logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    «1|2|...|537

    Wie zorgt er straks voor mij? (boek)

    Dit boek bevat 12 verhalen over verlangen en vertedering, kracht en kwetsbaarheid: openhartig verteld door vrouwen en mannen, van alle leeftijden, afkomstig uit diverse culturen en werkzaam in verpleeghuizen, zorgcentra en de thuiszorg. Met hun verhalen laten ze de lezer door hun ogen naar hun leven en werk kijken. Ze maken duidelijk waarom ze dit werk gekozen hebben, hoe ze het beleven en wat het voor hen betekent. De verhalen in dit boek kunnen je helpen om een eigen mening te vormen over de zorg voor ouderen. Centraal in dit boek staan verzorgenden, omdat zij het hart vormen van de ouderenzorg. Een extra reden om bij hen te beginnen, is het dreigende personeelstekort. We hopen dat de stem van verzorgenden meer gaat doorklinken in het publieke debat. Hun verhalen zijn de moeite waard. Ze maken ons duidelijk waar het in de zorg om zou moeten gaan: om menswaardigheid en lotsverbondenheid, om het besef dat ieder mens kwetsbaar is, om toewijding en barmhartigheid, om ontmoetingen tussen mensen. Opdat verzorgenden en de mensen die aan hun zorgen zijn toevertrouwd dagelijks zinvolle bladzijden kunnen toevoegen aan het boek van hun leven.
    Gratis
    lees meer

    Van Hamer tot Houvast (boek)

    Reflectief gereedschap voor de coach. In coaching kom je regelmatig momenten tegen die ertoe doen. Momenten waarop sprake is van een zekere ambiguïteit, waarin nog niet zo gemakkelijk valt te beslissen wat je precies als coach te doen staat: ‘Meerdere ‘afslagen’ zijn mogelijk. Tegelijkertijd is sprake van situationele druk om iets te doen, want zo’n moment is ook zo weer voorbij. Op dit soort momenten toont de rijkdom van het vak zich. In dit boek komen een aantal opgaven van de coach in de praktijk aan bod. Opgaven die zich voordoen op diffuse momenten waarin het uitmaakt wat voor keuze je als coach maakt. Steeds beschrijven de auteurs waar je in zo’n situatie houvast aan kunt ontlenen en hoe dan. Dat doen zij vanuit het besef dat ‘hoe je naar die situatie kijkt, maakt wat je ziet’. En dat dat ook -min of meer- bepaalt wat je doet en laat. Het gereedschap dat zij ter beschikking stellen bestaat niet zozeer uit instrumenten zoals hamers dat zijn: Voorschriften of recepten in de vorm van ‘als situatie A, doe dan B’. Zij formuleren ‘reflectief gereedschap’: houvasten die je manier van waarnemen en betekenis geven verrijken, en je handelingsruimte als coach Verruimen. Dit boek biedt een groot aantal kleine inkijkjes in de professionele praktijk van coaching. Coaches kunnen er inspiratie aan ontlenen voor onvoorspelbare momenten in hun eigen praktijk. De verschillende gereedschappen zijn eerder beschreven in de rubriek ‘van hamer tot houvast’ van het Tijdschrift voor Coaching. De rubrieksteksten zijn aangevuld, bewerkt en in een samenhangend kader geplaatst.
    9,95
    lees meer

    Pret (Volledige uitgave)

    Pret, humor en geluk in crisistijd Alhoewel pret en humor niet op eenzelfde lijn zitten, activeren ze wel belangrijke hersensystemen in ons brein. Daardoor kunnen we leren in lastige omstandigheden als we stress ervaren. Hoe werkt dat nu, zul je denken. Heel simpel is ons brein zo ingericht dat we beloning willen maximaliseren en dreiging zoveel mogelijk uit de weg willen gaan. Dus als er iets op ons afkomt wat stressvol is, zoals COVID-19, een wild dier of een hard rijdende auto, willen we weg. Ditzelfde mechanisme kan ook geactiveerd worden door nieuwe werkzaamheden, veranderingen en het leren van nieuwe dingen. Een gevolg van die dreiging is dat onze prefrontale cortex het opgeeft en niet meer verbonden is met ons limbisch systeem. Dat heeft allerlei vervelende gevolgen. Creativiteit, ons oplossend vermogen en ons vermogen tot samenwerken vermindert. We zien geen oplossingen meer en voelen ons lamgeslagen. En hoe langer het duurt, hoe lastiger het wordt om uit deze impasse te komen. Overigens zijn er ook mensen die een mindset hebben waarbij bij tegenslag juist het tegenovergestelde gebeurt. Die oplossingsgericht worden en uitdagingen zien. Je kunt dus zelf ook nog wel invloed uitoefenen op je eigen gedrag en hoe je omgaat met dreiging. Maar voor iedereen, ongeacht je mindset, zijn er strategieën die je kunt toepassen om tijdens een stressvolle periode de prefrontale cortex juist weer wel te activeren en te gaan leren. We kunnen dat doen door te labelen wat we voelen, dus met een woord aangeven welke emotie we voelen. We kunnen onze prefrontale cortex ook activeren door aan iets anders te denken. En – je voelt hem vast al aankomen – door humor te gebruiken en pret te ervaren. Daarmee komt ons brein weer in de creatieve oplossende stand die we nodig hebben om nieuwe dingen te leren. Humor werkt ook nog eens heel erg belonend voor ons brein, waardoor we positiever kunnen omgaan met wellicht lastige omstandigheden. Tijdens de coronacrisis zien we dat door de gedeelde grapjes en filmpjes op internet. Grapjes en humor zorgen ervoor dat er neurotransmitters vrijkomen die een geluksgevoel geven. En dat gevoel zorgt er dan weer voor dat je in de actie- en leerstand komt. Alle reden dus om in dit themanummer aandacht te besteden aan pret, humor en geluk als manier om beter te leren en wellicht ook te gebruiken in deze verwarrende en stressvolle tijd. We wensen je veel leesplezier toe. Ria van Dinteren hoofdredactie, hoofdredacteur@tvoo.nl   Inhoud   PRAKTIJK Het kan niet alleen maar leuk zijn! Niek de Groot & Sibrenne Wagenaar Leerplezier door gamification Maarten Molenaar Samen pret maken! Charlotte Langemeijer Basisbehoeftes gaan voor! Pret en humor als prettig gevolg Sasja Dirkse & Angela Talen Maak er een spel van! Spelenderwijs gedragsverandering aanmoedigen Bojan Marcus & Anouk Vermeeren Met een bal kun je zo veel meer! Interview met Rocky Hehakaija Niek de Groot & Ria van Dinteren Dit is geen geintje! Humor in een zakelijke context Jim Morris   THEORIE Pret is privé Dajo de Prins Waardevolle flauwekul. Meer dan een lolletje Maurice van Dinther De chief happiness officer Hype of verrijking? Onno Hamburger   INSPIRATIE Humor maakt je training licht Karin de Galan “Plezier is een keuze” In gesprek met Michiel Drijber Niek de Groot 4 portretten van chief happiness officers Sibrenne Wagenaar & Niek de Groot Trendcatcher HRD-pretpakket Wouter Reynaert Column Zo PRET-tig is het allemaal niet! Ben Kuiken

    5,95
    lees meer

    Het kan niet alleen maar leuk zijn!

    Kun je leren als je je niet prettig voelt? En welke rol speelt pret in ons werk? Hoe kunnen we het bevorderen? En wat zijn factoren die pret beïnvloeden, zowel positief als negatief? En wat kun je ermee als HRD-professional?
    Gratis
    lees meer

    Leerplezier door gamification

    Alles wordt leuker door spel toch? Wat begon met een succesvolle adoptie in de marketing (om de loyaliteit van klanten te waarborgen), heeft inmiddels ook haar weg gevonden naar het domein van leren en ontwikkelen. Want zeg eerlijk, wie wil nou niet dat onze medewerkers net zo verknocht zijn aan het leren als 14-jarige jongens aan hun beeldscherm op hun zolderkamer tijdens het gamen? Wat is waar aan de belofte? Waar liggen de kansen en bedreigingen? En waarom ben ik ervan overtuigd dat gamification een van de belangrijkste ontwikkelingen is voor het leren van de toekomst?
    1,95
    lees meer

    Samen pret maken!

    Spel, humor en plezier vanuit waarachtig contact. Het zijn belangrijke ingrediënten van de werkwijze die CliniClowns Nederland al ruim 25 jaar letterlijk een speler in de zorg maakt. De clown creëert in de ziekenhuiskamer of instelling samen met zijn publiek een tijdelijke spelrealiteit die alle deelnemers spontaan in beweging zet. Daardoor voelen de deelnemers zich weer even mens in plaats van patiënt, cliënt of bezorgd familielid.
    1,95
    lees meer

    Basisbehoeftes gaan voor!

    Pret en humor kunnen een vliegwiel zijn in bijeenkomsten. We kennen echter ook allemaal momenten waarop pret en humor contraproductief werken. Bij het bespreken van moeilijker zaken wordt met grapjes weggelachen wat wezenlijk is en wordt, bewust of onbewust, het echte open gesprek tegengehouden. Pret en humor kunnen op deze manier ten koste gaan van individuen of groepen. Als begeleider of leider heb je de verantwoordelijkheid om in te schatten waar jouw groep zich bevindt en hierop te sturen. Werkvormen kunnen hierbij van grote waarde zijn.
    1,95
    lees meer

    Maak er een spel van!

    Van leren veterstrikken tot het behalen van je diploma. Je bent gemotiveerd om te leren omdat je er iets voor terugkrijgt, zoals met de sticker van de juf of een diploma waarmee je die felbegeerde baan binnensleept. Dit zijn duidelijke voorbeelden van extrinsieke motivatie. Maar wat doe je als je gedrag wilt veranderen van mensen die daar zelf geen zin in hebben?
    1,95
    lees meer

    Interview met Rocky Hehakaija

    Kun je door middel van spel leren en ontwikkelen bevorderen? Is spel in te zetten om hele gemeenschappen te veranderen? Voor ons een belangrijke vraag in dit themanummer over pret.
    1,95
    lees meer

    Dit is geen geintje!

    Een man loopt de bibliotheek binnen. Hij loopt naar de balie en zegt tegen de bibliothecaris: “Hee, ik wil graag een cheeseburger met een grote patat en een milkshake alstublieft.” De bibliothecaris kijkt verbaasd op en zegt: “Maar dit is een bibliotheek.” De man zegt: “O, sorry,” en herhaalt dan fluisterend: “Hee, ik zou graag een cheeseburger willen hebben met een grote patat en een milkshake alstublieft.”
    1,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Dag van de Coach - 2020

    Thema - WERK-DRUK

    Datum: Maandag 7 september
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »