Dit artikel ontstond naar aanleiding van een discussie in een trainingsgroep. Tijdens een presentatie over de leerimago’s vroeg iemand naar de spanning tussen specialist en generalist zijn, namelijk de wens om je passie voor een bepaalde manier van werken in een leeromgeving te brengen (specialist) of de behoefte om in verschillende leeromgevingen te kunnen werken (generalist). Hoewel de kwestie van ‘specialist of generalist’ op zich een belangrijk discussiepunt is, toont de vraag ook de behoefte aan verduidelijking over verschillende benaderingen van onderwijs, en de dynamiek tussen leraar en leerling. De auteur maakt zich zorgen als collega’s, in workshops, bij examens en in artikelen, hoort spreken over leerimago’s omdat zij denkt dat er sprake is van verwarring. De verschillende termen die we gebruiken, model, maar ook stijl, methode, filosofie of type om het hele concept of een deel ervan te beschrijven, hebben de essentie van het idee vertroebeld. Dit artikel gaat over die verwarring in het gebruik van de leerimago’s. De auteur introduceert daarbij de rol van de Culturele Ouder.