logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    1|...|298|299|300|...|537

    Een adempauze vóór je doorstudeert?

    De keuze voor een studie in het hoger onderwijs is voor een middelbare scholier en zijn ouders niet eenvoudig. Er hangt veel vanaf. Niemand zit immers te wachten op een verkeerde studiekeuze. De uitval in het propedeutisch jaar is echter behoorlijk. Uit onderzoek blijkt dat meeloopdagen en proefstuderen uitval kan voorkomen, maar de praktijk laat zien dat veel jongeren daar niet de tijd en puf voor hebben in een druk examenjaar. Een tussenjaar kan dan de adempauze bieden voor bezinning voordat aan een studie wordt begonnen. Daniëlle Vogels van ‘TussenjaarKenniscentrum’ vindt dat scholieren en hun ouders nadrukkelijker kennis zouden moeten nemen van de mogelijkheden van een tussenjaar tussen het middelbaar en het hoger onderwijs.
    1,95
    lees meer

    Wat kenmerkt de succesvolle professional?

    Loopbaancoaches richten zich vaak op de motivaties van professionals (het waarom), maar minder op de vraag wat iemands lange termijn carrièredoelen zouden kunnen zijn (het wat) en hoe iemand die carrièredoelen zou kunnen bereiken (het hoe). Succesvolle professionals focussen zich op hun lange termijn carrièredoelen en ontwikkelen daardoor expertise. Maar ze beschikken ook over bepaalde capaciteiten. Welke capaciteiten zijn cruciaal om excellent te worden?
    1,95
    lees meer

    Impressie van het Noloc-congres 2018

    We schrijven 13 november 2018, de dag van het Noloc-congres met als thema ‘Talenten laat je zien!’ Leuk dat ik de conferentie voor LoopbaanVisie mag verslaan. Spannend ook, want ik moet een keuze maken tussen het rijke aanbod van 32 verschillende sessies waarvan ik maar een fractie kan volgen en beschrijven.
    Gratis
    lees meer

    Altijd reuring!

    Reineke Essers is loopbaanbegeleider en decaan binnen een middelbare school met een breed onderwijsaanbod. Ze schrijft over haar persoonlijke ervaringen en vraagt zich af: hoe zichtbaar is een decaan in het voortgezet onderwijs?
    1,95
    lees meer

    Het gesprek: een zaak van betekenis

    In 2002 heb ik als (studie)loopbaanadviseur samen met collega’s het heroriënteringstraject (HOT) voor studiestakers van de hogeschool Zuyd en de universiteit Maastricht ontwikkeld en uitgevoerd. In hetzelfde jaar raakte ik in verwachting en nu, vijftien jaar later, heeft mijn dochter een profiel gekozen en is op weg stappen te zetten naar een studiekeuze. Zijn de studiekiezers van toen en hun keuzeproblemen dezelfde als nu? Wat kunnen loopbaanprofessionals hen in de huidige tijd aanreiken om een plezierig en succesvol studiekeuzetraject te doorlopen?
    1,95
    lees meer

    Een jongerenplatform voor loopbaanprofessionals

    Stel je eens voor dat hbo- en wo-studenten en afgestudeerden die een raakvlak hebben met het vakgebied Opleiden, Mens en Arbeid een platform hebben waar zij zich bij kunnen aansluiten. Waar zij hun kennis kunnen delen en vergroten. Waar zij een netwerk kunnen vormen met gelijkgestemden en ervaren professionals. Waar zij hun eerste stappen kunnen zetten als beginnend beroepsprofessional. Hoe gaaf zou dat zijn?!
    Gratis
    lees meer

    IAEVG Conferentie in Gothenburg: A need for Change

    Onze collega’s van de Sverige’s Vagledarforening, de Zweedse Vereniging van Loopbaanadviseurs en het Career Guidance Centre van de stad Gothenburg organiseerden onder de paraplu van IAEVG, de ‘International Association for Educational and Vocational Guidance’, van 30 september tot 4 oktober 2018 een internationale conferentie. De organisatoren ontvingen in hun dynamische havenstad ruim 750 gasten uit meer dan 40 landen. We werden hartelijk ontvangen met de Zweedse begroeting ‘hey, hey’, die je overigens ook bij het afscheid kunt gebruiken. Het vooroordeel dat Zweden koel zijn, komt mogelijk voort uit hun toch vaak blauwe ogen en blonde haren, want hun hart is warm, zo stelden wij vast.
    Gratis
    lees meer

    Toekomstbestendig beroepsonderwijs

    Binnen het beroepsonderwijs speelt al enige tijd een ingewikkeld dilemma: hoe leiden we onze studenten op voor een arbeidstoekomst die we maar gedeeltelijk kunnen voorspellen? De realisatie van een toekomstbestendige leeromgeving vraagt om een onderwijsvernieuwing. In het mbo wordt aan de realisatie van loopbaangerichte leeromgevingen gewerkt, door de integratie van loopbaanoriëntatie- en begeleiding (LOB) in het onderwijs. Deze nationale innovatie werd in 2010 geïnitieerd door stimuleringsproject ‘LOB in het mbo’. Er gebeurde vervolgens heel veel, maar echte culturele en structurele veranderingen bleven vooralsnog uit.
    1,95
    lees meer

    Grasduinen in de ACT toolkit voor loopbaanoriëntatie en -begeleiding

    De ACT toolkit voor loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) bestaat nu vijf jaar. De tools worden door een relatief kleine gebruikersgroep hoog gewaardeerd. Uit een recente enquête blijkt dat de gebruikers de toolkit ervaren als een waardevolle aanvulling op bestaande begeleidingsvormen. Zij helpen leerlingen om op een andere, meer vruchtbare manier naar hun studiekeuze te kijken. In eerdere nummers van LoopbaanVisie schreven wij over de achtergronden en de ontwikkeling van de toolkit[1]. Dit artikel biedt een meer praktische kennismaking.
    1,95
    lees meer

    Analist

    Ik zat op de mavo en was voorbestemd om op kantoor te gaan werken. Een typediploma had ik al. De natuurkundeleraar vroeg of ik wist wat ik wilde worden. Ik had geen idee.
    Gratis
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Dag van de Coach - 2020

    Thema - WERK-DRUK

    Datum: Maandag 7 september
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »