logo-professioneel-begeleiden logo-professioneel-begeleiden
Filters

Maak kennis met onze vakbladen - Download de gratis proefnummers!


Wilt u kennismaken met onze vakbladen? Onderstaande themanummers zijn als gratis proefnummer te downloaden!

Lichaam (december 2018)

INHOUD THEMA ‘LICHAAM’ (december 2018) In gesprek met Pat Ogden, Leona Aarsen Susanne Täuber: Rook niet! Drink niet! Wreet niet!, Jikke de Ruiter Mijn mooie, wijze lijf, Marlou van Paridon De caleidoscoop van lichaamsgerichte coaching IK-ANDER Tantra, Marije Oostindie & Martina Gijsbers Zien en gezien worden, Ericka Kuyters Van burn-out naar levenskunst, Anita Roelands & Robert Stamboliev Oogjes dicht en snaveltjes toe, Sido van der Meulen Minder ademen voor een betere gezondheid, Jan van Zuijlen & René van den Heuvel ORGANISATIE   Vormgeven aan collectief leren in organisaties, Marijke Sybesma Mart van Dinther: De drie letters van het hbo, Sijtze de Roos Lichaam, Yvonne Burger George Kohlrieser: Over hoe vrouwen en mannen verbinden, Klaartje van Gasteren & Anne Verbokkem-Oerlemans MAATSCHAPPIJ Mamma, ga ik eerder dood dan jij?, Francy op het Roodt Wij allemaal, Saskia Teppema De fenomenologie van de waarneming, Sijtze de Roos BeBright: Vitaliteit? Begin vooraan, Veronica Waleson Lichaam Als ik terugkijk op momenten in mijn leven zijn niet de gesprekken, maar de ervaringen die ik aan den lijve heb ondervonden het meest blijven hangen en het leerzaamst voor mij geweest. Dat hoor ik vaker. Wat vertelt het lichaam ons en hoe kan dit ingezet worden binnen coaching? In deze uitgave verkennen we wat het lichaam ons te bieden heeft en zoomen we in op enkele meer lichaamsgerichte vormen van coaching. We openen deze uitgave met een interview met de Amerikaanse Pat Ogden, grondlegster van de bekende Sensorimotor Psychotherapy. Zij pleit voor een paradigmaverschuiving. Zij wil van een ‘praatkuur’ naar een model dat ook rekening houdt met de dominante rol van non-verbale, fysieke, impliciete processen. Het lichaam spreekt duidelijk tot wie weet hoe te luisteren, is haar ervaring. Dit is niet nieuwe. Ook tantra, een al duizenden jaren oud spiritueel pad, ziet het lichaam als toegang tot heelheid, aldus Marije Oostindie en Martina Gijsbers. Door af te stemmen op de taal van je lichaam, ontdek je hoe je je op dat moment verhoudt tot jezelf, de ander en de omgeving. Een willekeurige zoektocht door coachland leverde een kleurrijke caleidoscoop op van lichaamsgerichte individuele coaching. Het varieert van stem- en dans- tot bokscoaching. Bij elke vorm lijkt het te gaan over het verbinden van het hoofd met het hart of de binnen- met de buitenkant. Ieder coacht op de manier die bij hem of haar past. Een mooi voorbeeld vind ik Howard van Dodemont, acteur, regisseur en coach. Deze achtergrond maakt hem een meester in het ‘zien’ van de taal van het lichaam. Zonder te oordelen of te interpreteren deelt hij zijn observaties met de coachee, waardoor deze zich bewust wordt van de gedachten en gevoelens die er op dat moment in hem omgaan. Ook op organisatieniveau staat het lichaam, het fysiek en mentaal welbevinden van de medewerkers in de belangstelling. Strategie- en innovatiebureau BeBright pleit ervoor om vitaliteit op te nemen in de visie van elke organisatie. George Kohlrieser deelt wat in zijn optiek, vrouwelijke en mannelijke leiders te geven en te leren hebben. Met al deze aandacht voor het lichaam, gezondheid, voeding, het jong, mooi, gelukkig en succesvol moeten zijn, ligt er ook een gevaar op de loer. Lukt het niet om aan deze maatstaven te voldoen dan volgt er een moreel oordeel en zelfs maatschappelijke uitsluiting. Universitair hoofddocent en sociaal psychologe, Susanne Täuber, waarschuwt dat met name de lageropgeleiden de dupe worden van dit politiek beleid en dat dit leidt tot maatschappelijke polarisatie. Dit lijkt me juist niet wat we willen. Een mooie overdenking voor Kerst. Namens de redactie en uitgeverij Kloosterhof wens ik u fijne feestdagen.

Gratis

Zichtbaarheid (oktober 2018)

INHOUD THEMA ‘ZICHTBAARHEID’ (oktober 2018) Zichtbaarheid en transparantie - Nieuwe werkelijkheid in de arbeidsmarkt, Paul Stallenberg Verander je denken, verander je doen - Zichtbaarder worden als professional, Jikkie Has Hoe word je zichtbaar? Doorbreek oude patronen, Marja Postema Zichtbaar onderscheidend - De casus van topbelegger Martien van Winden, Martin Reekers Promoot jezelf, Jack van Minden PRAKTIJK Het individu voorop - Een stappenplan dat leidt tot zelfsturing, Karel de Vries & Jan Schuitemaker Loopbaanzelfsturing bevorderen op een onzekere arbeidsmarkt - Een moderne aanpak van jonge professionals, Renske Werkman De bewegingsleer van Laban - Hoe beïnvloed je je persoonlijke presentatie? Peter Meijer Beelddenkende coachees - Pas als je het herkent, zie je het, Mechel Ensing Kleur bekennen – Loopbaantool, José Otten Slimme strategieën voor de ex-wethouder - Arbeidssocialisatie belangrijk voor vervolgstap, Jacqueline Janssen KENNIS & KUNDE Studenten pakken een nieuwe rol - Betere aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt, Reinier Gerritzen Cartoon Zijn millennials te ambitieus? - Generatieleren vergroot werksucces, Connie van der Zwan & Antje Stapert De banen liggen voor het oprapen, toch? Annemieke Methorst OPINIE & DISCUSSIE Een hoerabegrip - kritisch tegen het licht Zelfregie: maar voor wie? Jouke Post Zichtbaarheid, Els Ackerman Zichtbaarheid Als je je kennis of je mening deelt via het world wide web, dan word je ook zichtbaar. Je wordt dan de persoon die ´dat ene boek heeft geschreven´ of ´degene van die methodiek´. Jij bent die persoon die vindt dat… Als je zichtbaar bent, word je gezien. Maar is dat wel zoals jij gezien wilt worden? Via sociale media kun je aan de hele wereld laten weten wat je denkt, voelt, interessant vindt of juist niet. Je kunt alles delen in de vorm van een blog, een video op YouTube of via een post van 140 tekens op Twitter. Op alles wat je plaatst, kun je een reactie verwachten. Een like, ‘interessant’ of een hartje. Hier staat tegenover dat je ook commentaren kunt ontvangen die soms minder sympathiek zijn. Wij zijn allemaal mensen en willen (bijna) allemaal aardig gevonden worden. Laat ik het zo zeggen: het is fijner om een like te krijgen dan om gedist te worden. Hoe zichtbaar ben jij? Wil je in 2019 zichtbaar zijn in LoopbaanVisie? Dat kan door een bijdrage te leveren aan de thema’s voor 2019: - Studiekeuze (januari) - Levenslang (april) - Ontwikkeling (augustus) - Jubileum (oktober) In dit nummer weer een heleboel interessante artikelen over het onderwerp ‘Zichtbaarheid’. Jikke Has beschrijft het belang van zichtbaarheid voor de loopbaanprofessional. Zij geeft drie tips. Paul Stallenberg stelt de vraag wat zichtbaarheid en transparantie betekenen en of onzichtbaarheid nog wel een optie is. Verder schrijft Renske Werkman over het vergroten van loopbaanzelfsturing bij jonge professionals. En Connie van der Zwan en Antje Stapert nemen je mee in de wereld van millennials en geven suggesties voor de begeleiding van deze jongeren. In een reactie op het artikel van Tom Luken in het vorige themanummer ‘Toekomst van Werk’ geeft Jouke Post zijn visie op zelfregie in werk en loopbaan. In 2019 zal hoogleraar Judith Semeijn een vaste plek krijgen in LoopbaanVisie in de vorm van een column. Wij kijken ernaar uit. Veel leesplezier!

Gratis

Positief leiderschap (november 2018)

INHOUD "Positief leiderschap" Ockhamvraag: Wat is bevlogenheid? Hein Zegers ‘Er’ zijn als leider, Hartger Wassink WETENSCHAP Leiden vanuit respect voor de ander, Christina Meyers, Pleunie Beijers, Byron G. Adams & Lusanda Sekaja Successen vieren in escaperooms, Thom van der Meer PRAKTIJK Leidinggeven bij ‘gedoe’, Marga Rijken, Margriet van de Kamp, John Rijsdijk & Joyce Kruijff Vrolijk smullen en somber schransen, Pieter Desmet CONGRES Hoe perfectionisme jezelf en anderen beperkt, Marcel Hendrickx Positief leiderschap en managerialisme, Wil Foppen Veiligheid als fundament voor positief leiderschap, Bas Snippert Leiderschap als gastheerschap, Fredrike Bannink & Eline Kuiper Ontwikkeling van een positief schoolklimaat, Saskia Tjepkema & Sanne Netten Positief leiderschap “Denkt u eens aan de mensen die u het meest hebben geholpen in uw leven en carrière. De mensen waarvan u zou zeggen: ‘Zonder deze persoon zou ik niet zoveel bereikt hebben als ik heb gedaan. Zonder deze persoon zou ik niet zijn wie ik ben.’ Ga eens na welk gevoel deze persoon u gaf. Wat deed deze persoon voor u, hoe ging ze met u om? Wat heeft u daarvan geleerd?” Met deze vragen zetten McKee, Boyatzis en Johnston (2008) ons aan het denken over hoe mensen in het algemeen, en leiders in het bijzonder, een belangrijke rol in ons leven kunnen spelen. Lees de volledige inleiding op dit themanummer

Gratis

De wereld (december 2018)

INHOUD THEMA ‘DE WERELD’ (december 2018) De wereld is een schouwtoneel, Els Oosthoek & Evert Pruis Onze man in China, Ton Dijkzeul Leven als Belg in Nederland, William Strobbe Muziek maken zonder dirigent, Aty Boers Herstel het vertrouwen in jezelf – Trainerstool, René Luisman The chief learning officer in de C-suite - Interview met Mike Prokopeak van Human Capital Media, Ria van Dinteren & Sofie Willox Hoe ontwikkel je een leerplatform? Petra Hendriksen & Els Oosthoek Leren terwijl je werkt, Thilo Eckardt & Koko Nakahara WETENSCHAP Leren van wat we al weten, Danielle Braun Werkgeluk, Dajo de Prins & Katelijn Nijsmans Voortbouwen op de wereld - Interview met Frank de Jong, Ria van Dinteren & Frank de Jong Promoties ’Kortere WW-uitkering verhoogt de kans op werk, Nynke de Groot Unconscious Bonding – Forming Bonds Quickly in Today’s Fast-Paced Society, Judith Rachl-Willberger VARIA Mobieltjes in de klas, Martine van Eijk Zijn digitale nomads overal thuis? - Interview met Esther Jacobs, Els Oosthoek Trendcatcher – Column, Ger Driesen Leven als digital nomad? Els Oosthoek Media, Get Inspired! De wereld aan onze voeten Inmiddels ga ik al meer dan tien jaar elk jaar naar minimaal een buitenlands congres, meestal de ATD in Amerika. Het programma is al lang niet meer de grote trekker – al was Barack Obama afgelopen jaar wel erg bijzonder – maar het internationale netwerk is dat wel. Hoe leuk is het om met internationale vakgenoten, die werkelijk overal vandaan komen, te praten over het vak! Om vervolgens tot de ontdekking te komen dat je het over hetzelfde hebt, al is schaalgrootte wel vaak erg verschillend. Ik heb via mensen veel geleerd over de wereld. Over de afstand die Brazilianen prettig vinden tussen mensen. Over de Arabische wereld als je alleen tussen dames bent. Over het ongelofelijke presentatietalent van Amerikanen, de bescheidenheid van de Aziaten en het respect van de Japanners als je met een Japanse op het podium hebt gestaan. Wat het me bij terugkomst vooral heeft gebracht is een andere manier van kijken naar de wereld en naar de mensen waar ik mee en voor werk. Dat is wat ‘wereldwerk’ me heeft opgeleverd. En omdat we op dit moment de wereld ook tegenkomen in onze eigen organisaties leert het ons dat er meer manieren zijn om mensen iets te leren als je rekening wilt houden met hun cultuur en wensen. Dat maakt ons werk als professional rijker. In dit wereldnummer nemen we je mee in de internationale wereld van zakendoen, maak je kennis met mijn collega-hoofdredacteur uit Amerika (hij heeft overigens meer lezers) en lees je hoe een digitale nomade haar werk organiseert. En je kunt genieten van wereldfoto’s. Overal ter wereld werken of de wereld naar je toe laten komen. Dat is de miljoen-dollarvraag. Mijn liefde voor de wereld werd afgelopen week ter discussie gesteld door iemand die vond dat ik dan wel heel veel bomen moest gaan planten als ik zo veel in het vliegtuig zat. En ja, ze hebben gelijk, aan al dat wereldwerk zitten ook nadelen. We reizen meer, we struikelen in de Amsterdamse binnenstad over de toeristen en onze universiteiten zitten vol met buitenlandse studenten. Toch heeft ook de Vrije Universiteit Amsterdam een nieuwe slogan, ‘Connected World is verder kijken’. En zo is het maar net, je leert letterlijk verder kijken als professional en we hopen dat je zonder vervuilende miles de wereld een beetje binnenkrijgt deze winter. En mocht je in de warmte willen werken: we hebben de tips voor nomadisch werken ook in dit nummer opgenomen. Gewoon voor de zekerheid.

Gratis

Identiteit (april 2021)

VOORWOORD ‘Wat doet een toegepast psycholoog eigenlijk?’ Ik ben vast niet de enige die op die vraag regelmatig een haperend antwoord geeft. Want wat dóet een toegepast psycholoog nou eigenlijk precies? Het thema van dit eerste vakblad Toegepast Psycholoog onder leiding van een professionele redactie is niet voor niets ‘identiteit’. Identiteit is ‘Het eigen karakter van een persoon of groep”. En als er iets is waar de beroepsgroep (hbo) toegepast psychologen - kortweg TP’ers - mee worstelt, dan is het wel onze identiteit. Voor die worsteling zijn veel oorzaken te vinden, die mij inmiddels duidelijk zijn geworden in de afgelopen 2,5 jaar van mijn voorzitterschap. Laten we ten eerste niet vergeten dat het echt een jong beroep is. Daardoor hebben we te maken met onbekend maakt onbemind, met alle consequenties van dien. De psychodiagnostisch werkers zijn er bijvoorbeeld al meer dan 50 jaar en die hebben er ook decennia over gedaan om zichzelf op de kaart te zetten. Als voorzitter is mijn belangrijkste taak om aan een sterke positionering te werken. En dus houd ik me o.a. bezig met de strijd voor de bekostiging van TP’ers in de GGZ. Samen staan we sterk en daarom is het belangrijk om als beroepsvereniging veel leden te hebben. We zoeken manieren om laagdrempeliger verbinding te maken door gastlessen overwerk en loopbaan aan te bieden aan de opleiders, zodat bijna afgestudeerden in aanraking komen met de NBTP. Maar ook het overleg met de Hogescholen over een scherpere profilering en aansluiting op de arbeidsmarkt is belangrijk, zodat die toekomstig afgestudeerden wél makkelijk antwoord kunnen geven op de vraag wat ze doen en kunnen. Zo werken we dus aan een versteviging van de identiteit. Wij hebben er daarom voor gekozen om ook het congres op 29 mei daar over te laten gaan, zodat onze professionals sterker, scherper en meer geïnspireerd raken. Veel van de vragen die wij krijgen gaan over “De Arbeidsmarktpositie van de Toegepast Psycholoog”. Verderop in dit vakblad kun je iets lezen van waar de NBTP momenteel allemaal mee bezig is. Een groot verschil met veel andere beroepsverenigingen is dat daar heel veel bestuursleden zijn, met allemaal een eigen taak. Het NBTP-bestuur bestaat nog steeds uit een kleine club mensen, maar daarmee hebben we al wel heel wat voor elkaar gebokst! Toch kunnen we altijd meer hulp gebruiken. Misschien is het iets voor jou? Zelf doe ik dit vrijwilligerswerk omdat ik er iets voor terug krijg: ontmoetingen met nieuwe mensen en nieuwe ervaringen waar ik van leer. Ik ben er dan ook groot voorstander van dat vrijwilligers vooral dat moeten doen waar ze energie van krijgen. Omdat je al goed bent in iets, maar dat niet terugziet in je werk. Of omdat je wilt groeien en nieuwe competenties op je cv wilt kunnen zetten. Dat kan allemaal bij de NBTP! We kunnen namelijk zoveel hulp gebruiken dat er voor iedereen plek is. Misschien kan je goed organiseren, ben je handig in vormgeving, is taal je ding… Eenmalig, een paar keer per jaar of structureel. We zoeken de juiste plek voor je. Koop een ticket voor het congres, meld je aan voor de ALV in de ochtend van 29 mei of zoek op een andere manier contact en verstevig je identiteit als Toegepast Psycholoog. Heel veel plezier met dit vakblad en blijf gezond! Hartelijke groet, Mieke van Herk, Voorzitter NBTP   Wat is de invloed van je werk op wie je bent? Uit een korte peiling in de LinkedIn-groep NBTP blijkt dat voor de helft van de respondenten werk van (grote) invloed is op het zijn. Maar wie ben je eigenlijk als TP’er? Al tijdens de eerste redactievergadering merkten we hoe lastig de TP’er te omschrijven is. Het onderwerp voor deze uitgave van het vakblad Toegepaste Psychologie was dan ook snel gevonden: identiteit. Toch vond ik dat best spannend, want zou de vraag wie de TP’er is eigenlijk wel te beantwoorden zijn? Kijkend naar de artikelen in dit vakblad wordt direct helder dat de zorgen hierover onnodig waren. Want ja, de sectoren waarin TP’ers terecht komen zijn divers, en ook de werkzaamheden lopen flink uiteen. Maar wat alle TP’ers met elkaar delen is een vat vol breed inzetbare competenties. Laurens Ekkel verwoordt dit prachtig in het artikel ‘Wie is de toegepast psycholoog?’: de TP’er is een praktijkoplosser en een goed opgeleid expert. Met de drie pijlers Praktijk, Professionalisering en Profilering als leidraad wordt dit in de overige artikelen steeds weer onderstreept. Laat je op het gebied van de praktijk bijvoorbeeld inspireren door het ondernemerschap van Denise Dechamps. Zorg voor verdere professionalisering door je werkidentiteit aan te scherpen met hulp van Manon Ruijters en Gerritjan van Luin. Of leer van Joop Schippers manieren om je beter te profileren op de arbeidsmarkt. De kans is groot dat je al lezend een belangrijke conclusie trekt: als TP’er mag je trots zijn op je vak. Laten we die boodschap vooral verder uitdragen! Petra Kuiper-Idi Moto, Hoofdredacteur   INHOUD Praktijk Een ondernemende toegepast psycholoog: Interview met Denise Dechamps, Rian van Son Hoe relaties mensen identiteit geven, Mirella Brok De identiteit: waar hebben we het over? Hilde Bolt De identiteit van de positieve psychologie, Jan Auke Walburg Professionaliteit Identiteit = werk, Manon Ruijters & Gerritjan van Luin Een beroep op professionaliteit, Fenneke Woertman TP’er in beeld, Cristel van Helvoort Wie is de toegepast psycholoog?, Laurens F. Ekkel Een ondernemende toegepast psycholoog: Interview met Liesbeth Woertman, Rian van Son   Profilering TP’er in beeld, Marian de Landmeter ‘Bijna alles gebeurt van binnen’ Over de rol die Bildung kan spelen in het versterken van de identiteit, Eveline Kersten Column: Christine Beenhakker, Jan Auke Walburg De TP’er als wijkcoach, Fenneke Woertman TP’er in beeld, Yrenee Koen De veranderende arbeidsmarkt voor toegepast psychologen; Interview met prof. dr. Joop Schippers, Vera Motzheim TP’er in beeld, Helga Evora Morais TP’er met impact: Tijmen Sissing, Johan van der Burgh

€ 5,95

Seksualiteit (december 2018)

INHOUD TA-nieuws Boekbespreking: Van droom tot naspel, Ronald Spijkerman Permissies rondom seksualiteit, Carola van der Veen Boekbespreking: Sex Therapy With Couples, Ronald Spijkerman  Interview: met Bregje Spaans: Je kan met de klant zo diep als je met jezelf bent geweest, Karen Bruyn & Sari van Poelje  Zeven ingrediënten voor positieve seksualiteit, Sabine Meulenbeld  Is onze drijvende kracht trainbaar? Reinoud Eleveld  In-team-iteit, Sonja Billmann Integratieve psychotherapie: de filosofische principes, Richard G. Erskine  Het onverwachte in alledaagse situaties, Beatrijs Dijkman  Maak kennis met: Koen Bosschaerts, Tin Vanderhoeven SEKS en TA Mijn grootvader zei altijd: “Als je de mensen aan het praten wilt krijgen, begin dan over seks en geld. Het zijn de dingen waar iedereen zich mee bemoeit en iedereen meer van wil.” Voor een negentiende-eeuwse man was hij zijn tijd ver vooruit. Hij sprak over seks en sensualiteit in een tijdperk van streng gereformeerde normen en waarden in Nederlands-Indië. Soms vraag ik me af of de dialoog over seks en seksualiteit vandaag de dag ons veel verder heeft gebracht. Ondanks de strijd voor gelijke rechten op veel gebieden is het aantal mensen dat in slavernij leeft – met name vrouwen in seksuele slavernij – groter dan ooit (International Labor Organisation, 2012). Als ik lukraak tijdschriftartikelen over seksualiteit bekijk, dan lees ik in veel artikelen over problematieken. Natuurlijk moeten we in ons vak heel integer omgaan met grenzen en ethiek. Maar seksualiteit is ook een bron van creativiteit, intimiteit en vrijheid. De vraag is hoe die balans te houden. Eric Berne was zijn tijd ver vooruit in zijn expliciete behandeling van seksualiteit. Helaas was ook hij niet wars van de dogma’s van zijn tijd ten aanzien van de positie van vrouwen en homoseksualiteit (zie ook Graham Barnes, TAJ 34(2)). Berne’s ondergewaardeerde boek Sex in Human Loving biedt desondanks een fascinerende blik op zijn denken over seksualiteit en intimiteit. Een van zijn leerlingen was Margaret Northcott. Toen ik in 1995 in San Francisco was voor het ITAA-congres logeerde ik bij toeval bij haar in de buurt. Op een dag zat ik op de stoep te wachten en raakte ik in gesprek met een oudere vrouw die haar rozen aan het snoeien was. Toen ik haar vertelde dat ik in San Francisco was voor het congres vertelde ze dat ze bij Eric Berne gestudeerd had, en 50 jaar lang haar TA-praktijk had gericht op seksualiteit en sekseducatie. Wij hebben een samenvatting van haar boekje hierover afgestoft voor dit nummer. In de andere artikelen in dit TA magazine focussen we op seks en seksualiteit als positieve kracht. Een artikel van Carola van der Veen over permissies die nodig zijn voor een gezonde seksuele ontwikkeling; een mooie aanvulling op het werk van Pamela Levin en Jean Illsley Clarke. Een interview met Bregje Spaans over de overgang van direct sociaal werk met prostituees naar het opleiden van sociaal werkers op het gebied van seksuele ontwikkeling. Hoe leer je anderen met deze vraagstukken om te gaan, als ze er zelf nog mee worstelen? Sabine Meulenbelt schrijft over de zeven ingrediënten van positieve seksualiteit. Ze benadrukt gelijkheid als voorwaarde. Maar hoe creëer je dat? Reinoud Eleveldt belicht uit een hele andere hoek de overeenkomsten en verschillen tussen Physis en Taoïstische waarden. Hij pleit voor het omarmen van seksuele energie als de basis voor levensenergie. Sonja Bilmann geeft een stimulerende blik op IN-team-iteit – het recht op seksualiteit op de werkvloer. Maar waar licht de grens? De onderzoekscasus komt dit keer van Beatrijs Dijkman, die de link tussen creativiteit en ontwikkeling heeft onderzocht. Ik wens jullie veel inspiratie!

Gratis

De leraar en zijn beroep (december 2018)

