logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    1|...|244|245|246|...|532

    ‘Had ik maar ’ Ethische reflectie in de TA-praktijk

    Dit artikel is eerder gepubliceerd in Strook (december 2015). Dit is een herziene en aangevulde versie. Ethische dilemma’s kom je overal tegen, in elk werkveld. Dus ook als coach, counselor of therapeut. Zo kwam ik laatst op straat een buurvouw tegen, die mij vertelde over de problemen die zij heeft op haar werk. Ze vroeg me: “Jij coacht toch mensen, kan ik bij jou geen coachtraject volgen?” Zou jij zonder pardon ingaan op dit verzoek? Ik denk dat enige ethische reflectie hier op zijn plaats is. De TA-gemeenschap kent een eigen ethische code, met basiswaarden en -principes waaraan je je handelen kunt toetsen. Maar hoe pak je dat concreet aan? Dit is een nadere kennismaking met de EATA- en ITAA-code en een praktische vragenlijst voor ethische reflectie in de praktijk.
    1,95
    lees meer

    De groeten van de ethische commissie van ITAA

    Anne de Graaf en Alex van Oostveen zijn de huidige co-voorzitters van de ethische commissie van de International Transactional Analysis Association (ITAA). Zij zijn van mening dat Eric Berne meteen bij de start, al belangstelling had voor een hoogwaardige toepassing van de transactionele analyse (TA). Professionals die zijn ‘nieuwe uitvinding’ gebruikten, moesten aan hoge normen voldoen, professioneel en ethisch. Daarom installeerde ITAA al vroeg in haar bestaan een ethische commissie in het hart van de vereniging. In dit artikel schetsen de auteurs de drie kernproblemen die een optimale werking van de ethische commissie van ITAA in de weg staan en het desoriënterend dilemma waarmee de vereniging en de huidige ethische comissie geconfronteerd worden in het denken over ethiek en de toepassing van de ethische code.
    1,95
    lees meer

    Grens-interventies richting een gezond team

    “Het team van de bezoekruimte staat onder druk: het aantal hulpvragen stijgt sterk en het team kan met hun huidige werkwijze de vraag niet meer aan. Kan jij het team begeleiden bij de conceptontwikkeling van een nieuwe begeleidingswijze?” Dat was de aanmeldingsvraag die Annick Vanhove van de organisatie kreeg. Gedurende vijf maanden (van februari tot juni 2010) werkte zij als (team)coach aan deze opdracht. In dit artikel beschrijf zij de interventies richting gezonde grenzen, duidelijk leiderschap en een aangepast groepsimago.
    1,95
    lees meer

    Maak kennis met: Lieuwe Koopmans

    In deze vaste interviewrubriek praten we met een gecertificeerde TA Trainer en/of Supervisor over wat TA voor hen betekent.
    Gratis
    lees meer

    Stromingen in TA (volledige uitgave, 9 artikelen)

    Inhoud 'Stromingen in TA' (oktober 2019) Classical School – Jacobien Geuze Redecision school – Janet Lee O’Connor Cathexis School – Beatrijs Dijkman Integrative School – Amaia Mauritz Relational School – Mica Douglas Co-creational approach – Keith Tudor   Editorial In onze brainstorm over TA en toekomst kwam het onderwerp voorgeschiedenis op. Als je weet waar je vandaan komt zie je de implicaties voor je theorie en praktijk. Het eren van je verleden geeft vorm en betekenis aan het nu. Daarom hebben we ons afgevraagd: op wiens schouders staan we eigenlijk binnen TA? En welke betekenis heeft dat voor ons nu?    Het ontstaan van scholen en stromingen is een natuurlijk gegeven binnen de wetenschap. De context verandert, waarden en benaderingswijzen veranderen mee. Ook het verdwijnen van een school is een natuurlijk gegeven. De cirkel van sterven en ontstaan is in onze ogen een manifestatie van de levensvatbaarheid van Transactionele Analyse.    Al gauw ontdekten we dat er niet één overzichtswerk van scholen binnen de TA beschikbaar is. We vonden diverse auteurs die een uitwerking van scholen en benaderingswijzen hebben gemaakt. Sinds het ontstaan van de TA is er veel dynamiek en beweging geweest wereldwijd. Het ontstaan van nieuwe ideeën of zienswijzen is een tegenbeweging of doorontwikkeling van wat gevestigd is. We vervolgden onze zoektocht met de vraag “Wat is precies een school en wat betekent het wanneer je uit een bepaalde stroming of school voortkomt?” Barnes (1977) schreef het boek ‘TA after Eric Berne, Teachings and Practices of Three TA schools’. Hij formuleert hierin een reeks criteria voor ‘een school’ en beschrijft een school als breder dan alleen een fysiek opleidingsinstituut:   “Een TA school is een aantal personen onder een gemeenschappelijke persoonlijke invloed, die een gezamenlijk theoretisch standpunt hebben en dezelfde klinische methode hanteren. Een school kan geïdentificeerd worden door zijn unieke leiderschap, canon en groepscultuur.”    Hij werkt dit uit in de volgende kenmerken:  Meerdere personen, leiders en volgers   Gezamenlijke invloed  Gemeenschappelijke theoretische positie Volgen dezelfde methodes, die helder en goed te begrijpen zijn Uniek leiderschap, door een TSTA Een canon, waarbij nieuwe theoretische richtingen in TA en ontwikkeling voorbij TA Een groepscultuur Invloed op TA in bredere zin, dus op andere stromingen of scholen    Behalve Barnes namen we ook Sills (2004), Widdowson (2010), White (2011), Lee (2012), Hay (2016) en Van Beekum (2006) ter hand. Op basis van deze informatie, besloten we uiteindelijk te kiezen voor 6 scholen of benaderingswijzen, als meest herkenbaar in alle publicaties.  Klassieke School  Herbeslissingsschool Cathexis school Integratieve school Relationele school Cocreatieve transactionele analyse   Nu we een idee hadden van de contouren, maakten we een format voor representanten die wilden bijdragen. Elke representant, bij voorkeur geen originele leider, ontving van ons de volgende vragen: Geef een introductie van jezelf; wie ben je en wat doe je met TA? Kun je de kenmerken van je school beschrijven? Beschrijf kort de belangrijkste ontwikkelingen binnen deze school. Waarom is deze school zo belangrijk voor je?  Welke TA-begrippen komen voort uit deze school? Hoe heeft deze school de ontwikkeling van TA beïnvloed? Wat wil je dat TA professionals onthouden van deze school?    Van de Cathexis School en de Klassieke School vonden we geen representanten met tijd om te schrijven. Daarom besloten we onszelf te verdiepen in het gedachtegoed van deze scholen via literatuur en hebben we op basis van die informatie de vragen beantwoord:  Beatrijs Dijkman heeft met toestemming van Graham Barnes een weergave geschreven over de Cathexis School.  Jacobien Geuze heeft op basis van literatuur een weergave geschreven over de Klassieke School.  We wensen je veel inspiratie en vragen; dat geeft levenskracht aan onszelf, ons werk en onze community!      

    5,95
    lees meer

    TA-nieuws

    Van 4 tot 6 juni 2019 vond in Cherkasy Oekraïne het EATA-congres plaats met als thema ‘Modern Methods and Practical Application of Transactional Analysis’. Het waren drie inspirerende dagen vol TA, in ontmoetingen, lezingen en workshops, met Oekraïense gastvrijheid, vol plezier en momenten van leren en ontwikkelen.
    Gratis
    lees meer

    De Klassieke School

    Eric Berne (1910-1970) is de grondlegger van Transactionele Analyse. Geboren in Montreal, Quebec op 10 Mei 1910, als zoon van een dokter en een professioneel schrijfster. Na zijn afstuderen als arts aan de McGill universiteit in Montreal in 1935, begon hij aan zijn psychiatrische stage aan de medische faculteit van Yale University. In 1949 werd hij Fellow in de Amerikaanse psychiatrische associatie. Hij heeft tijdens zijn 21-jarige carrière als psychiater gewerkt in diverse klinieken, in de US army medical corps, en in zijn privépraktijk in Carmel.
    1,95
    lees meer

    De Herbeslissingsschool

    Mijn naam is Janet O’Connor. Ik ben een TSTA-P en heb als psychotherapeute een eigen praktijk in Tucson, Arizona. Ik doceer ook aan de Grand Canyon University en het Prescott College in de VS. Samen met mijn opleidingspartner, Del Worley, begeleid ik programma’s gebaseerd op herbeslissingswerk in het Southwest Institute for Group & Family Therapy, (US, Arizona), dat in 1992 werd opgericht na de dood van Robert Goulding.
    1,95
    lees meer

    Cathexis School

    Graham Barnes is een psychotherapeut en niet-praktiserende TSTA-P. Het psychotherapievak leerde hij van Robert Goulding en Mary McClure-Goulding op het Western Instituut voor groep en familietherapie in Californië. Vroeg in de jaren tachtig emigreerde hij naar Zweden waar hij werkt als psychotherapeut, psychotherapeuten opleidt en in diverse bedrijven en organisaties werkt.
    1,95
    lees meer

    Integratieve School

    Mijn naam is Amaia Mauriz-Extabe en ik ben een TSTA-P. Ik woon en werk als klinisch psychologe, psychotherapeute, trainer en supervisor, voornamelijk in Bilbao maar ik werk over de hele wereld. Ik werk veel met professionals in de geestelijke gezondheidszorg. TA heeft gedurende mijn hele carrière, inmiddels 35 jaar, een rol gespeeld.
    1,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Dag van de Coach - 2020

    Thema - WERK-DRUK

    Datum: 4 juni 2020
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »