logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    «1|2|...|9

    Zingeving (volledige uitgave, 14 artikelen)

    Is ‘zingeving’ te lezen als twee verschillende woorden: zin en geven? Wat is dan de zin en wat is het geven? Dat ‘zin’ in de context van deze uitgave van Psychosociaal Digitaal iets met een samenhangende verzameling woorden te maken heeft en daarmee een complete en begrijpelijke tekst oplevert, laat ik buiten beschouwing. Deze hele tekst bestaat uit zin-nen.   INHOUD THEMA ‘ZINGEVING’ (JUNI 2019)   Column Zingeving – Jos Govaarts Zijnsgericht begeleiden - Fred Korthagen, Ellen Nuijten Zingevende gespreksvoering -  Marjoleine Vosselman Leven met bezieling - Jasmin Vogeley Het enige dat je echt kunt veranderen, is je verleden  -  Jakob van Wielink, Leo Wilhelm De kracht herontdekken die je was kwijtgeraakt - John Stolvoort Heeft zingeving zin? - Sijtze de Roos Wat betekent het om in deze tijd te leven? - Merlijn Koch Zin in het leven,  Een verhaal over zingevingswerk - Annette Filippo Meer zin in het leven door goede relaties - Mirella Brok Waar is het grote geheel gebleven? - Mirjam Windrich Emotionele en geestelijke aspecten van kanker, In gesprek met Henk Fransen – Ineke Hamstra Zingeving bij herstel - Walter Krikilion  
    5,95
    lees meer

    Perfectionisme (volledige uitgave, 15 artikelen)

    INHOUD THEMA ‘PERFECTIONISME’ (december 2018) Perfectionisme, een gelaagd fenomeen, Erwin van Meekeren Perfectionisme, Jaap van der Stel Klinisch perfectionisme - Een groepsbehandeling, Bernardette Blom, Judith Hamers-de Boer & Annemieke Polling Perfectionistische jongeren met faalangst, Trix van Lieshout & Ron van Deth Ontwikkelingsgericht coachen van perfectionisme, Marcel Hendrickx Van praten over naar ervaren van, Jasmin Vogeley De epidemie van perfectie, Sabine van Roest Perfectionisme bij hoogbegaafde leerlingen, Dylan Hyman Perfectionisme - Drama of goede eigenschap? Bert van Dijk Tri-Energetica en perfectionisme in het vak van leraar, Sander van Hesteren & Henry Marshall Perfectionisme is van ons allemaal, Luc van de Steene Verhalen die werken, John Stolvoort De man met de zweethanden, Arnold Vermeulen​ Perfectie: kun je het voelen, vastpakken en zien? Danka Hüsken-Smit Perfectie in ons leefpatroon, Sander van Hesteren & Henry Marshall
    5,95
    lees meer

    Ethiek (volledige uitgave, 10 artikelen)

    INHOUD THEMA ‘ETHIEK’ (juni 2018) Thema’s in een beroepscode, Karel Soudijn Waarde onbekend, Merlijn Koch #MeToo onder therapeuten en counsellors, Ron van Deth Overdenking: Verstandhouding, Ineke Hamstra Ethische normen voor coaches, Alexander Vreede Hoe ethisch verantwoord is mijn therapie, Arnold Vermeulen Doodswensen, Ineke Hamstra Coachen op de grens van afstand en nabijheid, Klaartje van Gasteren, Jakob van Wielink & Leo Wilhelm Boekrecensies, Audrey de Jong Tekentaal: Ethiek, hoe zorg je daarvoor? Danka Hüsken-Smit Overdenking: Ethiek van de therapeut, Marijke Comello
    5,95
    lees meer

    Boosheid (volledige uitgave, 14 artikelen)

    INHOUD THEMA ‘BOOSHEID’ (december 2017) De functie van boosheid, John Stolvoort Geweldloze communicatie, John Stolvoort Inzet van therapiehonden voor ex-kankerpatiënten, Fauve Goossens “Het gaat uiteindelijk om kwaliteit”, Annelies van Lonkhuyzen Boosheid als psychische aandoening, Ron van Deth Boosheid en liefde, Marry & Piet Weisfelt Bestaat de positieve kracht van woede? Riekje Boswijk “Laten we anders zijn dan de wereld nu is”, Anne Schaap Boos zijn is gezond, Peter Thijssens Boekrecensies Meer lezen over boosheid Snel boos? Leun achterover!, Lotte Veenstra Boosheid in tekentherapie, Danka Hüsken-Smit & Dorothea Waalder Er gaat niets boven een goed conflict, Bas Delleman
    5,95
    lees meer

    Therapeutische relaties (volledige uitgave, 13 artikelen)

    INHOUD THEMA ‘THERAPEUTISCHE RELATIES’ (juni 2017) De therapeutische relatie als hoeksteen, Ron van Deth Het belang van de therapeutische relatie bij psychosociale therapie, John Stolvoort Als de therapeutische relatie stokt… wat dan? Ineke Hamstra De therapeutische Relatie, Sonja Bouwkamp & Roel Bouwkamp Je suis kindercoach, Natascha Bruti Als egels zich aan elkaar warmen, Arnold Vermeulen “Dat ik niet de enige ben”, Walter Stamkart De relatie met de cliënt is geen relatie, Harm van der Gaag Van praten over het kind naar communiceren met het kind, Martine Delfos Nee! als Noodzaak, Tinka Verhulst Hoe ik in mijn praktijk als online begeleider een relatie bouw met mijn cliënten, Marjanne Peters Waar hebben we nog geen volwassen benen? Fokke Slootstra De kracht van de Ontmoeting, Lieuwe Koopmans
    5,95
    lees meer

    Angst (volledige uitgave, 11 artikelen)

    INHOUDSOPGAVE 'ANGST' (november 2016) De realiteit van angst, John Stolvoort Systemisch werken en angst, Ineke Hamstra Behandeling van angst bezien vanuit de hypnotherapie, Ingrid Mehrtens Vertrouwen op moerassige grond, Ralph Evers Het verschil in angst tussen jongens en meisjes, Lia van Kooten Verkracht en veerkracht, Annette Nobuntu Mul Angst is niet voor rede vatbaar, Jikke Verhulst De methode Logosynthese®, Ineke Kersten Hoe je een trauma kunt begrijpen, Linda Wennekers “Als je het doel hebt bereikt en er is dan niks, dan is de zon weg”, Anneke Dorrestein Angst is een goede raadgever – zeker voor (jonge) mannen, Marten Bos De realiteit van angst Angst, elk mens heeft er wel eens last van. Meestal gaat het om een situatie die we als pijnlijk of onaangenaam ervaren. Angst komen we in verschillende gedaantes tegen. Denk bijvoorbeeld aan de angst voor het geven van een presentatie, angst om te falen op een examen, angst om te vliegen, of voor de tandarts, angst voor spinnen. Kleine angsten die van grote invloed kunnen zijn op ons leven. Lees de volledige inleiding op dit themanummer
    5,95
    lees meer

    Agressie - Geweld - Pesten (volledige uitgave, 9 artikelen)

