logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters

Kerstcadeautje - 8 artikelen gratis!

Ho ho ho! …op naar de feestdagen en het nieuwe jaar wil ProfessioneelBegeleiden.nl je graag danken voor je interesse in 2018 en je iets meegeven voor een geweldig, sprankelend 2019: gelukkig nieuwjaar met deze cadeaus!


>> Onderstaande artikelen zijn t/m 15 januari gratis te downloaden! <<
>> Log hier eerst in of maak een gratis account aan! <<
 

«1»

Wat je zegt dat ben je zelf

Er wordt wat af gecoacht in de wereld van het managen. Maar niet alleen daar. Ook de ‘uitvallers’, de mensen die ziek thuis zitten vanwege overspannenheid of stress, worden bijgestaan. Nederland kent enkele honderdduizenden gevallen van burn-out onder jonge professionals en naar schatting een miljoen gevallen van depressiviteit. Ook voor hen staan ‘coaches’ klaar: therapeuten en medici die hen helpen om weer beter te worden om aan de slag te kunnen gaan.
1,95
lees meer

Positief leiderschap

Hoe creëer je een positieve en vitale organisatiecultuur waarin mensen de ruimte krijgen om te floreren, om hun talenten zichtbaar te maken en optimaal te ontwikkelen? Hoe haal je het beste uit jezelf en anderen? “Zowel leidinggevende als medewerker geloven dat je meer uit talent kan halen door te focussen op de sterke punten en niet op de zwakke punten” (Boerman, 2016). Strengths-based leadership of positief leiderschap stelt de mens centraal. Het impliceert geloven in het potentieel, in de kracht van mensen en het stimuleren van betrokkenheid en eigen regie bij medewerkers.
1,95
lees meer

Creativiteit in organisaties is onmisbaar

Creativiteit wordt steeds belangrijker in het bedrijfsleven. Het stimuleert vindingrijkheid, sociale vaardigheden, nieuwe invalshoeken en out-of-the-boxideeën. Kunst en cultuur kunnen op hun beurt creativiteit aanjagen, met ontspannen en gelukkige medewerkers als resultaat. Maar welke rol speelt kunst en cultuur in een toekomstbestendige organisatie? Interessanter nog: hoe krijgt het daadwerkelijk een plek op de werkvloer?
1,95
lees meer

Koester je kwetsbaarheid door er niets mee te doen

Gekwetst word je altijd, vroeg en laat, bedoeld en onbedoeld. We willen gerechtigheid maar krijgen het vaak niet. En hoe meer toewijding en betrokkenheid je aan de dag legt, des te gemakkelijker word je gekwetst. De stoïcijnen adviseren ons om je nooit door negatieve emoties of door goedkeuring van anderen te laten leiden in je gedrag. Is dat zinvol? Welke drijfveren blijven er dan over?
1,95
lees meer

Waarde onbekend

Ethiek. Ik vind het een moeilijk woord. Het klinkt als ver weg, onpersoonlijk, iets van procedures, regels of iets om je handtekening onder te zetten. Mijn eerste associatie is in ieder geval niet emotie, druk en stress, passie, boosheid of verdriet. Totdat ik als coach telkens weer geconfronteerd werd met mensen die overmatig stress ervoeren in het werk. Werkdruk en spanningen met collega’s of leidinggevende zijn de bekende oorzaken, maar ik merkte dat bij een aantal mensen nog iets anders speelde. Ze kunnen het werk niet meer opbrengen omdat ze er geen betekenis in ervaren, omdat ze boos zijn over misstanden, het tegen hun gevoel van goed werken ingaat of omdat het voorbijgaat aan persoonlijke waarden.
1,95
lees meer

Samen bouwen aan positief onderwijs

In toenemende mate besteden scholen aandacht aan zaken als talent, welbevinden, motivatie, weerbaarheid en creativiteit. Positief onderwijs is de verzamelnaam voor alles wat een school doet om bewust te werken aan een balans tussen aandacht voor prestaties en voor welbevinden, zowel van leerlingen, als van docenten. In dit artikel beschrijven de auteurs wat een schoolleider kan doen om in de school met positief onderwijs aan de slag te gaan.
1,95
lees meer

Werken met ego-toestanden

Carla (28 jaar) is een hooggevoelige en van zichzelf veeleisende in het onderwijs werkende getrouwde vrouw, die zich van jongs af aan sterk verantwoordelijk voelt voor iedereen en alles en zichzelf daarbij vergeet. Ze meldt zich in november 2006 met een verwijzing van de huisarts voor depressieve angst en vermoeidheidsklachten. Een aantal veranderingen (bevalling van tweede kind, verhuizing en nieuwe werkfunctie) die in een korte tijd hebben plaatsgevonden, heeft haar geconfronteerd met de grenzen van haar veeleisendheid en verantwoordelijkheidsgevoel.
1,95
lees meer

De integratie van Assessment for Learning in de dagelijkse onderwijspraktijk

Evalueren in het basisonderwijs is een veelbesproken thema, waarbinnen Assessment for Learning (AfL) – evalueren om te leren – steeds meer aandacht krijgt. AfL is het proces waarbij leraren en leerlingen informatie verzamelen en interpreteren om te bepalen waar de leerlingen staan in hun leerproces, waar ze naartoe gaan en hoe ze dat het beste kunnen doen. Black en Wiliam (2009) noemen dit de drie kernprocessen van AfL. AfL heeft een positief effect op de motivatie en de ontwikkeling van de metacognitie. Metacognitieve kennis is van belang is voor de zelfregulering van het leerproces. Door het toepassen van AfL worden leerlingen uitgedaagd een actieve rol in hun eigen evaluatieproces te nemen (Birenbaum, Kimron & Shilton, 2011). Leraren beschikken over verschillende strategieën om AfL toe te passen, namelijk feedback geven, peer feedback stimuleren en self-assessment stimuleren door leerlingen uitdagende vragen te stellen over hun eigen leerproces. AfL krijgt vooral vorm in gesprekken met en tussen leerlingen over hun werk en in het reflecteren van leerlingen op hun eigen leren.
1,95
lees meer

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Congres Positieve Psychologie

Thema: Dynamiek in Relaties

Datum: 29 november 2019
Locatie: De Reehorst, Ede

Informatie & aanmelden »