De Universiteit van Tilburg en IVA beleidsonderzoek organiseerden gedurende het academisch jaar 2010-2011 drie netwerkbijeenkomsten rond het thema ‘ Kwaliteit van toetsing in het wetenschappelijk onderwijs’. Na een startbijeenkomst in Tilburg in 2010 zijn in 2011 twee vervolgbijeenkomsten gehouden bij SURF Foundation in Utrecht.
Op initiatief van Claudia Loijens, medewerker toetskwaliteit van de Universiteit van Tilburg, en Paula Willemse, senior onderzoeker van IVA beleidsonderzoek, is een aantal bijeenkomsten over toetsing georganiseerd met deelnemers van 10 verschillende universiteiten. Uit een inventarisatie bleek dat aan de universiteiten behoefte bestaat om kennis te delen en te ontwikkelen, informatie te verstrekken en samen te werken ter verbetering van de kwaliteit van de toetsing.
In de eerste bijeenkomst zijn onder meer de volgende thema’s en bijbehorende vragen uitgesproken die leidend zijn geweest voor de invulling van de volgende bijeenkomsten:
• Examencommissie: hoe ondersteun je examencommissies in hun nieuwe rol?,
• Docenten: hoe zorg je ervoor dat centraal toetsbeleid de docent bereikt?,
• ICT: wat zijn de mogelijkheden en moeilijkheden van digitaal toetsen?,
• Toetsbeleid: wat is goed toetsbeleid en hoe komt dit tot stand?, wat zijn minimale eisen voor de (nieuwe) accreditatie?,
• Betrouwbaarheid en validiteit van toetsen: kan universiteitsoverschrijdend onderzoek worden opgezet?, hoe voorkom je fraude bij toetsing?
Gerard van de Watering, medewerker kwaliteitszorg en onderwijsinnovatie van de Technische Universiteit Eindhoven, heeft resultaten van een drietal onderzoeken gepresenteerd: 1o ronde vak-evaluaties, 2o een vragenlijstonderzoek over validiteit, betrouwbaarheid, transparantie en efficiëntie (kwaliteitscriteria van toetsing) en 3o naar de opzet van toetsen, het toetsconstructieproces, het beoordelingsproces, de betrouwbaarheid en de cijferbepaling in een steekproef van 35 toetsen uit een totaal van circa 1.400 toetsen.
De examencommissie was het thema van de tweede netwerkbijeenkomst. De plaats van de examencommissie in de faculteit of instelling, de relatie van de toetsdeskundige tot de examencommissie, de MOC-rollen (Managing Organizational Change) en de stappen om tot verandering van de organisatie te komen hebben ruime aandacht gekregen. Een casusbeschrijving over een chaotisch verlopen toets gaf de gewenste praktijksituatie waarin MOC-rollen en positie van de examencommissie werden benoemd en geduid.
In de derde bijeenkomst stond de implementatie van toetsbeleid bij de verschillende universiteiten centraal. Jan Steen gaf een presentatie over de totstandkoming van toetsbeleid bij Wageningen University.
Deelnemers maakten daarna een stappenplan van de (mogelijke) implementatie van het toetsbeleid binnen hun eigen instelling. Wie maakt het plan? Hoe landt het plan in de organisatie? Hoe wordt het plan uitgevoerd? Wie heb je nodig om het toetsbeleid te laten werken? Deelnemers hebben aangegeven het netwerk te willen voortzetten. De aanwezigheid van verschillende gremia wordt als positief en inspirerend ervaren. Het werken met casussen en opdrachten stimuleert om na te denken over de eigen praktijk en de ‘theoretische prikkeling’ helpt daar zeker bij!
Wie interesse heeft in het bijwonen van de netwerkbijeenkomsten in het academisch jaar 2011-2012 kan contact opnemen met Hans Mariën, onderzoeker bij IVA beleidsonderzoek: tel. 0134668484 of email: j.b.a.marien@uvt.nl.