De Staf
Afgelopen maart vond het uitgestelde jubileumcongres van DNM plaats in de Reehorst in Ede. In drie plenaire lezingen verspreid over de dag en zeven workshops is dieper ingegaan op de vraag die centraal stond in het jubileumnummer van DNM van december 2023: Vraagt onderwijs nieuw leiderschap?
In haar bijdrage pleitte Claire Boonstra voor ‘moedig leiderschap’ en voor haar is dat niets meer maar ook niets minder dan dagelijks waarmaken wat er op de website van de school staat. Op deze websites staan namelijk de meest mooie, waardevolle, ambitieuze en hoopvolle idealen waar scholen voor zeggen te staan. Om vrolijk van te worden. De dagelijkse praktijk echter toont vaak een andere werkelijkheid: het curriculum stipt uitvoeren, goed presteren en dat laten zien in toetsen waar vervolgens allerlei, vaak onnavolgbare conclusies aan worden verbonden. Een hoge score wil zeggen geschikt voor theoretisch onderwijs en lage scores betekenen geschikt voor praktisch onderwijs. Eén van de schoolleiders die al jaren ‘moedig leiderschap’ heeft laten zien is Sjef Drummen, één van de mensen achter Agora. In zijn prikkelende bijdrage stelde hij dat als je echt nieuw onderwijs wilt, waarin het gaat om de ontwikkeling van elk kind, je binnen je organisatie niet de dialoog moet zoeken, maar moet rammen. Anders kom je er nooit. Agora laat zien dat het echt anders kan. Op dit moment zijn er 30 scholen en komen er binnenkort zeven nieuwe scholen bij waar nieuwsgierigheid en verbeeldingskracht de motoren zijn van leren.
Jan Bransen, hoogleraar filosofie van de gedragswetenschappen, liet zien dat als het gaat over nieuw leiderschap we weer moeten leren kijken als een debutant, die vol verwondering en vragen zijn omgeving bekijkt i.p.v. degene die het allemaal wel weet. In de workshops werden deze en andere aspecten van leiderschap nader verkend en besproken en daarmee was het congres een waardige afsluiting van tien jaar DNM.
Inmiddels zijn we met dit nummer alweer halverwege de elfde jaargang. In het themadeel staat de betekenis en de positie van de staf in onderwijsorganisaties centraal. Het viel de redactie op dat hierover zo weinig
wordt geschreven, terwijl de staf de afgelopen decennia niet meer is weg te denken uit de scholen. Vandaar maar eens een eerste verkenning van dit fenomeen.
In de rubriek En verder pleit Robert Sikkes voor de allerhoogste prioriteit die moet worden gegeven aan het opleiden en werven van leraren (‘we zijn code rood allang voorbij!’), zoekt Jorrit Blaas naar verklaringen
voor de vaak verhitte toon in het onderwijsdebat en beschrijft hij enkele manieren om tot een vruchtbaarder gesprek te komen en laat Puk Witte ons kennismaken met het primoraat in het basisonderwijs.
Een gevarieerd nummer voor, naar ik hoop, een mooie zomer.
Klaas Pit
INHOUD
THEMA - De Staf
- Het stafbureau: niet meer weg te denken in onderwijsorganisaties
Klaas Pit, Margriet van der Sluis en Laura Kirchner
- Van administratiekantoor naar stafbureau
Pieter Leenheer
- Rol van de staf bij onderwijskwaliteit
Laura Kirchner en Margriet van der Sluis
- In gesprek met Eva van Staveren en Jordi Jaeqx
Margriet van der Sluis en Klaas Pit
- De bestuurssecretaris: van alles en niets, van iedereen en niemand
Niek Kraan
EN VERDER
- Lerarentekort tast kwaliteit aan en vergroot ongelijkheid
Robert Sikkes
- Hoe leraren elkaar kunnen vasthouden terwijl sociologische en technologische krachten hen verder uit elkaar dreigen te drijven
Jorrit Blaas
- Hoe primoren de kloof tussen onderzoek en praktijk overbruggen
Puk Witte
Rubrieken
- Strip – Pieter Leenheer
- Column – Willem de Vos
- Column – Jaap Nelissen
- Bestuur en Beleid Beschouwing – Marc Vermeulen
- Onderwijs over de grenzen – Rudi Schollaert
- Boeken