logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters

    Alle artikelen

    «1|2|...|86

    Studiekeuze als momentopname

    Het verband en verschil tussen een studiekeuze maken en loopbaanleren blijkt altijd duidelijk in de uitvoering van loopbaanbegeleiding binnen het onderwijs. Loopbaanleren wordt middels het implementeren van loopbaancompetenties wijdverbreid ingezet in het onderwijs. De uitgangspunten en doelen van loopbaancompetenties worden echter niet altijd juist weergegeven en geïnterpreteerd. Aanleiding voor toelichting.
    1,95
    lees meer

    De rol van de decaan in het voortgezet onderwijs

    De decaan vervult in het voortgezet onderwijs (vo) een belangrijke rol bij het studiekeuzeproces van de leerling. Hoe wordt deze rol ingevuld op een grotere scholengemeenschap met alle richtingen die het vo biedt? Aan het woord drie decanen van het Dongemond college.
    1,95
    lees meer

    Welke studie past bij mij?

    In de aanloop naar volwassenheid staan de meeste jongeren voor een grote keuze. Met hun puberbrein nog volop in ontwikkeling en beïnvloed door sterke externe prikkels zoals familie en sociale media, moeten jongeren een vervolgstudie kiezen. En de druk is hoog, want aan verkeerd kiezen hangt een prijskaartje.
    1,95
    lees meer

    Loopbaancompetenties voor loopbaansucces

    Een helder beeld van het Zelf, van werk en opleidingen en van de toekomst, stelt studenten in staat goede keuzes voor opleiding en werk te maken. Politici, beleidsmakers en het onderwijsveld hebben deze veronderstelling (impliciet) overgenomen en nemen dus als vanzelfsprekend aan dat het verwerven van loopbaancompetenties bijdraagt aan het maken van goede loopbaankeuzes en daarmee aan loopbaansucces. Maar tot op de dag van vandaag ontbreekt hiervoor empirisch bewijs. Het concept ‘loopbaancompetentie’ mist een zowel empirische als een theoretische basis. Het gevolg van het ontbreken van een goede theorie in het onderwijs is dat loopbaancompetenties voornamelijk instrumenteel worden ingezet, waardoor leerlingen uiteindelijk geen vaardigheden leren om hun eigen loopbaan succesvol te managen. We bieden een alternatief.
    1,95
    lees meer

    Een adempauze vóór je doorstudeert?

    De keuze voor een studie in het hoger onderwijs is voor een middelbare scholier en zijn ouders niet eenvoudig. Er hangt veel vanaf. Niemand zit immers te wachten op een verkeerde studiekeuze. De uitval in het propedeutisch jaar is echter behoorlijk. Uit onderzoek blijkt dat meeloopdagen en proefstuderen uitval kan voorkomen, maar de praktijk laat zien dat veel jongeren daar niet de tijd en puf voor hebben in een druk examenjaar. Een tussenjaar kan dan de adempauze bieden voor bezinning voordat aan een studie wordt begonnen. Daniëlle Vogels van ‘TussenjaarKenniscentrum’ vindt dat scholieren en hun ouders nadrukkelijker kennis zouden moeten nemen van de mogelijkheden van een tussenjaar tussen het middelbaar en het hoger onderwijs.
    1,95
    lees meer

    Wat kenmerkt de succesvolle professional?

    Loopbaancoaches richten zich vaak op de motivaties van professionals (het waarom), maar minder op de vraag wat iemands lange termijn carrièredoelen zouden kunnen zijn (het wat) en hoe iemand die carrièredoelen zou kunnen bereiken (het hoe). Succesvolle professionals focussen zich op hun lange termijn carrièredoelen en ontwikkelen daardoor expertise. Maar ze beschikken ook over bepaalde capaciteiten. Welke capaciteiten zijn cruciaal om excellent te worden?
    Nu: Gratis Actie geldig t/m 21-02-2019
    lees meer

    Impressie van het Noloc-congres 2018

    We schrijven 13 november 2018, de dag van het Noloc-congres met als thema ‘Talenten laat je zien!’ Leuk dat ik de conferentie voor LoopbaanVisie mag verslaan. Spannend ook, want ik moet een keuze maken tussen het rijke aanbod van 32 verschillende sessies waarvan ik maar een fractie kan volgen en beschrijven.
    Gratis
    lees meer

    Altijd reuring!

    Reineke Essers is loopbaanbegeleider en decaan binnen een middelbare school met een breed onderwijsaanbod. Ze schrijft over haar persoonlijke ervaringen en vraagt zich af: hoe zichtbaar is een decaan in het voortgezet onderwijs?
    1,95
    lees meer

    Het gesprek: een zaak van betekenis

    In 2002 heb ik als (studie)loopbaanadviseur samen met collega’s het heroriënteringstraject (HOT) voor studiestakers van de hogeschool Zuyd en de universiteit Maastricht ontwikkeld en uitgevoerd. In hetzelfde jaar raakte ik in verwachting en nu, vijftien jaar later, heeft mijn dochter een profiel gekozen en is op weg stappen te zetten naar een studiekeuze. Zijn de studiekiezers van toen en hun keuzeproblemen dezelfde als nu? Wat kunnen loopbaanprofessionals hen in de huidige tijd aanreiken om een plezierig en succesvol studiekeuzetraject te doorlopen?
    1,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Dag van de Coach

    Thema: Stress

    Datum: 6 juni 2019
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »