logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    1|2|3|...|561

    Relaties: that is where the magic happens

    Als een organisatie flexibel moet zijn of agile, zoals dat ook wel wordt genoemd, wat betekent dit dan voor leidinggevenden? Welke cultuur heeft een wendbare organisatie? In mijn nieuwste boek Varen in de mist ga ik hierop in. Op basis van analyses van organisaties die veerkrachtig (resilient) zijn gebleken, heb ik modellen ontwikkeld die aangeven hoe organisaties zorgen dat zij flexibel zijn en zich snel aanpassen aan veranderende omstandigheden. Deze twee eigenschappen blijken namelijk van levensbelang te zijn. Hoe groter de flexibiliteit en het aanpassingsvermogen, hoe meer agile organisaties zijn. De titel van het boek had daarom ook Agile Management kunnen zijn, als synoniem voor Varen in de mist.
    Gratis
    lees meer

    Safety first

    De toekomst van werken is verbonden aan technologie. De toekomst is veranderd en dat vraagt om innovatiever samenwerken. Snelle en korte sprints. Minder of geen hiërarchie en meer verantwoordelijkheid. Maar gaan we niet iets te snel? Missen we iets? In dit artikel lees je hoe je psychologische veiligheid kunt ontwikkelen en hoe zich dat vertaalt in onze nieuwe manier van werken.
    1,95
    lees meer

    Van comparatieve naar persoonlijke excellentie

    Marianne van Woerkom aanvaardde op 24 januari dit jaar de positie van hoogleraar Positieve Organisatie Psychologie aan de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences van de Erasmus Universiteit Rotterdam. In haar oratie gaat ze in op hoe organisaties de kwaliteiten van hun medewerkers beter kunnen benutten door uit te gaan van hun sterke punten. Dat vereist volgens haar dat we prestaties minder gaan vergelijken tussen personen en meer gaan vergelijken binnen personen. Op welke momenten en onder welke omstandigheden is deze persoon op zijn of haar best?
    Nu: Gratis Actie geldig t/m 01-02-2021
    lees meer

    Werken en leren in tijden van corona

    Wat waren tijdens de intelligente lockdown bij woningcorporaties de gevolgen van een uitzonderlijke (thuis)werksituatie voor de productiviteit, het welbevinden en de leerervaringen van medewerkers en leidinggevenden? De belangrijkste resultaten, conclusies en aanbevelingen uit een door FLOW landelijk gehouden onderzoek komen in dit artikel aan bod. Met als tipje van de sluier: one size does not fit all.
    Nu: Gratis Actie geldig t/m 31-01-2021
    lees meer

    De toekomst van organisatieontwikkeling

    Hoe kunnen spel en speelsheid ons helpen om onszelf en onze organisaties te kwalificeren voor de toekomst? Veel mensen in organisaties ervaren hun omgeving als dynamisch, waarbij onduidelijk is wat de toekomst zal zijn. Verandering als een rationeel en gepland proces is dan een illusie. Veranderen als samenspel past als de omgeving ambigu is en beproefde methoden niet meer werken. Dan gaat het om een collectief zoekproces waarin spelers zich richten op de toekomst en duurzame veranderingen realiseren.
    1,95
    lees meer

    Een leeromgeving voor 12.000 medewerkers

    HRD’ers zijn gewend om leertrajecten nauw aan te laten sluiten op de behoeften van de doelgroep. Dit is relatief eenvoudig bij een leertraject voor een afgebakende doelgroep. Maar hoe sluit je aan op de behoeften en wensen van 12.000 medewerkers? In dit artikel lees je hoe we medewerkers van het Universitair Medische Centrum (UMC) Utrecht bij de aankoop en inrichting van een nieuw leermanagementsysteem hebben betrokken. Onze lessons learned zijn bruikbaar voor anderen die op het punt staan om bijvoorbeeld een online leeromgeving of performancesupport-oplossingen aan te schaffen en in te richten.
    1,95
    lees meer

    Beter bestand tegen crisis

    De coronacrisis vraagt van publieke organisaties een ongekend aanpassingsvermogen. Een organisatie ‘wendbaarder’ maken begint bij het versterken van het leervermogen. Echter, het leervermogen van publieke organisaties komt door de coronacrisis onder druk te staan, zo blijkt uit ons onderzoek. Het organisatieleren moet actief worden gefaciliteerd zodat teams blijven leren en daarmee kunnen inspelen op omgevingsverandering. We geven eerst een korte theoretische verkenning weer, waarna we oplossingen bieden om het leervermogen op afstand te versterken.
    Nu: Gratis Actie geldig t/m 14-02-2021
    lees meer

    De toekomst is voorspelbaar

    Tijdens verschillende presentaties over de toekomst van leren heb ik de stelling ‘de toekomst is voorspelbaar’ aan mijn publiek voorgelegd. Vrijwel altijd is 80 tot 90 procent van het publiek het oneens met deze stelling. Bijvoorbeeld omdat niemand kan zeggen wat er morgen gaat gebeuren, vooruit kan kijken in de tijd of een glazen bol heeft. Toch durf ik de stelling te gebruiken als titel voor dit artikel en neem ik je graag mee langs diverse inzichten die helpen de juistheid ervan te onderbouwen.
    Gratis
    lees meer

    Niet-goed-geld-terug-garantie voor L&D?

    Midden in de COVID-19-periode volgde ik een panelgesprek met internationale sprekers. Tijdens de pandemie schakelde de ene L&D-afdeling snel vooruit en keek de andere verlamd toe. Eén ding is zeker: organisaties verwachten heel wat van hun leercentra. Waar gaan we met leren naartoe?
    Gratis
    lees meer

    Taal (Volledige uitgave)

    Taal   Afgelopen week was ik op het Wassenaarse strand en had ik mijn eerste livebijeenkomst weer sinds tijden. Heerlijk om weer mensen te zien met benen en geen talking heads meer. Iedereen genoot weer volop van het bij elkaar zijn en de ruimte gonsde van de gesprekken. Toen er een opdracht kwam om iets met elkaar uit te wisselen, wist de groep dan ook niet van ophouden. Wat bij een van de deelnemers de reactie ontlokte: “Toch jammer dat we ze niet even kunnen muten.” We begrepen direct wat hiermee werd bedoeld. Terwijl het drie maanden daarvoor geen gebruikelijk woord was. Net als alle andere covid-19-woorden die we voorbij hebben zien komen. Zoals coronakapsel, quarantinderen (daten via Tinder tijdens quarantaine), hoestschaamte, anderhalvemetersamenleving en meer. Er bestaat zelfs een heus coronawoordenboek dat bijgehouden wordt en waar per dag woorden bijkomen. Het Nederlands leent zich uitstekend voor dit soort nieuwe woorden omdat we steeds nieuwe samenstellingen kunnen bedenken. Dit geeft maar aan dat de taal een levend iets is dat zich steeds doorontwikkelt. Taal vormt onze gedachten en ons brein; als we ergens taal voor hebben, kunnen we het loskoppelen van emoties. Taal regelt ook hoe we omgaan met elkaar, hoe we de geschiedenis beleven en of we al dan niet aan een nieuwe opdracht beginnen op ons werk. We kunnen dezelfde woorden gebruiken zonder het over hetzelfde te hebben. In ons werk merk ik dan ook dat een gezamenlijke taal superbelangrijk is om stappen te zetten. Of het nu gaat over organisatieontwikkeling of samenwerking. Elkaar begrijpen is de basis. Taal vormt de basis van leren. Als we letterlijk elkaars taal niet spreken, hoe kunnen we dan van elkaar leren? In een van de eerdere nummers van TvOO wist columnist Paul Verburgt van taal iets moois te maken en in het bijzonder van managementtaal. Zijn boekje Bazenbargoens is nog steeds één van mijn favorieten. Hij beschrijft de taal die managers en  consultants vaak gebruiken – en die in ieder geval weinig duidelijk maakt. Wat te denken van: ‘ik hoor wat je zegt’ (houd je kop!) of ‘mijn besluit staat vast’ (ga weg, laat me met rust) of ‘hoe vind je dat het zelf gaat’ (ik vind dat het niet lekker loopt). In zijn boekje beschrijft hij wat we ermee bedoelen en dat dit vaak niet is wat we zeggen. Volg je het nog? Dus als wij het al niet begrijpen, hoe zit het dan met laaggeletterden en mensen met dyslexie? Vooral in deze tijd waarin we veel digitaal werken en we de lichaamstaal niet meer kunnen zien. Belangrijk dus om aandacht te geven aan alle aspecten van taal. En dat doen we in dit nummer. Veel leesplezier gewenst! Ria van Dinteren hoofdredactie, hoofdredacteur@tvoo.nl Meer over coronataal vind je in het coronawoordenboek op www.taalbank.nl/coronawoordenboek.   Inhoud   Praktijk Over de grenzen van taal… Marlieke van Grinsven & Olivia Kramers Dansen, denken, doen! Patronen doorbreken en blinde vlekken zichtbaar maken door dans, Peter Rombouts & Jan Pieter van Lieshout Vergroot je impact, Maartje van Bavel Column; Op zoek naar je Engelstalige ik, Esther van Berkel  1 + 1 = 3 Integratie van taal en werkplek versterkt taalvaardigheid, Nina Meilof & Nicole Mol Column; Sekseverschillen ontmaskeren met taal, Ineke Verdoner Programmeren als taalvaardigheid, In gesprek met David Giron, Marlieke van Grinsven Hrd-tool, Hoe bouw je een interne academie die werkt? Judith Barneveld, Matthias Kalwij & Miranda Hoogenhout   Theorie De meerstemmige medewerker, Nirav Christophe Column; Taal onder de waterlinie, Mireille Ollivieira Wat je zegt, ben je zelf! Narratieve identiteit in (organisatie) verandering, Marlieke van Grinsven De schoonheid van imperfectie in het werk; Ontrafelen met behulp van een narratieve methode, Martijn van Ooijen & Barbara van der Steen Mentale tijdreis naar je future work self, Inge Brokerhof   Inspiratie Column; “Yes we can!” Evelien van der Veen Taal is ook maar een afspraak, Anne Ligtenberg Hoe maak je het werk van de mensen? Werken in een RH Playground, Inge van Nispen Psychologische Veiligheid, Sofie Willox Directeur (m/v/x) gezocht, Over het nut van genderneutraal taalgebruik, Vivien Waszink Een goed gesprek met Iris, Interview met Margot van Leeuwen en Carolina van den Hoven, Olivia Kramers

    5,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Op weg naar ruimte en vrijheid

    Crisis als aanleiding om inzicht te vergroten in (je) identiteitswerk

    Datum:
    Locatie:

    Download gratis deze white paper