logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    1|...|211|212|213|...|582

    Uitgelicht: Gaby van Eck

    In deze rubriek maken de lezers kennis met een coach die zichzelf aan de hand van een aantal vaste vragen beschrijft. Deze keer…Hans Peter King
    1,95
    lees meer

    De team konfrontatie methode

    Hoe kan men teamleden aanzetten tot verbetering van de samenwerking? Een nieuwe methode voor teamcoaching is de Team Konfrontatie Methode (TKM). Deze methode biedt een geprotocolleerde aanpak van teamproblemen, door de teamleden zelf, met de hulp van een begeleider. Deze aanpak is gefundeerd in de narratieve psychologie. Achtereenvolgens behandelen we de achtergrond, de opzet en de toepassing van de TKM.
    1,95
    lees meer

    Synchroniciteit en coaching

    Coaching gebaseerd op synchroniciteit leidt je direct en onvermijdelijk naar de kern. Naar de diepere bedoeling, de inner purpose van degene die wordt gecoached. Deze vorm van coaching blinkt uit door eenvoud. Overstijgt methodieken en protocollen. Om deze vorm echter te kunnen toepassen is loslaten van een heleboel 'bagage' pure noodzaak.
    1,95
    lees meer

    Supervisie en coaching

    Supervisie is als methode ontwikkeld om het vak van therapeut te leren. Vervolgens werd het ingezet op sociaalagogische beroepsopleidingen en later ook bij het opleiden van andere beroepsgroepen zoals huisartsen, verpleegkundigen en docenten. In dit artikel worden supervisie en coaching met elkaar vergeleken als instrumenten die ingezet kunnen worden om het leerproces van individuele werknemers te stimuleren.
    1,95
    lees meer

    De essentie van coachen

    Pieter ter Haar begon in 1982 met het coachen van topmanagers in het bedrijfsleven, iets wat in die tijd nog vrijwel niet voorkwam. Hij was een van de eersten die zich met transformatie op individueel niveau bezig hield, en schroomde niet daarbij zijn eigen ervaringen te gebruiken. Daarnaast was hij een veel gevraagd spreker, werd hij vaak geïnterviewd op tv (onder andere door Ischa Meijer) en trad hij regelmatig op als gastdocent op universiteiten. De laatste tijd treden Pieter ter Haar en zijn vrouw Marijke minder in de openbaarheid, maar hun betrokkenheid bij het coachen is er niet minder om geworden.
    1,95
    lees meer

    Verbondenheid

    Als psycholoog heb ik jarenlang academische en post-academische opleidingen gevolgd, om zo professioneel mogelijk mijn werk te kunnen uitvoeren. Deze opleidingen waren altijd van een ‘degelijk’ gehalte…
    1,95
    lees meer

    Ithaca

    Als je aanvangt met de reis naar Ithaca, bid dan dat je tocht lang mag duren, vol van avonturen, vol van kennis. Wees niet bang voor de Lestrigonen, de Cyclopen of de boze Poseidon, want zulke ontmoetingen zul je niet hebben wanneer je gedachten verheven blijven en emoties je geest en lichaam bezielen. Je zult de Lestrigonen, de Cyclopen en de boze Poseidon nooit ontmoeten, tenzij je hen meezeult in je ziel, tenzij je ziel hen zelf naar voren brengt.
    Gratis
    lees meer

    De coachingmix van KPMG

    Waar veel organisaties zich nog afvragen of coaching zinvol zou kunnen zijn, heeft KPMG het reeds jaren als ontwikkelingsinstrument in de volle breedte van de organisatie geïncorporeerd. Van het moment dat een nieuwe medewerker wordt aangenomen tot aan de hoogst haalbare positie staat coaching niet alleen als ontwikkelingsinstrument ter beschikking van medewerkers en leidinggevenden, op veel ijkpunten in een KPMG-loopbaan is het zelfs een vanzelfsprekende interventie. Daarbij heeft KPMG een functionele mix gevonden tussen interne coaching en het inschakelen van externe coaches.
    1,95
    lees meer

    Binnenste (b)uiten

    Regelmatig kom ik in aanraking met cliënten die op zoek zijn naar meer evenwicht in hun werk en leven. Ze hebben bijvoorbeeld last van stress of van gevoelens van onzekerheid, en willen begrijpen hoe dat komt. Voice dialogue is een indringende en effectieve methode om mensen zicht te geven op wat hen van binnen allemaal bezighoudt. Via een dialoog met hun innerlijke stemmen, of sub-personen, leren cliënten zichzelf goed kennen. Met hun sterktes en kwetsbaarheden, dieperliggende drijfveren en angsten. De ontdekking dat al die sub-personen ergens voor staan, bij hen horen en te managen zijn, maakt dat ze steviger in hun schoenen staan.
    1,95
    lees meer

    Het appel-aspect van communicatie

    Een middelmanager uit een dienstverlenende organisatie neemt deel aan een traject voor Management Development. Onderdeel daarvan zijn vijf gesprekken met een externe coach. Een belangrijk ontwikkelpunt voor hem is zijn zelfreflectie te vergroten (‘eerst nadenken, en dan pas iets roepen’). Direct bij binnenkomst bij het vierde gesprek maakt hij een wegwerp-gebaar en meldt met een zucht: “Ik heb het helemaal gehad met deze organisatie… Nou ja…”, en begint vervolgens te vertellen over een opleidingsonderdeel dat hij heeft afgerond.
    1,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Op weg naar ruimte en vrijheid

    Crisis als aanleiding om inzicht te vergroten in (je) identiteitswerk

    Datum:
    Locatie:

    Download gratis deze white paper