logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    «1|2

    Wie zorgt er straks voor mij? (boek)

    Dit boek bevat 12 verhalen over verlangen en vertedering, kracht en kwetsbaarheid: openhartig verteld door vrouwen en mannen, van alle leeftijden, afkomstig uit diverse culturen en werkzaam in verpleeghuizen, zorgcentra en de thuiszorg. Met hun verhalen laten ze de lezer door hun ogen naar hun leven en werk kijken. Ze maken duidelijk waarom ze dit werk gekozen hebben, hoe ze het beleven en wat het voor hen betekent. De verhalen in dit boek kunnen je helpen om een eigen mening te vormen over de zorg voor ouderen. Centraal in dit boek staan verzorgenden, omdat zij het hart vormen van de ouderenzorg. Een extra reden om bij hen te beginnen, is het dreigende personeelstekort. We hopen dat de stem van verzorgenden meer gaat doorklinken in het publieke debat. Hun verhalen zijn de moeite waard. Ze maken ons duidelijk waar het in de zorg om zou moeten gaan: om menswaardigheid en lotsverbondenheid, om het besef dat ieder mens kwetsbaar is, om toewijding en barmhartigheid, om ontmoetingen tussen mensen. Opdat verzorgenden en de mensen die aan hun zorgen zijn toevertrouwd dagelijks zinvolle bladzijden kunnen toevoegen aan het boek van hun leven.
    Gratis
    lees meer

    Van Hamer tot Houvast (boek)

    Reflectief gereedschap voor de coach. In coaching kom je regelmatig momenten tegen die ertoe doen. Momenten waarop sprake is van een zekere ambiguïteit, waarin nog niet zo gemakkelijk valt te beslissen wat je precies als coach te doen staat: ‘Meerdere ‘afslagen’ zijn mogelijk. Tegelijkertijd is sprake van situationele druk om iets te doen, want zo’n moment is ook zo weer voorbij. Op dit soort momenten toont de rijkdom van het vak zich. In dit boek komen een aantal opgaven van de coach in de praktijk aan bod. Opgaven die zich voordoen op diffuse momenten waarin het uitmaakt wat voor keuze je als coach maakt. Steeds beschrijven de auteurs waar je in zo’n situatie houvast aan kunt ontlenen en hoe dan. Dat doen zij vanuit het besef dat ‘hoe je naar die situatie kijkt, maakt wat je ziet’. En dat dat ook -min of meer- bepaalt wat je doet en laat. Het gereedschap dat zij ter beschikking stellen bestaat niet zozeer uit instrumenten zoals hamers dat zijn: Voorschriften of recepten in de vorm van ‘als situatie A, doe dan B’. Zij formuleren ‘reflectief gereedschap’: houvasten die je manier van waarnemen en betekenis geven verrijken, en je handelingsruimte als coach Verruimen. Dit boek biedt een groot aantal kleine inkijkjes in de professionele praktijk van coaching. Coaches kunnen er inspiratie aan ontlenen voor onvoorspelbare momenten in hun eigen praktijk. De verschillende gereedschappen zijn eerder beschreven in de rubriek ‘van hamer tot houvast’ van het Tijdschrift voor Coaching. De rubrieksteksten zijn aangevuld, bewerkt en in een samenhangend kader geplaatst.
    9,95
    lees meer

    ZKM Coaching: vanuit zelfkennis bewegen

    Tegenwoordig is in de coachingsbranche een heel instrumentarium aan behandelmethodes beschikbaar. Eén daarvan is de Zelfkonfrontatiemethode (ZKM), ook wel de Zelfkennismethode genoemd. Welke betekenis kan de ZKM hebben in het proces van coaching? Hoe werkt het? En wanneer pas je het toe?
    2,95
    lees meer

    Voice Dialogue

    Zou het niet ideaal zijn, als wij mensen er niet voor zouden terugdeinzen onze kracht te tonen en voluit te zeggen waar we voor staan en gaan, en er ook niet voor zouden schromen om onze gevoeligheden en kwetsbaarheden te tonen? Zou het niet fantastisch zijn om open en onbevangen in de wereld te staan, om ‘dat wat er is’ simpelweg toe te laten, te doorvoelen, te doordenken, en te kunnen bespreken met elkaar?
    2,95
    lees meer