    INHOUDSOPGAVE 'AGRESSIE-GEWELD-PESTEN' (maart 2016) Agressie op de werkvloer Maartje Bakhuys Roozeboom & Seth van den Bossche Voorkom omstanderhouding Adrienne Hubert Huiselijk geweld in perspectief Kristin Janssens & Anouk Visser  Pesten als groepsproces  René Veenstra & Gijs Huitsing Work hard, play hard, rest hard, Interview met Arko van Brakel Henny van den Berg & Ineke Dicker Tekentaal Marie-Jose Meulenbelt – Verdam Agressie in de zorg John Stolvoort Het houd niet op... niet vanzelf Ferdinand Bijzet Dagelijks een portie agressie Naomi Albrechts Voorwoord Dit is het eerste nummer van Psychosociaal Digitaal. Een initiatief van de psychosociale sector van de RBCZ, die bestaat uit zeventien beroepsverenigingen. Leden van deze verenigingen zijn therapeuten die allen werken met cliënten die klachten hebben op het psychosociale vlak. Dit kunnen individuele volwassenen zijn of kinderen, pubers, gezinnen, of mensen die partners van elkaar zijn. Therapeuten in de psychosociale sector hebben met elkaar gemeen dat ze de cliënt benaderen als een gezond mens met een klacht, die het vermogen heeft zichzelf met ondersteuning te helen. Tegelijkertijd vertegenwoordigen de aangesloten beroepsverenigingen therapeuten met een verscheidenheid aan vakdisciplines, die leiden tot verschillende interpretaties en een andere aanpak bij dezelfde klacht. Juist vanwege deze verscheidenheid binnen de psychosociale sector, ontstond het idee om tot een inhoudelijke uitwisseling van ideeën en opvattingen te komen rondom een specifiek thema, met het doel om meer kennis te verkrijgen van elkaars vakdiscipline, zodat elke psychosociaal therapeut zijn horizon kan verbreden. Dit eerste nummer met als thema Agressie – Geweld – Pesten laat zien dat psychosociaal Digitaal een uitstekend platform is voor de uitwisseling en verkenning van een thema vanuit diverse gezichtspunten. Ik wil graag de initiatiefnemers feliciteren met dit resultaat en ik wens de redactie veel succes met de verdere ontwikkeling van deze uitgave. John Stolvoort Voorzitter RBCZ.
    Gratis
    lees meer

    Levenslang (volledige uitgave, 17 artikelen)

    INHOUD THEMA 'LEVENSLANG' (april 2019) Re-integratie van ex-gedetineerden, Met sport en koffie ontsnappen aan de tralies - Martin Reekers De levenslange invloed van het gezin, Biografiewerk bij het oplossen van vaste patronen - Marja Postema Gezondheid en leefstijl als basis voor succesvol langer doorwerken, Interview Annet de Lange - Martin Jan Kraak De kracht van dienend leiderschap, Een Leven Lang Leren - Cora van Rossum PRAKTIJK Het gouden kalf van de hr-professie, Impressie van de uitreiking van de HR Proffie - Martin Reekers Studie kiezen versus studiekeuze, Casus - Gertie Boleij Omgaan met een beperking - José Otten Overgang, een leven lang, Hoe zorg je dan voor inzetbaarheid? - Pauline Kemkers Ontwikkeladvies 45plus: een schot in de roos, Evaluatie van 55 trajecten - Caroline Krul KENNIS & KUNDE Ouders betrekken bij LOB, Proefschrift - Annemarie Oomen Uitsluiting van oudere werknemers, Hoe voorkomen we het? - Mike Brouwer Motivatie en keuzes: een kwestie van verwachtingen - Evelyne Meens De Wajong, een levenslange voorziening? - Marcel Lionell van Kammen OPINIE & DISCUSSIE De BV IK werft klanten, Ondernemerschap als competentie voor de werknemer - Leni Minderhoud Van een leven lang leren naar een leven lang ontwikkelen …en waarom dat leuker is - Judith Semeijn Je leven lang leren - Anton Philips Levenslang leren - Els Ackerman Levenslang Als je wordt geboren dan heb je levenslang, een leven lang leven. En wat je doet met dat leven is voor iedereen anders. Als baby ben je nog totaal afhankelijk en kun je weinig zelf bepalen. Als je ouder wordt dan neemt de mate waarin je zelf regie kunt nemen steeds meer toe. Jongeren willen graag ontdekken en leren. Je ziet iemand iets doen en wil dat ook uitproberen. Naarmate mensen ouder worden, zie je dat bij een aantal de fun van het ontdekken en het leren, het nieuwe op te zoeken, meer en meer gaat verdwijnen. Dit terwijl er nog zo veel nieuws is en je tot op hoge leeftijd altijd nog wat kunt leren.   Een mooi voorbeeld is de vader van een vriendin van mij. Hij heeft zichzelf op 86-jarige leeftijd een nieuwe gewoonte aangeleerd. Na 66 jaar te hebben gerookt, heeft hij besloten ermee te stoppen. De wandeling naar de sigarettenwinkel werd te ingewikkeld voor zijn oude gestel. Hij besloot te gaan onderzoeken hoe het zou zijn om niet te roken. Toen de eerste dag niet roken was gelukt bedacht hij, dat als hij één dag kan stoppen hij dat ook zeker nog een tweede dag zou moeten kunnen. Het is hem, door zijn onderzoek en te leren ervaren hoe het is om niet te roken, gelukt om uiteindelijk een niet-roker te worden. Hij is helaas vorig jaar op 91-jarige leeftijd overleden. Erg spijtig en wat een mooi voorbeeld en mooie levensles. ‘Als het je één dag lukt dan lukt het je vast ook een tweede dag.’ Een prachtig verhaal om te illustreren dat het ontdekken en leren nooit hoeft te stoppen. Zo kan een leven lang leren en ontwikkelen altijd weer iets nieuws opleveren. In welke mate heb je levenslang als je ooit in detentie hebt gezeten? Hoe kom je weer aan de bak met een strafblad? Martin Reekers schrijft hierover. Een leven lang leven met een beperking, een Wajong-uitkering biedt tot nu toe een vangnet om inkomsten te genereren. Hoe gaat dit in de toekomst? Marcel Lionell van Kammen deelt zijn ervaring. Mike Brouwers breekt een lans voor oudere werknemers. Het is vooral de evolutie die ervoor zorgt dat zij een stigma krijgen. Caroline Krul heeft ondertussen met meer dan zestig mensen het Ontwikkeladvies 45+ doorlopen. Zij deelt haar bevindingen.   Via deze weg wil ik de lezers laten weten dat er in de redactie van LoopbaanVisie wat verschuivingen hebben plaatsgevonden. Wij hebben versterking gekregen van Marcel Lionell van Kammen, Lotte Leukhausen, Anke Meerding, en Inge Rechterschot. Helaas hebben Yvette Kokee, Liesbeth Bezem en Els Ackerman afscheid genomen. Allen grote dank voor jullie inzet de afgelopen jaren. En vooral dank aan Els, die redactielid was vanaf het eerste uur van LoopbaanVisie.
    5,95
    lees meer

