logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    1|...|188|189|190|...|522

    Non-dualistisch coachen

    Ik wil vrij zijn. Ik wil gelukkig zijn. Ik wil meer rust. Veelgehoorde wensen in de coachingspraktijk. Soms expliciet genoemd, soms onderliggend aan andere coachingsvragen. Coach en coachee gaan op zoek naar antwoorden of vernieuwende omstandigheden, die vrijheid, geluk of rust brengen. We hebben daarmee aangenomen dat er een ‘ik’ is dat werkelijk bestaat en dat er los van dat ‘ik’ een wereld is met mogelijkheden, die in die behoeften kan voorzien. ‘Ik’ en ‘een wereld’ als twee gescheiden objecten. Dat is dualistisch denken. Maar stel dat het ‘ik’ helemaal niet bestaat. En dat in ons denken slechts een idee van een ‘ik’ huist.
    1,95
    lees meer

    Hogere resultaten door coaching bij IBM

    IBM is een internationale organisatie met een duidelijke missie en visie, en een drang naar ‘excellence’ en resultaat. Daarnaast spreidt IBM een meer dan gemiddelde menselijke en maatschappelijke betrokkenheid ten toon. De IBM Values staan centraal in het handelen van alle medewerkers en bepalen in belangrijke mate de herkenbaarheid en het succes van de organisatie. Coaching neemt hierbij een prominente plaats in. Peter Hijgenaar, Management Development Country Leader bij IBM, vertelt er meer over.
    1,95
    lees meer

    Leren zien dat de wereld groter is

    Binnen de Belastingsdienst is talentontwikkeling een hot issue. ‘Toezicht dat er toe doet’ vraagt om gemotiveerde en goed toegeruste professionals en om leidinggevenden die zich met hun medewerkers kunnen verbinden. De dienst maakt ruim gebruik van interne coaches om mensen te stimuleren hun kwaliteiten zo in te zetten, dat zowel de dienst als zijzelf daarvan profiteren. Hans Schellekens en Yolanda van Dongen zijn nauw betrokken bij deze ontwikkelingen en gaan in op de praktijk en achtergronden van coachpools en loopbaanbegeleiding.
    1,95
    lees meer

    Ervaringsgericht interpersoonlijk coachen

    Ieder mens kent twee fundamentele behoeften: Autonomie en Verbondenheid. Dat geldt voor de coachee en voor de coach. Deze basisbehoeften liggen ook aan de basis van Ervaringsgericht Interpersoonlijk Coachen, de EIC-methode. Dit artikel werkt vanuit de basisbehoeften toe naar een uiteenzetting van het eigene aan de EICmethode, waarbij de coach zijn eigen ervaringen en persoonlijke betrokkenheid ten dienste stelt van de coachee.
    1,95
    lees meer

    De lege stoel

    Een ervaren docente in een onderwijsinstelling omschrijft zichzelf bij de kennismaking als een echte professional, iemand voor wie de klant centraal staat, die zich inzet voor de kwaliteit van het onderwijs en die voortdurend op zoek is om de dienstverlening verder te ontwikkelen. Het werk valt haar echter steeds zwaarder. Bovendien heeft ze grote moeite met het management dat zich in haar ogen teveel richt op zaken waar het volgens haar in het onderwijs helemaal niet om moet gaan: absurde rendementseisen, bovenmatige controle en machtspolitieke spelletjes. Met coaching onderzoekt zij hoe ze in het onderwijs kan functioneren zonder teveel last te hebben van het management.
    1,95
    lees meer

    Ontdek je talent

    Als er een spel was dat je snel naar dieper inzicht voerde over wie je bent en wat je werkelijke missie is, zou je dat spel dan spelen? Maar geloof je dat dit via een spel mogelijk is? Denk je dat zo’n spel bestaat?
    Gratis
    lees meer

    Focussen: luisteren naar binnen

    Focussen is een respectvolle methode om rechtstreeks contact te maken met gevoelens. Het draagt bij aan zelfacceptatie en sociaalemotioneel bewustzijn. Focussen kun je zelf doen, zoals bij meditatie, maar is vooral een methodiek om een ander te begeleiden.
    1,95
    lees meer

    Flitscoaching

    Freudiaans drie jaar wekelijks anderhalf uur op de sofa bij eentherapeut schiet niet echt op. Rogeriaans counselen verloopt al eenstuk vlotter. Meer vaart bracht Gerard Egan met zijn model Deskundig Hulpverlenen. Echt snel werken RET en oplossingsgerichte benadering. En dan verschijnt Flitscoaching … Als een donderslag bij heldere hemel?
    1,95
    lees meer

    De touwtjes in handen?

    Adam (48) is schoolleider op een middelgrote basisschool (340 leerlingen) in het noorden van Groningen. De school kent twee locaties die vier kilometer uit elkaar liggen. Beide locaties zijn gevestigd in een dorp (landelijke omgeving). Adam werkt nu anderhalf jaar op deze school. Voorheen was hij schoolleider op een iets kleinere school. Na enkele conflicten met een gedeelte van het team raakte hij burn-out. Hij bleef een jaar thuis en reïntegreerde op zijn huidige school.
    1,95
    lees meer

    Conflictcoaching: Het coachen van communicatie in conflicten

    Het bekendste kenmerk van een conflict is de verstoorde communicatie. Partijen kunnen op een gegeven moment niet meer gewoon met elkaar praten. Naarmate het conflict verder escaleert, wordt de toon van de gesprekken harder, emotioneler en persoonlijker. Friedrich Glasl, hoogleraar organisatieontwikkeling en conflictmanagement aan de Universiteit van Salzburg, ontwierp de escalatietrap1 als metafoor voor het escaleren van het conflict, terwijl de conflictpartners steeds dieper wegzakken.
    1,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Dag van de Coach - 2020

    Thema - WERK-DRUK

    Datum: 4 juni 2020
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »