Beste lezer,
Welkom in het nieuwste nummer van Examens, tijdschrift voor de toetspraktijk. Dit is een bijzonder nummer. Ten eerste omdat we al in de 20e jaargang van het tijdschrift terecht gekomen zijn. Vandaar de feestelijke cover. Maar ook omdat u deze versie voor het eerst uitsluitend digitaal ontvangt. Ongetwijfeld even wennen, maar hopelijk met onverminderd leesgemak; Aan de inhoud zal het zeker niet liggen. Want ook nu hebben we verschillende inspirerende artikelen weten te verzamelen.
Voor ik u daar meer over vertel, wil ik graag stilstaan bij een belangrijke bijdrage in dit nummer, geschreven door Cor Sluijter en collega’s. In een In Memoriam staan zij stil bij de enorme bijdrage die Piet Sanders heeft geleverd aan het domein toetsing. Een waardevolle bijdrage in mooie herinnering.
In onze interviewreeks Kopstukken is deze keer gesproken met Prof. dr. ir. Theo Eggen, die op geheel eigen wijze en vanuit grote deskundigheid zijn visie op toetsing deelt. Een plezier om te lezen! Daarnaast hebben we, zoals u van ons gewend bent, ons best gedaan om verschillende lezenswaardige artikelen te verzamelen gericht op verschillende onderwijspraktijken. Ik kan u met trots vertellen dat dit gelukt is. Hester Smeets en collegae beschrijven richtlijnen voor het beoordelen van interprofessionele competenties in het hoger onderwijs. Een actuele en relevante bijdrage aan het ontwerpen van interprofessionele beoordelingsprocedures die leiden tot valide beslissingen. Ook leest u het artikel van Christa Krijgsman en collegae over beoordelen en motivatie tijdens de gymles in het voortgezet onderwijs gebaseerd op haar proefschrift met praktische aanbevelingen voor de onderwijspraktijk. In ‘Steeds meer zesjes’ verwonderen Paul van der Molen en Jos Keuning zich over het fenomeen schoolcijfer en beschrijven zij de ontwikkeling hierin naar de zogenaamde zesjescultuur. De rubriek ‘Uit de Praktijk’ biedt deze keer een verrassende context. Harry Molkenboer neemt u mee in het beoordelen van bier bij de jaarlijkse Dutch Beer Challenge. Dit blijkt uiterst serieus en professioneel vormgegeven te worden. U kunt zich het plezier voorstellen van Harry die proefondervindelijk het bier-beoordelen in de praktijk gebracht heeft!
En dan zijn er natuurlijk de terugkerende rubrieken. In de rubriek ‘Terecht of niet’ staat het gegeven bindend negatief studieadvies centraal, waartegen in beklag gegaan wordt op grond van persoonlijke omstandigheden die samenhangen met de coronasituatie. Een vraagstuk wat voor velen herkenbaar zal zijn. Ook onze gastcolumnist Martijn Leenknecht heeft weer een bijdrage geleverd, ditmaal met een column over hoe samenwerken leidt tot betere resultaten. Tot slot bespreekt Jan Jacobs in ‘Gezien en gelezen’ het boek ‘Wereldgericht onderwijs’ geschreven door Gert Biesta. Een waardevol naslagwerk, aldus Jan.
Veel plezier en inspiratie gewenst bij het lezen van dit nummer! Dank aan alle auteurs en redactieleden voor hun enorme inzet en bijdrage aan deze editie. En ook voor de toekomst geldt dat wij altijd geïnteresseerd zijn in prikkelende, interessante en leerzame artikelen. Dus hopelijk voelt u zich van harte uitgenodigd een bijdrage te leveren!
Kelly Beekman
hoofdredacteur
INHOUD
- Richtlijnen voor het beoordelen van interprofessionele competenties in het hoger onderwijs
Hester Smeets, Laurie Delnoij, Dominique Sluijsmans, Albine Moser en Jeroen van Merriënboer
- Beoordelen en motivatie van leerlingen in de gymles
Christa Krijgsman, Lars Borghouts, Tim Mainhard, Jan van Tartwijk en Leen Haerens
- Interview met prof. dr. ir. T. J. H. M. Eggen
Harry Molkenboer, Jan Jacobs
- Wie schrijft die blijft: Piet Sanders 1947-2023
Cor Sluijter
- Steeds meer zesjes
Paul van der Molen en Jos Keuning
- Uit de praktijk: Het beoordelen van bier tijdens de jaarlijkse Dutch Beer Challenge
Harry Molkenboer
Rubrieken
Redactioneel
Terecht of niet?
Gastcolumn
Gezien en gelezen
Literatuur en Agenda