INHOUD "De leraar en zijn beroep" Een andere kijk op de governance van passend onderwijs, Miriam van der Vaart en Sietske Hendriks Responsief leiderschap voor teamleiders, Freerk Wortelboer en Tom van Oeffelt Samen bouwen aan positief onderwijs, Saskia Tjepkema, Eefje Teewissen en Annechien van Buurt Praktijkgericht onderzoek in 2023, Lex Sanou en Peter Lorist Bestuur Beleid Beschouwing Hoe zit het met uw... Boeken Focus op... Introductie - De leraar en zijn beroep, Renée van Schoonhoven, Pieter Leenheer en Gerritjan van Luin 1. Leraar en overheidsbeleid 1.1 Hoe krijgt de leraar het roer weer in handen? Ronald Buitelaar 1.2 Rationele leraar, irrationeel beleid? Renée van Schoonhoven 2. Beroepsidentiteit en beroepsbeelden 2.1 Ontwikkel je! Okay, doe dan maar niet Ton van Haperen 2.2 Onderwijs en Vernieuwing: twee overzijden die elkaar schijnen te vermijden, Jan Verweij 2.3 Een start maar ook niet meer dan dat, Pieter Leenheer 2.4 Zou het er nog van komen, zo’n beroepsvereniging van leraren? Gerritjan van Luin en Pieter Leenheer 2.5 Waar ben je van als leraar? Gerritjan van Luin 3 Beroepsorganisatie 3.1 De ondergang van de OC: de beste oplossing? Of een gevalletje van creatieve destructie? Pieter Leenheer 3.2 Het Lerarenregister: een ondoordacht plan on hold, Pieter Leenheer en Gerritjan van Luin 4. Epiloog. Rust en nog eens rust, Pieter Leenheer, Renée van Schoonhoven en Gerritjan van Luin Redactioneel Met het verschijnen van dit nummer van De Nieuwe Meso is een klein feestje gepast: dit nummer maakt namelijk de eerste vijf jaargangen compleet. In maart 2014 verscheen het eerste nummer met een special over het vernieuwde vmbo. Die special maakte destijds meteen duidelijk waar De Nieuwe Meso voor staat: de lezer tijdig en veelzijdig informeren over nieuwe ontwikkelingen in het primair en voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs. In de afgelopen vijf jaren zijn er in het magazine-deel meer dan tachtig artikelen geschreven door experts en vooral mensen uit de dagelijkse onderwijspraktijk over de meest uiteenlopende onderwerpen. Verder hebben de vaste rubrieken langzamerhand een herkenbare plaats gekregen in het magazine: de boekbesprekingen, de columns van Hans van Dijck, en van Edith Hooge resp. Sietske Waslander en de buitenlandrubriek. En uiteraard de strip van ons redactielid Pieter Leenheer. Begonnen als Vakblad voor schoolleiders en -bestuurders heeft De Nieuwe Meso zich in deze eerste vijf jaren ontwikkeld tot Vakblad over onderwijs en leiderschap: ontwikkelingen rond en in het onderwijs vragen immers om leiderschap op alle niveaus en niet alleen op het niveau van schoolleiders en bestuurders. De grote variatie aan onderwerpen die de afgelopen vijf jaren in het focusdeel van De Nieuwe Meso een plaats hebben gekregen, laat ook zien dat onderwijs een zaak is van alle betrokkenen: naast nieuwe ontwikkelingen in vmbo, mbo en po zijn er in het focusdeel specials gewijd aan spraakmakende denkers als Thijs Homan en Gert Biesta, aan praktijkgericht onderzoek, het vakmanschap van de leraar, gepersonaliseerd onderwijs, regionale samenwerking, governance, de betekenis van advies. Toen in 2013 duidelijk werd dat Kluwer ging stoppen met de uitgave van Meso magazine en Meso focus, was dat voor de redactie aanleiding om na te denken over een nieuw tijdschrift en zo verscheen in maart 2014 het eerste nummer van De Nieuwe Meso, uitgegeven door Kloosterhof. Inmiddels zijn er dus vijf jaargangen verschenen in zowel mooi uitgegeven hardcopy ’s als in een kleurrijke digitale versies, steeds vooraf gegaan door een digitale nieuwsbrief met de laatste weetjes. En daar zijn we als redactie best trots op. Dat is echter nog niet hetzelfde als ook tevreden zijn. Het is elke keer weer hard werken om voldoende goede artikelen binnen te krijgen. Ook de interactie met het onderwijs kan wat ons betreft nog veel beter, vooral ook omdat we de ambitie hebben om van De Nieuwe Meso een levendig en interactief platform te maken waar nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs volop aandacht krijgen. Als ons dat de komende vijf jaar gaat lukken, zijn we pas echt tevreden. We rekenen daarbij uiteraard op uw medewerking; zie onze oproep elders in dit nummer.

Gratis

EXAMENS (november 2018)

INHOUD EXAMENS 2018-04 Peerfeedback: verlichting of hobbel voor studenten? Martin de Ruiter Formatief toetsen in de lerarenopleiding, Gerdineke van Silfhout Uitgelicht: de functieprofielen en het register van de Nederlandse Vereniging voor Examens, Irene Biemond en Ashra Sugito Uit de praktijk – Toezichtvakantie? Een andere aanpak werkt beter, Annie Kempers-Warmerdam Terecht of niet: net niet Gastcolumn Klopt dit wel? Toetsvragen met constructiefouten zijn een doodzonde, Silvester Draaijer De NVE: weg ermee? Wesley van ’t Hof Gezien en gelezen Literatuur en agenda Laatste nummer van de vijftiende jaargang Het vierde nummer van EXAMENS van deze jaargang is het laatste nummer van de vijftiende jaargang. Totaal zijn er 60 afleveringen in al die jaren verschenen. Het bewijst dat EXAMENS in een behoefte voorziet en nog steeds springlevend is. Door de verscheidenheid van artikelen en rubrieken heeft het tijdschrift voor allen die bij het examenproces betrokken zijn wat te bieden. En wie al die artikelen nog eens na wil lezen of een bepaald artikel wil raadplegen kan als abonnee terecht op de website van EXAMENS (www.E-xamens.nl). In dit nummer hebben we twee artikelen opgenomen over feedback. Deze artikelen sluiten zeker aan bij het redactioneel van de hoofdredacteur in het vorige nummer waar zij sprak over de feedbackcultuur. Het eerste artikel is van Martin de Ruiter en gaat over ‘Peerfeedback: verlichting of hobbel voor studenten?’. Het tweede artikel is van Gerdineke Siflhout en gaat over ‘formatief toetsen in de lerarenopleiding’. Het derde artikel gaat over de functieprofielen van de Nederlandse Vereniging voor Examens en het register daarvoor. Het is geschreven door Irene Biemond en Ashra Sugito. Daarnaast treft u de vaste rubrieken aan. Vanaf dit nummer zal de column worden verzorgd door Tamara van Schilt. Haar eerste column is getiteld ‘Toets in de geest van toetsen’. In ‘Terecht of niet’ treft u een beschrijving aan van een casus over een kandidaat uit het middelbaar beroepsonderwijs die is gezakt op een verschil van 0.017 punt. Hoe bizar kan het al dan niet slagen voor een examen voor de betrokken kandidaat uitpakken! En verder in de rubriek ‘Uit de praktijk’ een bijdrage van ons redactielid Annie Kempers-Warmerdam over het toezicht op de examens (en het onderwijs) en dat naar aanleiding van de commotie in examentijd rondom het ongeldig verklaren van een groot aantal examens afgelegd op het vmbo in Maastricht. Verder de rubriek ‘klopt dit wel’ met een bijdrage van Silvester Draaijer over toetsvragen met constructiefouten en in ‘Gezien en gelezen’ wordt aandacht besteed aan het examenverslag 2018. In dit nummer mist u het interview. Helaas is de redactie niet in staat geweest om voor dit nummer tijdig het interview af te nemen. Soms laten agenda’s van degene die we willen interviewen en redactieleden zich niet sporen. Kortom in deze laatste aflevering van de vijftiende jaargang is er voor elke lezer wel iets van zijn gading te vinden. De redactie wenst u veel leesplezier en op voorhand al een voorspoedig 2019, waarin we starten met de zestiende jaargang en op de ingeslagen weg zullen doorgaan.

Gratis

Perfectionisme (december 2018)

INHOUD Perfectionisme, een gelaagd fenomeen, Erwin van Meekeren Perfectionisme, Jaap van der Stel Klinisch perfectionisme - Een groepsbehandeling, Bernardette Blom, Judith Hamers-de Boer & Annemieke Polling Perfectionistische jongeren met faalangst, Trix van Lieshout & Ron van Deth Ontwikkelingsgericht coachen van perfectionisme, Marcel Hendrickx Van praten over naar ervaren van, Jasmin Vogeley De epidemie van perfectie, Sabine van Roest Perfectionisme bij hoogbegaafde leerlingen, Dylan Hyman Perfectionisme - Drama of goede eigenschap? Bert van Dijk Tri-Energetica en perfectionisme in het vak van leraar, Sander van Hesteren & Henry Marshall Perfectionisme is van ons allemaal, Luc van de Steene Verhalen die werken, John Stolvoort De man met de zweethanden, Arnold Vermeulen​ Perfectie: kun je het voelen, vastpakken en zien? Danka Hüsken-Smit Perfectie in ons leefpatroon, Sander van Hesteren & Henry Marshall

Gratis

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Op weg naar ruimte en vrijheid

Crisis als aanleiding om inzicht te vergroten in (je) identiteitswerk

Datum:
Locatie:

Download gratis deze white paper