logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    «1|2|...|8

    Perfectionisme (volledige uitgave, 15 artikelen)

    INHOUD THEMA ‘PERFECTIONISME’ (december 2018) Perfectionisme, een gelaagd fenomeen, Erwin van Meekeren Perfectionisme, Jaap van der Stel Klinisch perfectionisme - Een groepsbehandeling, Bernardette Blom, Judith Hamers-de Boer & Annemieke Polling Perfectionistische jongeren met faalangst, Trix van Lieshout & Ron van Deth Ontwikkelingsgericht coachen van perfectionisme, Marcel Hendrickx Van praten over naar ervaren van, Jasmin Vogeley De epidemie van perfectie, Sabine van Roest Perfectionisme bij hoogbegaafde leerlingen, Dylan Hyman Perfectionisme - Drama of goede eigenschap? Bert van Dijk Tri-Energetica en perfectionisme in het vak van leraar, Sander van Hesteren & Henry Marshall Perfectionisme is van ons allemaal, Luc van de Steene Verhalen die werken, John Stolvoort De man met de zweethanden, Arnold Vermeulen​ Perfectie: kun je het voelen, vastpakken en zien? Danka Hüsken-Smit Perfectie in ons leefpatroon, Sander van Hesteren & Henry Marshall
    5,95
    lees meer

    Ethiek (volledige uitgave, 10 artikelen)

    INHOUD THEMA ‘ETHIEK’ (juni 2018) Thema’s in een beroepscode, Karel Soudijn Waarde onbekend, Merlijn Koch #MeToo onder therapeuten en counsellors, Ron van Deth Overdenking: Verstandhouding, Ineke Hamstra Ethische normen voor coaches, Alexander Vreede Hoe ethisch verantwoord is mijn therapie, Arnold Vermeulen Doodswensen, Ineke Hamstra Coachen op de grens van afstand en nabijheid, Klaartje van Gasteren, Jakob van Wielink & Leo Wilhelm Boekrecensies, Audrey de Jong Tekentaal: Ethiek, hoe zorg je daarvoor? Danka Hüsken-Smit Overdenking: Ethiek van de therapeut, Marijke Comello
    5,95
    lees meer

    Boosheid (volledige uitgave, 14 artikelen)

    INHOUD THEMA ‘BOOSHEID’ (december 2017) De functie van boosheid, John Stolvoort Geweldloze communicatie, John Stolvoort Inzet van therapiehonden voor ex-kankerpatiënten, Fauve Goossens “Het gaat uiteindelijk om kwaliteit”, Annelies van Lonkhuyzen Boosheid als psychische aandoening, Ron van Deth Boosheid en liefde, Marry & Piet Weisfelt Bestaat de positieve kracht van woede? Riekje Boswijk “Laten we anders zijn dan de wereld nu is”, Anne Schaap Boos zijn is gezond, Peter Thijssens Boekrecensies Meer lezen over boosheid Snel boos? Leun achterover!, Lotte Veenstra Boosheid in tekentherapie, Danka Hüsken-Smit & Dorothea Waalder Er gaat niets boven een goed conflict, Bas Delleman
    5,95
    lees meer

    Therapeutische relaties (volledige uitgave, 13 artikelen)

    INHOUD THEMA ‘THERAPEUTISCHE RELATIES’ (juni 2017) De therapeutische relatie als hoeksteen, Ron van Deth Het belang van de therapeutische relatie bij psychosociale therapie, John Stolvoort Als de therapeutische relatie stokt… wat dan? Ineke Hamstra De therapeutische Relatie, Sonja Bouwkamp & Roel Bouwkamp Je suis kindercoach, Natascha Bruti Als egels zich aan elkaar warmen, Arnold Vermeulen “Dat ik niet de enige ben”, Walter Stamkart De relatie met de cliënt is geen relatie, Harm van der Gaag Van praten over het kind naar communiceren met het kind, Martine Delfos Nee! als Noodzaak, Tinka Verhulst Hoe ik in mijn praktijk als online begeleider een relatie bouw met mijn cliënten, Marjanne Peters Waar hebben we nog geen volwassen benen? Fokke Slootstra De kracht van de Ontmoeting, Lieuwe Koopmans
    5,95
    lees meer

    Angst (volledige uitgave, 11 artikelen)

    INHOUDSOPGAVE 'ANGST' (november 2016) De realiteit van angst, John Stolvoort Systemisch werken en angst, Ineke Hamstra Behandeling van angst bezien vanuit de hypnotherapie, Ingrid Mehrtens Vertrouwen op moerassige grond, Ralph Evers Het verschil in angst tussen jongens en meisjes, Lia van Kooten Verkracht en veerkracht, Annette Nobuntu Mul Angst is niet voor rede vatbaar, Jikke Verhulst De methode Logosynthese®, Ineke Kersten Hoe je een trauma kunt begrijpen, Linda Wennekers “Als je het doel hebt bereikt en er is dan niks, dan is de zon weg”, Anneke Dorrestein Angst is een goede raadgever – zeker voor (jonge) mannen, Marten Bos De realiteit van angst Angst, elk mens heeft er wel eens last van. Meestal gaat het om een situatie die we als pijnlijk of onaangenaam ervaren. Angst komen we in verschillende gedaantes tegen. Denk bijvoorbeeld aan de angst voor het geven van een presentatie, angst om te falen op een examen, angst om te vliegen, of voor de tandarts, angst voor spinnen. Kleine angsten die van grote invloed kunnen zijn op ons leven. Lees de volledige inleiding op dit themanummer
    5,95
    lees meer

    Agressie - Geweld - Pesten (volledige uitgave, 9 artikelen)

    INHOUDSOPGAVE 'AGRESSIE-GEWELD-PESTEN' (maart 2016) Agressie op de werkvloer Maartje Bakhuys Roozeboom & Seth van den Bossche Voorkom omstanderhouding Adrienne Hubert Huiselijk geweld in perspectief Kristin Janssens & Anouk Visser  Pesten als groepsproces  René Veenstra & Gijs Huitsing Work hard, play hard, rest hard, Interview met Arko van Brakel Henny van den Berg & Ineke Dicker Tekentaal Marie-Jose Meulenbelt – Verdam Agressie in de zorg John Stolvoort Het houd niet op... niet vanzelf Ferdinand Bijzet Dagelijks een portie agressie Naomi Albrechts Voorwoord Dit is het eerste nummer van Psychosociaal Digitaal. Een initiatief van de psychosociale sector van de RBCZ, die bestaat uit zeventien beroepsverenigingen. Leden van deze verenigingen zijn therapeuten die allen werken met cliënten die klachten hebben op het psychosociale vlak. Dit kunnen individuele volwassenen zijn of kinderen, pubers, gezinnen, of mensen die partners van elkaar zijn. Therapeuten in de psychosociale sector hebben met elkaar gemeen dat ze de cliënt benaderen als een gezond mens met een klacht, die het vermogen heeft zichzelf met ondersteuning te helen. Tegelijkertijd vertegenwoordigen de aangesloten beroepsverenigingen therapeuten met een verscheidenheid aan vakdisciplines, die leiden tot verschillende interpretaties en een andere aanpak bij dezelfde klacht. Juist vanwege deze verscheidenheid binnen de psychosociale sector, ontstond het idee om tot een inhoudelijke uitwisseling van ideeën en opvattingen te komen rondom een specifiek thema, met het doel om meer kennis te verkrijgen van elkaars vakdiscipline, zodat elke psychosociaal therapeut zijn horizon kan verbreden. Dit eerste nummer met als thema Agressie – Geweld – Pesten laat zien dat psychosociaal Digitaal een uitstekend platform is voor de uitwisseling en verkenning van een thema vanuit diverse gezichtspunten. Ik wil graag de initiatiefnemers feliciteren met dit resultaat en ik wens de redactie veel succes met de verdere ontwikkeling van deze uitgave. John Stolvoort Voorzitter RBCZ.
    Gratis
    lees meer

    EXAMENS 2019-01 Volledige uitgave

    INHOUD EXAMENS 2019-01 februari 2019 Stroomkringschema's examineren met practicum, computer of papier, Marieke de Back, Romy Noordhog & Hans Kuhlemeier Educational data forensics, Sebastiaan de Klerk, Sanette van Noord, Christiaan van Ommering, Kirsten Vegt, Anouk Mulder & Kees Boonman toetsen analyseren: Moet dat per se? Chantal de Koster Formatief datagebruik in scholen: Het proces ontrafeld, Wilma Kippers Uit de praktijk: Het nieuwe toetslandschap, Veronica Bruijns In gesprek met examenfunctionarissen: Marjolein Soeteman, Ad de Jongh & Alex van de Kerkhof Terecht of niet? Een broek met eem strakke pijp en een ruime pijp, Ton Lamers Gastcolumn: Werken aan toetsbekwaamheid is werken aan kwalitatief (nog) beter onderwijs, Tamara van Schilt-Mol Klopt dit wel? Bij een toets met open vragen krijgt de kandidaat niets cadeau, Evelyn van de Veen & George Moerkerke Gezien en gelezen, Ad de Jongh Literatuur en Agenda   Alles voor een betere kwaliteit Desirée Joosten-ten Brinke Er ligt weer een mooi gevuld nummer van Examens voor u. We hopen dat u met de artikelen en rubrieken meer te weten komt over hoe de kwaliteit van toetsen en examens verhoogd kan worden. Het hoofdartikel is van Marieke de Back, Romy Noordhof en Hans Kuhlemeier. Zij hebben onderzocht of het mogelijk is om dezelfde kwaliteit van een examen te realiseren bij verschillende afnamemodi, te weten een practicum, een papieren toets of een digitale toets. Dit onderzoek is gestart vanuit een vraag naar meer efficiëntie. Digitaal toetsen kan bijdragen aan meer efficiëntie, maar biedt ook andere mogelijkheden tot fraude. Door examendata te analyseren kunnen afwijkingen in examens gevonden worden die mogelijk op examenfraude duiden. Het artikel van Sebastiaan de Klerk en collega’s legt uit hoe dit werkt. Om de kwaliteit van toetsen te verhogen is het belangrijk dat de toetsen na afname en voor het vaststellen van de uitslag geanalyseerd worden. Maar zijn toetsen die door docenten geanalyseerd worden ook daadwerkelijk beter dan toetsen waarbij de docenten niet analyseren, of speelt de houding van de docenten ten aanzien van analyse hier nog een rol bij? Een antwoord op deze vraag kunt u lezen in het artikel van Chantal de Koster. In dit nummer kunt u ook de samenvatting lezen van het proefschrift van Wilma Kippers. Vlak voor het afronden van haar proefschrift over het gebruik van formatieve data in het voortgezet onderwijs overleed zij door een tragisch ongeluk. Haar begeleiders en de Universiteit Twente hebben het mogelijk gemaakt dat haar kennis verspreid kan worden. Naast de artikelen vindt u zoals gewoonlijk ook weer de verschillende rubrieken: Uit de Praktijk, de gastcolumn van Tamara van Schilt-Mol, Gezien en gelezen, Klopt dit wel?, Terecht of niet…? Deze laatste rubriek wordt al jaren geschreven door Ton Lamers. Ter afronding van deze redactioneel, een uitnodiging van hem om specifieke verzoeken in te sturen: "De laatste maanden word ik (Ton Lamers) via verschillende communicatiekanalen steeds vaker aangesproken door professionals die in het hoger onderwijs werkzaam zijn. Ze geven aan dat ze het jammer vinden dat een bepaalde kwestie of zaak die heel geschikt zou zijn voor deze rubriek niet besproken is. Welnu, omdat ik, weliswaar gesteund door de redactie, ook niet overal tegelijk kan kijken en ook mijn eigen voorkeuren heb, nodig ik de lezers graag uit om specifieke verzoeken dienaangaande aan mij te sturen. Ik zal altijd laten weten of ik en onderwerp zal behandelen en zo niet, ook waarom niet." Ik wens u weer veel leesplezier!
    5,95
    lees meer

    EXAMENS 2018-04 Volledige uitgave

    INHOUD EXAMENS 2018-04 november 2018 Peerfeedback: verlichting of hobbel voor studenten? Martin de Ruiter Formatief toetsen in de lerarenopleiding, Gerdineke van Silfhout Uitgelicht: de functieprofielen en het register van de Nederlandse Vereniging voor Examens, Irene Biemond en Ashra Sugito Uit de praktijk – Toezichtvakantie? Een andere aanpak werkt beter, Annie Kempers-Warmerdam Terecht of niet: net niet Gastcolumn Klopt dit wel? Toetsvragen met constructiefouten zijn een doodzonde, Silvester Draaijer De NVE: weg ermee? Wesley van ’t Hof Gezien en gelezen Literatuur en agenda Laatste nummer van de vijftiende jaargang Het vierde nummer van EXAMENS van deze jaargang is het laatste nummer van de vijftiende jaargang. Totaal zijn er 60 afleveringen in al die jaren verschenen. Het bewijst dat EXAMENS in een behoefte voorziet en nog steeds springlevend is. Door de verscheidenheid van artikelen en rubrieken heeft het tijdschrift voor allen die bij het examenproces betrokken zijn wat te bieden. En wie al die artikelen nog eens na wil lezen of een bepaald artikel wil raadplegen kan als abonnee terecht op de website van EXAMENS (www.E-xamens.nl). In dit nummer hebben we twee artikelen opgenomen over feedback. Deze artikelen sluiten zeker aan bij het redactioneel van de hoofdredacteur in het vorige nummer waar zij sprak over de feedbackcultuur. Het eerste artikel is van Martin de Ruiter en gaat over ‘Peerfeedback: verlichting of hobbel voor studenten?’. Het tweede artikel is van Gerdineke Siflhout en gaat over ‘formatief toetsen in de lerarenopleiding’. Het derde artikel gaat over de functieprofielen van de Nederlandse Vereniging voor Examens en het register daarvoor. Het is geschreven door Irene Biemond en Ashra Sugito. Daarnaast treft u de vaste rubrieken aan. Vanaf dit nummer zal de column worden verzorgd door Tamara van Schilt. Haar eerste column is getiteld ‘Toets in de geest van toetsen’. In ‘Terecht of niet’ treft u een beschrijving aan van een casus over een kandidaat uit het middelbaar beroepsonderwijs die is gezakt op een verschil van 0.017 punt. Hoe bizar kan het al dan niet slagen voor een examen voor de betrokken kandidaat uitpakken! En verder in de rubriek ‘Uit de praktijk’ een bijdrage van ons redactielid Annie Kempers-Warmerdam over het toezicht op de examens (en het onderwijs) en dat naar aanleiding van de commotie in examentijd rondom het ongeldig verklaren van een groot aantal examens afgelegd op het vmbo in Maastricht. Verder de rubriek ‘klopt dit wel’ met een bijdrage van Silvester Draaijer over toetsvragen met constructiefouten en in ‘Gezien en gelezen’ wordt aandacht besteed aan het examenverslag 2018. In dit nummer mist u het interview. Helaas is de redactie niet in staat geweest om voor dit nummer tijdig het interview af te nemen. Soms laten agenda’s van degene die we willen interviewen en redactieleden zich niet sporen. Kortom in deze laatste aflevering van de vijftiende jaargang is er voor elke lezer wel iets van zijn gading te vinden. De redactie wenst u veel leesplezier en op voorhand al een voorspoedig 2019, waarin we starten met de zestiende jaargang en op de ingeslagen weg zullen doorgaan.
    5,95
    lees meer

    EXAMENS 2018-03 Volledige uitgave

    INHOUD EXAMENS 2018-03 september 2018 Op weg naar een vernieuwde rapportage van examenprestaties aan scholen, Hans Kuhlemeier, Lody Smeets en Arjen Galema Borgen? Zo doe je dat! Dhara de Nobel, Ineke Luyk, José Sagasser en Thea van Rooijen Inzicht in de kwaliteit van (digitale) toetsen, Sjoerd Lindenburg, Rik Vangangel en Gemma Corbalan Uit de praktijk – Examens in de kranten, Ad de Jongh Cito 50 jaar: terugblikken en vooruitkijken. Een gesprek met Anton Béguin, Ad de Jongh Terecht of niet....? Gastcolumn Klopt dit wel? NVE Gezien en gelezen Literatuur en agenda Het geven van feedback Voor u ligt een nieuw nummer van Examens. Zodra ik het nieuwe nummer in de brievenbus zie liggen, ben ik benieuwd naar de inhoud. Als redactie hebben we alle artikelen alweer enige tijd geleden een of meerdere keren gelezen en van feedback voorzien, maar het is altijd weer leuk om de artikelen in hun uiteindelijke vorm terug te zien. Het geven van feedback blijft een kunst apart. Hoe zorg je ervoor dat de feedback die je op een artikel geeft op de juiste wijze overkomt? Het geven van schriftelijke feedback is leuk om te doen. Ten eerste omdat het interessant is om te lezen waar de schrijver mee bezig is geweest, maar ten tweede omdat het een uitdaging is de juiste toon te vinden voor de feedback. We hopen dat de auteurs die bijgedragen hebben aan dit nummer dit weten te waarderen. Drie artikelen vormen de body van dit nummer. Hans Kühlemeier, Lody Smeets en Arjen Galema hebben de eindexamens van een aantal vakken aan een nader onderzoek onderworpen. De examens worden namelijk door docenten weer gebruikt als lesmateriaal en daarbij willen docenten, indien mogelijk, een koppeling maken tussen de vraagvorm en een verondersteld beheersingsniveau. In dit artikel kunt u lezen in hoeverre dat mogelijk is. Het onderzoek draagt bij aan de vraag van scholen om feedback te ontvangen op de resultaten van de afgenomen examens om zodoende onderwijs op maat te kunnen geven. In het tweede artikel laten Dhara de Nobel, Ineke Luyk, José Sagasser en Thea van Rooijen zien hoe zij het KIT-instrument geschikt hebben gemaakt voor examencommissies, zodat het gebruikt kan worden bij het borgen van toetskwaliteit. Met betrekking tot die toetskwaliteit, en dan met name in de context van digitaal toetsen, hebben Sjoerd Lindenburg, Rik Vangangelt en Gemma Corbalan van de Universiteit Utrecht een onderzoek uitgevoerd dat beschreven wordt in het derde artikel in dit nummer. In onze interviewreeks, een interview met Anton Béguin, directeur Centrale toetsen en examens van het jubilerend Cito. Anton kijkt terug op het 50-jarige bestaan, maar kijkt ook vooral vooruit. De redactie feliciteert Cito van harte met dit lustrum! In het kader van de eindexamens, informeert Ad de Jongh ons in Uit de praktijk over wat twee kranten in de examenperiode hebben gepubliceerd. De gastcolumn is dit keer van Reggie Berkers, docent bij Fontys lerarenopleiding in Sittard. In haar gastcolumn een inkijkje in een lesdag waarin de docent een digitale formatieve toets wilt inzetten. Ton Lamers voorziet ons weer van een juridisch advies. Dit keer over het wel of niet tentamen doen buiten de tentamenperiode. In Gezien en gelezen een review van de HO-editie van Toetsrevolutie en Misconcepties geeft u nog wat stof tot nadenken. Kortom, genoeg informatie om tot u te nemen.
    5,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Dag van de Coach

    Thema: Stress

    Datum: 6 juni 2019
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »