- bepaalt wat je doet en laat. Het gereedschap dat zij ter beschikking stellen bestaat niet zozeer uit instrumenten zoals hamers dat zijn: Voorschriften of recepten in de vorm van ‘als situatie A, doe dan B’. Zij formuleren ‘reflectief gereedschap’: houvasten die je manier van waarnemen en betekenis geven verrijken, en je handelingsruimte als coach Verruimen. Dit boek biedt een groot aantal kleine inkijkjes in de professionele praktijk van coaching. Coaches kunnen er inspiratie aan ontlenen voor onvoorspelbare momenten in hun eigen praktijk. De verschillende gereedschappen zijn eerder beschreven in de rubriek ‘van hamer tot houvast’ van het Tijdschrift voor Coaching. De rubrieksteksten zijn aangevuld, bewerkt en in een samenhangend kader geplaatst.
    9,95
    lees meer

    Conflict

    Overal om ons heen zijn er conflicten. In ons zelf, tussen ons en anderen, thuis, op straat en zeker ook op het werk. Conflicten zijn aan de orde van de dag in organisaties. In 2018 gaf 30,2% van alle werkende Nederlanders aan een conflict op het werk te hebben (Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden, 2018). Overal waar mensen samen moeten werken is het waarschijnlijk dat er conflicten ontstaan (Rispens, 2014). Dat betekent dus dat conflicten een inherent onderdeel van samenwerken binnen en tussen organisaties vormen. Hoe ontstaan dan die conflicten? Wat zijn de effecten van conflicten op het leren en ontwikkelen van werkende individuen, teams en organisaties? En vooral, wat kun je ermee als HRD professional?
    Gratis
    lees meer

    Bonje met bazen

    Iedereen met voldoende vlieguren heeft het wel eens meegemaakt: een openlijk of een half verborgen conflict met een manager, coördinator of bestuur of, nog erger, met de hele top van een organisatie en alle stakeholders eromheen. De redenen kunnen legio zijn: onenigheid over de koers, onmogelijke eisen die aan jou en je team gesteld worden, vriendjespolitiek, corruptie of gewoon hufterig gedrag van de baas die elke arbeidsvreugde tot diep onder het nulpunt doet bevriezen. De vraag is dan wat je daarmee aan moet. Een vraag die des te urgenter wordt als de irritatie en het verlies aan vertrouwen in de leiding structureel zijn geworden. Is er dan nog hoop het tij te keren?
    1,95
    lees meer

    Leidt conflict tot leren of andersom?

    Welke ervaringen hebben HRD-professionals in het veld met conflicten rondom leren? Of met het leren dat zij ervaren rondom conflicten? We vroegen een aantal vakgenoten om deze ervaringen met ons te delen en hebben ze hier voor je gebundeld.
    1,95
    lees meer

    Conflicten te lijf met provocatie

    Daar gaan we weer, dacht Karin, HR-businesspartner bij een grote bank, de zoveelste sociaal wenselijke training waarin de deelnemers alleen gedrag laten zien waarmee ze willen voldoen aan de wens van de omgeving...
    1,95
    lees meer

    Zonder wrijving geen glans

    In de afgelopen jaren zijn er diverse ingrepen geweest in het HR-beleid voor het waarderen van functies. Tijdens een gesprek met Annemieke Doornkamp (Achmea), Alrik Boonstra (Jumbo Supermarkten) en Johan de Jager (gemeente Bodegraven) verkennen we het spectrum en nemen we een kijkje achter de schermen bij deze totaal verschillende organisaties die functiewaardering allemaal op eigen wijze vormgeven.
    1,95
    lees meer

    Conflicten en escalatie

    Regelmatig begeleid ik workshops voer conflicten en tegenstellingen. Tijdens die workshops zeggen veel mensen van zichzelf dat ze bijna nooit conflicten hebben. Maar na een korte introductie over gedoe en conflicten blijkt bijna iedereen ervaring te hebben met tegenstellingen. Een kwestie van framing en definitie. We zien onszelf niet graag als iemand die bij conflicten betrokken is. En dat is jammer, want dat maakt het lastiger om te bepalen hoe we kunnen handelen in situaties waarin de spanning oploopt.
    1,95
    lees meer

    Conflict versus werkgeluk

    Conflicten in organisaties zijn aan de orde van de dag. In 2018 gaf 30,2% van alle werkende Nederlanders aan een conflict op het werk te hebben (Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden, 2018). Conflicten op het werk worden vaak gedreven door bestaande verschillen tussen werknemers en het werken in teamverband (De Dreu, 2005). Zo verschillen werknemers in de persoonlijke doelen en belangen die ze nastreven, in de opvattingen, normen en waarden die zij ontwikkeld hebben en de manier waarop zij de werkelijkheid waarnemen. Veel mensen werken in teams, waarbij men van elkaar afhankelijk is bij het behalen van doelstellingen en het verdelen van werk. En men vaak moet samenwerken met collega’s die men niet zelf heeft uitgezocht. Conflicten in organisaties lijken dan ook onoverkomelijk.
    1,95
    lees meer

    Conflicterende belangen in het familiebedrijf

    Op 17 april 2019 publiceerde de Volkskrant een artikel met als kop Leegloop top Centric houdt aan: opnieuw vertrekt een directeur. De strekking van het verhaal: dienstverlener Centric verkeert in crisis sinds de zelfverklaarde cyberspecialist Rian van Rijbroek een rol heeft gekregen in het leven en het bedrijf van oprichter en miljonair Gerard Sanderink.
    1,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Dag van de Coach - 2020

    Thema - WERK-DRUK

    Datum: 4 juni 2020
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »