logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    «1|2|...|545

    Wie zorgt er straks voor mij? (boek)

    Dit boek bevat 12 verhalen over verlangen en vertedering, kracht en kwetsbaarheid: openhartig verteld door vrouwen en mannen, van alle leeftijden, afkomstig uit diverse culturen en werkzaam in verpleeghuizen, zorgcentra en de thuiszorg. Met hun verhalen laten ze de lezer door hun ogen naar hun leven en werk kijken. Ze maken duidelijk waarom ze dit werk gekozen hebben, hoe ze het beleven en wat het voor hen betekent. De verhalen in dit boek kunnen je helpen om een eigen mening te vormen over de zorg voor ouderen. Centraal in dit boek staan verzorgenden, omdat zij het hart vormen van de ouderenzorg. Een extra reden om bij hen te beginnen, is het dreigende personeelstekort. We hopen dat de stem van verzorgenden meer gaat doorklinken in het publieke debat. Hun verhalen zijn de moeite waard. Ze maken ons duidelijk waar het in de zorg om zou moeten gaan: om menswaardigheid en lotsverbondenheid, om het besef dat ieder mens kwetsbaar is, om toewijding en barmhartigheid, om ontmoetingen tussen mensen. Opdat verzorgenden en de mensen die aan hun zorgen zijn toevertrouwd dagelijks zinvolle bladzijden kunnen toevoegen aan het boek van hun leven.
    Gratis
    lees meer

    Van Hamer tot Houvast (boek)

    Reflectief gereedschap voor de coach. In coaching kom je regelmatig momenten tegen die ertoe doen. Momenten waarop sprake is van een zekere ambiguïteit, waarin nog niet zo gemakkelijk valt te beslissen wat je precies als coach te doen staat: ‘Meerdere ‘afslagen’ zijn mogelijk. Tegelijkertijd is sprake van situationele druk om iets te doen, want zo’n moment is ook zo weer voorbij. Op dit soort momenten toont de rijkdom van het vak zich. In dit boek komen een aantal opgaven van de coach in de praktijk aan bod. Opgaven die zich voordoen op diffuse momenten waarin het uitmaakt wat voor keuze je als coach maakt. Steeds beschrijven de auteurs waar je in zo’n situatie houvast aan kunt ontlenen en hoe dan. Dat doen zij vanuit het besef dat ‘hoe je naar die situatie kijkt, maakt wat je ziet’. En dat dat ook -min of meer- bepaalt wat je doet en laat. Het gereedschap dat zij ter beschikking stellen bestaat niet zozeer uit instrumenten zoals hamers dat zijn: Voorschriften of recepten in de vorm van ‘als situatie A, doe dan B’. Zij formuleren ‘reflectief gereedschap’: houvasten die je manier van waarnemen en betekenis geven verrijken, en je handelingsruimte als coach Verruimen. Dit boek biedt een groot aantal kleine inkijkjes in de professionele praktijk van coaching. Coaches kunnen er inspiratie aan ontlenen voor onvoorspelbare momenten in hun eigen praktijk. De verschillende gereedschappen zijn eerder beschreven in de rubriek ‘van hamer tot houvast’ van het Tijdschrift voor Coaching. De rubrieksteksten zijn aangevuld, bewerkt en in een samenhangend kader geplaatst.
    9,95
    lees meer

    Taal (Volledige uitgave)

    Taal   Afgelopen week was ik op het Wassenaarse strand en had ik mijn eerste livebijeenkomst weer sinds tijden. Heerlijk om weer mensen te zien met benen en geen talking heads meer. Iedereen genoot weer volop van het bij elkaar zijn en de ruimte gonsde van de gesprekken. Toen er een opdracht kwam om iets met elkaar uit te wisselen, wist de groep dan ook niet van ophouden. Wat bij een van de deelnemers de reactie ontlokte: “Toch jammer dat we ze niet even kunnen muten.” We begrepen direct wat hiermee werd bedoeld. Terwijl het drie maanden daarvoor geen gebruikelijk woord was. Net als alle andere covid-19-woorden die we voorbij hebben zien komen. Zoals coronakapsel, quarantinderen (daten via Tinder tijdens quarantaine), hoestschaamte, anderhalvemetersamenleving en meer. Er bestaat zelfs een heus coronawoordenboek dat bijgehouden wordt en waar per dag woorden bijkomen. Het Nederlands leent zich uitstekend voor dit soort nieuwe woorden omdat we steeds nieuwe samenstellingen kunnen bedenken. Dit geeft maar aan dat de taal een levend iets is dat zich steeds doorontwikkelt. Taal vormt onze gedachten en ons brein; als we ergens taal voor hebben, kunnen we het loskoppelen van emoties. Taal regelt ook hoe we omgaan met elkaar, hoe we de geschiedenis beleven en of we al dan niet aan een nieuwe opdracht beginnen op ons werk. We kunnen dezelfde woorden gebruiken zonder het over hetzelfde te hebben. In ons werk merk ik dan ook dat een gezamenlijke taal superbelangrijk is om stappen te zetten. Of het nu gaat over organisatieontwikkeling of samenwerking. Elkaar begrijpen is de basis. Taal vormt de basis van leren. Als we letterlijk elkaars taal niet spreken, hoe kunnen we dan van elkaar leren? In een van de eerdere nummers van TvOO wist columnist Paul Verburgt van taal iets moois te maken en in het bijzonder van managementtaal. Zijn boekje Bazenbargoens is nog steeds één van mijn favorieten. Hij beschrijft de taal die managers en  consultants vaak gebruiken – en die in ieder geval weinig duidelijk maakt. Wat te denken van: ‘ik hoor wat je zegt’ (houd je kop!) of ‘mijn besluit staat vast’ (ga weg, laat me met rust) of ‘hoe vind je dat het zelf gaat’ (ik vind dat het niet lekker loopt). In zijn boekje beschrijft hij wat we ermee bedoelen en dat dit vaak niet is wat we zeggen. Volg je het nog? Dus als wij het al niet begrijpen, hoe zit het dan met laaggeletterden en mensen met dyslexie? Vooral in deze tijd waarin we veel digitaal werken en we de lichaamstaal niet meer kunnen zien. Belangrijk dus om aandacht te geven aan alle aspecten van taal. En dat doen we in dit nummer. Veel leesplezier gewenst! Ria van Dinteren hoofdredactie, hoofdredacteur@tvoo.nl Meer over coronataal vind je in het coronawoordenboek op www.taalbank.nl/coronawoordenboek.   Inhoud   Praktijk Over de grenzen van taal… Marlieke van Grinsven & Olivia Kramers Dansen, denken, doen! Patronen doorbreken en blinde vlekken zichtbaar maken door dans, Peter Rombouts & Jan Pieter van Lieshout Vergroot je impact, Maartje van Bavel Column; Op zoek naar je Engelstalige ik, Esther van Berkel  1 + 1 = 3 Integratie van taal en werkplek versterkt taalvaardigheid, Nina Meilof & Nicole Mol Column; Sekseverschillen ontmaskeren met taal, Ineke Verdoner Programmeren als taalvaardigheid, In gesprek met David Giron, Marlieke van Grinsven Hrd-tool, Hoe bouw je een interne academie die werkt? Judith Barneveld, Matthias Kalwij & Miranda Hoogenhout   Theorie De meerstemmige medewerker, Nirav Christophe Column; Taal onder de waterlinie, Mireille Ollivieira Wat je zegt, ben je zelf! Narratieve identiteit in (organisatie) verandering, Marlieke van Grinsven De schoonheid van imperfectie in het werk; Ontrafelen met behulp van een narratieve methode, Martijn van Ooijen & Barbara van der Steen Mentale tijdreis naar je future work self, Inge Brokerhof   Inspiratie Column; “Yes we can!” Evelien van der Veen Taal is ook maar een afspraak, Anne Ligtenberg Hoe maak je het werk van de mensen? Werken in een RH Playground, Inge van Nispen Psychologische Veiligheid, Sofie Willox Directeur (m/v/x) gezocht, Over het nut van genderneutraal taalgebruik, Vivien Waszink Een goed gesprek met Iris, Interview met Margot van Leeuwen en Carolina van den Hoven, Olivia Kramers

    5,95
    lees meer

    Over de grenzen van taal…

    Een themanummer over taal? Daar liepen we snel warm voor op de redactie van TvOO. De ideeën waren eindeloos divers en inspirerend: “Storytelling in organisaties!”, riep de een. “Het leren van een vreemde taal!”, kopte de ander. “Ja en de afwezigheid van taal dan?” “Lichaamstaal.” “Computertaal”, hoorden we. “En misschien ook iets over inclusief taalgebruik, want hoe doen we dat eigenlijk?”
    Gratis
    lees meer

    Dansen, denken, doen!

    Het was Albert Einstein die zei dat we problemen niet kunnen oplossen met hetzelfde denken als waarmee we ze hebben gecreëerd. Maar hoe introduceer je werkelijk andere manieren van denken? Hoe maak je blinde vlekken zichtbaar en kom je voorbij de herhalende patronen van bestaande denkbeelden over jezelf, de ander en de organisatie?
    Nu: Gratis Actie geldig t/m 27-09-2020
    lees meer

    Vergroot je impact

    Een krachtig verhaal kan de wereld veranderen. Het kan mensen vertrouwen geven, in beweging krijgen en connectie brengen. Juist in tijden van crisis en veel veranderingen, zoals nu, mag de kracht van een impactvol verhaal niet worden onderschat.
    1,95
    lees meer

    Op zoek naar je Engelstalige ik

    Wij Nederlanders stonden in 2019 weer op nummer 1 in de jaarlijkse English Proficiency Index, uitgevoerd door Education First. Dat is goed nieuws: als handelsnatie scoren we het best op de internationale voertaal! Benieuwd naar mijn eigen positie deed ik op hun website de sneltest. Ik scoorde extreem hoog: bijna 100 procent en op de spreektest scoorde ik uitmuntend. Maar ik weet wel beter: zo’n testscore zegt niet alles. Iedereen die ‘echt’ iets moet bereiken in gesproken Engels komt daar vanzelf achter. Daarom is het aandeel cursisten Engels bij de meeste taleninstituten sinds jaar en dag het grootst. Hoe verhoudt dat zich tot die eerste plek op de English Proficiency Index?
    Gratis
    lees meer

    1 + 1 = 3

    Investeren in nieuwkomers op de arbeidsmarkt zorgt voor een duurzame inzetbaarheid van deze doelgroep. Tegelijkertijd levert het bedrijf een belangrijke bijdrage op sociaal-maatschappelijk gebied en draagt het zorg voor een stabiel personeelsbestand. Deze investering vereist weliswaar inspanning en samenwerking met verschillende partijen, maar levert uiteindelijk voor zowel bedrijf als nieuwkomer winst op in de vorm van een duurzame arbeidsrelatie.
    1,95
    lees meer

    Sekseverschillen ontmaskeren met taal

    “Kom jongens, we gaan beginnen!” De docent maant de klas tot stilte. Of een teamleider opent het overleg. Niemand kijkt ervan op dat de klas met veertien jongens en zestien meisjes of de groep van acht maatschappelijk werkers op deze manier wordt aangesproken. Ook niet als de maatschappelijk werkers allemaal vrouwen zijn en de teamleider de enige man is.
    Gratis
    lees meer

    Programmeren als taalvaardigheid

    David Giron is Parijzenaar en studeerde informatica aan het European Institute of Technology. Als hoofd Onderwijsprogramma stond hij samen met de Franse telecommiljardair Xavier Niel aan de basis van de oprichting van de inmiddels zeer bekende Franse programmeerschool 42. Sinds 2018 is hij directeur van Codam, de Nederlandse zusterschool van 42 met hetzelfde innovatieve onderwijsmodel en curriculum. Ik sprak hem bij Codam in hartje Amsterdam op het moment dat de eerste studenten op het punt stonden om aan hun afstudeerstage te beginnen.
    1,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Op weg naar ruimte en vrijheid

    Crisis als aanleiding om inzicht te vergroten in (je) identiteitswerk

    Datum:
    Locatie:

    Download gratis deze white paper