logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    1|2|3|...|573

    Hoe kies je een Learning Record Store?

    Je hebt er vast al van gehoord: de Learning Record Store (LRS) verovert het leerlandschap. Niet zo gek, want een Learning Record Store verzamelt alles over leeractiviteiten in jouw organisatie én je kunt er alle leergegevens in opslaan en inzien. Een LRS brengt data uit e-learnings, apps, mobiele portals, learning management systemen en online trainingen samen in één omgeving. En dat wil je.
    1,95
    lees meer

    Digitale fitheid werkend Nederland niet op orde

    Martijn Aslander, stand-up filosoof en begenadigd spreker over de informatiesamenleving, houdt al jaren een pleidooi voor digitale hygiëne en digitale fitheid van werkend Nederland. Maar wat is dat nu en hoe raakt ons dat als HRen ontwikkelspecialisten van mensen en organisaties? We hadden met hem een fascinerend gesprek over zijn pleidooi voor werkend Nederland om zijn digitale fitheid als de sodemieter op orde te brengen.
    1,95
    lees meer

    Van onderaf beginnen

    In een samenleving waarin complexiteit en onzekerheid toenemen, kunnen organisaties niet blijven vasthouden aan processen en structuren die zijn gebaseerd op kennis uit het verleden. Het is in toenemende mate van belang om snel te kunnen inspelen op de actualiteit. Daarvoor moet je als organisatie continu blijven leren. Het is een iteratief proces van doen, analyseren, leren en aanpassen op basis van actuele, betrouwbare data. In dit artikel gaan we in op wat dit vraagt van organisaties.
    Nu: Gratis Actie geldig t/m 25-04-2021
    lees meer

    Werkplekleren: 5 moments of need

    Werkplekleren is momenteel hot, maar de realiteit is dat het werkplekleren alleen echt succesvol werkt als we loskomen van het oude paradigma, anders is het oude wijn in nieuwe zakken.
    Gratis
    lees meer

    Meer uitzondering dan regel

    Teams zijn de spin in het web en belangrijk voor elke organisatie. Ze ontwikkelen zich. Het liefst in de richting van good performing teams of zogenoemde hotspots (Gratton, 2007). En dit natuurlijk graag in een zo kort mogelijke tijd. Onderzoekers, adviseurs, coaches en met name uiteraard leidinggevenden en teamleden zelf zijn dan ook meer dan gemiddeld geïnteresseerd in de vraag: Hoe krijg je het voor elkaar dat teams (in korte tijd) zich ontwikkelen tot good performing teams?
    Nu: Gratis Actie geldig t/m 25-04-2021
    lees meer

    Werken aan een futuristische mindset

    Nadenken over het verleden doen we vaak wel. Het vak geschiedenis is ons allen bekend. Zou het net zo relevant kunnen zijn om na te leren denken over de toekomst? Zodat we beter voorbereid zijn? We gaan in gesprek met Tessa Cramer, lector bij Fontys Academy for Creative Industries, die digitaal haar proefschrift mocht verdedigen over de toekomst van de futuristen.
    1,95
    lees meer

    Werken met de onderstroom

    Als L&D’ers hebben we veel te brengen op het gebied van leren en ontwikkelen in organisaties. We zijn enorm goed in het implementeren van goede leerinterventies. Maar komen we iets lastigs tegen in de cultuur van een organisatie, dan gebeurt er iets geks: we schakelen van leren naar oplossen. Onveilige sfeer in het team? Veel geroddel en gedoe? Teamcoach, doe iets, want het moet als het even kan zo snel mogelijk weg zijn. De onderstroom boven, het gedoe op tafel. Toch?
    1,95
    lees meer

    Toekomst (Volledige uitgave)

    Later als je groot bent   Terwijl we opgroeien, krijgen we vaak een verwijzing naar de toekomst waarin alles helder zal worden, we meer zouden mogen en zelf steeds vaker aan het stuur zitten. Zeker als het gaat om eigen ontwikkeling en leren. Terwijl ik dit schrijf, zitten we in de tweede lockdown en ziet het leven en vooral de toekomst er heel spannend en anders uit. De toekomst voorspellen, ook al willen we dat heel graag, blijkt lastig en we gebruiken enorm vaak het verleden als bron. Om er vervolgens achter te komen dat het er toch ook heel anders uit kan komen te zien.    Ik heb dan ook een grote bewondering voor mensen die innoveren en daarmee een hele grote stap vooruit nemen, waar de rest van de wereld dan weer jaren achter aan strompelt. Een van mijn helden daarbij is Sugata Mitra een Indische onderwijskundige die het internet zag als middel om veel mensen te laten leren. Ook voor diegenen die niet de beschikking hadden over leraren en scholen, maar wel beschikten over internet. Zijn schools in the cloud zijn wereldberoemd geworden. Kinderen lossen met behulp van internet met elkaar vraagstukken op zonder leraar. Wel met de aanmoediging van een aantal mensen die via beeldbellen zo nu en dan de klas inkomen. Ik heb veel moeten denken aan deze schools in the cloud; immers met al het afstandsonderwijs zijn we ook aan het zoeken naar wat nu de beste manier is om dit vorm te geven. Om aan te geven hoe ons denken zou moeten verschuiven, gebruikte Sugata Mitra een geweldige metafoor, waarbij de eerste auto’s (kijk de afbeeldingen op internet er maar eens op na) precies leken op een paardenkoets. We konden immers niet bedenken wat die motor meer aan mogelijkheden had. De zelfrijdende auto (die we natuurlijk nog niet volledig operationeel hebben) is ook weer een denkverschuiving of paradigmaverschuiving, waarbij de vraag of we daar dan wel in mogen zitten na een gezellig avondje weer een nieuwe toekomstige vraag is, waar we eerder nooit over na hoefden te denken.    Enerzijds heb je dus mensen die de veranderingen aan zien komen en soms heel ver vooruit zijn, zoals Sugata Mitra, en anderzijds is er de bijna onmogelijkheid om iets compleet opnieuw te ontwerpen. Omdat we het verleden meenemen in ons denken. Ook in dit nummer blijkt uit veel bijdragen dat we niet veel kunnen zeggen over de toekomst en wat we zouden moeten leren om futureproof te zijn. En toch ergens ben ik jaloers op de Sugata Mitra-kwaliteiten die al 30 jaar geleden op het idee kwam om online onderwijs aan te bieden. Hadden we toen maar geluisterd, dan waren we nu voorbereid geweest. Ik weet wat me te doen staat. Ik ga nu alvast luisteren naar iemand anders met een briljant over-de-top-idee. Want wie weet wat er gebeurt als ik later groot ben. Voor als je niet zo lang wilt wachten: in dit nummer vind je toekomstdenkers, adviezen, onderzoek en meer om zelf alvast mee aan de slag te gaan! Veel leesplezier!   Ria van Dinteren hoofdredactie, hoofdredacteur@tvoo.nl   INHOUD Praktijk Toekomstbestendig in 5 oefeningen, Interview met Mike Hoogveld, Katelijn Nijsmans & Ria van Dinteren  Later is al lang begonnen, Katelijn Nijsmans & Jan Arnoud Ruiter Gevangen in de vrijheid van de straat, Interview met Bram Doolaege, Jan Arnoud Ruiter & Katelijn Nijsmans  Windvaantjes in de storm, Hoe je turbulente tijden trotseert, Marianne Eussen Meer lef en innovatie zonder crisis, Egbert Edelbroek & Lennert Böhmer Alles begint met kunnen en willen leren, Petra Tijmstra & Espérance Blaauw   Theorie Column, Relaties: that is where the magic happens, Lideweij van der Sluis Safety first, Van risico naar veiligheid in een vernieuwde context, Anne Boon & Wouter Robijn Van comparatieve naar persoonlijke excellentie, In gesprek met Marianne van Woerkom, Jolanda Botke Werken en leren in tijden van corona, Onderzoeksresultaten, Cristel van de Ven De toekomst van organisatieontwikkeling, Inspiratie bieden door spel en speelsheid, Jaap Boonstra   Inspiratie Een leeromgeving voor 12.000 medewerkers, Betrekken van medewerkers in het proces van behoeftebepaling tot inrichting, Inge Pool & Manon van der Boom & Stephanie van Rossum Beter bestand tegen crisis, Tjebbe Verwest en Wouter Smit De toekomst is voorspelbaar, Ger Driesen Column, Niet-goed-geld-terug-garantie voor L&D? Sofie Willox

    5,95
    lees meer

    Toekomstbestendig in 5 oefeningen

    Het boek van Mike Hoogveld, Futureproof, mocht uiteraard niet ontbreken in dit themanummer over de toekomst. Want hoe ziet futureproof zijn eruit? Wij vroegen hem wat je kunt doen om toekomstbestendig te worden. Hij noemt het zelf een denk-doe-leerproces. En dat is precies wat dit artikel is. Dus niet lezen, maar actief aan de slag. Aan de hand van vijf oefeningen leer je iets over jezelf en je hoort wat Mike erover zegt. Veel denk-, doe- en leerplezier gewenst!
    1,95
    lees meer

    Later is al lang begonnen

    Harrie Jekkers zong het al samen met zijn Klein Orkest: “Later is al lang begonnen en vandaag komt nooit meer terug.” Een lekker begin van een themanummer over Toekomst. Een mooie dooddoener ook, die alle vergezichten overbodig maakt. We leven vandaag en het is belangrijk dat we het voorbereiden op de toekomst niet ten koste laten gaan van de aandacht voor het moment zelf, het hier en nu. Toch ontdekken we in dit nummer dat het creëren van een toekomst even belangrijk is als stilstaan bij het nu.
    1,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Op weg naar ruimte en vrijheid

    Crisis als aanleiding om inzicht te vergroten in (je) identiteitswerk

    Datum:
    Locatie:

    Download gratis deze white paper