    Studiekeuze (volledige uitgave, 18 artikelen)

    NHOUD THEMA ‘STUDIEKEUZE’ (januari 2019) Studiekeuze als momentopname, Loopbaanleren voor toekomstbestendig onderwijs - Marinka Kuijpers De rol van de decaan in het voortgezet onderwijs, Het gaat om ervaringsgericht leren - Reinier Gerritzen Welke studie past bij mij? Weloverwogen kiezen vraagt om goede begeleiding - Yvet Blom Loopbaancompetenties voor loopbaansucces: realiteit of verbeelding? - Peter den Boer & Frans Meijers Een adempauze vóór je doorstudeert? Waarom een tussenjaar kan bijdragen aan een goede studiekeuze - Martin Reekers PRAKTIJK Wat kenmerkt de succesvolle professional? Vijf basiscapaciteiten voor succes en veerkracht -  Willem Verbeke De bril van een bezoeker Impressie van het Noloc-congres 2018 -  Martin Reekers Altijd reuring!  Hoe zichtbaar is een decaan? - Reineke Essers Het gesprek: een zaak van betekenis Loopbaantool - José Otten Een jongerenplatform voor loopbaanprofessionals, Korte introductie van Young Professionals - Inge Rechterschot & Lotte Leukenhaus KENNIS & KUNDE IAEVG Conferentie in Gothenburg: A need for Change - Gert van Brussel & Judith Semeijn Toekomstbestendig beroepsonderwijs Onderzoek naar de implementatie van LOB in het mbo - Aniek Draaisma Grasduinen in de ACT toolkit  Innovatieve werkvormen voor studiekeuzebegeleiding - Albert de Folter & Tom Luken OPINIE & DISCUSSIE Analist - Joke Tacoma Laveren tussen droom, wens en realiteit Welke ontwikkelingen beïnvloeden studiekeuze? -  Harry Meerts Tuinman of econoom? Wat vinden leerlingen van LOB? Julia Roorda, Rosa van Zandvoort & Veerle Pinckaers Jezelf schrijven Boekbespreking - Tom Luken Studiekeuze toen en nu Is er iets aan het veranderen? Judith Semeijn   Studiekeuze Het themanummer Studiekeuze zette mij aan het denken over mijn eigen studiekeuze.Ik ben voor wat betreft mijn opleidingen een zogenaamde ‘stapelaar’. Mavo, havo, een jaar hbo en daarna universiteit. Op mijn veertiende moest ik dus al kiezen welke vakken ik zou laten vallen. Ik had totaal geen idee welke vervolgopleiding ik wilde gaan volgen, dus was mijn keuze vooral gebaseerd op waar ik goed in was en wiskunde. Na het afronden van mijn middelbare school ben ik logopedie gaan studeren. Na een jaar heb ik de overstap gemaakt naar de universiteit om psychologie te gaan studeren.  Hoe ik tot de keuze ben bekomen om psychologie te gaan studeren is verre van doordacht, eerder het gevolg van een toevalligheid. Ik kwam op een zonnige dag in de winkelstraat in Leiden een goede vriendin en studiegenoot tegen. Zij vertelde me dat ze psychologie ging studeren na een jaar hbo. Ik reageerde verbaasd “Oh, kan dat dan?” Ik wist niet dat je na een jaar hbo kon doorstromen naar de universiteit, maar ik had er wel oren naar. Het naar mijn idee schoolse systeem van het hbo stond mij wat tegen. Ik heb het dan over 80 procent aanwezigheidsplicht en het klassikaal les krijgen. Niet helemaal een goede motivatie om over te stappen, maar gelukkig leek psychologie mij ook wel interessant. Ik heb me ingeschreven voor een studie psychologie en zo geschiedde. Binnen de studie psychologie heb je verschillende afstudeerrichtingen. Ik heb uiteindelijk, na mijn propedeuse, gekozen voor economische psychologie. Hiervoor moest ik verhuizen naar Tilburg. Verhuizen naar een andere stad was vooral de reden van deze keuze; ik had geen enkel idee welk beroep hierbij hoorde. Ook weer niet echt een goede doordachte studiekeuze zo op het eerste, en misschien ook wel het tweede gezicht. Ik ben benieuwd of ik nu andere keuzes zou maken door gebruik te maken van de mogelijkheden die er tegenwoordig zijn om een doordachte studiekeuze te maken.   Er zijn tegenwoordig veel mogelijkheden om te onderzoeken welke studie het beste bij je past. Je kan dit laten testen, met decanen hierover spreken, studiekeuzeprogramma’s volgen of een tussenjaar doen gevuld met oefeningen en trainingen. In deze uitgave worden bovenstaande mogelijkheden beschreven. Vanuit de wetenschappelijke hoek komt Marinka Kuijpers aan het woord met haar artikel Loopbaanleren voor toekomstbestendig onderwijs. Verder lees je een interview met Daniëlle Vogels van het ‘Tussenjaarkenniscentrum’. Tevens komen er drie decanen aan het woord van het Dongemond College over de rol van de decaan. In dit nummer komen ook jongeren aan het woord in een reflectieartikel van drie leerlingen uit de derde en vierde klas van het gymnasium die in hun eigen woorden hun mening geven over het LOB-traject dat zij hebben gevolgd. Verder de eerste column van hoogleraar duurzaam HRM en bijzonder hoogleraar Loopbaanmanagement Judith Semeijn. En de laatste bijdrage van Frans Meijers die hij, voor zijn overlijden, samen schreef met Peter den Boer. Frans Meijers is ons in november ontvallen. Frans was betrokken bij LoopbaanVisie als lid van de adviesraad en hij deelde regelmatig zijn visie via artikelen in LoopbaanVisie. Veel leesplezier. Marlies van Venrooij Hoofdredacteur LoopbaanVisie hoofdredacteur@loopbaan-visie.nl
    5,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Dag van de Coach

    Thema: Stress

    Datum: 6 juni 2019
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »