logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters

Alle artikelen

1|...|14|15|16|...|530

Verbeter de wereld met thought leadership

Is thought leadership de opvolger van het ter ziele gegane hiërarchische leiderschap? Hierover spraken we twee praktijkgerichte theoretici: Ard-Pieter de Man en Aukje Nauta.
1,95
lees meer

Waarom je moet focussen op impact

Elke leerinterventie zou raak moeten zijn, in een tijd van krimpende opleidingsbudgetten en in de snelheid waarmee de wereld steeds complexer wordt. Veel is geschreven over elementen die helpen meer impact te krijgen. Ze hebben lang niet altijd het effect dat ze zouden moeten hebben of zijn niet wetenschappelijk onderbouwd. De bouwstenen van Filip Dochy zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek naar leren met impact. Ze verbinden onderzoek met duurzaam leren in bedrijven. Tijd voor een kennismaking met de bedenker van de zeven bouwstenen.
1,95
lees meer

Meer impact met behavioral change

Bij de psychologische stroming behaviorisme leg je al snel de link met de experimenten met honden door Pavlov. Kunstjes blijken makkelijk aan te leren met een systeem van straf en beloning. Maar hoe zit dat met werkprestaties? Kun je beter invloed uitoefenen wanneer je principes uit het behaviorisme weet te hanteren?
1,95
lees meer

En wat kan ik dan later worden?

Het promotieonderzoek gaat in op het studiekeuzeproces van eerstejaars juridische hbo-studenten en de relatie met studiesucces. Een belangrijke conclusie is dat het niet loont om het toekomstige beroep leidend te laten zijn bij de studiekeuze. Teleurstellingen en studie-uitval zijn dan een vrij waarschijnlijk gevolg. Voor haar onderzoek volgde van Beelen-Slijper 89 hbo-studenten Rechten en Sociaal Juridische Dienstverlening, voorafgaand aan en na de overstap naar het hbo. Deze opleidingen zijn representatief zijn voor de uitvalproblematiek van een sector met een hoog risico op studiestaking of omzwaai na één jaar.
Gratis
lees meer

Meta Matters in Interactive Storytelling and Serious Gaming

Verhalen, in games, romans, films en alle vergelijkbare media helpen ons om de wereld te begrijpen. In dit proefschrift onderzoek ik het gebruik van verhaaltechnieken in de domeinen van interactieve verhaalsystemen en educatieve spellen. Mijn hoofdthese is dat meta-informatie belangrijk is tijdens het interageren met zulke systemen.
Gratis
lees meer

Invloed binnen het directieteam

Invloed is een belangrijk thema, zeker voor ontwikkelaars (adviseurs, coaches, interim-managers en opleiders) die werken aan de top van organisaties. Want daar gaat het vaak over wie de meeste invloed heeft: binnen de organisatie. En natuurlijk gaat het ook over invloed binnen het directieteam. Directieteams zijn bijzondere teams. Voor een deel speelt daar dezelfde dynamiek als in ieder ander team, maar ze hebben toch ook een aantal bijzondere kenmerken.
Gratis
lees meer

Integriteit verdient invloed

Voor het themanummer van TvOO over vakmanschap (2016-2), deed de redactie een oproep aan lezers om te helpen met het samenstellen van een top tien van vakmannen of -vrouwen op het gebied van leren en ontwikkelen. Daarop kregen we diverse reacties. Een ervan kwam van Marcel Vroomen, decaan van de academie voor duale accountancy van de Belastingdienst en het Centrum voor kennis en communicatie in Utrecht. Hij droeg Margreeth Kloppenburg voor als zeer betrokken opleider met een missie.
1,95
lees meer

Verslaafd aan organiseren

Organisch veranderen, de werkvloer de verandering laten ‘aanjagen’, sturen op kaders en niet op de inhoud: het zijn prachtige slogans die menig veranderplan domineren. Als we de managementboeken moeten geloven, zitten we middenin een golfbeweging waarin verandering fundamenteel anders wordt vormgegeven, aangestuurd en begeleid. Het gaat tegenwoordig om lean en agile changemanagement en de vakman dient centraal te staan. Het verbaast mij dat er zo’n groot verschil zit tussen hoe we denken over verandering en wat we in de praktijk aan gedrag en handelingsrepertoire laten zien.
Nu: Gratis Actie geldig t/m 28-04-2019
lees meer

De waarde van informeel leren

Kennis in een organisatie wordt pas waardevol als de kennis gedeeld wordt. Het heeft weinig nut om als organisatie te roepen dat kennis gedeeld moet worden. De vraag is hoe je kennisdeling kunt faciliteren. Wat is nodig om medewerkers te stimuleren om te gaan nadenken over hun eigen behoefte aan uitwisseling? De faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam bracht kennisdeling in de dagelijkse praktijk. Wat waren de uitgangspunten, hoe kwam het project bottum-up tot stand en hoe faciliteerde het management hierin?
1,95
lees meer

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Dag van de Coach

Thema: Stress

Datum: 6 juni 2019
Locatie: De Reehorst, Ede

Informatie & aanmelden »