logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    1|...|513|514|515|516

    Visie: Wie luistert er naar mij?!

    Probleemjongeren, drop-outs, allochtone criminele jongeren, problematische jeugdgroepen, hangjongeren. Er gaat geen dag voorbij of in de krant lees je wel iets over de problemen of overlast die jongeren veroorzaken. De samenleving, maar ook de media begrijpen vaak niet meer wat er aan de hand is en daardoor wordt er steeds een nieuw etiket bedacht om op de jongeren te plakken. Het klopt dat jongeren een eigen cultuur hebben ontwikkeld, die soms los lijkt te staan van de samenleving. Deze jongerencultuur is de leefwereld van jongeren. De jongerencultuur heeft zich ontwikkeld als een op zichzelf staand fenomeen en overstijgt verschillen in etniciteit, leeftijd, afkomst en gender. Deze cultuur beïnvloedt groepen jongeren soms zo sterk dat ze zich anders gaan gedragen, dan wij misschien gewend zijn. Ze botsen met de maatschappelijke normen en waarden die voorschrijven hoe zij zich dienen te gedragen. Het boek ‘Van de straat’ van Frank van Strijen, geeft een goed inzicht in de ontwikkeling van de straatcultuur vanuit sociologisch, cultureel en psychologisch perspectief.
    1,95
    lees meer

    Uit 't veld: huiswerkcentrum

    Wij zijn te gast bij Studiecentrum Support midden in het centrum van Oss. Wij zien een mooie open werkruimte met veel bureaus om aan te werken, maar ook loungebanken om samen met elkaar de dag door te nemen. Een grote kast met boeken, koffie en thee onder handbereik. Jongeren lopen in en uit en zijn rustig aan het werk in een open, prettige sfeer, met elkaar, of alleen in opperste concentratie. Wat maakt Support zo uniek? Wat is er anders dan een “gewoon” studiecentrum? Een gesprek met de bevlogen directeur, Moniek van Summeren.
    1,95
    lees meer

    Pioniers: Erik H. Erikson

    Erik H. Erikson is een van de grondleggers van de ontwikkelingspsychologie. Hij is vooral bekend geworden om zijn theorie over de stadia van de menselijke ontwikkeling: the life cycle. Natuurlijk was hij niet de eerste die opmerkte dat een mens door verschillende fases gaat. Maar hij was wel de eerste die een uitgebreid en coherent schema heeft ontwikkeld dat een volledig mensenleven bestrijkt.
    1,95
    lees meer

    Over eigen grenzen heen kijken

    In het artikel over Erik Erikson wordt het begrip moratorium geïntroduceerd. Een fase die vaak vergeleken wordt met een experimenteerruimte, timeout of de ‘Sturm und Drang-periode’. Het is soms niet gemakkelijk om de goede grenzen voor het experimenteren te bepalen. Als je de grenzen te eng maakt, worden ze zeker overtreden, maar het is ook belangrijk om genoeg kansen en mogelijkheden te creëren om te experimenteren. Het programma Youth in Action biedt verschillende mogelijkheden voor jongeren om nieuwe ervaringen op te doen en zichzelf te ontdekken en te ontwikkelen. Zeker voor jongeren in kwetsbare posities, die de grenzen bewust opzoeken in hun eigen omgeving geeft het programma de mogelijkheid om zich voor een kortere of langere periode te ontwortelen van hun leefomgeving en tegelijkertijd te wortelen in zichzelf. Voor begeleiders zijn er diverse workshops, trainingen en handleidingen om jongeren te ondersteunen en te begeleiden in deze levensfase.
    1,95
    lees meer

    Ondernemen: Verkoop jezelf

    Het aantrekken van nieuwe klanten levert stress en onzekerheid op voor de een en een kick voor de ander. Hoe staat u tegenover uzelf profileren en acquireren? En aan welke handvatten hebt u behoefte om nieuwe klanten te werven en bestaande relaties te behouden? Ga er maar aan staan: uw vak als professional uitvoeren en nog klanten binnenhalen ook!
    1,95
    lees meer

    Issue: Infobesitas, hype of echt probleem?

    Geen zwaarlijvigheid, obesitas, maar informatieovervloed, infobesitas. Het is de nieuwe ziekte. Ook dé nieuwe trend, vooral onder jongeren. Met als klacht: vermoeidheid, slaaptekort en concentratieproblemen. En als verrassende diagnose: de angst om iets te missen en er niet bij te horen.
    1,95
    lees meer

    Inzicht in angststoornissen

    Als counsellors hebben we te maken met cliënten met een grote diversiteit aan klachten. Kennis over klachten (of ziektebeelden) kan ons werk als counsellor verder ondersteunen. In deze uitgave bieden we u meer inzicht in angststoornissen. De redactie had hiervoor een interview met Marieke V. Marieke heeft net haar diploma gehaald, is 21 jaar en heeft sinds een jaar last van angstaanvallen.
    1,95
    lees meer

    De opinie van Prof. dr. Ton Notten

    Wij ontmoeten elkaar op een zonnige dag in de lobby van hotel Val Monte in de prachtige bosrijke omgeving van Nijmegen. Prof. dr. Ton Notten is lector Opgroeien in de Stad aan de Hogeschool Rotterdam. Daarnaast doceert hij onder andere Volwasseneneducatie en Multiculturele problemen aan de Vrije Universiteit Brussel. Een boeiend gesprek met een gedreven man.
    1,95
    lees meer

    Help: Jongeren

    Ellen is 18 jaar. Ze volgt een Hbo-opleiding, maar vindt haar opleiding zwaar. Het kost haar moeite om haar vakken te halen, wat haar aan het twijfelen brengt over haar opleiding. Ze weet niet meer goed wat ze wil. De opleiding is leuk en op zich heeft zij het goed naar haar zin met haar studiegenoten, maar het ‘knaagt’ aan haar dat het haar zoveel moeite kost. Het gaat haar studiegenoten veel gemakkelijker af, althans zo lijkt het. Een van de oorzaken dat ze het lastig vindt om haar studie goed te doen, is dat zij zich de laatste tijd moeilijk kan concentreren. Haar ouders zijn onlangs gescheiden en ze vindt het niet makkelijk daarmee om te gaan. Haar moeder verwijt haar vader dat hij niks gedaan heeft aan het huwelijk en klaagt daar vaak bij Ellen over. Ellen weet niet goed wat zij daarmee aan moet. Het voelt als “een kant kiezen” als haar moeder haar hart bij haar lucht. Ellen is ’s avonds vaak moe, waardoor ze regelmatig geen zin heeft om te studeren. Ze vraagt zich af of ze wel moet doorgaan met de opleiding en vraagt een counsellor om hulp.
    1,95
    lees meer

    Column: Identiteit

    Identiteit Hoe ontdek je wie je bent? Een vraag die voor volwassenen vaak al nauwelijks te beantwoorden is, maar de grootste klapper hierin, kom je tegen in je puberteit. Ervaren wie je bent door je af te zetten (tegen ouders, denkbeelden, klasgenoten) of door je te identificeren (met je leraar, idool of ‘groepsgenoten’). En juist ook in die periode word je geleid door razende hormonen terwijl je moeilijke keuzes moet maken over je toekomst. En als we nu allemaal ongeschonden uit onze jeugd tevoorschijn komen, is het nog wel te doen allemaal. Dan heb je geleerd hoe je goede beslissingen neemt, beschik je over voldoende zelfvertrouwen en heb je een realistisch beeld van je eigen talenten. Maar helaas hebben ouders niet altijd de capaciteiten om dit aan hun kinderen mee te geven, dus veel jongeren worstelen met zichzelf en het leven terwijl ze zich verliezen in verleidingen waaraan ze worden blootgesteld. En dat zijn er best wat: van gamen tot drugs en alcohol, van perfectionisme via controle tot onverschilligheid, van geliefd willen zijn naar drama en anorexia. Eigenlijk is de puberteit bij uitstek de periode waarin je al je hulpbronnen nodig hebt. Maar veel pubers ‘doen maar wat’ of weten niet wat hun eigen echte drijfveren zijn. Zelf worstelde ik in die tijd met mijn gevoelens en emoties; ik had geen idee hoe ik ermee moest omgaan. Ik vluchtte in de aandacht van jongens en stortte me op muziek. Ik wilde graag naar de School voor Journalistiek, maar werd uitgeloot en ging toen maar naar de Pabo. Daar werd je altijd aangenomen. En jaren later kon ik pas aan de slag met herstelwerkzaamheden, na wat verkeerde relatiekeuzes, vier banen in vier jaar tijd en een burnout. Natuurlijk heb ik er veel van geleerd. Maar was het nodig? Hoe zou het zijn geweest als ik in mijn puberteit had geleerd te vertrouwen op wie ik werkelijk was en daar mijn keuzes mee had kunnen matchen? Counselling voor jongeren vereist dat je door gedrag heen kunt kijken, dat je ziet op welke wijze iemand worstelt met zijn eigen identiteit; welke strategieën hij erop loslaat. In onzekere tijden, bij grote veranderingen worden de beschermingsmechanismen het meest zichtbaar. En hoe jonger je bent, des te flexibeler om te leren op een effectieve manier met jezelf om te gaan: in balans, zonder oordelen over jezelf die je tegenhouden en vanuit persoonlijk leiderschap. Stel je eens voor dat dit het doel zou zijn van de puberteit: je ontwikkelen tot een evenwichtige volwassene die zijn leven leidt vanuit vrijheid, verantwoordelijkheid en een gezonde eigen identiteit. Of zou dat oorspronkelijk de bedoeling zijn geweest....? Hoe zit het met jouw puberteit? Welke beschermingsmechanismen paste je toe en wat had je graag willen leren? Boekentip: De Onschuldige Gevangene van Ingeborg Bosch Suzanne Unck (1972) is counsellor/coach, trainer, spreker en auteur. Zij inspireert mensen om echt te veranderen. www.suzanneunck.nl
    Gratis
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    HRD-Congres Liefde voor leren

    Thema: Aandacht

    Datum: 14 februari 2020
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »