logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    «1|2|...|166

    ZKM Magazine: Verhaal halen in het onderwijs

    INHOUD THEMA ‘VERHAAL HALEN IN HET ONDERWIJS (januari 2019) Visie op de ontwikkeling van kind naar student naar volwassene, Els Holland & Els Voorhorst Vruchtbare samenwerking met de ZKM als basis, Mirjam Hermsen & Mirjam Sibbel Wat het primair onderwijs nodig heeft. Interview met Hank Beermann, Els Voorhorst & Els Holland ZKM leiderschap, Richard van de Loo Verhalen van ver, verhalen van nu; verhalen als spiegel voor zelf-verstaan, Ina ter Avest Zelf Konfrontatie Methode – een dialogical selfie? Ina ter Avest Somberheid en de school, Jan F. Nauta Preventie psychische aandoeningen J.J.L. Derksen, Els Voorhorst Bedreigde psychodiversiteit - Pleidooi voor een innerlijke democratie Hubert Hermans, Els Voorhorst In-Spanning: de dialoog tussen docenten en studenten gaat niet vanzelf! Elly van den Berg-Thomassen myInsightOut: een jonge ontwikkeling in de ZKM familie vol potentie, Margreet Poulie & Mirjam Zoestbergen ZKM-Vereniging: de Jaardag 2017, Ina ter Avest, met medewerking van Marjolein Fokkens,Wolf Lejeune, Annerieke Oosterwegel en Margreet Poulie Verenigingsnieuws: Van de bestuurstafel Verhaal halen in het onderwijs Verhalen gaan een steeds prominentere plaats innemen in de samenleving: mensen vertellen elkaar verhalen en willen met hun eigen verhaal gehoord worden. In het onderwijs lijken verhalen echter steeds meer te verdwijnen en plaats te maken voor overzichtelijk systemen die makkelijker te monitoren lijken maar essentiële zaken weglaten. Maar Grote Verhalen spelen in onze multiculturele tijd nog steeds een rol. En de eigen verhalen kunnen een nieuwe kans krijgen in de dialoog tussen docenten en studenten. In twee interviews vertellen drie mensen die midden in het onderwijsveld staan welke rol verhalen en dialoog spelen in hun werk en waarom dat belangrijk is. In dit nummer wordt ook zichtbaar op welke manier de ZKM van belang kan zijn voor het onderwijs. Zowel in organisaties als in individuele trajecten met docenten en met jongeren! Op de onderwijspagina van de ZKMvereniging (https://www.zkmvereniging.nl/over-zkm/zkm-voor-leraren) vertellen leden hoe ze in verschillende situaties en werkvelden ZKM toepassen. Twee bijdragen laten zien dat de methode zich ontwikkelt en steeds nieuwe wegen zoekt. Tenslotte twee boekbesprekingen: Het boek van Jan Derksen over preventie van psychische aandoeningen, dat aansluit bij het interview met Jan Derksen in een vorig nummer. Het boek van Hubert Hermans over psychodiversiteit en innerlijke
    5,95
    lees meer

    ZKM Magazine: Stem of stempel

    INHOUD THEMA 'STEM OF STEMPEL' (maart 2017) Ik ben mezelf: Achter het masker van schone schijn?, Hubert Hermans Interview met Jan Derksen Somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten, Stefan van Geelen & Lineke Tak Anhedonie als dysfunctie, Jan F. Nauta Sommige verhalen zijn wel te vertellen, Els Holland Iedereen een psychische aandoening? Els de Boom-Voorhorst Uit je hoofd, in je lijf met de ZKM, Frances van Dinther Interview met Rens van Loon, Els de Boom-Voorhorst Review, Assessing and Stimulating a Dialogical Self in Groups, Teams, Cultures, and Organizations, Frans Meijers Creatief schrijven: een eigen stem via meerstemmigheid, Reinekke Lengelle Stimulering van organisatiedialoog met de ZKM-Organisatie, Richard van de Loo ZKM-traject heeft blijvend effect, Anke Abels & Margreet Poulie Ninth International Conference, Jutta König & Peter Zomer Klacht? Mensen willen gehoord worden, Caroline Horikx Verenigingsnieuws Stem of stempel De discussie over diagnoses en behandelingen van psychische problemen wordt in toenemende mate in de media gevoerd op basis van persoonlijke ervaringen en eenzijdige standpunten. Dagelijkse verschijnen er bijdragen over burn-out, depressie, stress, verslaving, compleet met conclusies en onwrikbare standpunten. Tot een dialoog komt het daarbij meestal niet omdat de overtuigingen over medicijnen of therapie vaak lijnrecht tegenover elkaar staan. De beslissingen over behandelingen worden elders genomen: door verzekeraars en door de politiek. Daarbij speelt beheersing van sterk stijgende uitgaven een grote rol. Een belangrijk thema in dit ZKMmagazine is daarom: Stem of Stempel. In het interview met Jan Derksen gaat deze uitgebreid in op de problemen en pleit hij voor methoden waar ruimte is voor het persoonlijke verhaal, zoals de ZKM en andere narratieve werkwijzen. In het boek “Assessing and Stimulating a Dialogical Self in Groups, Teams, Cultures, and Organizations”, dat in dit nummer besproken wordt is een aantal werkwijzen uitgewerkt. In verschillende bijdragen in dit Magazine wordt duidelijk wat de waarde van een narratieve benadering, van (gestructureerd) luisteren naar ‘het persoonlijke verhaal’ kan zijn. Niet alleen in het artikel van Jan Nauta, over depressie, en het interview van Els Holland waar een ex-gedetineerde haar verhaal doet, maar ook in de bijdrage van Stefan van Geelen en Lineke Tak, waar expliciet het lichaam-geest-dualisme aan de orde wordt gesteld. Aansluitend bij het promotieonderzoek van Stefan van Geelen naar het vermoeidheidssyndroom onderzoeken zij op welke manier een speciale ZKM-aanpassing een ander en nieuw licht kan werpen op SOLK (Somatisch Onvoldoende Verklaarde Lichamelijke klachten). Verschillende aspecten van de ZKM komen in dit nummer aan de orde: Hubert Hermans reflecteert over wat “Mezelf mogen zijn’ betekent. Frances van Dinther beschrijft in UIJIJL hoe ze deze werkwijze, waar speciaal aandacht is voor ‘leren voelen’, ontwikkelde vanuit de validatiefase van het ZKM-zelfonderzoek. En in een interview vertelt hoogleraar Dialogical Leadership Rens van Loon (die ooit mede aan de wieg van de ZKM stond) hoe hij door de ZKM leerde echt te luisteren naar het verhaal van mensen ”zonder te interpreteren en te diagnosticeren”. Hij ontwikkelde een eigen werkwijze waarin de generatieve dialoog de hoofdrol vervult en laat zien hoe de dialoog ook algemeen maatschappelijk een belangrijke bijdrage kan leveren.
    5,95
    lees meer

    ZKM Magazine: Verleden - heden - toekomst

    INHOUD THEMA 'Verleden - heden - toekomst' (januari 2016) Het verhaal van de ZKM, Richard van de Loo Het verhaal IN de ZKM uitgelicht, Els Holland Interview met Paul de Blot: Ik ben wie ik ben, Els Holland Interview met Hubert Hermans, Els Holland & Els de Boom-Voorhorst Proefschrift: Professionele identiteitsontwikkeling van leraren als dialogisch Proces, Kara Vloet & Caroline Horikx Proefschrift: Acculturation of Iranian Immigrants in the Netherlands, Annet te Lindert De ZKM-Praktijk verdiept, Richard van de Loo Interview met twee opleiders van DST en ZKM Desiree Pieters & Paulien van Kessel, Ina ter Avest Kwaliteitsborging opleidingen, instrumenten en praktijken, op basis van de Dialogical Self Theory, Ina ter Avest Nieuwe mogelijkheden?, Caroline Horikx Verenigingsnieuws Benoemd Boeken Metamorfose Alstublieft: met trots presenteren wij het nieuwe ZKM Magazine, Zelf en Ander. De vertrouwde Narrator, die jarenlang enkele keren per jaar bij u in de brievenbus viel, heeft een metamorfose ondergaan en zal in het vervolg digitaal (en af en toe nog in papieren vorm) bij u binnenkomen. Verder krijgt het zijn eigen plaats op de site van Professioneel begeleiden (www.professioneelbegeleiden.nl). Een nieuwe vorm vraagt om een nieuwe naam: ZKM Magazine, Zelf en Ander. In één oogopslag is te zien waar het over gaat. Verandering van uiterlijk, naam en opmaak, betekent niet dat we de doelstelling van de Narrator hebben losgelaten. Nog steeds bieden we een podium voor artikelen over zowel wetenschappelijke onderzoeken als gedegen praktijkervaringen, die zorgen voor uitwisseling van ideeën over de ZKM, de Dialogical Self, over (tussen-)ruimte en stilte, en over narrativiteit, zoals in ”Het verhaal in de ZKM”. In dit eerste nummer staat de ZKM zelf centraal, met veel ruimte voor de achtergronden en wortels van de methode. Richard van de Loo beschrijft de lange en bijzondere geschiedenis van de ZKM. In het interview met Hubert Hermans, die samen met Els Hermans-Jansen de ZKM ontwikkelde, en de grondlegger is van de Waarderingstheorie, zien we de wordingsgeschiedenis van de ZKM door zijn ogen. En in het interview met Paul de Blot zien we ervaringen met de ZKM vanuit een heel ander gezichtspunt. Wetenschappelijk onderzoek neemt een belangrijke plaats in. In dit nummer van ZKM Magazine aandacht voor het recente proefschrift van Kara Vloet, over professionele identiteit, en ook een artikel van Annet te Lindert over haar onderzoek uit 2007 onder vluchtelingen, een onderwerp dat nu heel actueel is. Praktijk en onderzoek zijn nauw met elkaar verweven. Dat verdiept niet alleen de kennis over de ZKM, maar draagt ook bij aan de praktijk van het begeleiden. In de rubriek De Praktijk Verdiept zoals gebruikelijk een casus, ditmaal over het gebruik van ik-posities. Aandacht is er ook voor de vraag hoe ZKM-professionals worden opgeleid en hoe de kwaliteit van de praktijk en van de opleidingen geborgd wordt. Een nieuwe tijd vraagt ook nieuwe werkvormen en geeft nieuwe mogelijkheden. Speciale toepassingen, ook voor specifieke doelgroepen, worden in de praktijk uitgewerkt. De ZKM is een levende methode, die zich steeds verder ontwikkelt. Maar welke criteria bepalen of zo’n nieuwe vorm tot de ZKM-familie behoort? Ook daarover leest u in dit eerste nummer. In een volgend nummer willen we mogelijkheden en grenzen van die ontwikkelingen nader onderzoeken.
    5,95
    lees meer

    Levenslang (volledige uitgave, 17 artikelen)

    INHOUD THEMA 'LEVENSLANG' (april 2019) Re-integratie van ex-gedetineerden, Met sport en koffie ontsnappen aan de tralies - Martin Reekers De levenslange invloed van het gezin, Biografiewerk bij het oplossen van vaste patronen - Marja Postema Gezondheid en leefstijl als basis voor succesvol langer doorwerken, Interview Annet de Lange - Martin Jan Kraak De kracht van dienend leiderschap, Een Leven Lang Leren - Cora van Rossum PRAKTIJK Het gouden kalf van de hr-professie, Impressie van de uitreiking van de HR Proffie - Martin Reekers Studie kiezen versus studiekeuze, Casus - Gertie Boleij Omgaan met een beperking - José Otten Overgang, een leven lang, Hoe zorg je dan voor inzetbaarheid? - Pauline Kemkers Ontwikkeladvies 45plus: een schot in de roos, Evaluatie van 55 trajecten - Caroline Krul KENNIS & KUNDE Ouders betrekken bij LOB, Proefschrift - Annemarie Oomen Uitsluiting van oudere werknemers, Hoe voorkomen we het? - Mike Brouwer Motivatie en keuzes: een kwestie van verwachtingen - Evelyne Meens De Wajong, een levenslange voorziening? - Marcel Lionell van Kammen OPINIE & DISCUSSIE De BV IK werft klanten, Ondernemerschap als competentie voor de werknemer - Leni Minderhoud Van een leven lang leren naar een leven lang ontwikkelen …en waarom dat leuker is - Judith Semeijn Je leven lang leren - Anton Philips Levenslang leren - Els Ackerman Levenslang Als je wordt geboren dan heb je levenslang, een leven lang leven. En wat je doet met dat leven is voor iedereen anders. Als baby ben je nog totaal afhankelijk en kun je weinig zelf bepalen. Als je ouder wordt dan neemt de mate waarin je zelf regie kunt nemen steeds meer toe. Jongeren willen graag ontdekken en leren. Je ziet iemand iets doen en wil dat ook uitproberen. Naarmate mensen ouder worden, zie je dat bij een aantal de fun van het ontdekken en het leren, het nieuwe op te zoeken, meer en meer gaat verdwijnen. Dit terwijl er nog zo veel nieuws is en je tot op hoge leeftijd altijd nog wat kunt leren.   Een mooi voorbeeld is de vader van een vriendin van mij. Hij heeft zichzelf op 86-jarige leeftijd een nieuwe gewoonte aangeleerd. Na 66 jaar te hebben gerookt, heeft hij besloten ermee te stoppen. De wandeling naar de sigarettenwinkel werd te ingewikkeld voor zijn oude gestel. Hij besloot te gaan onderzoeken hoe het zou zijn om niet te roken. Toen de eerste dag niet roken was gelukt bedacht hij, dat als hij één dag kan stoppen hij dat ook zeker nog een tweede dag zou moeten kunnen. Het is hem, door zijn onderzoek en te leren ervaren hoe het is om niet te roken, gelukt om uiteindelijk een niet-roker te worden. Hij is helaas vorig jaar op 91-jarige leeftijd overleden. Erg spijtig en wat een mooi voorbeeld en mooie levensles. ‘Als het je één dag lukt dan lukt het je vast ook een tweede dag.’ Een prachtig verhaal om te illustreren dat het ontdekken en leren nooit hoeft te stoppen. Zo kan een leven lang leren en ontwikkelen altijd weer iets nieuws opleveren. In welke mate heb je levenslang als je ooit in detentie hebt gezeten? Hoe kom je weer aan de bak met een strafblad? Martin Reekers schrijft hierover. Een leven lang leven met een beperking, een Wajong-uitkering biedt tot nu toe een vangnet om inkomsten te genereren. Hoe gaat dit in de toekomst? Marcel Lionell van Kammen deelt zijn ervaring. Mike Brouwers breekt een lans voor oudere werknemers. Het is vooral de evolutie die ervoor zorgt dat zij een stigma krijgen. Caroline Krul heeft ondertussen met meer dan zestig mensen het Ontwikkeladvies 45+ doorlopen. Zij deelt haar bevindingen.   Via deze weg wil ik de lezers laten weten dat er in de redactie van LoopbaanVisie wat verschuivingen hebben plaatsgevonden. Wij hebben versterking gekregen van Marcel Lionell van Kammen, Lotte Leukhausen, Anke Meerding, en Inge Rechterschot. Helaas hebben Yvette Kokee, Liesbeth Bezem en Els Ackerman afscheid genomen. Allen grote dank voor jullie inzet de afgelopen jaren. En vooral dank aan Els, die redactielid was vanaf het eerste uur van LoopbaanVisie.
    5,95
    lees meer

    Re-integratie van ex-gedetineerden

    Zo ongeveer in 1980 kwam ik voor het eerst in de gevangenis. Als arbeidsbemiddelaar met de opdracht gedetineerden direct na hun detentie aan het werk te helpen. Het viel mij op dat ik nauwelijks verschillen tussen hen en mijzelf ontdekte, behalve dat zij door een speling van het lot een verkeerde afslag hadden genomen. Ik zette mij graag in om hun kansen te vergroten en onterechte levenslange ellende te voorkomen. Benieuwd hoe re-integratieaanpak er vandaag de dag uitziet, besloot ik twee initiatieven te bezoeken: een opgezet door Justitie en een door ex-gedetineerden zelf.
    1,95
    lees meer

    De levenslange invloed van het gezin

    Ieder mens heeft zijn unieke levensverhaal, maar sommige invloeden die ons in de kindertijd hebben gevormd zijn universeel. De persoonlijkheid van je ouders, hun geschiedenis, hun waarden en normen en hun manier van opvoeden beïnvloeden je ontwikkeling en hebben effect op het volwassen leven. De belemmerende patronen die zijn ontstaan kunnen door het werken met de biografie worden opgelost.
    1,95
    lees meer

    Gezondheid en leefstijl als basis voor succesvol langer doorwerken

    De verwachting is dat wij allemaal tot na ons zeventigste zullen doorwerken. Een forse uitdaging? Hoe zit het bijvoorbeeld met onze gezondheid op het werk, gezien alle stress en burn-outklachten. Met de nieuwe leerstoel ‘succesvol ouder worden op het werk’ aan de Open Universiteit wil hoogleraar Annet de Lange hierop antwoorden vinden.
    1,95
    lees meer

    De kracht van dienend leiderschap

    De veranderende arbeidsmarkt vraagt van medewerkers dat zij flexibel zijn en zich blijven ontwikkelen. Een ontwikkeling die de overheid ondersteunt met beleid onder de noemer ´Leven Lang Leren´. Mijn advies hierbij: houd oog voor de mens zelf, voor zijn karakter, missie en drijfveren. Dat geeft een Leven Lang Leren meerwaarde. Dienend leiderschap is hiervoor een mooie bril.
    1,95
    lees meer

    Het gouden kalf van de hr-professie

    De HR Proffie is een prijs die jaarlijks, nu al voor de veertiende keer in successie, wordt uitgereikt aan een organisatie die het beste hr-beleid heeft. Het gouden kalf van de hr-wereld, zeg maar. De HR Proffie is een gezamenlijk initiatief van het NVP Netwerk voor HR-Professionals, Compagnon, Berenschot en SkillsTown. HR2day, Robidus en Noloc zijn ambassadeurs van de HR Proffie 2018. De hr-professie toont op deze manier dat er innovatieve en inspirerende ontwikkelingen plaatsvinden in Nederland. Ontwikkeling en innovatie die ook nodig zijn in de dynamiek die de arbeidsmarkt van de 21ste eeuw kenmerkt. Niet voor niets stond de prijs dit jaar in het teken van de workforce of the future.
    1,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Dag van de Coach

    Thema: Stress

    Datum: 6 juni 2019
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »