logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    «1|2|...|13

    ZKM Magazine: Verhaal halen in het onderwijs

    INHOUD THEMA ‘VERHAAL HALEN IN HET ONDERWIJS (januari 2019) Visie op de ontwikkeling van kind naar student naar volwassene, Els Holland & Els Voorhorst Vruchtbare samenwerking met de ZKM als basis, Mirjam Hermsen & Mirjam Sibbel Wat het primair onderwijs nodig heeft. Interview met Hank Beermann, Els Voorhorst & Els Holland ZKM leiderschap, Richard van de Loo Verhalen van ver, verhalen van nu; verhalen als spiegel voor zelf-verstaan, Ina ter Avest Zelf Konfrontatie Methode – een dialogical selfie? Ina ter Avest Somberheid en de school, Jan F. Nauta Preventie psychische aandoeningen J.J.L. Derksen, Els Voorhorst Bedreigde psychodiversiteit - Pleidooi voor een innerlijke democratie Hubert Hermans, Els Voorhorst In-Spanning: de dialoog tussen docenten en studenten gaat niet vanzelf! Elly van den Berg-Thomassen myInsightOut: een jonge ontwikkeling in de ZKM familie vol potentie, Margreet Poulie & Mirjam Zoestbergen ZKM-Vereniging: de Jaardag 2017, Ina ter Avest, met medewerking van Marjolein Fokkens,Wolf Lejeune, Annerieke Oosterwegel en Margreet Poulie Verenigingsnieuws: Van de bestuurstafel Verhaal halen in het onderwijs Verhalen gaan een steeds prominentere plaats innemen in de samenleving: mensen vertellen elkaar verhalen en willen met hun eigen verhaal gehoord worden. In het onderwijs lijken verhalen echter steeds meer te verdwijnen en plaats te maken voor overzichtelijk systemen die makkelijker te monitoren lijken maar essentiële zaken weglaten. Maar Grote Verhalen spelen in onze multiculturele tijd nog steeds een rol. En de eigen verhalen kunnen een nieuwe kans krijgen in de dialoog tussen docenten en studenten. In twee interviews vertellen drie mensen die midden in het onderwijsveld staan welke rol verhalen en dialoog spelen in hun werk en waarom dat belangrijk is. In dit nummer wordt ook zichtbaar op welke manier de ZKM van belang kan zijn voor het onderwijs. Zowel in organisaties als in individuele trajecten met docenten en met jongeren! Op de onderwijspagina van de ZKMvereniging (https://www.zkmvereniging.nl/over-zkm/zkm-voor-leraren) vertellen leden hoe ze in verschillende situaties en werkvelden ZKM toepassen. Twee bijdragen laten zien dat de methode zich ontwikkelt en steeds nieuwe wegen zoekt. Tenslotte twee boekbesprekingen: Het boek van Jan Derksen over preventie van psychische aandoeningen, dat aansluit bij het interview met Jan Derksen in een vorig nummer. Het boek van Hubert Hermans over psychodiversiteit en innerlijke
    5,95
    lees meer

    ZKM Magazine: Stem of stempel

    INHOUD THEMA 'STEM OF STEMPEL' (maart 2017) Ik ben mezelf: Achter het masker van schone schijn?, Hubert Hermans Interview met Jan Derksen Somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten, Stefan van Geelen & Lineke Tak Anhedonie als dysfunctie, Jan F. Nauta Sommige verhalen zijn wel te vertellen, Els Holland Iedereen een psychische aandoening? Els de Boom-Voorhorst Uit je hoofd, in je lijf met de ZKM, Frances van Dinther Interview met Rens van Loon, Els de Boom-Voorhorst Review, Assessing and Stimulating a Dialogical Self in Groups, Teams, Cultures, and Organizations, Frans Meijers Creatief schrijven: een eigen stem via meerstemmigheid, Reinekke Lengelle Stimulering van organisatiedialoog met de ZKM-Organisatie, Richard van de Loo ZKM-traject heeft blijvend effect, Anke Abels & Margreet Poulie Ninth International Conference, Jutta König & Peter Zomer Klacht? Mensen willen gehoord worden, Caroline Horikx Verenigingsnieuws Stem of stempel De discussie over diagnoses en behandelingen van psychische problemen wordt in toenemende mate in de media gevoerd op basis van persoonlijke ervaringen en eenzijdige standpunten. Dagelijkse verschijnen er bijdragen over burn-out, depressie, stress, verslaving, compleet met conclusies en onwrikbare standpunten. Tot een dialoog komt het daarbij meestal niet omdat de overtuigingen over medicijnen of therapie vaak lijnrecht tegenover elkaar staan. De beslissingen over behandelingen worden elders genomen: door verzekeraars en door de politiek. Daarbij speelt beheersing van sterk stijgende uitgaven een grote rol. Een belangrijk thema in dit ZKMmagazine is daarom: Stem of Stempel. In het interview met Jan Derksen gaat deze uitgebreid in op de problemen en pleit hij voor methoden waar ruimte is voor het persoonlijke verhaal, zoals de ZKM en andere narratieve werkwijzen. In het boek “Assessing and Stimulating a Dialogical Self in Groups, Teams, Cultures, and Organizations”, dat in dit nummer besproken wordt is een aantal werkwijzen uitgewerkt. In verschillende bijdragen in dit Magazine wordt duidelijk wat de waarde van een narratieve benadering, van (gestructureerd) luisteren naar ‘het persoonlijke verhaal’ kan zijn. Niet alleen in het artikel van Jan Nauta, over depressie, en het interview van Els Holland waar een ex-gedetineerde haar verhaal doet, maar ook in de bijdrage van Stefan van Geelen en Lineke Tak, waar expliciet het lichaam-geest-dualisme aan de orde wordt gesteld. Aansluitend bij het promotieonderzoek van Stefan van Geelen naar het vermoeidheidssyndroom onderzoeken zij op welke manier een speciale ZKM-aanpassing een ander en nieuw licht kan werpen op SOLK (Somatisch Onvoldoende Verklaarde Lichamelijke klachten). Verschillende aspecten van de ZKM komen in dit nummer aan de orde: Hubert Hermans reflecteert over wat “Mezelf mogen zijn’ betekent. Frances van Dinther beschrijft in UIJIJL hoe ze deze werkwijze, waar speciaal aandacht is voor ‘leren voelen’, ontwikkelde vanuit de validatiefase van het ZKM-zelfonderzoek. En in een interview vertelt hoogleraar Dialogical Leadership Rens van Loon (die ooit mede aan de wieg van de ZKM stond) hoe hij door de ZKM leerde echt te luisteren naar het verhaal van mensen ”zonder te interpreteren en te diagnosticeren”. Hij ontwikkelde een eigen werkwijze waarin de generatieve dialoog de hoofdrol vervult en laat zien hoe de dialoog ook algemeen maatschappelijk een belangrijke bijdrage kan leveren.
    5,95
    lees meer

    ZKM Magazine: Verleden - heden - toekomst

    INHOUD THEMA 'Verleden - heden - toekomst' (januari 2016) Het verhaal van de ZKM, Richard van de Loo Het verhaal IN de ZKM uitgelicht, Els Holland Interview met Paul de Blot: Ik ben wie ik ben, Els Holland Interview met Hubert Hermans, Els Holland & Els de Boom-Voorhorst Proefschrift: Professionele identiteitsontwikkeling van leraren als dialogisch Proces, Kara Vloet & Caroline Horikx Proefschrift: Acculturation of Iranian Immigrants in the Netherlands, Annet te Lindert De ZKM-Praktijk verdiept, Richard van de Loo Interview met twee opleiders van DST en ZKM Desiree Pieters & Paulien van Kessel, Ina ter Avest Kwaliteitsborging opleidingen, instrumenten en praktijken, op basis van de Dialogical Self Theory, Ina ter Avest Nieuwe mogelijkheden?, Caroline Horikx Verenigingsnieuws Benoemd Boeken Metamorfose Alstublieft: met trots presenteren wij het nieuwe ZKM Magazine, Zelf en Ander. De vertrouwde Narrator, die jarenlang enkele keren per jaar bij u in de brievenbus viel, heeft een metamorfose ondergaan en zal in het vervolg digitaal (en af en toe nog in papieren vorm) bij u binnenkomen. Verder krijgt het zijn eigen plaats op de site van Professioneel begeleiden (www.professioneelbegeleiden.nl). Een nieuwe vorm vraagt om een nieuwe naam: ZKM Magazine, Zelf en Ander. In één oogopslag is te zien waar het over gaat. Verandering van uiterlijk, naam en opmaak, betekent niet dat we de doelstelling van de Narrator hebben losgelaten. Nog steeds bieden we een podium voor artikelen over zowel wetenschappelijke onderzoeken als gedegen praktijkervaringen, die zorgen voor uitwisseling van ideeën over de ZKM, de Dialogical Self, over (tussen-)ruimte en stilte, en over narrativiteit, zoals in ”Het verhaal in de ZKM”. In dit eerste nummer staat de ZKM zelf centraal, met veel ruimte voor de achtergronden en wortels van de methode. Richard van de Loo beschrijft de lange en bijzondere geschiedenis van de ZKM. In het interview met Hubert Hermans, die samen met Els Hermans-Jansen de ZKM ontwikkelde, en de grondlegger is van de Waarderingstheorie, zien we de wordingsgeschiedenis van de ZKM door zijn ogen. En in het interview met Paul de Blot zien we ervaringen met de ZKM vanuit een heel ander gezichtspunt. Wetenschappelijk onderzoek neemt een belangrijke plaats in. In dit nummer van ZKM Magazine aandacht voor het recente proefschrift van Kara Vloet, over professionele identiteit, en ook een artikel van Annet te Lindert over haar onderzoek uit 2007 onder vluchtelingen, een onderwerp dat nu heel actueel is. Praktijk en onderzoek zijn nauw met elkaar verweven. Dat verdiept niet alleen de kennis over de ZKM, maar draagt ook bij aan de praktijk van het begeleiden. In de rubriek De Praktijk Verdiept zoals gebruikelijk een casus, ditmaal over het gebruik van ik-posities. Aandacht is er ook voor de vraag hoe ZKM-professionals worden opgeleid en hoe de kwaliteit van de praktijk en van de opleidingen geborgd wordt. Een nieuwe tijd vraagt ook nieuwe werkvormen en geeft nieuwe mogelijkheden. Speciale toepassingen, ook voor specifieke doelgroepen, worden in de praktijk uitgewerkt. De ZKM is een levende methode, die zich steeds verder ontwikkelt. Maar welke criteria bepalen of zo’n nieuwe vorm tot de ZKM-familie behoort? Ook daarover leest u in dit eerste nummer. In een volgend nummer willen we mogelijkheden en grenzen van die ontwikkelingen nader onderzoeken.
    5,95
    lees meer

    Jubileum (volledige uitgave)

    INHOUD THEMA 'JUBILEUM' (OKTOBER 2019)   ONTWIKKELING  Jubileren: wie wil dat nog?, Els Ackerman  Dertig jaar Noloc, Een interview met de voorzitter, Lotte Leukenhaus & Inge Rechterschot  Wat zijn de spelregels ook alweer? Re-integratie Spoor 2, Katja Bosboom  In gesprek met hoofdredacteuren van LoopbaanVisie, Martin Reekers   PRAKTIJK  Provocatief coachen Voor goed contact, meer artistieke vrijheid en originaliteit, Adelka Vendl  Loopbaanbegeleiding in Zwitserland, Voor iedereen toegankelijk, Marlies van Venrooij  Mindfulness en sterke kanten, Matthijs Steeneveld   KENNIS & KUNDE Vier dat je een beginner blijft, Cora van Rossum Wendbaar werken, In gesprek met Stephen Steijger, Martin Reekers Career Guidance for an Inclusive Society, Congres IAEVG in Brno/Bratislava, Jan Schuitemaker   OPINIE & DISCUSSIE  Op zoek naar de ideale loopbaan-APK, Zijn loopbaan-APK’s een voorbode van datagedreven loopbaanbegeleiding?, Martin Jan Kraak  Boekbespreking, Career Theories and models at work, Jouke Post  Jubileum, Els Ackerman   Jubileum LoopbaanVisie bestaat dit jaar tien jaar. Dat is een jubileum. Dit is het veertigste themanummer. Iedere uitgave heeft ongeveer veertien artikelen. Dat betekent dat er ongeveer 560 artikelen voor, met en door mensen die betrokken zijn bij de loopbaanprofessie geschreven zijn. Iets om trots op te zijn. En waarvoor dank aan alle auteurs, lezers en niet te vergeten al de redactieleden, adviesraadleden en hoofdredacteuren waarmee LoopbaanVisie de afgelopen jaren heeft samengewerkt.    Het eerste nummer van LoopbaanVisie had als thema Kwaliteit. Ik haal er twee artikelen uit om te illustreren wat er in tien jaar tijd allemaal kan veranderen. Tien jaar geleden schreef Meis Thewissen een artikel over de kwaliteit van de loopbaanprofessional en de rol van het CMI en de Noloc als het gaat om accreditering. Tien jaar geleden nog twee apart opererende partijen. Hoe mooi is het om te zien dat deze twee partijen tien jaar later gaan samenwerken aan één vorm van kwaliteitstoetsing. In het nummer Kwaliteit schreef Katja Bosboom een artikel over re-integratiebeleid. Nu, tien jaar later, heeft LoopbaanVisie haar uitgenodigd om het re-integratiebeleid van nu op papier te zetten. Ook hier zie je een duidelijke verandering. Wil je beide artikelen helemaal teruglezen kijk dan op www.professioneelbegeleiden.nl.   Tien jaar LoopbaanVisie is ook tien jaar cartoons. De kwinkslag in het blad wordt verzorgd door Martin Reekers die naast redactielid, auteur en muzikant ook de vaste cartoonist is van LoopbaanVisie. Speciaal voor dit themanummer zijn de hoofdredacteuren geïnterviewd die betrokken waren bij LoopbaanVisie: Jouke Post, Frank van der Mijn, Gert van Brussel, Tom Luken en ondergetekende. Voor de oplettenden onder ons, inderdaad Jouke Post is geen hoofdredacteur geweest van LoopbaanVisie, maar wel van de bladen die de opmaat waren naar.    Om in de jubileumstemming te blijven: de Noloc bestaat volgend jaar dertig jaar. In dit kader hebben de redactieleden Lotte Leukenhaus en Inge Rechterschot de huidige voorzitter, Ester Leibbrand, geïnterviewd. Via deze weg alvast de hartelijke felicitaties.    Nu dus tien jaar LoopbaanVisie en wij gaan door. De thema’s voor 2020 zijn bekend:  Januari: Wijsheid April:           Stress Augustus:   ZINgeving Oktober:     Artificiële Intelligentie Ben je getriggerd door een van deze onderwerpen en wil zelf iets schrijven? Neem dan gerust contact met mij op.   Veel leesplezier!
    5,95
    lees meer

    Ontwikkeling (volledige uitgave, 16 artikelen)

    INHOUD THEMA 'ONTWIKKELING' (augustus 2019) ONTWIKKELING Elke loopbaanvraag is een kans voor persoonlijke ontwikkeling - Rudy Vandamme Jezelf ontwikkelen doe je aan en met de ander - Cora van Rossum​ Loopbaanadvisering een vak apart. Promotieonderzoek van dr. Peter Tielenius Kruythoff  Reinier Gerritzen Geboortetrauma en het cellulair geheugen. Bewustzijn in de pre- en perinatale periode van ons leven - Anna Verwaal Ontwikkelen: begin met de juiste beeldvorming. Een veranderplan voor inclusieve ondernemers - Marcel Lionell van Kammen PRAKTIJK Kritisch denken Tien punten om aan te werken  -  Jack van Minden Hoe word – en blijf – je een professional? Een leven lang ontwikkelen  - Ellen Rozeman Bonaire Break, drie jaar later Studiekeuze bepalen op een tropisch eiland  - Harm Jan van Dijk De ogen geopend. Loopbaantool  - José Otten Maak het verschil - Joseph Oubelkas KENNIS & KUNDE Door posttraumatische groei kun je je ontwikkelen. Gefeliciteerd met je burn-out  - Greet Vonk & Anja Jongkind De loopbaancoach als groeibevorderaar. Omdat ontwikkeling nog niet vanzelfsprekend is  Ineke van den Berg & Tineke Kanters Boeien, binden en behouden van talent onder druk. Geef medewerker regie over eigen werkgeluk - Alexander van der Heijden OPINIE & DISCUSSIE Virtueel leren voor echies Martin Reekers Cartoon Wikkels - Joke Tacoma Go with the flow.Maar wat als die flow een shock betekent…? - Judith Semeijn Ontwikkelen Binnen ons vakgebied is de laatste jaren veel aandacht besteed aan het onderwerp ontwikkeling. Alle werkenden moeten zich ontwikkelen, dat is belangrijk voor een gezonde loopbaan en het behoud van werk. Terwijl de deskundigen er allemaal van overtuigd zijn dat ontwikkelen noodzakelijk is, is er maar een kleine groep die dit ook werkelijk oppakt. Hoe komt dit? Mijn ervaring is dat er meerdere redenen zijn. Eén reden is dat het begrip "ontwikkelen" een wat abstract begrip is. Wat is nu ontwikkelen, wat wordt eronder verstaan? Het is niet one-size fits all. Het moet concreet gemaakt worden. Uitleggen dat het niet alleen gaat om scholing, maar ook om het oppakken van andere taken, nieuwe werkervaringen opdoen, stages lopen en nog veel meer. Daarnaast speelt de factor tijd een grote rol. 'Ik wil mij best ontwikkelen, maar ik heb of krijg er geen tijd voor.' Een derde reden die ik vaak hoor is dat iemand er de noodzaak niet van inziet. 'Waarom zou ik mij bezig moeten gaan met mijn werk en loopbaan, terwijl ik nu toch werk heb?'   Het zou mooi zijn als mensen zich van nature bezighouden met hun loopbaan en werkbehoud. Ik denk dat de oplossing ligt in de woorden 'van nature'. Je doet het, omdat het normaal is. Je denkt regelmatig na over de ontwikkelingen binnen je vakgebied, je gaat af en toe eens in een andere keuken kijken om iets nieuws te leren. Je volgt een cursus om je kennis up to date te houden. Je voert gesprekken met bijvoorbeeld je leidinggevende over wat je zou willen ten aanzien van jouw ontwikkeling en kijkt ook waar het bedrijf behoefte aan heeft ' en krijgt en neemt hier tijd en ruimte voor. Er zijn nu al tal van regelingen waar werkenden gebruik van kunnen maken als het gaat om ontwikkeling. Zo is er het Ontwikkeladvies 45+, een mooi (tijdelijk) instrument voor alle werkenden in Nederland van 45 jaar en ouder. Geheel buiten de werkgever om kunnen zij zich oriëteren op hun ontwikkeling. Binnenkort wordt hopelijk het STAP-budget (STimuleringArbeidsmarktPositie) een feit.   Een regeling waar werkenden en niet-werkenden gebruik van kunnen maken om zich te ontwikkelen en zo hun arbeidsmarktpositie te verbeteren. In meerdere cao's is al een budget opgenomen waar werkenden gebruik van kunnen maken wanneer er geld nodig is om 'te ontwikkelen'. Mooie mogelijkheden en regelingen, nu maar hopen dat het het nieuwe normaal wordt om je in ieder geval gedurende je loopbaan, te blijven ontwikkelen om zelf te zorgen voor werkzekerheid en om werk te blijven doen dat bij je past. In dit nummer over Ontwikkeling komt het thema breed aan de orde. Marcel Lionell van Kammen schrijft over ontwikkeling vanuit beeldvorming in plaats van oordeelsvorming, de samenwerking van werkgever en werknemer als het gaat om ontwikkeling. Cora van Rossum schrijft over hermeneutische wederzijdsheid, dat je de ander nodig hebt om je te ontwikkelen.   Marlies van Venrooij - hoofdredacteur LoopbaanVisie hoofdredacteur@loopbaan-visie.nl  
    5,95
    lees meer

    Levenslang (volledige uitgave, 17 artikelen)

    INHOUD THEMA 'LEVENSLANG' (april 2019) Re-integratie van ex-gedetineerden, Met sport en koffie ontsnappen aan de tralies - Martin Reekers De levenslange invloed van het gezin, Biografiewerk bij het oplossen van vaste patronen - Marja Postema Gezondheid en leefstijl als basis voor succesvol langer doorwerken, Interview Annet de Lange - Martin Jan Kraak De kracht van dienend leiderschap, Een Leven Lang Leren - Cora van Rossum PRAKTIJK Het gouden kalf van de hr-professie, Impressie van de uitreiking van de HR Proffie - Martin Reekers Studie kiezen versus studiekeuze, Casus - Gertie Boleij Omgaan met een beperking - José Otten Overgang, een leven lang, Hoe zorg je dan voor inzetbaarheid? - Pauline Kemkers Ontwikkeladvies 45plus: een schot in de roos, Evaluatie van 55 trajecten - Caroline Krul KENNIS & KUNDE Ouders betrekken bij LOB, Proefschrift - Annemarie Oomen Uitsluiting van oudere werknemers, Hoe voorkomen we het? - Mike Brouwer Motivatie en keuzes: een kwestie van verwachtingen - Evelyne Meens De Wajong, een levenslange voorziening? - Marcel Lionell van Kammen OPINIE & DISCUSSIE De BV IK werft klanten, Ondernemerschap als competentie voor de werknemer - Leni Minderhoud Van een leven lang leren naar een leven lang ontwikkelen …en waarom dat leuker is - Judith Semeijn Je leven lang leren - Anton Philips Levenslang leren - Els Ackerman Levenslang Als je wordt geboren dan heb je levenslang, een leven lang leven. En wat je doet met dat leven is voor iedereen anders. Als baby ben je nog totaal afhankelijk en kun je weinig zelf bepalen. Als je ouder wordt dan neemt de mate waarin je zelf regie kunt nemen steeds meer toe. Jongeren willen graag ontdekken en leren. Je ziet iemand iets doen en wil dat ook uitproberen. Naarmate mensen ouder worden, zie je dat bij een aantal de fun van het ontdekken en het leren, het nieuwe op te zoeken, meer en meer gaat verdwijnen. Dit terwijl er nog zo veel nieuws is en je tot op hoge leeftijd altijd nog wat kunt leren.   Een mooi voorbeeld is de vader van een vriendin van mij. Hij heeft zichzelf op 86-jarige leeftijd een nieuwe gewoonte aangeleerd. Na 66 jaar te hebben gerookt, heeft hij besloten ermee te stoppen. De wandeling naar de sigarettenwinkel werd te ingewikkeld voor zijn oude gestel. Hij besloot te gaan onderzoeken hoe het zou zijn om niet te roken. Toen de eerste dag niet roken was gelukt bedacht hij, dat als hij één dag kan stoppen hij dat ook zeker nog een tweede dag zou moeten kunnen. Het is hem, door zijn onderzoek en te leren ervaren hoe het is om niet te roken, gelukt om uiteindelijk een niet-roker te worden. Hij is helaas vorig jaar op 91-jarige leeftijd overleden. Erg spijtig en wat een mooi voorbeeld en mooie levensles. ‘Als het je één dag lukt dan lukt het je vast ook een tweede dag.’ Een prachtig verhaal om te illustreren dat het ontdekken en leren nooit hoeft te stoppen. Zo kan een leven lang leren en ontwikkelen altijd weer iets nieuws opleveren. In welke mate heb je levenslang als je ooit in detentie hebt gezeten? Hoe kom je weer aan de bak met een strafblad? Martin Reekers schrijft hierover. Een leven lang leven met een beperking, een Wajong-uitkering biedt tot nu toe een vangnet om inkomsten te genereren. Hoe gaat dit in de toekomst? Marcel Lionell van Kammen deelt zijn ervaring. Mike Brouwers breekt een lans voor oudere werknemers. Het is vooral de evolutie die ervoor zorgt dat zij een stigma krijgen. Caroline Krul heeft ondertussen met meer dan zestig mensen het Ontwikkeladvies 45+ doorlopen. Zij deelt haar bevindingen.   Via deze weg wil ik de lezers laten weten dat er in de redactie van LoopbaanVisie wat verschuivingen hebben plaatsgevonden. Wij hebben versterking gekregen van Marcel Lionell van Kammen, Lotte Leukhausen, Anke Meerding, en Inge Rechterschot. Helaas hebben Yvette Kokee, Liesbeth Bezem en Els Ackerman afscheid genomen. Allen grote dank voor jullie inzet de afgelopen jaren. En vooral dank aan Els, die redactielid was vanaf het eerste uur van LoopbaanVisie.
    5,95
    lees meer

    Studiekeuze (volledige uitgave, 18 artikelen)

    NHOUD THEMA ‘STUDIEKEUZE’ (januari 2019) Studiekeuze als momentopname, Loopbaanleren voor toekomstbestendig onderwijs - Marinka Kuijpers De rol van de decaan in het voortgezet onderwijs, Het gaat om ervaringsgericht leren - Reinier Gerritzen Welke studie past bij mij? Weloverwogen kiezen vraagt om goede begeleiding - Yvet Blom Loopbaancompetenties voor loopbaansucces: realiteit of verbeelding? - Peter den Boer & Frans Meijers Een adempauze vóór je doorstudeert? Waarom een tussenjaar kan bijdragen aan een goede studiekeuze - Martin Reekers PRAKTIJK Wat kenmerkt de succesvolle professional? Vijf basiscapaciteiten voor succes en veerkracht -  Willem Verbeke De bril van een bezoeker Impressie van het Noloc-congres 2018 -  Martin Reekers Altijd reuring!  Hoe zichtbaar is een decaan? - Reineke Essers Het gesprek: een zaak van betekenis Loopbaantool - José Otten Een jongerenplatform voor loopbaanprofessionals, Korte introductie van Young Professionals - Inge Rechterschot & Lotte Leukenhaus KENNIS & KUNDE IAEVG Conferentie in Gothenburg: A need for Change - Gert van Brussel & Judith Semeijn Toekomstbestendig beroepsonderwijs Onderzoek naar de implementatie van LOB in het mbo - Aniek Draaisma Grasduinen in de ACT toolkit  Innovatieve werkvormen voor studiekeuzebegeleiding - Albert de Folter & Tom Luken OPINIE & DISCUSSIE Analist - Joke Tacoma Laveren tussen droom, wens en realiteit Welke ontwikkelingen beïnvloeden studiekeuze? -  Harry Meerts Tuinman of econoom? Wat vinden leerlingen van LOB? Julia Roorda, Rosa van Zandvoort & Veerle Pinckaers Jezelf schrijven Boekbespreking - Tom Luken Studiekeuze toen en nu Is er iets aan het veranderen? Judith Semeijn   Studiekeuze Het themanummer Studiekeuze zette mij aan het denken over mijn eigen studiekeuze.Ik ben voor wat betreft mijn opleidingen een zogenaamde ‘stapelaar’. Mavo, havo, een jaar hbo en daarna universiteit. Op mijn veertiende moest ik dus al kiezen welke vakken ik zou laten vallen. Ik had totaal geen idee welke vervolgopleiding ik wilde gaan volgen, dus was mijn keuze vooral gebaseerd op waar ik goed in was en wiskunde. Na het afronden van mijn middelbare school ben ik logopedie gaan studeren. Na een jaar heb ik de overstap gemaakt naar de universiteit om psychologie te gaan studeren.  Hoe ik tot de keuze ben bekomen om psychologie te gaan studeren is verre van doordacht, eerder het gevolg van een toevalligheid. Ik kwam op een zonnige dag in de winkelstraat in Leiden een goede vriendin en studiegenoot tegen. Zij vertelde me dat ze psychologie ging studeren na een jaar hbo. Ik reageerde verbaasd “Oh, kan dat dan?” Ik wist niet dat je na een jaar hbo kon doorstromen naar de universiteit, maar ik had er wel oren naar. Het naar mijn idee schoolse systeem van het hbo stond mij wat tegen. Ik heb het dan over 80 procent aanwezigheidsplicht en het klassikaal les krijgen. Niet helemaal een goede motivatie om over te stappen, maar gelukkig leek psychologie mij ook wel interessant. Ik heb me ingeschreven voor een studie psychologie en zo geschiedde. Binnen de studie psychologie heb je verschillende afstudeerrichtingen. Ik heb uiteindelijk, na mijn propedeuse, gekozen voor economische psychologie. Hiervoor moest ik verhuizen naar Tilburg. Verhuizen naar een andere stad was vooral de reden van deze keuze; ik had geen enkel idee welk beroep hierbij hoorde. Ook weer niet echt een goede doordachte studiekeuze zo op het eerste, en misschien ook wel het tweede gezicht. Ik ben benieuwd of ik nu andere keuzes zou maken door gebruik te maken van de mogelijkheden die er tegenwoordig zijn om een doordachte studiekeuze te maken.   Er zijn tegenwoordig veel mogelijkheden om te onderzoeken welke studie het beste bij je past. Je kan dit laten testen, met decanen hierover spreken, studiekeuzeprogramma’s volgen of een tussenjaar doen gevuld met oefeningen en trainingen. In deze uitgave worden bovenstaande mogelijkheden beschreven. Vanuit de wetenschappelijke hoek komt Marinka Kuijpers aan het woord met haar artikel Loopbaanleren voor toekomstbestendig onderwijs. Verder lees je een interview met Daniëlle Vogels van het ‘Tussenjaarkenniscentrum’. Tevens komen er drie decanen aan het woord van het Dongemond College over de rol van de decaan. In dit nummer komen ook jongeren aan het woord in een reflectieartikel van drie leerlingen uit de derde en vierde klas van het gymnasium die in hun eigen woorden hun mening geven over het LOB-traject dat zij hebben gevolgd. Verder de eerste column van hoogleraar duurzaam HRM en bijzonder hoogleraar Loopbaanmanagement Judith Semeijn. En de laatste bijdrage van Frans Meijers die hij, voor zijn overlijden, samen schreef met Peter den Boer. Frans Meijers is ons in november ontvallen. Frans was betrokken bij LoopbaanVisie als lid van de adviesraad en hij deelde regelmatig zijn visie via artikelen in LoopbaanVisie. Veel leesplezier. Marlies van Venrooij Hoofdredacteur LoopbaanVisie hoofdredacteur@loopbaan-visie.nl
    5,95
    lees meer

    Zichtbaarheid (volledige uitgave, 16 artikelen)

    INHOUD THEMA ‘ZICHTBAARHEID’ (oktober 2018) Zichtbaarheid en transparantie - Nieuwe werkelijkheid in de arbeidsmarkt, Paul Stallenberg Verander je denken, verander je doen - Zichtbaarder worden als professional, Jikkie Has Hoe word je zichtbaar? Doorbreek oude patronen, Marja Postema Zichtbaar onderscheidend - De casus van topbelegger Martien van Winden, Martin Reekers Promoot jezelf, Jack van Minden PRAKTIJK Het individu voorop - Een stappenplan dat leidt tot zelfsturing, Karel de Vries & Jan Schuitemaker Loopbaanzelfsturing bevorderen op een onzekere arbeidsmarkt - Een moderne aanpak van jonge professionals, Renske Werkman De bewegingsleer van Laban - Hoe beïnvloed je je persoonlijke presentatie? Peter Meijer Beelddenkende coachees - Pas als je het herkent, zie je het, Mechel Ensing Kleur bekennen – Loopbaantool, José Otten Slimme strategieën voor de ex-wethouder - Arbeidssocialisatie belangrijk voor vervolgstap, Jacqueline Janssen KENNIS & KUNDE Studenten pakken een nieuwe rol - Betere aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt, Reinier Gerritzen Cartoon Zijn millennials te ambitieus? - Generatieleren vergroot werksucces, Connie van der Zwan & Antje Stapert De banen liggen voor het oprapen, toch? Annemieke Methorst OPINIE & DISCUSSIE Een hoerabegrip - kritisch tegen het licht Zelfregie: maar voor wie? Jouke Post Zichtbaarheid, Els Ackerman Zichtbaarheid Als je je kennis of je mening deelt via het world wide web, dan word je ook zichtbaar. Je wordt dan de persoon die ´dat ene boek heeft geschreven´ of ´degene van die methodiek´. Jij bent die persoon die vindt dat… Als je zichtbaar bent, word je gezien. Maar is dat wel zoals jij gezien wilt worden? Via sociale media kun je aan de hele wereld laten weten wat je denkt, voelt, interessant vindt of juist niet. Je kunt alles delen in de vorm van een blog, een video op YouTube of via een post van 140 tekens op Twitter. Op alles wat je plaatst, kun je een reactie verwachten. Een like, ‘interessant’ of een hartje. Hier staat tegenover dat je ook commentaren kunt ontvangen die soms minder sympathiek zijn. Wij zijn allemaal mensen en willen (bijna) allemaal aardig gevonden worden. Laat ik het zo zeggen: het is fijner om een like te krijgen dan om gedist te worden. Hoe zichtbaar ben jij? Wil je in 2019 zichtbaar zijn in LoopbaanVisie? Dat kan door een bijdrage te leveren aan de thema’s voor 2019: - Studiekeuze (januari) - Levenslang (april) - Ontwikkeling (augustus) - Jubileum (oktober) In dit nummer weer een heleboel interessante artikelen over het onderwerp ‘Zichtbaarheid’. Jikke Has beschrijft het belang van zichtbaarheid voor de loopbaanprofessional. Zij geeft drie tips. Paul Stallenberg stelt de vraag wat zichtbaarheid en transparantie betekenen en of onzichtbaarheid nog wel een optie is. Verder schrijft Renske Werkman over het vergroten van loopbaanzelfsturing bij jonge professionals. En Connie van der Zwan en Antje Stapert nemen je mee in de wereld van millennials en geven suggesties voor de begeleiding van deze jongeren. In een reactie op het artikel van Tom Luken in het vorige themanummer ‘Toekomst van Werk’ geeft Jouke Post zijn visie op zelfregie in werk en loopbaan. In 2019 zal hoogleraar Judith Semeijn een vaste plek krijgen in LoopbaanVisie in de vorm van een column. Wij kijken ernaar uit. Veel leesplezier!
    5,95
    lees meer

    Toekomst van arbeid (volledige uitgave, 19 artikelen)

    INHOUD THEMA ‘TOEKOMST VAN ARBEID’ (augustus 2018) De toekomst van arbeid is een keuze, Jaap Jongejan & Andreas van den Goorbergh Opleiden voor de toekomst - Vliegen leer je pas als je uit het nest wordt gegooid, Martin Reekers Crisis dwingt tot inzetbaarheid en mobiliteit, Ton Schoo & Helma Schuldink Technologie in werk, friend or foe? De inzet van technologie en de werkende mens, Martin Reekers De traditionele verkoopbaan verdwijnt, Jack van Minden Toekomst van de arbeid, Paul Stallenberg PRAKTIJK Een duik in de pool van flexwerk - Flexibilisering vereist nieuwe werkvormen, Niels Huismans Blik op de toekomst – Loopbaantool, José Otten Haalt de loopbaanprofessie 2025? Duurzame inzetbaarheid, vitaliteit, bevlogenheid, Yvette Kokee & Marion van Hoof Futureproof met soft controls, Maaike Lycklama à Nijeholt, Desiree Meurs & Gert de Jong Hoe gaat het ermee? Subsidieregeling Ontwikkeladvies voor 45-plussers, Marlies van Venrooij KENNIS & KUNDE De toekomst van arbeid in internationaal perspectief, Gert van Brussel Een paniekstoornis zonder ziekteverzuim - Open over angst: wat zegt mijn baas? Arlen Hoebergen Cartoon - De arbeid van de toekomst is duurzaam en energiek, Aukje Nauta & Cristel van de Ven Het labyrint als instrument bij loopbaanbegeleiding, Tonny van Deudekom De effecten van groepswerk bij ‘Career Writing’, Reinekke Lengelle & Frans Meijers OPINIE & DISCUSSIE Eigen regie biedt vrijheid en autonomie Of vergroot het de sociale verschillen? Tom Luken Solliciteren in de toekomst? Aaltje Vincent De toekomst, Joke Tacoma Toekomst van arbeid Telexistence. Voor altijd in je luie stoel blijven zitten en toch kunnen shoppen, werken en bij vrienden op bezoek. Dit is niet de toekomst van arbeid maar de toekomst van zijn. Via telexistence kan je op twee plekken tegelijkertijd zijn. Een robot neemt jouw plaats in voor alle activiteiten die jij buitenshuis wilt uitbesteden. Door een VR-bril op te zetten, zie je waar de robot is en kijk je als het ware door de ogen van de robot. Door speciale handschoenen aan te trekken kan je voelen wat de robot aanraakt. Zo kan je vanuit je eigen luie stoel boodschappen doen. De robot loopt door de winkel, voelt voor jou aan het fruit, waardoor jij weet of de bananen die je koopt ook rijp zijn. Jij bent de robot en jij kan precies zien wat de robot ziet, voelt en hoort en jij kan hierop reageren middels spraak. Je laten vervangen door een robot en dan vanuit je luie stoel je werk doen, en toch kunnen interacteren met je collega’s en klanten. Iedere dag een spijkerbroek dragen en als het mooi weer is lekker met een korte broek en je slippers aan in de hangmat blijven liggen. De metselaar stuurt de robot naar de bouwplaats om een muurtje te bouwen, de CEO stuurt de robot naar het kantorencomplex om een vergadering voor te zitten. Is dit de toekomst van werk in uitvoering? Jaap Jongejan en Andreas van den Goorbergh stellen in hun artikel ‘De toekomst van arbeid is een keuze’ dat werken niets is voor mensen en dat werken alleen wat is als het mensenwerk is. Kijken naar arbeid vanuit een minder economisch perspectief. Als arbeid in de toekomst er anders uit gaat zien dan zal ook op een andere manier moeten worden opgeleid. Martin Reekers beschrijft dit in zijn artikel ‘Opleiden voor de arbeidsmarkt van de toekomst’ aan de hand van het project Silicon Venturing Rotterdam, een initiatief van de Hogeschool Rotterdam om de studenten beter voor te bereiden op de (nog onbekende) banen van de toekomst. In het kader van de toekomst van arbeid beschrijft Jack van Minden hoe de toekomstige functie van de verkoper eruit zal gaan zien. Yvette Kokee en Marion van Hoof hebben in de afgelopen nummers beschreven hoe vorm wordt gegeven aan duurzame inzetbaarheid, vitaliteit en bevlogenheid in de techniek, onderwijs en de zorg. In deze uitgave kan je hun slotconclusies lezen. Een van de conclusies is dat de loopbaanprofessional als het gaat om deze thema’s niet altijd in beeld is. Aan het eind van hun schrijven geven zij een aantal suggesties om de zichtbaarheid te vergroten. Aukje Nauta beschrijft samen met Cristel van de Ven de vijftrapsraket naar duurzame inzetbaarheid. Tom Luken trapt in dit nummer een discussie af over ‘eigen regie’. Een thema waar de Noloc over in gesprek is met een aantal kennisprofessional. En in deze uitgave de laatste column van Aaltje Vincent. Via deze weg willen wij haar nogmaals heel erg danken voor haar jarenlange bijdrage als columnist. Veel leesplezier. Voor meer inspiratie zie ook dit YouTube-filmpje!
    5,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    HRD-Congres Liefde voor leren

    Thema: Aandacht

    Datum: 14 februari 2020
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »