logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters

Alle artikelen

1|...|256|257|258|...|551

I don’t just help kids make great music, I use music to help make great kids

Cartouche Kalse is docent muziek en zorgbegeleider op een middelbare school in het Gooi. Na haar opleiding aan het Sweelinck Conservatorium volgde ze de opleiding tot dansdocent aan de balletacademie in Amsterdam. In 2007 voltooide ze haar opleiding TA Educatie bij ANITA. Ze gebruikt muziek, dans en de gereedschappen van de TA als middel om leerlingen over drempels heen te helpen van faalangst en onzekerheid, en zich bewust te laten worden van hun eigen kracht.
1,95
lees meer

Hoe peuters in groep hun identiteit ontwikkelen

Tijdens hun eerste levensjaren definiëren kinderen hun psychologische zelf. Ze ontdekken hun eigen kracht in relaties met anderen en de wereld. Dan leren ze tegelijkertijd een individu te worden en te overleven en gedijen in een groep van leeftijdsgenoten. Het referentiekader van TA helpt beroepsopvoeders tot een reflectieve praktijkaanpak te komen en bij te dragen aan een gezond script zodat een kind leert omgaan met conflicten en met autoriteit.
1,95
lees meer

De betrouwbare leerkracht

Wat volwassenen doen in de communicatie met kinderen, is van grote invloed op de ontwikkeling van de ego-toestanden (Volwassene, Ouder en Kind) van het kind. Ouders hebben een enorme impact op de ontwikkeling van deze ego-toestanden. Ook leerkrachten zijn hierin van grote betekenis. Juist daarom is het belangrijk dat ze zelf hun eigen tekortkomingen, angsten en script (h)erkennen om in vertrouwen en veiligheid met de kinderen te kunnen werken.
1,95
lees meer

Autonomie is (ook) niet alles

Matti Sannen en Henk Tigchelaar zijn allebei TTA, Training Transactional Analyst, met als specialisatie onderwijs en opvoeding. Ze zijn beiden hartstochtelijke pleitbezorgers van TA in het onderwijs. Henk publiceerde in het boek Educational TA het artikel The teacher makes the difference (Barrow & Newton 2016) en Matti is de drijvende kracht achter de jaarlijkse onderwijsconferentie. Wat maakt TA en onderwijs zo’n goede combinatie? TA ondersteunt kinderen in de ontwikkeling van sociaal-emotionele vaardigheden, het helpt hen de rol van kind, vriendje, leerling enzovoort op te nemen, en last but not least zorgt TA voor de persoonsontwikkeling van het kind.
1,95
lees meer

De weg van onzekerheid naar eigenwaarde en rust

Mijn moeder schold me weer eens uit omdat ik de in haar ogen verkeerde servetten had gepakt. Ze gaat altijd los om niets, opeens, plots. Mijn vader vlucht dan in zijn werk of rijdt weg. Ik hoor ook dit keer de dieselauto starten en langzaam wegrijden. Hij laat mij weer met deze vrouw alleen. Ik verstijf, als meisje van tien, van onzekerheid. Wat moet ik doen om de boel weer rustig en veilig te krijgen?
1,95
lees meer

Maak kennis met: Linda Hoeben

In deze vaste interviewrubriek praten we met een gecertificeerde TA Trainer en/ of Supervisor over wat TA voor hen betekent.
1,95
lees meer

Jouw CTA-reis

Je hebt je basis TA-training afgerond en bent geïnspireerd geraakt door de inzichten, ervaringen en je eigen persoonlijke ontwikkeling. Je bent klaar om je CTA-examen te gaan halen. Misschien geeft het je de professionele erkenning die je nodig hebt in je werk of wil je je ontwikkeling verankeren. Misschien hou je gewoon van dingen afmaken of heb je een droom om zelf TA’ers op te leiden.
1,95
lees meer

CTA’ers in spé

Het CTA is het certificaat voor de beoefenaar van transactionele analyse. TA Magazine vroeg drie CTA’ers in spé over hun ervaringen. Ze zijn alle drie bevlogen over het proces en bevinden zich in drie verschillende fasen. Lees hun relaas over het waarom, hun ervaringen en wat ze met hun CTA willen bereiken.
1,95
lees meer

Ik ben vol (volledige uitgave, 9 artikelen)

INHOUD THEMA ‘IK BEN VOL’ (december 2017) TA-nieuws Verenigingsnieuws Emotie-eten en script, Titia Bakker Het dikke Zelf in context, Melanie Lewin Professioneel begeleiders op de weegschaal, Annette Aarts Kinderen controleren of laten eten wat ze willen? Christina Muller Bram Govaerts: “Alleen zeer brede aanpak helpt”, Sari Van Poelje Interview: Kerstin Stockhem: De kracht zit in de patiënt, Marielle Frumau & Tin Vanderhoeven CTA-case: Psychotherapie, samen op weg naar heling, Karen Bruyn Estafette interview: Maak kennis met: Sari van Poelje, Tin Vanderhoeven Editorial In respons op onze oproep om over voeding te schrijven, kregen we veelal artikelen over eet problemen. Een teken van onze tijd... Het thema “Ik ben vol” kan ook aanleiding zijn om na te denken wat voeding betekent in je leven vandaag. Berne had het binnen de Transactionele Analyse over de hongers – mensen hebben behoefte aan stimulus, structuur en strokes (Berne, 1961). Stimulus honger is onze behoefte aan zintuiglijke impulsen. Structuur honger is gebaseerd op onze behoefte om onze tijd te structureren. En stroke honger ook wel relationele honger genoemd, vervult onze behoefte aan erkenning. Voor mij roept het thema op om na te denken over wat voeding is in mijn leven. Voeding op fysiek niveau – gezondheid, eten, warmte. Voeding op mentaal niveau – uitdaging, leren, dialoog. Voeding op emotioneel niveau – geborgenheid, autenticiteit, ontmoeting. Voeding op spiritueel niveau – meditatie, ervaren van eenheid, zielsverwantschap. Een van de manieren waarop ik al jaren mijn voedingsniveau in de gaten hou is een instrument ontwikkeld door een start up in Hongarije: www.yearcompass.com Natuurlijk is de gelukswijzer van Erasmus universiteit in Rotterdam ook een handig instrument daarvoor: https://www.gelukswijzer.nl/gw/ Het veranderen van “voedingspatronen” is een van de essentiele elementen van TA interventies. Bewustwording van een patroon is een ding. Het volhouden van de verandering van patronen vergt echter een verandering van voedingsgewoonten op alle niveaus. In dit TA magazine presenteren we met trots de volgende artikelen: Titia Bakker schrijft over emotie eten en script. In haar artikel omschrijft ze hoe ze TA gebruikt in de behandeling van clienten met overgewicht en eetbuien. Melanie Lewin exploreert de vele facetten van het zelf beeld die obesitas beinvloeden, en omgekeerd. Hiermee plaatst ze het fenomeen in een veel grotere context dan individuele problematiek. Annette Aarts belicht hoe tegenoverdracht van de begeleider omgebogen kan worden in een positieve kracht in het werken met gewichtscoaching. Haar werk om mindful eten centraal te stellen is weergaloos. Christina Muller laat zien hoe het script van ouders invloed kan hebben op het eetgedrag van kinderen, en hoe je dat kan doorbreken met behulp van TA. Het zet aan tot een discussie over opgelegde en natuurlijke eet patronen, met alle gevolgen van dien. Vanuit een hele andere hoek laat Bram Govaerts in gesprek met Sari van Poelje zien hoe hij in zijn werk als bio ingenieur de kwaliteit van voeding verbeterd. Bram werkt bij CIMMYT en wil met zijn werk honger duurzaam uit de wereld helpen. Hij is erg bescheiden maar geldt in de agro innovatie business als een baanbrekend denker, en heeft daarvoor het equivalent van een Nobel prijs gekregen. In het thema interview vertelt Zweedse psychotherapeute Kerstin Stockhem over haar werk met vrouwen in haar kliniek voor eetstoornissen. Kerstin belichaamt in haar werk OK-OK relatie en de overtuiging dat de kracht in de klant zit. De CTA case is van ons eigen redactielid Karen Bruyn, die prachtig vertelt over haar psychotherapeutisch werk om mensen te verbinden met hun kern en bestemming. In deze casus beschrijving laat ze zien hoe ze via perceptie en introspectie de klant weer helpt te verbinden met haar kern behoeftes. Het estafette interview is dit keer met Sari van Poelje, TSTA organisaties. Ze vertelt over haar werk en leven, en de invloeden die haar maken tot een TA opleider en supervisor.
5,95
lees meer

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Congres Positieve Psychologie

Thema: Dynamiek in Relaties

Datum: 29 november 2019
Locatie: De Reehorst, Ede

Informatie & aanmelden »