logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    «1|2|...|17

    Stromingen in TA (volledige uitgave, 9 artikelen)

    Inhoud 'Stromingen in TA' (oktober 2019) Classical School – Jacobien Geuze Redecision school – Janet Lee O’Connor Cathexis School – Beatrijs Dijkman Integrative School – Amaia Mauritz Relational School – Mica Douglas Co-creational approach – Keith Tudor   Editorial In onze brainstorm over TA en toekomst kwam het onderwerp voorgeschiedenis op. Als je weet waar je vandaan komt zie je de implicaties voor je theorie en praktijk. Het eren van je verleden geeft vorm en betekenis aan het nu. Daarom hebben we ons afgevraagd: op wiens schouders staan we eigenlijk binnen TA? En welke betekenis heeft dat voor ons nu?    Het ontstaan van scholen en stromingen is een natuurlijk gegeven binnen de wetenschap. De context verandert, waarden en benaderingswijzen veranderen mee. Ook het verdwijnen van een school is een natuurlijk gegeven. De cirkel van sterven en ontstaan is in onze ogen een manifestatie van de levensvatbaarheid van Transactionele Analyse.    Al gauw ontdekten we dat er niet één overzichtswerk van scholen binnen de TA beschikbaar is. We vonden diverse auteurs die een uitwerking van scholen en benaderingswijzen hebben gemaakt. Sinds het ontstaan van de TA is er veel dynamiek en beweging geweest wereldwijd. Het ontstaan van nieuwe ideeën of zienswijzen is een tegenbeweging of doorontwikkeling van wat gevestigd is. We vervolgden onze zoektocht met de vraag “Wat is precies een school en wat betekent het wanneer je uit een bepaalde stroming of school voortkomt?” Barnes (1977) schreef het boek ‘TA after Eric Berne, Teachings and Practices of Three TA schools’. Hij formuleert hierin een reeks criteria voor ‘een school’ en beschrijft een school als breder dan alleen een fysiek opleidingsinstituut:   “Een TA school is een aantal personen onder een gemeenschappelijke persoonlijke invloed, die een gezamenlijk theoretisch standpunt hebben en dezelfde klinische methode hanteren. Een school kan geïdentificeerd worden door zijn unieke leiderschap, canon en groepscultuur.”    Hij werkt dit uit in de volgende kenmerken:  Meerdere personen, leiders en volgers   Gezamenlijke invloed  Gemeenschappelijke theoretische positie Volgen dezelfde methodes, die helder en goed te begrijpen zijn Uniek leiderschap, door een TSTA Een canon, waarbij nieuwe theoretische richtingen in TA en ontwikkeling voorbij TA Een groepscultuur Invloed op TA in bredere zin, dus op andere stromingen of scholen    Behalve Barnes namen we ook Sills (2004), Widdowson (2010), White (2011), Lee (2012), Hay (2016) en Van Beekum (2006) ter hand. Op basis van deze informatie, besloten we uiteindelijk te kiezen voor 6 scholen of benaderingswijzen, als meest herkenbaar in alle publicaties.  Klassieke School  Herbeslissingsschool Cathexis school Integratieve school Relationele school Cocreatieve transactionele analyse   Nu we een idee hadden van de contouren, maakten we een format voor representanten die wilden bijdragen. Elke representant, bij voorkeur geen originele leider, ontving van ons de volgende vragen: Geef een introductie van jezelf; wie ben je en wat doe je met TA? Kun je de kenmerken van je school beschrijven? Beschrijf kort de belangrijkste ontwikkelingen binnen deze school. Waarom is deze school zo belangrijk voor je?  Welke TA-begrippen komen voort uit deze school? Hoe heeft deze school de ontwikkeling van TA beïnvloed? Wat wil je dat TA professionals onthouden van deze school?    Van de Cathexis School en de Klassieke School vonden we geen representanten met tijd om te schrijven. Daarom besloten we onszelf te verdiepen in het gedachtegoed van deze scholen via literatuur en hebben we op basis van die informatie de vragen beantwoord:  Beatrijs Dijkman heeft met toestemming van Graham Barnes een weergave geschreven over de Cathexis School.  Jacobien Geuze heeft op basis van literatuur een weergave geschreven over de Klassieke School.  We wensen je veel inspiratie en vragen; dat geeft levenskracht aan onszelf, ons werk en onze community!      
    5,95
    lees meer

    TA-nieuws

    Van 4 tot 6 juni 2019 vond in Cherkasy Oekraïne het EATA-congres plaats met als thema ‘Modern Methods and Practical Application of Transactional Analysis’. Het waren drie inspirerende dagen vol TA, in ontmoetingen, lezingen en workshops, met Oekraïense gastvrijheid, vol plezier en momenten van leren en ontwikkelen.
    Gratis
    lees meer

    De Klassieke School

    Eric Berne (1910-1970) is de grondlegger van Transactionele Analyse. Geboren in Montreal, Quebec op 10 Mei 1910, als zoon van een dokter en een professioneel schrijfster. Na zijn afstuderen als arts aan de McGill universiteit in Montreal in 1935, begon hij aan zijn psychiatrische stage aan de medische faculteit van Yale University. In 1949 werd hij Fellow in de Amerikaanse psychiatrische associatie. Hij heeft tijdens zijn 21-jarige carrière als psychiater gewerkt in diverse klinieken, in de US army medical corps, en in zijn privépraktijk in Carmel.
    1,95
    lees meer

    De Herbeslissingsschool

    Mijn naam is Janet O’Connor. Ik ben een TSTA-P en heb als psychotherapeute een eigen praktijk in Tucson, Arizona. Ik doceer ook aan de Grand Canyon University en het Prescott College in de VS. Samen met mijn opleidingspartner, Del Worley, begeleid ik programma’s gebaseerd op herbeslissingswerk in het Southwest Institute for Group & Family Therapy, (US, Arizona), dat in 1992 werd opgericht na de dood van Robert Goulding.
    1,95
    lees meer

    Cathexis School

    Graham Barnes is een psychotherapeut en niet-praktiserende TSTA-P. Het psychotherapievak leerde hij van Robert Goulding en Mary McClure-Goulding op het Western Instituut voor groep en familietherapie in Californië. Vroeg in de jaren tachtig emigreerde hij naar Zweden waar hij werkt als psychotherapeut, psychotherapeuten opleidt en in diverse bedrijven en organisaties werkt.
    1,95
    lees meer

    Integratieve School

    Mijn naam is Amaia Mauriz-Extabe en ik ben een TSTA-P. Ik woon en werk als klinisch psychologe, psychotherapeute, trainer en supervisor, voornamelijk in Bilbao maar ik werk over de hele wereld. Ik werk veel met professionals in de geestelijke gezondheidszorg. TA heeft gedurende mijn hele carrière, inmiddels 35 jaar, een rol gespeeld.
    1,95
    lees meer

    Relationele School

    Ik ben Mica Douglas, een relationeel psychotherapeut, supervisor en trainer die in de jaren negentig werd opgeleid bij Metanoia in Groot Britannië. Ik gebruik Transactionale analyse in mijn werk met cliënten en in de training die ik aan pleegouders geef. Zij vinden TA-theorie vooral nuttig wanneer ze kinderen begeleiden met gedrags- en emotionele behoeften die meer vergen dan ‘gewoon ouderschap’.
    1,95
    lees meer

    Co-creatieve transactionele analyse

    Mijn naam is Keith Tudor en ik ben professor in de psychotherapie aan de Auckland University of Technology in Aotearoa, Nieuw-Zeeland. Daar ben ik momenteel ook hoofd van de School voor Volksgezondheid en Psychosociale Studies. Ik begon mijn carrière als reclasseringsambtenaar in het Verenigd Koninkrijk, waar ik ook ben geboren.
    1,95
    lees meer

    Fases van teamontwikkeling: een andere kijk op teams

    Effectieve teamvorming en samenwerking zijn nog steeds cruciale factoren voor succes van organisaties. In teams komen de belangen, de visie en strategie van een organisatie samen met het belang van de individuele medewerker en hun persoonlijke kwaliteiten en competenties.
    1,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    HRD-Congres Liefde voor leren

    Thema: Aandacht

    Datum: 14 februari 2020
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »