logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    «1|2|...|258

    Vreemden en vrienden

    In de aanloop naar deze uitgave kwam de Brainwash Talk van socioloog professor Jan Willem Duyvendak ter sprake. Hij betoogt dat de politiek die erop gericht is dat iedereen zich thuis moet voelen in Nederland, aanzet tot een gevaarlijke tendens. Wanneer iedereen zich thuis moet voelen, gaan mensen zich afvragen waarom ze zich niet thuis voelen. Met het gevolg dat er al snel een zondebok in zicht komt: de vreemdeling. De poging om een stadswijk, de stad of zelfs een land als ‘thuis’ te definiëren, in een zo diverse samenleving als de Nederlandse, is dan een voedingsbodem voor sociale conflicten.
    Nu: Gratis Actie geldig t/m 07-03-2021
    lees meer

    Ontvreemd de ander niet

    Jezus zei: “Een man reisde van Jeruzalem naar Jericho. Maar onderweg werd hij door rovers overvallen. Ze pakten alles van hem af, ook zijn kleren. Ze sloegen hem halfdood, en lieten hem liggen. Toevallig kwam er een priester langs. Hij zag de man liggen, maar hij liep hem voorbij aan de overkant van de weg. Toen er even later een hulppriester langskwam, gebeurde hetzelfde. Toen kwam er een vreemdeling langs, een Samaritaan. Hij zag de man en kreeg medelijden. Hij verzorgde de wonden van de man en hij deed er verband om. Toen zette hij de man op zijn eigen ezel en bracht hem naar een herberg. De volgende dag gaf de Samaritaan geld aan de eigenaar van de herberg en zei: ‘Zorg goed voor de man. Als het je meer geld kost, krijg je dat van me op mijn terugreis’” (Het verhaal van de Barmhartige Samaritaan, Lukas 10).
    1,95
    lees meer

    Vreemdeling of eigenheimer

    Taal definieert onze werkelijkheid. Het is een weerslag van beelden en perspectieven die op hun beurt een bepaalde beleving oproepen, en andersom. Neem het woord ‘vreemdeling’. Als eerste betekenis toont de Dikke van Dale ‘buitenlander’, iemand die ‘geen Nederlands onderdaan’ is, als tweede ‘iemand die ergens niet bekend is’, om af te sluiten in meer in overdrachtelijke zin met iemand die ‘op enig terrein niet thuis is’. De kernwoorden zijn wat mij betreft ‘niet bekend’ en ‘niet thuis’. Op zich zijn dat waardevrije bepalingen, maar ze gaan vaak gepaard met een oordeel of vooroordeel: “Jij komt hier niet vandaan. Jij hoort hier niet thuis.” Tot en met: “Je bent hier niet welkom. Ga terug naar waar je vandaan komt.” Die medaille heeft twee kanten.
    1,95
    lees meer

    Leg je harnas af. Geef je over aan het niet-weten

    Robert (Bob) A. Neimeyer is emeritus hoogleraar psychologie aan de Universiteit van Memphis (Verenigde Staten). Hij geldt internationaal als een van de grootste autoriteiten op het gebied van betekenisgeving bij ingrijpende verliezen en is oprichter van het Portland Institute for Loss and Transition. We zijn zelf diepgaand beïnvloed door zijn werk en meer nog door zijn persoonlijkheid. Een man die openhartig en kwetsbaar deelt over hoe zijn eigen levenservaringen hem vormden en vormen en daarin velen voorgaat.
    1,95
    lees meer

    Illegal alien

    Babah Tarawally was 23 toen hij in Nederland kwam. De keuze voor Nederland was een speling van het lot, als het ticket bij Sabena goedkoper was geweest dan bij KLM, dan had België zich in zijn handen mogen knijpen. Nu zijn wij een wijze Nederlander rijker, die velen prikkelt met zijn columns, boeken en trainingen waarin hij zijn filosofische wijsheden deelt en menigeen aan het denken zet. Tarawally’s pad ging echter niet over rozen en de vele doorns die hij heeft getrotseerd hebben hem weerbaar en bevlogen gemaakt.
    1,95
    lees meer

    Vreemde eend in … ons zelf?

    Gratis
    lees meer

    De pelgrim als spiegel

    Toen ik deze zomer even terug was in Vallonbrun, de Franse alpenhut waar ik zes jaar geleden sliep tijdens mijn voetreis naar Rome, zag ik mijn bespiegelingen van toen in een nieuw daglicht. Mijn tocht was indertijd ingegeven door nieuwsgierigheid. Ik wilde in de voetsporen treden van religieuze pelgrims die van klooster naar klooster liepen, maar ook in die van achttiende-eeuwse jongeren, zoals Goethe, op grand tour naar Rome als onderdeel van hun ‘culturele vorming’. Ik ging op zoek naar de Europese gemene deler, maar ontmoette onderweg juist eindeloos veel verschillen. Tussen mensen. Tussen dorpen. Tussen landschappen. En die werden ook nog eens uitvergroot door mijn eigen gemoedstoestand.
    1,95
    lees meer

    Vreedzaam wapen in de strijd tegen vervreemding

    De dialoog mag zich in toenemende populariteit verheugen. En dat is maar goed ook. Het kost niets en kan door iedereen ingezet worden. In het publieke domein, door leiders, begeleiders, coaches en therapeuten. Wat is dialoog? Waarom is de dialoog zo hard nodig? Wat is het effect ervan? En wat maakt een goede dialoog?
    Nu: Gratis Actie geldig t/m 07-03-2021
    lees meer

    De vreemdeling

    Denk niet aan ver weg. Denk niet buiten de grenzen van je dorp, je land. Denk niet aan bossen zwarte haren als je toevallig grijs of blond bent of aan de stand van ogen als jouw ogen ze niet herkennen. Denk niet aan onbegrijpelijke taal die je opvangt als je op de trein wacht of aan een voorbij wandelende outfit die nooit in jouw kast terecht zal komen. Kijk zelfs niet naar je nieuwe buren met hun wonderlijke wijsheden. Je vindt daar wel een ander maar niet de vreemdeling. Als je die wilt ontmoeten kijk dan vooral niet verder dan je neus lang is. De vreemdeling is verbazingwekkend dichtbij. Zolang ze vreemdeling is, is ze nog niet thuisgekomen. Misschien kom je haar tegen als je in de ogen van een peuter kijkt, of als de hond tegen je benen schurkt als je verdrietig bent. Of als je na een vrijpartij in de spiegel van de badkamer kijkt. Kijk naar de bloemen op je balkon en voel de warmte in je keuken. Want daar, dichtbij, houdt de vreemdeling zich op. Pak een stoel en ga zitten. Sluit je ogen en kijk dan nog eens. Wie ontmoet je daar in de stilte?
    Gratis
    lees meer

    Acht paradoxale opgaven

    Als je als begeleidingskundige wordt gevraagd een rol te vervullen in het ondersteunen van organisatieverandering, dan weet je nooit precies waar je aan begint. Organisaties zijn complexe sociale systemen. Dat wil zeggen dat ze fundamenteel onvoorspelbaar zijn. Je komt telkens weer voor verrassingen te staan. Complexiteit impliceert ook dat je het geheel nooit in zijn totaliteit kunt overzien. Er spelen altijd meer en andere factoren mee dan je denkt. Bovendien kan je complexe systemen alleen begeleiden door zelf deel te nemen aan de interacties binnen dat onoverzienbare geheel. Je bent dus ook onderdeel van die onvoorspelbaarheid (Stacey, 2001). Hoe kan je als professioneel begeleider met wijsheid en inzicht handelen, als je het tegelijk op een fundamenteel niveau nooit zeker weet?
    1,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Op weg naar ruimte en vrijheid

    Crisis als aanleiding om inzicht te vergroten in (je) identiteitswerk

    Datum:
    Locatie:

    Download gratis deze white paper