logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters

Alle artikelen

1|2|3|...|546

Ruimte voor professionaliteit

Toen ik vorig jaar 17 mooie jaren werk bij Twynstra Gudde afrondde om een eigen bedrijf te starten, had ik in elk geval één ding waar ik echt naar uitkeek: de vrije ruimte. Er zijn veel dingen die ik ga missen, zo dacht ik, maar het organisatiegedoe kan ik missen als kiespijn. Geen regels meer, geen voorschriften, geen tijdschrijven, geen gesprekken die er nu eenmaal bijhoren, geen moeten. Lang leven de vrijheid! Mijn eigen weg zoeken, dingen op mijn eigen manier kunnen doen, mijn creativiteit kwijt kunnen, mijn intuïtie kunnen volgen.
1,95
lees meer

Het spel kan beginnen!

Meer dynamiek en spanning kunnen het leerrendement van simulatietrainingen laten stijgen. De wereld van gaming kan daarbij een bron van inspiratie zijn. Een simulatie, waarbij spelelementen worden gecombineerd met de inzet van trainingsacteurs, leverde interessante resultaten op.
1,95
lees meer

Haal meer uit je training

“Voor een opleiding die ik geef, moeten de studenten een boek doornemen. Ik merk dat veel van hen moeite hebben met de wetenschappelijke taal. Ik ben op zoek naar activerende werkvormen.” Deze vraag staat op LinkedIn. En er komen meteen tips. “Laat de deelnemers creatieve presentaties voor elkaar bedenken van de gelezen stof.” “Verdeel de hoofdstukken en laat ze die aan elkaar presenteren.” “Laat ze 20 vragen voor elkaar bedenken, maak er een quiz van met prijzen.” “Laat ze een spel maken waardoor ze de stof verwerken.” Er is niemand die zegt: “Vertaal de theorie in een praktische demonstratie.” Toch is dat de tip die naar voren komt uit de moderne leerpsychologie.
1,95
lees meer

Wil de echte morele leider opstaan?

Schandalen rond bedrijven als Enron, Lehman Brothers en Volkswagen lieten de wereld zien dat moreel leiderschap, of juist een gebrek daaraan, grote gevolgen kan hebben. Maar wat is moreel leiderschap eigenlijk? Tot op heden werd moreel leiderschap vaak gezien als een individuele eigenschap van een leider met kwaliteiten zoals betrouwbaarheid, eerlijkheid, mensgerichtheid en integriteit. Maar recent wetenschappelijk onderzoek, gepubliceerd in het prestigieuze Academy of Management Review, laat zien hoe moreel leiderschap gevolgen heeft voor het morele systeem van de gehele organisatie en daarbuiten. Moreel leiderschap is dus een nog veel krachtiger fenomeen dan we al dachten.
1,95
lees meer

Ontwikkelruimte voor teams

Team staat voor Together Everyone Achieves More. Toch tonen onderzoeken aan dat de meeste teams dat niet halen en gemiddeld maar op 75 procent van hun kunnen presteren. Teams hebben ontwikkelruimte nodig om als team tot betere resultaten te komen. Ruimte om de diversiteit in een team productief te maken. Ruimte voor elkaar, voor elk teamlid om haar kennis, ervaring en talenten in te brengen. Ruimte om van mening te verschillen en samen die verschillen te onderzoeken. Ruimte om samen scherp te krijgen wat je opgave als team is en wanneer je het goed doet. Die ruimte noem ik teamontwikkelruimte.
1,95
lees meer

Omgaan met tegenstrijdigheden

Bij het ontwikkelen van organisaties is er momenteel veel aandacht voor het invoeren van zelfsturende teams en het eventuele afscheid van middenmanagers. Paradoxaal genoeg blijkt dat er juist door meer mensen gemanaged wordt als er geen middenmanagers meer zijn. Deze ‘paradox van managen’ is niet de enige die we tegenkomen.
1,95
lees meer

Gepersonaliseerd leren op een wandeltocht

Gepersonaliseerd leren, dat willen we allemaal. Leren op maat aanbieden op een manier die precies past bij een individuele medewerker. En dat in het oerwoud van leerinstrumenten, apps en e-learnings. Om gepersonaliseerd leren goed te kunnen faciliteren, heb je één leeromgeving nodig waarin alle data van die leerinstrumenten samenkomen: een learning experience platform. Ook zijn learning analytics van belang. Want met een goede analyse weet je beter waar de lerende medewerker blijer, slimmer en vaardiger van wordt!
1,95
lees meer

De cognitieve belastingtheorie

Stel: je volgt een cursus Japans en de lesgever begint deze opleiding als volgt: “Welkom op de eerste les ‘Japans voor beginners’. Vandaag zullen we leren hoe je ‘hallo’ zegt in het Japans. Laten we echter van start gaan met wat achtergrondinformatie over het Japans. In tegenstelling tot het Chinees, is Japans geen toontaal. Dat maakt Chinees voor ons westerlingen moeilijk om te leren want in Europa zijn er bijna geen toontalen. Behalve het Limburgs… grapje. Hoeveel tonen er zijn in het Mandarijn is trouwens nog een onderwerp van discussie. Sommigen zeggen vier, anderen vijf. Neem nu het woord ma. Afhankelijk van de toon waarop je het woord uitspreekt, krijgt dit woord vier betekenissen: moeder, hennep, paard of uitschelden. Dan is Japans heel wat makkelijker. Moeder in het Japans is haha. Je begroet iemand in het Japans meestal met konnichiwa, uitgesproken als kohn-nie-tjie-wah. ‘Hallo mama’ is dus kohn-nie-tjie-wah haha. Maar als je iemand begroet aan de telefoon moet je de begroeting moshi-moshi gebruiken.”
1,95
lees meer

Attention spam en BingeFlix

Ken je het verhaal van de goudvis? In 2015 verschijnen berichten over een onderzoek van Microsoft over de aandachtscurve (attention span) van de mens. Na enquêtering van 2000 Canadezen en het bestuderen van de breinactiviteit van 112 personen komt men tot een interessante conclusie. De aandachtscurve was in het jaar 2000 zo’n twaalf seconden en in 2015 niet meer dan acht seconden. Die van een gemiddelde goudvis was in 2015 negen seconden volgens de onderzoekers. En zo werd het verhaal geboren dat de aandachtscurve van de mens lager is dan die van een goudvis.
Gratis
lees meer

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Dag van de Coach

Thema: Stress

Datum: 6 juni 2019
Locatie: De Reehorst, Ede

Informatie & aanmelden »