    Organisatiecoaching

    Wat doen we als we organisaties coachen? We starten direct vanaf het eerste contact, putten uit een bak aan ervaring met organisaties, gebruiken allerlei theorieën, modellen en principes, maken gebruik van ons boerenverstand, zetten een flinke dosis lef in, bewegen communicatief mee (en zo nodig ook tegen), kiezen heel bewust voor een aanpak (ook al weten we ook niet precies wat de volgende stap is), en doen ons uiterste best om aan te sluiten bij wat is. Organisaties coachen is vooral veel ‘doen’, en vervolgens: stilstaan, reflecteren, nadenken, bijstellen. Vertragen, versnellen, andere perspectieven op organisatievraagstukken inbrengen. Maar wel de verantwoordelijkheid laten waar die hoort. Versterken wat al aanwezig is. Stoppen zodra de boel zich vastzet. Doen wat werkt. Met organisaties al doende leren hoe het kan. En hoe het verder kan. Vooral het laatste vinden wij van belang. Niet slechts een leuke middag hebben, een goed idee krijgen of een ‘nieuwe’ richting zien. Niet loslaten wanneer er iets loskomt, maar gaan voor doorgaande beweging, zodat het blijft stromen. Dus niet te vroeg stoppen, als het aan ons ligt. Organisaties coach je niet alleen. Dat doe je samen. We delen onze ervaringen omdat we zo ook zelf van anderen leren: niet alleen de succesverhalen horen, maar juist over de zoektocht lezen, de momenten waarop het spannend voor je wordt als organisatiecoach, wat overwegingen achter de keuzes zijn, en hoe het dan verder gaat. Of liever: kan gaan, want geen traject verloopt hetzelfde. Wij noemen dat ‘professioneel experimenteren’. En dat vinden we het leukste dat er is. Opbouw special In 2011 verschijnt het boek ‘Organisatiecoaching in de praktijk. Leren verlangen naar de zee’. Het boek biedt een rijke beschrijving van de ‘state of the art’ van dit nog jonge vakgebied. De afgelopen jaren zijn we blijven schrijven over de weerbarstige praktijk van het organisatiecoachen. We schrijven openlijk over wat we in de praktijk van het begeleiden voor moeilijkheden tegenkomen, wat we daarmee doen (en waarom juist dat), en wat er van al onze pogingen terechtkomt. Zelfs over wat er soms -ondanks al onze goede bedoelingen- faliekant misgaat. Die praktijkverhalen zijn verschenen in een vaste rubriek voor het Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties (TVOO). Ze hebben steeds eenzelfde structuur. We starten met een casus waarbij zich een moeilijkheid voordoet, iets waarbij we als organisatiecoach denken: wat nu? We beschrijven dan een hulpmiddel waar we houvast aan ontlenen en laten zien hoe we dat hulpmiddel hebben ingezet. Ten slotte bespreken we dan nog mogelijke risico’s die kunnen optreden bij ondeskundig gebruik van dat hulpmiddel.
    2,95
    lees meer

    10 columns met trainerstool van Karin de Galan

    In 2010 lees ik dat er plannen zijn om een nieuw tijdschrift te beginnen, speciaal voor trainers. Ik waag er een mailtje aan: ‘Mag ik een column in jullie nieuwe blad?’ Even later krijg ik groen licht. Elke drie maanden mag ik twee A4-tjes vullen met een column plus trainerstool. In de columns kan ik een paar vroege trainerservaringen kwijt. Hoe ik me als meisje van 29 staande moet houden in groepen met ervaren adviseurs en zo de confronterende start ontwikkel. Hoe ik een coachingsmethode demonstreer voor de groep en mijn ‘cliënt’ in tranen uitbarst, omdat ze me zo vervelend vindt. Ze had gelijk: ik deed het niet goed en toch was dat niet het einde van de wereld. Zo wordt mijn misser een cadeautje: ik ga nog beter snappen waar het om draait bij een demonstratie. Nog leuker dan m’n trainingservaringen opschrijven, vind ik het om de gewone wereld te bekijken met een trainersoog. Ik zie een verband tussen een verknipte kappersbeurt en hoe een training soms uit de klauwen kan lopen. Ik kijk hoe Epke Zonderland de Olympische Spelen wint en realiseer me dat het woord faalplezier niet klopt. En ik ervaar hoe de sportjuf ons tot het einde van de fitness weet af te matten en pas dat toe op een trainingsgroep met een dip, een uur voor het einde van de training. Elke stukje dat ik inlever, bestaat uit twee delen: een column en een trainerstool. In de columns staan de verhaaltjes: mijn ervaringen tijdens de training, bij de zweefmolen of bij de kapper. Met de trainerstools vertaal ik die ervaringen naar praktische tips voor trainers: hoe je de klik maakt met een groep, eerste hulp geeft bij fouten of scant op de vier niveaus van communicatie.  In dit boekje zijn de beste columns plus trainerstools gebundeld. Ik wens je veel plezier met lezen en vooral veel plezier met het trainersvak. Want dat is heel leuk als het niet meer eng is!  
    2,95
    lees meer

    Appreciative Inquiry

    Appreciative Inquiry (AI) is een zienswijze en methode voor een andere manier van leiden, veranderen en ontwikkelen van menselijk en organisatiepotentieel. Hoe vaak richt een leider of manager zijn aandacht op wat iemand goed doet, op de kwaliteiten en talenten van zijn medewerkers en op wat er werkt in haar afdeling of organisatie? Of dat een organisatie haar strategische ambitie collectief vormgeeft, die breed gedragen wordt en succesvolle realisatie tot resultaat? Niet heel vaak (Clegg & Walsh, 2004)
    2,95
    lees meer

    Organisatiecoaching in de Praktijk (boek)

