logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    «1|2|...|241

    Feiten (Volledige uitgave)

    Feit of fictie? Op 20 januari zat ik aan de buis gekluisterd om de inauguratie te zien van Joe Biden als nieuwe president van de Verenigde Staten. Ik denk dat ik met eigen ogen wilde zien dat het gebeurde. Dat het echt was en niet de zoveelste hoax en fake news. En ja het is gelukt, Biden is de nieuwe president. Ik heb het met eigen ogen gezien. De krant staat er vol mee, dus ik denk dat het feitelijk gebeurd is ;-) De nieuwe president heeft een zware taak. Zijn voorganger was er veel aan gelegen om het denken van de Amerikanen aan het wankelen te krijgen door zijn voortdurende roep om alles wat hem niet beviel nepnieuws te noemen. Niet op feiten gebaseerd en dus niet waar. Corona? Nee dat was er niet. De verkiezingen verloren: nee ook dat klopte niet. En zo kunnen we wel even doorgaan. De New York Times heeft de moeite genomen om alle als nepnieuws bestempelde feiten op een rij te zetten en dat is een hele lange lijst van opmerkingen van de vorige president op Twitter. Als iemand zo lang blijft roepen dat iets niet waar is, ga je er op een zeker ogenblik ook in geloven. En dat miljoenen mensen dat deden, konden we begin januari zien bij de bestorming van het Capitool. Ook in ons vakgebied is er sprake van nepnieuws. Van modellen die feitelijk niet meer juist zijn of van resultaten die toch net niet behaald zijn. Het was een goede training, want dat zeiden de deelnemers. Die soms zelfs gestuurd werden. Leren en ontwikkelen heeft, net als de Amerikaanse president, echte, betrouwbare feiten nodig om haar belang te laten zien aan organisaties. In deze tijd van online werken, doen bedrijven en mensen die goed kunnen schakelen naar de nieuwe realiteit het beter dan mensen die elke morgen opstaan en hopen dat het dan weer als vanouds was. Dus leren en ontwikkelen is van belang, maar dan wel bij een ‘betrouwbare partner’. In ons werk is vertrouwen een belangrijk feit om aan te werken. Of evidence based-praktijken laten zien. Goed meten hoort daarbij, zodat je ook echt kunt zeggen dat het ertoe deed wat je hebt gedaan. En dat je het kunt aantonen. En om er maar wat actuele feiten aan toe te voegen: laten we eens kijken naar het nieuwe online leren… Als er één ding is dat meegevallen is in 2020-2021 is het wel online leren. We willen nog wel terug naar normaal, maar zoals onderzoek (echte feiten) van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO, 2020) aantoont, heeft de nieuwe blended vorm echt zijn voordelen. We moeten dus vooral niet blijven hangen in de discussie online versus offline en vooral beide doen. Dit eerste nummer van 2021 gaat echt over feiten. Over meten, over ertoe doen. En dat is en blijft een mooi streven. De bloemlezing in dit nummer is actuelerer dan ooit en een beter begin van 2021 hadden we ons niet kunnen wensen! Veel leesplezier! Ria van Dinteren hoofdredactie, hoofdredacteur@tvoo.nl Hier kun je het rapport van het NRO terugvinden: https://www.nro.nl/sites/nro/files/migrate/Blended-Learning.pdf. En hier de uitspraken van Trump: https://www.nytimes.com/interactive/2021/01/19/upshot/trump-complete-insult-list.html.   INHOUD Praktijk Data en feiten, Wouter Willemsen & Robert Dollevoet & Iris Koolen PSV: data als bron van leren; Interview met Ruud van Elk, Robert Dollevoet & Wouter Willemsen Data is de nieuwe olie, Kirsten Brandt Top 5 van learning tools, Wouter Willemsen Leiderschap ontwikkelen en meten bij OSRAM, Marcel Thierry & Linda Kleijer De valkuil die Kirkpatrick heet; Beland tussen vertrouwen en zeker weten, Diederick Stoel Hrd-tool; Hoe kies je een Learning Record Store? Max Mertens Theorie Digitale fitheid werkend Nederland niet op orde; Interview met denker Martijn Aslander, Iris Koolen & Robert Dollevoet  Van onderaf beginnen; Over datagedreven werken in een VUCA-wereld, Danny Oosterveer & Marco Derksen Inspiratie Column; Werkplekleren: 5 moments of need, Alfred Remmits  Meer uitzondering dan regel; Good performing teams, Cees van der Zwan Werken aan een futuristische mindset; Interview met Tessa Cramer, Katelijn Nijsmans & Ria van Dinteren Werken met de onderstroom; Leerinterventie in organisaties, Janita Moes  

    5,95
    lees meer

    Data en feiten

    Feitelijke data, data of feiten, feiten en data? De wereld verandert volop en data spelen een steeds grotere rol. Nadenken over de inzet van data wordt dan ook steeds belangrijker. Veel organisaties worstelen met het gebruik en de inzet van data om leren en ontwikkelen te organiseren en om data als competentie te integreren. Verder zien we om ons heen een enorme boost in het gebruik van digitale technologie om slimmer en sneller met elkaar te werken. Ook is er nog een enorme kenniskloof over wat mogelijk is en wat de toekomst brengt. Toepassingen waarbij data worden ingezet voor leren, zijn nog een relatief onbekend terrein.
    Nu: Gratis Actie geldig t/m 25-04-2021
    lees meer

    PSV: data als bron van leren

    Toen we besloten om een themanummer over data of feiten te maken, stond een interview met een sportsperformance-specialist bovenaan ons lijstje. In de sport is het namelijk normaal om data te gebruiken bij het nemen van besluiten tijdens de selectie. Data, ontwikkelen en prestatie lijken hier als vanzelf met elkaar verbonden en direct zichtbaar in de werkelijkheid. We kregen de kans om Ruud van Elk te interviewen. Hij is verantwoordelijk voor de hele lijn sport science bij PSV.
    1,95
    lees meer

    Data is de nieuwe olie

    In data zit waarde! De digitale revolutie is in volle gang en de effecten ervan zijn overal te merken. We betalen met onze telefoon, scannen zelf onze boodschappen en kiezen zelf wat er op tv is. Ook op ons werk verandert er veel. Werkwijzen veranderen, rollen en functies veranderen, overal vinden verschuivingen plaats. Mensen hebben nieuwe kennis en vaardigheden nodig om daarin mee te komen en de digitale toekomst tegemoet te treden. Twee digitale heldinnen vertellen hoe zij binnen hun organisatie een digitale transformatie voor elkaar hebben gebokst. En dan is de gewetensvraag daarna: maken digitale leeroplossingen dan ook al gebruik van data? Hoe ver is de L&D-sector met de digitale revolutie? Deze vragen leggen we voor aan een L&D-expert. Maar laten we beginnen bij het begin: wat is digitalisering?
    1,95
    lees meer

    Top 5 van learning tools

    Begin november vorig jaar stelden wij via onze socialemediakanalen de vraag ‘Hoe gebruik jij data in leren?’ En: ‘Welke ervaring heb je met tooling?’ Uiteindelijk vulden 121 mensen onze vragenlijst in. De resultaten vind je hier in een top vijf van learning tools.
    1,95
    lees meer

    Leiderschap ontwikkelen en meten bij OSRAM

    Het Essentials of Leadership Program (ELP) is bij de Duitse lampenproducent OSRAM de standaard voor wereldwijde leiderschapsontwikkeling voor first time leaders met een lokale ‘smaak’. OSRAM verwacht dat deze leiders hun rol succesvol kunnen uitvoeren als zij het gedrag beheersen dat onderliggend is aan de leiderschapsprincipes. In dit artikel lees je waarom en hoe OSRAM de gedragsverandering van leiders meet en wat het in de organisatie teweegbrengt.
    1,95
    lees meer

    De valkuil die Kirkpatrick heet

    We gaan bij TvOO iets nieuws doen: een reflectie door een professional op een artikel dat door een vakgenoot is geschreven. Vanuit onze professie superinteressant en uniek! We zijn de deelnemers erg dankbaar dat zij samen met ons hun nek durven uit te steken en willen meedoen aan deze eerste reflectie. In dit artikel blikt Diederick Stoel terug op het vorige artikel Leiderschap ontwikkelen en meten bij OSRAM. Met de auteurs besprak hij dilemma’s en uitdagingen in effect- en impactmeting. Het werd een prachtig gesprek.
    1,95
    lees meer

    Hoe kies je een Learning Record Store?

    Je hebt er vast al van gehoord: de Learning Record Store (LRS) verovert het leerlandschap. Niet zo gek, want een Learning Record Store verzamelt alles over leeractiviteiten in jouw organisatie én je kunt er alle leergegevens in opslaan en inzien. Een LRS brengt data uit e-learnings, apps, mobiele portals, learning management systemen en online trainingen samen in één omgeving. En dat wil je.
    1,95
    lees meer

    Digitale fitheid werkend Nederland niet op orde

    Martijn Aslander, stand-up filosoof en begenadigd spreker over de informatiesamenleving, houdt al jaren een pleidooi voor digitale hygiëne en digitale fitheid van werkend Nederland. Maar wat is dat nu en hoe raakt ons dat als HRen ontwikkelspecialisten van mensen en organisaties? We hadden met hem een fascinerend gesprek over zijn pleidooi voor werkend Nederland om zijn digitale fitheid als de sodemieter op orde te brengen.
    1,95
    lees meer

    Van onderaf beginnen

    In een samenleving waarin complexiteit en onzekerheid toenemen, kunnen organisaties niet blijven vasthouden aan processen en structuren die zijn gebaseerd op kennis uit het verleden. Het is in toenemende mate van belang om snel te kunnen inspelen op de actualiteit. Daarvoor moet je als organisatie continu blijven leren. Het is een iteratief proces van doen, analyseren, leren en aanpassen op basis van actuele, betrouwbare data. In dit artikel gaan we in op wat dit vraagt van organisaties.
    Nu: Gratis Actie geldig t/m 25-04-2021
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Op weg naar ruimte en vrijheid

    Crisis als aanleiding om inzicht te vergroten in (je) identiteitswerk

    Datum:
    Locatie:

    Download gratis deze white paper