INHOUD ‘Positief opgroeien’
WETENSCHAP
- Ockhamvraag: Ouderschap en geluk? Hein Zegers
- A@pp-studie, Nicole Gunther & Viviane Thewissen
- Motivatie & welbevinden, Evelyne Meens
- De positieve rol van veerkracht bij gepesten, Francine Dehue & Trijntje Völlink
- Leer adolescenten kiezen voor welbevinden, Anne Kennes, Wesna Molenaar, Johan Lataster, Mayke Janssens, Jennifer Reijnders, Sanne Peeters & Nele Jacobs
PRAKTIJK
- Het gaat niet alleen om geluk Interview Jan Walburg, Djoerd Hiemstra & Matthijs Steeneveld
- Kookid, Pieter Desmet
- Aan de slag met waarderend leren, Annechien van Buurt & Eefje Teeuwisse
- Wat we van kinderen kunnen lerent, Leo Bormans
- Oplossingsgerichte programma’s, Eva Kuiper & Fredrike Bannink
- De stip, Fredrike Bannink
- Welzijn voor iedereen in het onderwijs, Eveline Kersten
NEDERLANDSE JEUGD IS GEZOND EN GELUKKIG, MAAR HET GAAT OM MEER DAN GELUK...
Het internationale Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) onderzoek is een van de langstlopende studies naar de gezondheid en leefwereld van jongeren wereldwijd. Elke vier jaar worden representatieve groepen leerlingen bevraagd over onderwerpen zoals de relatie met gezinsleden en vrienden, de schoolbeleving, hun gedrag ten aanzien van gezondheid, middelengebruik, seksualiteit, sociale media en games, de maatschappij, maar ook over hun psychische klachten en hun welbevinden.
Lees de volledige inleiding op dit themanummer