logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters

Alle artikelen

1|...|185|186|187|...|546

Brug van talent

In de hal van mijn kleuterschool hing aan de muur een groot bord met daarop de tekst: ‘Help mij het zelf te doen’. Deze uitspraak van Maria Montessori inspireert mij als coach nog steeds, help iemand zodat hij zichzelf kan ontwikkelen. Biedt iemand gereedschap aan, maar laat hem zelf kiezen of en wanneer hij welk instrument gebruikt. Zo vormt zich de Brugvan Talent.
1,95
lees meer

Reflectie op papier

Een beginnend leidinggevende heeft een technische achtergrond. De uitkomst van een ontwikkelassessment meldt datzijn zelfbeeld niet zo positief is, en dat hij wat al te controlerend leiding geeft. Daar wil hij in coaching aan werken. Hij heeft nooit coaching gehad. Op initiatief van de coach spreekt hij af dat hij schriftelijk zal refl ecteren op de bijeenkomsten. Zo staat het ook in het contract dat met de opdrachtgever erbij is vastgesteld.
1,95
lees meer

Tussen kakofonie en symfonie

In een teamontwikkeltraject zijn er vaak een of meerdere momenten aan te wijzen die een bijzondere rol spelen in de voortgang van een team. Het gaat dan om gebeurtenissen waardoor het team als geheel geraakt wordt en iets in de onderlinge chemie verandert. Wat gebeurt er op zo’n moment?
1,95
lees meer

Sneller to the point dan de externe coach

Zelf coaches opleiden? Drie keer zo goedkoop als een duur extern bureau inschakelen, weet senior adviseur Richard Basters van DTO (Defensie Telematica Organisatie). Ook de coaches zelf worden er “rijper en rijker” van. En dus liet DTO Schouten & Nelissen een interne pool van coaches opleiden, die Defensie-professionals meer communicatieve, assertieve en empathische bagage moet meegeven.
1,95
lees meer

Ontwikkelen en ontplooien

Met mijn hoofd in de wolken loop ik door het winkelcentrum. Ik geniet na van een heerlijke vakantie in Toscane. Na 21 jaar ben ik er weer 2 weken teruggeweest. Wat een ontwikkeling heeft dit gebied in Italië doorgemaakt. Niet alle ontwikkelingen zijn overigens als positief te omschrijven. Er is veel rust verdwenen. Gedachten dromend loop ik de winkel binnen. “Ontwikkelen, graag”, zeg ik tegen de blonde schoonheid achter de toonbank. “Binnen een uur gebeurd, meneer”, antwoordt ze. Op commando binnen een uur ontwikkelen,denk ik. Die ontwikkelmachine zou ik me wensen voor mijn coachees.
Gratis
lees meer

Coachen is een kunst

Jeroen Drontmann gooide zo’n 12 jaar geleden het roer radicaalom. Zijn adviseursfunctie bij Coopers & Lybrand wisselde hij in voor een zelfstandig bestaan als coach. In deze Praatstok en de veer neemt hij het stokje over van Annemarie Mars. Zij is benieuwd hoe hij mensen begeleidt om hoofd en hart in balans te brengen. Drontmanns visie: je wordt geen coach, je bent een coach.
1,95
lees meer

Persoonlijke ontwikkeling in team intervisie

Hulpverleners binnen Zorg en Welzijn zien zich steeds meer geconfronteerd met complexe problematieken vanuit de samenleving. Tegelijkertijd moeten zij meer en meer voldoen aan de (veranderende) competenties die de organisatie van hen verwacht. De ‘gevierendeelde’ hulpverlener ervaart steeds meer dat hij vanuit ‘gestold wantrouwen en angst’ verantwoording moet afl eggen in protocollen en procedures, dan dat hij zich gesteund voelt in zijn eigen ontwikkelingsproces als professional. De Persoonlijke Ontwikkeling in Team Intervisie (POTI) biedt als eerste een ‘veilige haven’ voor de hulpverlener om te kunnen en mogen komen met de persoonlijke dilemma’s die hij tegenkomt tijdens de uitvoering van zijn werk.
1,95
lees meer

Vakantie

Als je je overgeeft aan wat is en zo helemaal aanwezig wordt, verliest het verleden al zijn macht. Dan gaat het rijk van Zijn open, dat door het verstand verduisterd was. Opeens komt er een grote stilte in je op, een onpeilbaar gevoel van vrede. En in die vrede is grote vreugde. En in die vreugde is liefde. En helemaal in de binnenste kern is het heilige, het onmeetbare, Dat waarvoor geen naam is.
Gratis
lees meer

Help de docent wordt coach!

Competentiegericht onderwijs vraagt van docenten eenandere houding naar leerlingen. ‘HELP!’, roepen docenten,‘Wat wordt van mij verwacht, wat is coachen, wat is een refl ectiegesprek en hoe werk ik met leerlingen aan loopbaancompetenties?’ ‘HELP!’, roepen ook onderwijsinstellingen, ‘Hoe maak ik van mijn docenten goede coaches die leerlingen kunnen begeleidenin hun proces naar zelfstandigheid en zelfsturing?’De CH-Q methodiek biedt uitkomst.
1,95
lees meer

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Dag van de Coach

Thema: Stress

Datum: 6 juni 2019
Locatie: De Reehorst, Ede

Informatie & aanmelden »