logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters

Alle artikelen

1|...|162|163|164|...|551

Van de cost en de baet

Investeren is de afgelopen jaren haast een vies woord geworden. De affaires met LegioLease, de financiële crisis met de tuimelende aandelenkoersen hebben menig consument in hun portemonnee geraakt. In onze optiek gaat investeren niet alleen om geld, maar om veel meer: over waarde in sociaal, psychologisch en emotioneel opzicht. Over het inzetten van iets van waarde, in de verwachting veel meer terug te krijgen. In dit artikel willen we je meenemen op een zoektocht naar investeren voor coaches, vanzelfsprekend met de bedoeling om de tijd en aandacht die je nu investeert, dubbel en dwars terug te verdienen.
1,95
lees meer

Vier mythen van gevoelens

Jantine is accountmanager en had het plezier in haar werk verloren. Tijdens een coachingstraject leerde ze haar grenzen beter bewaken en fluitend ging zij weer aan het werk. Alleen... soms heeft zij wel eens momenten dat het hapert. Dan gaat ze malen over een akkefietje dat ze met iemand heeft. Zij heeft met haar coach afgesproken dat zij hem indien gewenst kan bellen.
1,95
lees meer

Van doen naar zijn

Het gebeurde tien jaar geleden. Ik had het lang genegeerd, maar besloot dat er dit keer toch maar iemand moest kijken naar mijn nek die vast zat. De fysiotherapeut gaf een lichte druk ergens op mijn rug en ik ging volledig onderuit. Ik wist meteen dat dit een signaal was dat ik niet mocht negeren. Ik was gewoon te lang door gegaan met hard werken en weinig voelen.
1,95
lees meer

Spelenderwijs ontwikkelings fasen herkennen

Voordat een groep aan teamcoaching begint, moet zij eerst inzicht hebben in haar eigen aard. Om de ontwikkelingsfase van het team in no time te herkennen, bedacht coach en teamtrainer Gorry Cleven het kaartjesspel Teamraster. Het spel is een hulpmiddel om snel in beeld te brengen wat er al gedaan wordt, wat minder relevant is en wat verdere ontwikkeling behoeft.
1,95
lees meer

Melange van wederkerigheid

Een half jaar geleden: het was nog vroeg in de morgen toen er aangebeld werd. Ik liep naar de hal en voelde de frisheid van de wind, die zo kenmerkend is voor de decembermaand, langs mijn gezicht, toen ik de deur opende. Een opgewekt ogende man overhandigde mij een doos die je als echte gourmand meteen herkent als de verpakking rondom een heuse taart, “Als je hier mee aankomt, kun je nooit te vroeg zijn, ” glimlachte ik aangenaam verrast en na een: “Zo is dat, geniet er maar van. Fijne dagen,” draaide de man zich om en begaf zich weer richting zijn auto. Ongetwijfeld op weg naar weer andere, net ontwakende lieden om hen een prettig begin van de dag te bezorgen. De tekst op de (onweerstaanbaar heerlijke) strook marsepein die de taart opsierde, droeg de wens van een smakelijke voortzetting voor 2010 en was afkomstig van de uitgever van het Tijdschrift voor Coaching. Na een aantal jaar verbonden te zijn aan dit tijdschrift, kan ik inmiddels wel zeggen dat dit soort acties kenmerkend zijn voor deze uitgeverij met zijn mensen. Eric investeert in zijn team, in de mensen om zich heen én in zijn bedrijf. En omdat dit investeren zo natuurlijk en als vanzelfsprekend gaat, voel je je uitgenodigd ook bijdragen te leveren die ertoe doen. En hier komt voor mij de kern van waar het bij investeren om draait prachtig naar voren. Investeren is idealiter spiraalsgewijs wederkerig én heeft meer in zich dan een definitie van dit begrip in eerste instantie suggereert. Wanneer je de omschrijving van wat een investering is, bekijkt op Wikipedia, wordt gesteld dat het bij investeren draait om de opoffering van tijd of geld (waarbij vaak van een kapitaalsinjectie gesproken wordt) ten behoeve van een doel dat pas op de lange termijn wordt behaald. Wat mij betreft een bruikbare definitie, hetzij wat eenzijdig gesteld en onvolledig. Een completere versie van wat investeren is, sluit naar mijn idee ook het meer belangeloos investeren niet uit. Gewoon, omdat je graag iets voor iemand doet of kunt genieten van de groei en het plezier van anderen. Maatjesprojecten en initiatieven als die van Wereldcoach, zijn hier een mooi voorbeeld van. Gelukkig maakt Wikipedia ook melding van het feit dat bij investeren in het dagelijks spraakgebruik een vaak ruimere betekenis wordt gebruikt, waarbij de nadruk wordt gelegd op een uitgave nu, die opbrengsten in de toekomst genereert. De mix van aandacht voor jezelf (of de organisatie) én de ander (of de wereld) schept volgens mij de unieke melange van wederkerigheid die tot uiting komt in opbrengsten/ uitkomsten in de toekomst. Als maat van uitdrukking wordt in deze formule de term relatie gebruikt. Glimlachend denk ik terug aan de kers op de taart in december. Audrey de Jong geeft met passie invulling aan training- en coachingtrajecten rondom communicatie, persoonlijke ontwikkeling en leiderschap.
Gratis
lees meer

Op zoek naar klanten

Menigeen verzucht: de ene helft van Nederland coacht de andere helft. Dat is wat overdreven, maar coaching heeft een grote vlucht genomen. Op een zeker moment bedenken velen dat het anders en beter kan in het werk en gaan op zoek naar een coach. Als coach heb je heel wat te bieden, maar hoe vindt je die coachee?
1,95
lees meer

Deel je droom

Guillaume Van der Stighelen, medeoprichter van het bekende reclamebureau Duval Guillaume, heeft veel CEO’s (Chief Executive Officer) hun merk helpen uitbouwen: “In veel gevallen zijn zij enkel aangesteld om goede cijfers voor de firma te verwezenlijken en conflicten te vermijden. Maar CEO’s die zowel management- als coachende kwaliteiten combineren bestaan wel degelijk.”
1,95
lees meer

Dozen uitpakken

Na het afronden van mijn opleiding stort ik me op het opstarten van mijn eigen bedrijf in coaching. Vanuit mijn omgeving krijg ik stimulerende opmerkingen als: “Zou je dat nou wel doen in deze moeilijke tijd, een bedrijf beginnen in coaching?” en: “Bedrijven investeren op dit moment écht niet in coaches.” “Dat is echt heel dom,” geef ik terug, “want ik weet wat de meerwaarde van coachen voor het bedrijf kan zijn. Werknemers gaan namelijk veel efficiënter werken.” Koppig als ik ben begeef ik mij op de startersdag van de Kamer van Koophandel. De Efteling op een zaterdag is er niets bij. Via de verschillende parkeerplaatsen met de bordjes ‘VOL’ word ik naar het laatste plekje verwezen. Hoezo, economische crisis, denk ik nog. Ballonnen bij de ingang moeten mijn enthousiasme stimuleren. Overal staan standjes en er is een prikbord waar je als beginnend ondernemer je diensten kunt aanbieden. Tot mijn grote verbazing zie ik meteen drie aanstaande concurrenten prominent in beeld hangen. Ik realiseer mij dat dit nog een zware klus gaat worden. Gelukkig zijn de workshops heel waardevol. Van ‘Hoe krijg ik klanten’ tot ‘Succesvol van start’. Deze laatste workshop wordt gegeven door een meneer van de KvK zelf. Als laatste somt hij drie punten op die je zeker moet doen om succesvol te starten. Op punt drie staat: “Zoek een (mental) coach!” Enthousiast sta ik op en roep in de volle zaal: “Hier zit er één!” Met een rood hoofd ga ik weer zitten en vraag me af of dit wel de manier is om te netwerken. Maar goed, je moet ergens beginnen! Na vier workshops is de rode draad duidelijk; het zijn er eigenlijk twee. De eerste is dat netwerken geven en krijgen is, in plaats van geven en nemen. Dat geven doe je door veel en vaak oprechte belangstelling te tonen in je potentiële opdrachtgever. Het krijgen van opdrachten is in feite gebaseerd op gunnen. Ben jij een voor de klant aardig iemand, dan gunt de klant jou die opdracht, maar alleen als jij ook echt in hem geïnteresseerd bent. Dat geven kun je bijvoorbeeld doen door een korte gratis proefsessie aan te bieden, waarin je mensen kennis laat maken met het begrip coaching. Verwacht niet dat dit zich meteen zal uitbetalen in harde valuta, want gunnen kost tijd. De tweede rode draad duidt op netwerken via internet; dit gaat een belangrijke plaats innemen en dat moet je vooral niet onderschatten. Op naar de digitale snelweg en inschrijven bij Linkedin, Facebook, Hallo en gaan Twitteren! Toch voelt het opstarten van een coachingsbedrijf hetzelfde als het moment waarop je net verhuisd bent en je kamer vol staat met allemaal ingepakte dozen. Mijn huiskamer staat op dit moment bomvol dozen waarop te lezen valt: ondernemingsplan schrijven, geschikte locatie zoeken of verbouwen, website ontwerpen, marktonderzoek starten, goede bedrijfnaam verzinnen, aanmelden bij internet netwerken, enzovoort. Aan mij de schone taak om die dozen één voor één uit te gaan pakken! Mechtild Paauwe is eigenaar van ‘GA VERDER NAAR START!’, bureau voor coaching, trainingen en bedrijfsworkshops. Gedrevenheid, doelgerichtheid, klantgerichtheid en creativiteit staan bij haar centraal.
Gratis
lees meer

Investeren zonder te investeren

Investeren lijkt een must. Maar is dat altijd zo? Er zijn ook mensen die menen dat je juist niet hoeft te investeren. En dat kan je nog veel opleveren ook. Petra de Bruijn van Tijdschrift voor Coaching spreekt met Alex Engel, oprichter van de NOBCO, zelfstandig coach en in 2008 en 2009 vice-president van de European Mentoring en Coaching Council (EMCC). Hij is een voorstander van de go with the flow-mentaliteit.
1,95
lees meer

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Dag van de Coach

Thema: Stress

Datum: 6 juni 2019
Locatie: De Reehorst, Ede

Informatie & aanmelden »