Hans Crum is plaatsvervangend rector aan het Gemeentelijk Gymnasium in Hilversum. Hij is verantwoordelijk voor het onderwijs en de begeleiding. Bij zijn aantreden tien jaar geleden heeft hij de begeleiding gereorganiseerd en het onderwijscurriculum in mondiaal perspectief vormgegeven. De vernieuwing binnen de bèta-vakken, Chinees en leiderschap zijn belangrijke onderwerpen. Coaching is voor hem een belangrijk instrument om de ambities te realiseren.
Denkt u wel eens aan coaching voor uw organisatie als geheel of aan teamcoaching?
“Jazeker! Coaching is het mooiste instrument dat je in je gereedschapskist hebt als schoolleider. Het is ook het instrument waar ik voorzichtig en zuinig mee omspring. Coaching raakt direct aan de kracht en de glans van mensen in de organisatie. Daarom is het ook zo mooi. Ik geloof alleen in kleinschalige coaching, omdat coaching gaat om het toevoegen van waarde aan mensen en teams. Dat gebeurt als je muren afbreekt die het zicht op de waarde van jezelf en de anderen belemmeren. Dat bereik je niet in grote groepen.”
Wanneer schakelt uw organisatie externe coaches in en op welke manier?
“Externe coaches schakel ik in voor mensen die al langer in mijn school werken. Die hun vaste patronen en rituelen hebben. Zij durven zich niet zomaar bloot te geven, omdat ze bang zijn voor wat de verandering zal brengen, maar ook omdat ze niet gemakkelijk naar hun eigen patronen en rituelen kunnen kijken met een collega.”
Hoe heeft u de ‘inkoop van coaching’ geregeld?
“Ik heb als manager een aantal coaches in mijn netwerk. Ik zal alleen werken met coaches die ik ken. Sommigen ken ik omdat ik met hen zelf in een ‘coachingscontext’ heb gewerkt. Van anderen is mij bekend wie ze zijn en hoe ze werken.”
Zijn er in uw organisatie ook interne coaches en hoe loopt dat?
Wat zijn de criteria om een interne coach in te schakelen? “Interne coaches werken goed voor nieuwe medewerkers. Ze zijn vraagbaak en gids. De effectiviteit van interne coaches op persoonlijke ontwikkeling is volgens mij beperkt.”
Voor welke thema’s zet u juist externe coaching in?
“De grote thema’s zijn: communicatie, met collega’s, leerlingen en ouders, professioneel zelfvertrouwen en toekomstperspectief.”
Wat vindt u van de uitspraak “Externe coaches doen wat de leidinggevende eigenlijk zou moeten doen”?
“Dat is een onzinnige uitspraak. Een leidinggevende is er om ‘het probleem’ in kaart te brengen en de weg te wijzen. Alles wat er na dat gesprek gebeurt, is coaching. Daar moet je vanaf blijven. Mensen moeten te allen tijde het gevoel hebben dat ze hun ontwikkeling zelf in de hand hebben. Als leidinggevende wil ik inspireren, voorgaan en faciliteren. Dat is al een enorme opdracht.”
Wat verstaat u onder e-coaching en in hoeverre maakt u hier gebruik van?
“E-coaching is een vorm van elektronisch contact. Dat werkt ofwel als een pleister – je voelt je gehoord – ofwel als een doorlopend levenslijntje met iemand bij wie je terecht kunt. Verder geloof ik er niet in, althans niet zoals ik coaching inzet. Modieuze onzin, bedacht om te bezuinigen.”
Hoe meet u de effectiviteit van de coaching?
“Hoe meet je de effectiviteit van een timmerman? Als de deur weer zonder knarsen opengaat, heeft hij zijn werk goed gedaan. Als de deur op slot zit of eruit valt, heeft hij zijn werk niet goed gedaan. Kijk hoe iemand loopt, praat en reageert op moeilijke onderwerpen na de coaching. Als ik me als leidinggevende prettiger voel in het contact met de docent, voelt de docent zich ongetwijfeld ook prettiger. Hetzelfde geldt voor teamcoaching. Als teams opener en beter gaan draaien, is het werk goed gedaan. Als ik omzichtig mijn opdrachten moet blijven verstrekken, om maar niet op tenen te gaan staan, is er nog niet veel geleerd.”
Wat vindt u een acceptabel tarief voor een externe coach?
“Het tarief is secundair aan transparantie, inzichtelijkheid en flexibiliteit. Een coach die in overzichtelijke stappen werkt met een helder omschreven prijsstelling is een prettige zakenpartner. Het is belangrijk dat ik als werkgever keuzemomenten heb. Ik vind het belangrijk om te weten wat ik faciliteer. Ik stuur altijd aan op een offerte met een stappenplan. Per fase stel ik vast of de coaching aan de wensen/ doelen van onze organisatie en de werknemer heeft voldaan. Dat zijn momenten waarop ik besluit of ik doorga met deze opdracht of dat ik stop, het zijn ook de momenten waarop ik zo nodig de condities aanpas.”