logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters

Alle artikelen

1|...|545|546|547|...|551

Vakmanschap: Supervisie

Voor veel mensen is supervisie een relatief onbekend begrip. Begrijpelijk, want de meeste mensen krijgen er ook nooit mee te maken. Als het woord ‘supervisie’ bij hen al iets oproept, dan is het de associatie met ‘toezicht’. Afhankelijk van het accent dat je legt bij de vertaling van dit van oorsprong Latijnse woord staat het begrip supervisie voor “toezicht” of “overzicht”. Dat het begrip ook verwijst naar een methode van leerbegeleiding blijft doorgaans buiten beeld.
1,95
lees meer

Uit 't veld: de midlifecrisis

Ik heb een midlifecrisis gehad, vijf jaar geleden. Ik kan er nu positief op terugkijken, maar toen ik in mijn ‘crisis’ zat dacht ik daar heel anders over. Ik zag het bovendien zelf ook niet als een crisis, het lag destijds allemaal aan de ander.
1,95
lees meer

Achtergrond: Tweede adolescentie

Dit artikel vormt een pleidooi voor een flexibilisering van de levensloop tussen vijftig en vijfenzeventig jaar waarbij het begrip oudere werknemer in een heel andere context betekenis krijgt. Het betreft hier een ontwikkeling die onvermijdelijk en noodzakelijk is voor de komende decennia en wellicht een alternatief kan bieden voor de armoede van het Zwitserleven gevoel (Lange, 2008). Aan de hand van enkele demografische gegevens gaan we eerst kort in op het ontstaan van een nieuwe ‘derde leeftijd’.
1,95
lees meer

Pioniers: Donald E. Super (1910-1994)

Hoe komt een studie- en beroepskeuze eigenlijk tot stand? Tot op de dag van vandaag gaan velen er als vanzelfsprekend van uit dat maken van een goede beroepskeuze bovenal een rationeel proces is. Een goede keuze is een geïnformeerde keuze. Onderzoek laat echter zien dat in complexe keuzes - zoals de keuze voor een beroep - informatie en ratio een veel minder centrale rol spelen dan veelal wordt aangenomen. Complexe keuzes zijn zelden het resultaat van een weloverwogen en geplande beslissing die op een bepaald moment wordt genomen. Er is veeleer sprake van een ontwikkelingsproces waarin vele en verschillende factoren een rol spelen.
1,95
lees meer

Issue: Het dertigersdilemma

Uit onderzoek is gebleken dat twintigers en dertigers van nu uit een ander hout gesneden zijn dan hun voorgangers. Ze staan minder rationeel in hun leven en werk, zijn wars van ‘hoe het hoort’ en geloven in hun oneindige mogelijkheden. Vaak hebben ze daarvoor nog geen duidelijke focus ontwikkeld of doelen geformuleerd. Veel dertigers worstelen met keuzes en existentiële levensvragen: het zogenaamde dertigersdilemma.
1,95
lees meer

Achtergrond: Het vertellen van levensverhalen

Naast het uitwisselen van lotgevallen met de meest dierbaren, zoals dat door de eeuwen heen steeds gebeurde, zoeken mensen nu leeftijd- en lotgenoten op om met elkaar op verhaal te komen. We zien dat in het vormingswerk, binnen hulpverleningsprojecten en in cursussen zoals autobiografisch schrijven of biografisch leren en werken.
1,95
lees meer

Help: Levensloop

Nina van 43 is getrouwd met de 4 jaar oudere Joost, ze hebben samen zoon Joris van 6. Nina heeft een drukke, veeleisende baan, Joost is administratief medewerker. Nina doet haar werk met veel plezier en passie, maar het kost haar veel energie. Joost, die voorheen haar maatje was, neemt steeds meer afstand en gaat zonder haar allerlei ‘mannen’ dingen doen waar hij vroeger nooit belangstelling voor had. Het lijkt wel of ze in twee verschillende werelden leven. Joost neemt Joris vaak mee, onder het mom van ‘Je houdt dat kind veel te kort, hij heeft ook een verzetje nodig. Jij hebt toch geen tijd’. Joost kijkt de laatste tijd ook steeds naar jongere en in haar ogen mooiere vrouwen. Dat steekt haar. Het lijkt wel of Joost aan zijn tweede jeugd is begonnen. Nina is bang dat haar huwelijk strandt, nu de afstand tussen hen steeds groter wordt. Nina wil weten hoe ze Joost kan ‘terugveranderen’ naar het maatje van vroeger om zo te voorkomen dat hun huwelijk inderdaad op de klippen loopt.
1,95
lees meer

De opinie van Margot Waddell

Margot Waddell is werkzaam als psychoanalyst en kinderpsychotherapeut bij de Tavistock Clinic in Londen, een toonaangevende Britse instelling op het gebied van geestelijke gezondheidszorg. Dit instituut richt zich onder andere op ondersteuning en behandeling van adolescenten en hun ouders. Daarnaast is de Clinic ook een opleidingsinstituut, waar het bijvoorbeeld mogelijk is om een opleiding tot counsellor te volgen. Margot Waddell is jarenlang verantwoordelijk geweest voor de driejarige mastersopleiding Emotional Factors in Learning and Teaching: Counselling Aspects in Education. Een mooie reden om naar London af te reizen voor een gesprek, om haar te bevragen over haar ideeën met betrekking tot ontwikkelingen op het terrein van counselling en de rol van de counsellor.
1,95
lees meer

Column: Take your life to the next level

Take your life to the next level Eigenlijk best een gek idee dat je nooit klaar bent. Elk jaar stijgt je leeftijd, elke grote beslissing verandert je leven en alle nieuwe dingen die je leert, helpen je weer verder naar het volgende. Het lijkt wel alsof iedere levensfase een voorbereiding is op de volgende. Alsof je leert en je eigen maakt wat je de fase erna kunt toepassen. En volgens mij gebeurt dat op alle niveaus: fysiek, emotioneel, mentaal, spiritueel. Het principe leren/toepassen kun je je hele leven gebruiken. Het gaat alleen niet altijd zoals de bedoeling is. Vaak slaan we in ons leven leerprocessen over om er in de volgende levensfase last van te krijgen. Als je als kleuter niet leert samenspelen, heb je het op de middelbare school waarschijnlijk niet gemakkelijk. Als je als puber niet de ruimte neemt om je grenzen te ontdekken, is een ‘quarterlifecrisis’ best een risico. Als je als twintiger niet experimenteert met relaties, krijg je als vrouwelijke dertiger problemen als je nesteldrang krijgt. En wanneer je de kans niet grijpt om alsnog te ontwikkelen waarin je bent gestagneerd, blijf je de rest van je leven in hetzelfde beperkte en vaak destructieve patroon hangen. Misschien kun je het wel vergelijken met een computergame dat uit verschillende levels bestaat. Je mag pas door als je alles hebt verzameld wat je nodig hebt: level accomplished. Dan komt het volgende niveau; net wat moeilijker of sneller dan het vorige. En weer ga je overal doorheen voordat je weer verder kunt. Wij denken dat we zomaar door alle levels heen kunnen rennen en vergeten de bagage mee te nemen die we eigenlijk nodig hebben voor de volgende stap. Tot we er – soms op brute wijze – achter komen dat we iets vergeten zijn. Dan volgt de burn-out, ziekte van Pfeiffer, de zoveelste relatiebreuk of baan of verslavingen waar we niet van af komen. Iedere levensfase heeft zijn eigen leermogelijkheden. Heb jij alles geleerd wat nodig was? Maak eens een tijdlijn van periodes van vijf jaar en beschrijf welke mogelijkheden je hebt laten liggen. Ga er alsnog mee aan de slag om zo fysiek, emotioneel, mentaal en spiritueel te groeien en volwassen te worden. Suzanne Unck (1972) is counsellor/coach, trainer, spreker en auteur. Zij inspireert mensen om echt te veranderen. www.suzanneunck.nl
Gratis
lees meer

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Congres Positieve Psychologie

Thema: Dynamiek in Relaties

Datum: 29 november 2019
Locatie: De Reehorst, Ede

Informatie & aanmelden »