    'Organisatiecoaching' is een relatief nieuwe term die opduikt bij organisatie-adviseurs en coaches. Organisatiecoaches zoeken naar nieuwe horizonnen; ze onderscheiden zich doordat zij duurzame verandering in organisaties willen bewerkstelligen. Veranderen van organisaties is altijd lastig. In Organisatiecoaching in de praktijk' geven Fer van den Boomen en Jos van Jaarsveld een inkijkje in de verschillende manieren waarop professionele begeleiders bijdragen aan het leren van en door organisaties. Het boek biedt een diversiteit aan casuïstiek en benaderingen van organisatiecoaches in de praktijk. Verschillende auteurs laten zien hoe zij succesvol zijn in hun streven naar duurzame verandering. Ook beschrijven zij open en eerlijk hun moeilijkheden, missers en blunders. Dat maakt het boek tot een rijke beschrijving van de 'state of the art' van dit nog jonge vakgebied. De grote rijkdom aan praktijkmateriaal en benaderingen is bedoeld als inspiratiebron voor andere coaches en adviseurs die hun professionele repertoire uit willen bouwen of aan willen scherpen. Het boek biedt daartoe een aantal uitgangspunten die het handelen van organisatiecoaches richting kunnen geven. Tegelijkertijd benadrukt het boek dat organisatiecoaching ook een 'eindeloze zoektocht' is, en daardoor juist zo de moeite waard. "Een uniek boek over de praktijk van organisatiecoaching dat de 'kleine territoriumdrift' tussen organisatieadviseurs en coaches overstijgt" - Marijke Lingsma Hoofdstuk 1: Weer is het altijd 1. Een 'fuzzy' proces met duurzame uitkomst Het ontstaansproces van het boek. Jos van Jaarsveld 2. Verkenning van de tussenruimte Adviseren versus coachen. Fer van den Boomen en Jos van Jaarsveld 3. Ordening van interventies in organisatiecoaching. Erik Sons Hoofdstuk 2: Oploeven 1. Procesmanagement bij een financiële dienstverlener Een harde aanpak voor 'soft skills'? Aty Boers 2. Aan de slag met kernwaarden binnen de hulpverlening Organisatiebreed toepassen van de succesfactoren voor coaching. Esther de Haan 3. Een leiderschapstraject binnen het bankbedrijf Kijken door de bril van trainer of organisatiecoach. Jos van Jaarsveld 4. Conflictcoaching op de afdeling van een productiebedrijf Een oplossingsgerichte benadering. Fer van den Boomen 5. Het uitdokteren van een nieuwe rol in een ziekenhuis Toepassen van 'Appreciative 'Inguiry'. Evelien Beentjes 6. Stimuleren van een lerende organisatie in het onderwijs Van individueel naar collectief coachen. Jeroen Coenders Hoofdstuk 3: Koers bepalen 1. Systematisch organisaties coachen Een ICT-casus. Jaap Schaveling en Jan Veldsink 2. toepassing van organisatieopstellingen Zoeken naar een nieuwe directeur-bestuurder als aanleiding. Eva Beerends 3. Community building Een toepassing van 'Theory U' in een overheidsorganisatie. Jos van Jaarveld 4. Werken met ongeschreven regels Cultuurverandering binnen een gemeente. Nanja Mol 5. Beeldenken Ontwikkelen van een toekomstvisie door een uitgeverij. Fer van den Boomen 6. Wederzijds leren in werkrelaties Op gang brengen van ontbrekende processen tussen medewerkers en managers. Ella Thierry en Gertjan Schuiling 7. Het narratieve model. Interactie via verhalen. François Breuer 8. Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden Organisatiecoaching bij de gemeente Oirschot. Theo van Mulken en Sharon van Dam 9. Benaderingen ten grondslag aan organisatiecoaching. François Breuer Hoofdstuk 4: De kunst van het navigeren 1. Conclusies over de interventies van organisatiecoaches. Erik Sons 2. Organisatiecoaching. Een nieuw vakgebied? François Breuer 3. Principes van organisatiecoaching. Jos van Jaarsveld en Fer van den Boomen
    19,85
    lees meer

    Kopstukken uit de Nederlandse examenwereld (boek)

    In de periode 2007-2012 is in EXAMENS - Tijdschrift voor de toetspraktijk een aantal portretten gepubliceerd van Nederlanders die een bijzondere plaats innemen in de wereld van toetsing en examinering. De examenwereld kent enerzijds wetenschappers die via onderzoek en publicaties theoretische vernieuwingen brengen, anderzijds zijn er talloze personen werkzaam in de examenbranche die voor de taak staan examens samen te stellen en op een eerlijke en transparante wijze af te nemen. Tussen theorie en praktijk bevinden zich mensen die in staat zijn deze gebieden te verbinden. Geportretteerd zijn: Adriaan de Groot, Bob van Naerssen, Wynand Wijnen, Wim Hofstee, Wim van der Linden, Norman Verhelst, Dato de Gruijter, Don Mellenbergh, Jules Peschar, Cees van der Vleuten, Pieter Drenth en Henk van Berkel.
    5,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Dag van de Coach

    Datum: 6 juni 2019
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »