logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    «1|2|...|44

    Leraren en schoolleiders: leiders en volgers

    Gedeeld leiderschap’ en ‘leiderschap van leraren’ zijn twee begrippen die steeds vaker terugkomen in discussies over schoolorganisaties. In dit artikel licht Marco Snoek de beide begrippen toe en beschrijft hij de consequenties voor leraren en schoolleiders.
    1,95
    lees meer

    Drie lessen voor succesvol onderwijsbeleid

    In deze rubriek beschouwen Sietske Waslander of Edith Hooge kwesties van onderwijsbestuur en -beleid. In een kleine serie van drie ging Edith Hooge in op drie lessen voor succesvol onderwijsbeleid. In dit nummer de laatste les.
    1,95
    lees meer

    Collegiaal waarderend onderzoek

    Steeds meer schoolbesturen kiezen voor een vorm van collegiale visitatie met als doel om met en van elkaar te leren, en zo de kwaliteit van het onderwijs in gezamenlijkheid te versterken. Annechien van Buurt en Eefje Teeuwisse ontwikkelden hiervoor het collegiaal waarderend onderzoek (CWO) met het oog op een hoge leeropbrengst voor zowel de ontvangende school als de bezoekende commissie. In dit artikel beschrijven zij de belangrijkste lessen die ze tijdens het opzetten en uitvoeren van deze CWO’s geleerd hebben.
    1,95
    lees meer

    Hoe zit het met uw ... niet-weten?

    “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.” Schoolleiders met de onbevangenheid van Pippi Langkous ken ik niet zoveel. De meesten prefereren een goed beschreven projectplan, lekker blauw, met meetbare doelen.
    Gratis
    lees meer

    Motor voor innovatie en kwaliteit van opleiden

    Het middelbaar beroepsonderwijs internationaliseert volop, getuige bijvoorbeeld het grote aantal mbo-studenten die in het kader van hun stage in het buitenland verblijven. Een internationale oriëntatie is ook voor beroepen op mbo-niveau belangrijk. Mede op basis van interviews met 23 bestuurders van mbo-instellingen die internationalisering hoog in het vaandel hebben staan, brengen Eline van der Net en Ellen Hanselman de stand van internationalisering in het mbo in kaart.
    1,95
    lees meer

    Boeken

    Gelezen: • Neeleman, A. (2019). School autonomy in practice: School intervention decision-making by Dutch secondary school leaders.
    Gratis
    lees meer

    Leiderschap en plein public

    Het zal je maar gebeuren als schoolleider. Docenten wijzen je erop dat de school op sociale media trending is. Een filmpje gaat rond. Een van jouw docenten zet een leerling uit het lokaal. Een fysieke activiteit, die het op beeld goed doet getuige de hoeveelheid views. Inmiddels hangen krant en de televisie aan de lijn. In dit artikel schetst Anne Jan van den Dool wat voor soort leiderschap in dergelijke situaties nodig is.
    1,95
    lees meer

    Grande école Europa (Européenne?)

    In het Vlaams onderwijs is een grote ruk naar rechts in de maak. Het regent immers al een tijd alarmerende signalen over de malaise in het onderwijs: een nijpend tekort aan goed opgeleide leraren, de in massale burn-outs resulterende overbevraging van het onderwijspersoneel, het dalend kennisniveau van leerlingen, het gebrek aan motivatie bij middelbare scholieren en de daaruit voortvloeiende ongekwalificeerde uitstroom…
    1,95
    lees meer

    Wat weten we nu eigenlijk?

    Uitkomsten van onderwijsonderzoek zijn waardevol. Niet omdat ze zoals sommigen denken, de basis zouden kunnen vormen voor evidence based onderwijs. Hun belang is veeleer dat ze mensen in de praktijk aan het denken kunnen zetten, een spiegel vormen of alternatieve handelingsmogelijkheden bieden. Dat vergt niet alleen dat onderzoekers een open oog voor de praktijk moeten hebben en in staat zijn de noodzakelijke vertaalslagen te maken. Maar ook dat leraren, schoolleiders en bestuurders ervoor open moeten staan. In deze DNM Focus gaat het om de vraag wat ervoor nodig is om vruchtbare samenwerking te bevorderen tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk.
    1,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    HRD-Congres Liefde voor leren

    Thema: Aandacht

    Datum: 14 februari 2020
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »