logo-professioneel-begeleiden logo-professioneel-begeleiden
Filters

Alle artikelen

Reflecties over Coaching

Reflecties over Coaching: werken met individuen, teams en jezelf is een bundeling van vijfentwintig reflecties. Deze gaan over coaching en Yvonne krijgt doorgaans veel reacties op deze observaties – je zou ze haar ‘fieldnotes’ kunnen noemen – die gaan over de praktijk van coaching en advisering. In deze stukken, die zij in het kader van deze bundel geactualiseerd heeft, refereert ze ook bijna altijd aan een voor haar inspirerende theorie of relevant onderzoek. Kennelijk raken deze bespiegelingen een snaar bij coaches, teamcoaches en adviseurs en geven ze aanleiding tot reflectie op de eigen praktijk. De bijzondere tijd waarin we nu leven nodigt uit tot reflectie: op hoe we met de wereld en met elkaar omgaan, maar ook op de eigen professie en hoe je je daartoe verhoudt. Er is een indeling gemaakt naar drie hoofdthema’s, namelijk: werken met individuen, werken met teams en werken met jezelf. Yvonne Burger Yvonne Burger is hoogleraar aan de Vrije Universiteit, center for executive coaching, en geeft onderwijs en doet onderzoek op het gebied van coaching. Ze is daarnaast vanuit haar praktijk werkzaam als executive (team) coach in de top van organisaties. Ook is ze lid van de Raad van Toezicht van Hogeschool Windesheim en vervult ze diverse andere bestuursfuncties. Yvonne Burger en Eric Vullers van Uitgeverij Kloosterhof namen het initiatief voor een boekje ‘Reflecties over Coaching: werken met individuen, teams en jezelf. Deze reflecties zijn – soms in een andere vorm – eerder gepubliceerd in het Tijdschrift voor Coaching, Management & Consulting of het Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties.Er is een indeling gemaakt naar drie hoofdthema’s, namelijk: werken met individuen, werken met teams en werken met jezelf. Al deze thema’s zijn relevant voor de praktijk van coaches en komen ook aan de orde in onze postgraduateopleidingen aan de Vrije Universiteit   
€ 6,95
lees meer

Groei (april 2022)

“Je bent nooit te oud om te leren”. Met die woorden schreef mijn oma zich op haar 82e in voor haar eerste les trekharmonica. En ze bleek gelijk te hebben, want binnen de kortste keren speelde ze mijn opa (die al 40 jaar speelde) eruit. Dat leverde eerst wat frustratie op, maar daarna gelukkig ook vele momenten waarop ze samen de familie trakteerden op de gezelligste inhakers en meezingers. Het spreekwoord dat mijn oma gebruikte past goed bij het adagium van de huidige tijd: een leven lang leren staat centraal. En dat is begrijpelijk wanneer je ziet hoe snel onze maatschappij verandert. Wanneer je nu stopt met leren, is de kans groot dat je vroeg of laat moet afhaken, omdat je al die veranderingen niet meer bij kunt benen. Als we kijken naar de artikelen in deze editie van het vakblad Toegepaste Psychologie kunnen we concluderen dat dat leren voor de meeste mensen geen probleem is. Of je nu nog op de middelbare school zit, een hoogbegaafde ouder of ambitieuze young professional bent: er is alle ruimte voor groei. En wat daarbij zo mooi is, is dat psychologie een belangrijke rol kan spelen in die groei. In het artikel ‘De zin van psychologie in het onderwijs’ (zie pagina 54) wordt bijvoorbeeld onderzoek aangehaald, waaruit blijkt dat systematisch aandacht besteden aan sociaal-emotionele vaardigheden ook een positief effect heeft op de leerresultaten van leerlingen. Het lijkt niet meer dan logisch dat we dit resultaat kunnen doortrekken naar leerprocessen in ons latere leven. Ligt hier niet een mooie rol voor de Toegepaste Psycholoog? De TP’er is bij uitstek iemand met de kennis en kunde om te kunnen ondersteunen in een leerproces. En die kennis kunnen we niet alleen gebruiken voor processen van het individu, maar ook voor de processen die een hele beroepsgroep doormaakt. Want ook in de beroepsgroep Toegepaste Psychologie lijkt immers nog veel ruimte voor groei. Waar staan wij over vijf, tien, vijftien jaar als beroepsgroep? Er zijn nog heel wat vragen te beantwoorden en het is goed om hierover met elkaar in gesprek te blijven. Het thema van dit nummer kwam dus niet uit de lucht vallen. En ook het NBTP-congres van dit jaar (op 21 mei) zal draaien om groei. Benieuwd naar meer over dit onderwerp? Lees dan snel verder! Petra Kuiper-Idi Moto Hoofdredactie P.S. En er zijn gelukkig ook nog tickets beschikbaar voor het NBTP-congres. Kijk op nbtp.nl/events.   INHOUD   Professionalisering TP’er in beeld Annette Silvester Groeien door samen te leren: werken met cliëntfeedback Lineke van Hal & Mechteld Lengkeek Vertrouwen op de lerende professionals van de toekomst Polien Taks & Nienke Meulenbroeks TP’er in beeld Didi Vrinten Groei tijdens de stageperiode Renzo de Groot, Fleur van Herwaarden, Lars Broekhuizen Column Schuren geeft glans Nele Jacobs Praktijk TP’er in beeld Esther Otto Groei in de praktijk: werken met talent Rian van Son Groeien kent geen leeftijdsgrens Noks Nauta & Monique Luyendijk De ruimte van Laban Peter Meijer & Conny van der Heul Column Hoop op meer En wat kan de toegepaste psycholoog daarin betekenen? Markus van Alphen Profilering De zin van psychologie in het onderwijs Petra Kuiper-Idi Moto TP’er in beeld Magda Slimmens Interview met Mieke van Herk: De doorontwikkeling van Toegepaste Psychologie Fenneke Woertman TP’er in beeld Stefanie Coors Interview met woordkunstenaar Luuk Harmsen: “Mijn missie: dat mensen zich niet meer alleen voelen” Johan van der Burgh

€ 6,95

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Op weg naar ruimte en vrijheid

Crisis als aanleiding om inzicht te vergroten in (je) identiteitswerk

Datum:
Locatie:

Download gratis deze white paper