logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    1|...|148|149|150|...|517

    Oude wijn in nieuwe zakken

    Alles is al gezegd. Aristoteles leefde van 384 - 322 voor Christus en bedacht in die tijd dat het streven naar ‘Eudaimonia’ ofwel het streven naar een gelukkig, goed en zinvol leven het hoogste goed is. Ook nu is dit thema relevant en zijn boeken over ‘gelukkig worden’ niet aan te slepen. Hetzelfde onderwerp is op veel verschillende manieren te beschrijven en er ontstaan op die manier telkens vernieuwde inzichten bij de lezers. Zo inspireren de (oude) wijsgeren indirect ook steeds meer coaches en geven ze onze methoden en visie nieuwe kleur.
    1,95
    lees meer

    Innoveren is de kunst van het stellen van de juiste vraag!

    In zijn rol als directeur van Medicinfo is Paul Hoogenberk een gedreven man met een sterk innovatieve instelling. Hij spreekt vol passie over zijn vak en de innovaties waar hij aan werkt, zoals e-health, ook wel digitale zorgverlening genoemd.
    Gratis
    lees meer

    Innovatie van jezelf!

    Laten we er niet omheen draaien, over het algemeen valt het niet mee om mens te zijn. Het is regelmatig geen mooi weer. Als we aan de omgeving de eis stellen van een paradijs, dan is het vaak een tegenvaller. En als we perfectionistisch zijn nemen we gemakkelijk waar wat we allemaal beter of anders hadden kunnen of moeten doen. Het leven is een leerproces Paradijs of niet, het is vallen en opstaan, hakkelen en stotteren. Je moet jezelf dus voldoende ‘struikeltijd’ gunnen, anders raak je gefrustreerd. Leren is boeiend, fascinerend, confronterend en pijnlijk. Mildheid is nodig, ten aanzien van anderen, maar vooral ten aanzien van jezelf. Met horten en stoten worden er regelmatig weer nieuwe vaardigheden en kwaliteiten uit jezelf geboren. Want leren gaat toch eerder van binnen naar buiten dan omgekeerd? Het leven is een scheppingsproces Ook dat gaat met vallen en opstaan. Als we dat inplannen, is het vaak een plezierige ontdekkingsreis. Soms dondert er een gezamenlijke schepping met wild geraas in elkaar en vraag je je af of het leven nog enige zin heeft. In latere instantie kun je weer gaan zien dat een beëindiging van iets ouds juist ook zoveel nieuwe scheppingskansen creëert. Buiten dat, iedere daad van liefde wordt toch genoteerd in de analen van het universum? Het leven is een helingsproces Het leven zelf lijkt voortdurend uit op heling. Heel worden, terug naar de eenheid en verbondenheid met alles en iedereen. Daar is voor nodig dat je eerst zelf heel wordt, want alles wat je niet in jezelf accepteert kun je vaak ook niet in anderen accepteren. En alles wat je in anderen niet accepteert wil je in jezelf niet zien. Uiteindelijk wil alles er zijn, mogen zijn, erbij horen. Welke pijn is nu eigenlijk traumatiserend en welke pijn is feitelijk juist een heling van een oud trauma? Het leven is een bewustwordingsproces Dit alles leidt tot voortdurende bewustwording. Deze processen hebben elkaar nodig en impliceren elkaar. Wat werkt is je missie. Die komt voort uit je diepste levenswond, schreef Erik van Praag ooit. Dus als je je missie leeft, ben je gelijk jezelf aan het helen, ben je impliciet ook aan het creëren en aan het leren. Zo bouwen we met elkaar steeds meer wijsheid op. We doen het toch maar, met zijn allen, al dat geïnnoveer van onszelf! Adriaan Hoogendijk heeft een eigen praktijk als relatie- en executive coach te Rhenen.
    Gratis
    lees meer

    Je eco-zelf ontwikkelen

    De laatste jaren besef ik dat ik eenzijdig ben in mijn leven. Als coach ben ik enkel bezig met wat er ‘tussen de oren’ zit. Met mijn handen werken hoorde er niet bij. Jezelf vernieuwen kan. Vorig jaar ben ik begonnen met tuinieren: amai, wat groeien de appels traag! Ik heb ook een vouwfiets gekocht en als ik nu naar een opdrachtgever fiets, ruik ik onderweg het landschap. Ik ga niet meer de baan op om een potentiële klant te bezoeken, dat kan per skype gebeuren. Ik bezoek ook minder vrienden die ver weg wonen en industrieel gekweekt vlees krijg ik niet meer door mijn keel.
    1,95
    lees meer

    Iedere coach een keurmerk!

    In Nederland noemen naar schatting 35.000 mensen zich coach, het beroep kent geen beschermde titel en iedereen mag zich coach noemen. Met dit artikel wil ik een aanzet geven tot nadenken over het nut van een keurmerk voor coaches en coachopleidingen, en het belang daarvan voor de ontwikkeling van ons vak. Ik richt me hierbij in het bijzonder op coaches en niet op therapeuten, supervisoren, mentoren of (loopbaan)adviseurs.
    1,95
    lees meer

    Werkvorm schaaldialoog

    Voor een coach is het prettig om een werkvorm in te zetten die de cliënt activeert op meerdere niveaus. We zoeken immers voortdurend naar iets wat resultaat oplevert en beklijft. Een werkvorm die dat biedt, is de schaaldialoog. De schaaldialoog combineert de oplossingsgerichte techniek van schaalvragen met voice dialogue. Ook zien we erin terug wat in NLP ‘communiceren met gedeelten’ heet.
    1,95
    lees meer

    Kijk eens bewust naar jezelf

    Naar buiten treden en op de voorgrond staan vind ik doodeng. En precies dat is de reden waarom ik mij voor de Proeverij heb ingeschreven. Eenmaal uitgenodigd voor dit traject, wisselen de opwinding over ‘helemaal mezelf zijnd’ te worden gefotografeerd en de spanning – hoe zie ik er dan uit? – elkaar af. Ik voorvoel een confrontatie met mijzelf en hoop op een onthulling hoe het voelt om thuis te zijn bij mezelf.
    Gratis
    lees meer

    Controle over jezelf?

    Justin, een vlotte, intelligente accountmanager van 27, kreeg onlangs te horen dat er bij hem ADD geconstateerd was. Dit maakt hem onzeker. Hij verliest gemakkelijk zijn concentratie en laat zich verleiden tot extreme stress in situaties waar hij verminderde controle over heeft. Dat geldt ook voor onverwachte vragen van collega’s, die hem op een nadrukkelijke wijze werk in de schoenen proberen te schuiven. Hij kan dan op dat moment niet bedenken wat hij moet zeggen en zegt dan veel te snel ja. Dat realiseert hij zich pas later, wanneer hij zelf vastloopt. Hij wil dan niet de ander daarop aanspreken, omdat hij niet wil worden gezien als ‘ADD’er’, incapabel of onvoldoende loyaal. Zo ging het vroeger als kind ook altijd al. Anderen maakten misbruik van mijn ‘goedheid’, zoals het genoemd werd. Daarnaast is Justin op zoek naar ander werk, omdat hij niet kan blijven bij zijn huidige werkgever in de technische sector. Zijn vertrek heeft meerdere redenen. Zo gaat het economisch niet erg goed met het bedrijf, er zijn al meerdere collega’s vertrokken. Daarnaast krijgt hij regelmatig te horen dat hij niet voldoende opdrachten binnenhaalt als accountmanager. Onterecht vindt hijzelf, want dat doen zijn collega’s ook niet. Hij weet hoe het werkt met onderhandelen en verkopen en kan het allemaal goed en rustig uitleggen als hij ontspannen is, maar hij verliest de controle als hij uit zijn concentratie wordt gehaald of onder druk wordt gezet. Het bedrijf opereert in een vechtersmarkt met een grote prijzenslag waarbij kwalitatief hoogwaardige leveranciers veel terrein verliezen. Justin herkent de opmerkingen van zijn werkgever, maar neigt er ook naar, de schuld te leggen bij het feit dat hij ADD heeft.
    1,95
    lees meer

    Vals plat

    De wereld is plat geworden. Zo beschrijft Thomas Friedman (2005) globalisering. We kunnen onbeperkt communiceren, zaken doen, samenwerken over de hele wereld, niet gehinderd door hiërarchische structuren, afstand en tijd. Er zijn weinig hobbels op de digitale snelweg. Maar in de echte samenwerking blijken de geëgaliseerde paden vals plat: geconfronteerd met omgangsvormen, werkwijzen, uitgangspunten in andere culturen ondervindt menigeen vertraging, onbegrip en conflict. Effectief leren omgaan met culturele diversiteit is daarom dé kritische succesfactor in de globale samenleving.
    1,95
    lees meer

    Nederland - Duitsland: 1 - 1

    Theo Bastiaens werkt als directeur, hoogleraar en decaan in zowel Duitsland als Nederland en ervaart dagelijks de cultuurverschillen op de werkvloer. Ofschoon het Nederlandse polderen zijn charme heeft, is er volgens Bastiaens zeker wat te zeggen voor de Duitse, meer hiërarchische wijze van managen. Hij zet voor ons beide werkwijzen uiteen, in het licht van een snel veranderend onderwijsklimaat: de mogelijkheden van sociale media mogen in het onderwijs niet langer genegeerd worden.
    1,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Dag van de Coach - 2020

    Thema - WERK-DRUK

    Datum: 4 juni 2020
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »