logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    1|...|117|118|119|...|573

    Jaarcongres Mens en Organisatie

    Het mag geen mirakel heten dat ‘veranderen’ een geliefd conferentiethema is, vooral bij managers, bedrijfs- en organisatieadviseurs, coaches en andere organisatie-experts en veranderkundigen. Zo vindt op 23 juni in Nieuwegein het Jaarcongres Mens en Organisatie plaats, en wel onder de titel De Impact van Veranderen. Goed en kundig georganiseerd, het geheel verliep gesmeerd en in aangename sfeer.
    Gratis
    lees meer

    De kleine Prins, Antoine de Saint-Exupéry

    Mijn vader was psychotherapeut en als hoogleraar verbonden aan de Universiteit van Utrecht. Ik heb zijn boekenkast geërfd, met daarin werk van veel beroemde en beruchte psychologische en filosofische denkers. Als ik de omslagen bekijk, vraag ik me af wat wij coaches kunnen leren van deze grote denkers. Voor deze artikelenreeks pak ik elke keer een ander boek uit de kast, om antwoord te vinden op deze onderzoeksvraag. Ik nodig je graag uit om deel te nemen aan deze speurtocht, in dialoog met onze traditie.
    1,95
    lees meer

    Media (volledige uitgave, 20 artikelen)

    INHOUD THEMA ‘MEDIA’ (juni 2016) Moet de waakhond zich koest houden of minder hard blaffen?, Marjet Lubbers-Bruijnse Interview met Bart Brouwers, Ad Maas De media en ik, Chris Rooijakkers Klikken naar kennis, community’s en collega’s, Guido van de Wiel Periodieke digitale onthouding als levenskunst, Hans Schnitzler IK-ANDER Online coaching: een vak apart, Mandy van ‘t Sant Presenteren is afstemmen, Violet Falkenburg Wie te vertrouwen en wat te geloven?, Johan van Strien Coaching van bevlogen medewerkers de klok rond Over de paradoxen en dilemma’s van de organisatiecoach, Saskia Teppema ORGANISATIE Geluiden van buiten: Paul Hermans Personal branding, Chris Potter Bestuurders leren liever van elkaar dan van anderen, Martine van den Bosch & Koen van der Drift Beroepscode voor robots, Ad Maas MAATSCHAPPIJ Serious Games, Ericka Kuyters Het Telepathisch Internet, Saskia Teppema We lijden aan ‘moetofilie’, Jikke de Ruiter Tenhaeff over het Spiritisme, Jikke de Ruiter De media en de vraag, Marjo Korrel Onderzoek naar hoe coaching in organisaties werkt, Tim Theeboom Nieuwe media De vertrouwde journalistiek staat op een helling en de nieuwe media krijgen steeds meer invloed op wie we zijn en wat we doen. Mensen worden overspoeld door legio informatie, waarvan de betrouwbaarheid lang niet altijd onomstotelijk vaststaat. Dit maakt dat mensen hun eigen koers moeten bepalen voor het omgaan met nieuwe media, hoe zij zich willen presenteren en wat ze willen bijdragen. Op zich al een prachtig coachingsthema, aldus Bart Brouwers, hoogleraar journalistiek en media-ondernemer. Wat betekent deze ontwikkeling voor coaches en kunnen coaches hierbij van betekenis zijn? Dankzij het internet is het heel gemakkelijk geworden om informatie over allerlei onderwerpen te vinden. Om ons wegwijs te maken in het grote aanbod van waardevolle websites voor coaches heeft Guido van de Wiel een overzicht gemaakt van kennisplatforms, tests, MOOC’s, filmfragmenten en verhalen die raken. “Kennis is niet langer macht. Kennis delen is macht.” Maar wie te vertrouwen en wat te geloven op het internet? Johan van Strien, gepromoveerd op dit onderwerp, deelt zijn onderzoeksresultaten. “Wees kritisch ten aanzien van de informatie die je vindt, maar ook ten aanzien van je eigen kennis en opvattingen.” Ook Marjet Lubbers waarschuwt voor de invloed van de media op onze beeldvorming. We weten als coach dat de vorm van het verhaal de weg plaveit voor verdere ontwikkeling van de cliënt. Journalisten zouden zich meer bewust moeten zijn van hun verhalen over de wereld en de effecten ervan op de maatschappij. “Niet de media zijn de baas, wij moeten zelf de media de baas zijn.” Marjo Korrel schets een schrijnend voorbeeld van de gevolgen van suggestieve beeldvorming. De praktijk. Hoe deel je informatie en profileer je je als coach op internet? Chris Potter, gespecialiseerd in personal branding en online profilering, adviseert: kies uit alle mogelijkheden dat wat bij je past, wees consistent in je boodschap en authentiek in je verhaal. Mandy van ’t Sant geeft enkele praktische handvatten om het online coachavontuur aan te gaan. Tot slot nemen we een kijkje in de keuken bij @ranj, een bedrijf dat positieve gedragsverandering wil bewerkstelligen door middel van digitale games. De voorbeelden maken duidelijk hoe games een goede aanvulling kunnen zijn op begeleiding of training. De kern is vrij te experimenteren in een veilige context met ruimte voor reflectie. Geldt dat niet ook voor coaching? Zo gaan oud en nieuw hand in hand.

    5,95
    lees meer

    Moet de waakhond zich koest houden of minder hard blaffen?

    Dat er een vierde macht bestaat die de trias politica in de gaten houdt, is een geruststellende gedachte. Journalisten worden wel eens vergeleken met de waakhonden van de democratie. Ze brengen feiten in de openbaarheid van de media-arena waarna het meningencircus kan beginnen. Journalisten geven ons de nieuwtjes, maar wie is eigenlijk hun baas?
    1,95
    lees meer

    Interview met Bart Brouwers

    De nieuwe media krijgen steeds meer invloed op wie we zijn en wat we doen. Kunnen coaches hierbij van betekenis zijn? Een gesprek met Bart Brouwers, hoogleraar journalistiek en mediaondernemer.
    1,95
    lees meer

    De media en ik

    “Kijk eens, je hoofd ontploft.” Mijn zoon toont mij een foto van mezelf als plots een bommetje op mijn lachende hoofd valt. Een appbewerking. Ik schiet in de lach bij het zien van zoveel nepgeweld. Tegelijkertijd is onmiddellijk de moraliserende ouder in mijn hoofd gealarmeerd. Kan ik wel meelachen? Dit is wel erg agressief. Allerlei associaties spoken door mijn hoofd en bovendien: ik heb liever niet dat mijn ontplofte hoofd zo meteen hits scoort op Instagram. Mijn kinderen stellen me gerust. Dat zouden zij nóóit doen. Meer dan zij, lijk ik degene te zijn die moet leren omgaan met de media. Ik heb de voorzichtigheid, zij hebben het onbekommerde spel. Voorzichtigheid is geboden, maar het onbekommerde spel lonkt.
    Gratis
    lees meer

    Klikken naar kennis, community’s en collega’s

    Klik jezelf naar een kennisvoorsprong, voeg testen toe aan je repertoire, link met verwante professionals, werk aan meesterschap door MOOCs te volgen, inspireer jezelf en je clientèle met filmfragmenten, citaten en verhalen die je raken.
    1,95
    lees meer

    Periodieke digitale onthouding als levenskunst

    ‘Dat je in interessante tijden mag leven!’ Wat de gemiddelde nieuws- of opiniemaker als zegen voorkomt, is voor de gemiddelde Chinees een vloek. Iemand in China ‘interessante tijden’ toewensen, betekent een regelrechte verwensing, een teken dat men de betreffende persoon hartgrondig haat. ‘Interessante tijden’ staan in China symbool voor allerhande onheil, onzekerheid en ontwrichting, tijden waarin de mens op drift raakt en ten prooi kan vallen aan verwarring en desoriëntatie.
    1,95
    lees meer

    Online coaching: een vak apart

    Online coaching. Dat betekent voor je cliënt snel, makkelijk en laagdrempelig toegang tot een eigen professionele coach. Anytime, anyplace, anywhere. Voor jou als coach betekent het een mogelijke interessante uitbreiding van je aanbod en een aantrekkelijke extra bron van inkomsten. Als je echter ondoordacht het online avontuur aangaat, is de kans groot dat je teleurgesteld afhaakt.
    1,95
    lees meer

    Presenteren is afstemmen

    Daar zaten ze. Allemaal mannen, gezellig samen aan de maaltijd, wetende dat een mevrouw iets over haar boek zou komen vertellen. Weliswaar goedgekeurd door de programmacommissie, maar om te zeggen dat ze daar nu op zaten te wachten? Vooraf had ik gebeld met een van de Rotaryleden om te horen hoe de vlag er op ‘mijn’ tijdstip bij zou hangen. “Ze willen heus wel, maar je moet er wel wat voor doen,” was het antwoord.
    1,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Op weg naar ruimte en vrijheid

    Crisis als aanleiding om inzicht te vergroten in (je) identiteitswerk

    Datum:
    Locatie:

    Download gratis deze white paper