Welkom bij alweer de laatste editie in deze jaargang van Examens, tijdschrift voor de toetspraktijk.
Ook voor deze editie hebben we weer ons uiterste best gedaan verschillende bijdragen te verzamelen, met als doel u te informeren, inspireren en deelgenoot te maken van nieuwe perspectieven in het complexe toetslandschap vanuit verschillende sectoren. Met veel plezier nemen we u mee in een aantal mooie bijdragen!
Het eerste artikel is van Martijn Leenknecht, Ineke Huybrechts, Ester van der Linden en Christel van den Hooven. Zij gaan in op feedback-vriendelijk onderwijs. De tweede bijdrage komt van Sietse Brands en collega’s (Universiteit Twente en Teelen), die de focus verleggen naar de professionalisering van de beoordelaar. Op basis van video-onderzoek in het mbo delen zij een fascinerend inzicht: beoordelaars verschillen niet zozeer in wat zij zien, maar vooral in hoe zij het geobserveerde handelen interpreteren. Een krachtig pleidooi voor de inzet van video in kalibratiesessies, om zo impliciete normen expliciet en bespreekbaar te maken en te werken aan een gedeelde beoordelingscultuur. De volgende bijdrage heeft een geheel andere focus, maar is zeker niet minder interessant. Collega’s Jan Jacobs, Jan Jacobs, en Remco Feskens doken in de 'big data' van mbo-instelling Yuverta. Hun analyse van ruim 140.000 inschrijvingen legt opvallende patronen bloot rondom kansengelijkheid. De meest prikkelende bevinding is de sterke correlatie tussen slagingspercentages en stedelijkheid – een verband dat in hun data zelfs sterker blijkt dan de sociaaleconomische achterstandsscore. Een bijdrage die aanzet tot nadenken over de context van de student en de aansluiting van het curriculum. En natuurlijk zijn er de andere vaste rubrieken. In Gezien & Gelezen bespreekt Jan Jacobs het nieuwe werk van Henk van Berkel, Toetsing & Examinering. Een boek dat de twee werelden samenbrengt waar examencommissies (zie het eerste artikel) dagelijks mee balanceren – de juridische en de onderwijskundige grondslagen.
De actualiteit van AI domineert twee rubrieken. In Terecht of niet? staat een casus centraal rondom fraude met AI en het gebruik van niet-bestaande bronnen, waarbij de juridische status van sancties als 'pedagogisch disciplinair' wordt geduid. Dit wordt prachtig gecontextualiseerd in de bijdrage In de schijnwerpers, waarin Max van Haastrecht (CitoLab & Fontys) zijn inzichten deelt. Hij pleit voor "waardegedreven toetsing" en waarschuwt ons om niet blindelings de efficiëntie van AI te volgen, maar bewuste keuzes te maken over wat we echt belangrijk vinden. Tot slot biedt Uit de praktijk een concreet instrument dat NHL Stenden inzet voor taalbewustzijn en het vergroten van kansengelijkheid: de Academische Woordenschattoets.
Dank aan alle auteurs en redactieleden voor hun inspanningen. Ik wens u veel leesplezier. Naar uw ervaringen, ideeën en bijdragen voor de volgende editie kijken we uiteraard uit!
Kelly Beekman
hoofdredacteur
INHOUD
- Wat als wij onbedoeld studenten in feedbackvalkuilen leiden? Martijn Leenknecht, Ineke Huybrechts, Ester van der Linden & Christel van den Hooven
- Beoordelen in Beeld, Sietse Brands, Bas Kollöffel, Maaike Endedijk, Jaap Brunnekreef
- Uit de praktijk, De Academische Woordenschattoets, Tom Haze
- Inschrijvingsgegevens als indicator voor examenresultaten en kansengelijkheid in het mbo, Jan W.J. Jacobs, Jan P.A.M. Jacobs & Remco C.W. Feskens
- In de schijnwerpers: Max van Haastrecht, Kelly Beekman
Rubrieken
Redactioneel
Terecht of niet?
Gezien en gelezen
Literatuur en Agenda