logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters

Alle artikelen

1|...|104|105|106|...|551

Help millennials uit de mangel in organisaties

Eind 2015 bestaat de Nederlandse beroepsbevolking voor een derde deel uit millennials en hun aandeel groeit gestaag. Millennials, geboren tussen 1980 en 2000, zijn opgegroeid met internet, wifi, smartphones en social media. Ze zijn daardoor goed thuis in onze gedigitaliseerde, virtuele wereld. Maar traditioneel, hiërarchisch leiderschap belemmert hen bij floreren. Hoe kan coaching millennials uit de mangel helpen?
1,95
lees meer

Gelukkig werken

De laatste jaren krijgt geluk op het werk steeds meer aandacht. Uit talloze onderzoeken is gebleken dat gelukkige medewerkers meer resultaten bereiken, minder ongelukken krijgen en minder ziek zijn. Dat roept de vraag op hoe een organisatie gelukkig werken kan implementeren en welke rol macht en gezag daarbij spelen. Een gesprek met twee toonaangevende coaches op het gebied van geluk en bevlogenheid op het werk.
1,95
lees meer

Diagnose Autisme, stigmatiserend of helpend?

Wendelien Kerstiëns heeft een zoon met autistische trekken. Tijdens haar opleiding tot GZ-psycholoog en in haar werk met mensen met een autismespectrumstoornis leerde ze veel over deze doelgroep. Ze beschrijft de voordelen van de diagnose ‘autisme’ en het nut van samenwerking van coaches met psychologen die ervaren zijn op dit vlak.
1,95
lees meer

Power

Als ik samen met mijn vriendin Ingrid haar hond Pico aan het uitlaten ben, vertelt ze me wat ze leert op de hondencursus. Ja, zij. Niet haar hond. Zíj zit op de cursus. “Ik begin het in de vingers te krijgen”, zegt ze en haar bordercollie, die rustig naast haar loopt draait zijn kop even gelukzalig omhoog. “Ik leer de baas spelen. Nooit geweten hoeveel plezier ik heb van en met macht. Dat klinkt gek, hè? Maar het is echt zo.”
Gratis
lees meer

Jaarcongres Mens en Organisatie

Het mag geen mirakel heten dat ‘veranderen’ een geliefd conferentiethema is, vooral bij managers, bedrijfs- en organisatieadviseurs, coaches en andere organisatie-experts en veranderkundigen. Zo vindt op 23 juni in Nieuwegein het Jaarcongres Mens en Organisatie plaats, en wel onder de titel De Impact van Veranderen. Goed en kundig georganiseerd, het geheel verliep gesmeerd en in aangename sfeer.
Gratis
lees meer

De kleine Prins, Antoine de Saint-Exupéry

Mijn vader was psychotherapeut en als hoogleraar verbonden aan de Universiteit van Utrecht. Ik heb zijn boekenkast geërfd, met daarin werk van veel beroemde en beruchte psychologische en filosofische denkers. Als ik de omslagen bekijk, vraag ik me af wat wij coaches kunnen leren van deze grote denkers. Voor deze artikelenreeks pak ik elke keer een ander boek uit de kast, om antwoord te vinden op deze onderzoeksvraag. Ik nodig je graag uit om deel te nemen aan deze speurtocht, in dialoog met onze traditie.
1,95
lees meer

Media (volledige uitgave, 20 artikelen)

INHOUD THEMA ‘MEDIA’ (juni 2016) Moet de waakhond zich koest houden of minder hard blaffen?, Marjet Lubbers-Bruijnse Interview met Bart Brouwers, Ad Maas De media en ik, Chris Rooijakkers Klikken naar kennis, community’s en collega’s, Guido van de Wiel Periodieke digitale onthouding als levenskunst, Hans Schnitzler IK-ANDER Online coaching: een vak apart, Mandy van ‘t Sant Presenteren is afstemmen, Violet Falkenburg Wie te vertrouwen en wat te geloven?, Johan van Strien Coaching van bevlogen medewerkers de klok rond Over de paradoxen en dilemma’s van de organisatiecoach, Saskia Teppema ORGANISATIE Geluiden van buiten: Paul Hermans Personal branding, Chris Potter Bestuurders leren liever van elkaar dan van anderen, Martine van den Bosch & Koen van der Drift Beroepscode voor robots, Ad Maas MAATSCHAPPIJ Serious Games, Ericka Kuyters Het Telepathisch Internet, Saskia Teppema We lijden aan ‘moetofilie’, Jikke de Ruiter Tenhaeff over het Spiritisme, Jikke de Ruiter De media en de vraag, Marjo Korrel Onderzoek naar hoe coaching in organisaties werkt, Tim Theeboom Nieuwe media De vertrouwde journalistiek staat op een helling en de nieuwe media krijgen steeds meer invloed op wie we zijn en wat we doen. Mensen worden overspoeld door legio informatie, waarvan de betrouwbaarheid lang niet altijd onomstotelijk vaststaat. Dit maakt dat mensen hun eigen koers moeten bepalen voor het omgaan met nieuwe media, hoe zij zich willen presenteren en wat ze willen bijdragen. Op zich al een prachtig coachingsthema, aldus Bart Brouwers, hoogleraar journalistiek en media-ondernemer. Wat betekent deze ontwikkeling voor coaches en kunnen coaches hierbij van betekenis zijn? Dankzij het internet is het heel gemakkelijk geworden om informatie over allerlei onderwerpen te vinden. Om ons wegwijs te maken in het grote aanbod van waardevolle websites voor coaches heeft Guido van de Wiel een overzicht gemaakt van kennisplatforms, tests, MOOC’s, filmfragmenten en verhalen die raken. “Kennis is niet langer macht. Kennis delen is macht.” Maar wie te vertrouwen en wat te geloven op het internet? Johan van Strien, gepromoveerd op dit onderwerp, deelt zijn onderzoeksresultaten. “Wees kritisch ten aanzien van de informatie die je vindt, maar ook ten aanzien van je eigen kennis en opvattingen.” Ook Marjet Lubbers waarschuwt voor de invloed van de media op onze beeldvorming. We weten als coach dat de vorm van het verhaal de weg plaveit voor verdere ontwikkeling van de cliënt. Journalisten zouden zich meer bewust moeten zijn van hun verhalen over de wereld en de effecten ervan op de maatschappij. “Niet de media zijn de baas, wij moeten zelf de media de baas zijn.” Marjo Korrel schets een schrijnend voorbeeld van de gevolgen van suggestieve beeldvorming. De praktijk. Hoe deel je informatie en profileer je je als coach op internet? Chris Potter, gespecialiseerd in personal branding en online profilering, adviseert: kies uit alle mogelijkheden dat wat bij je past, wees consistent in je boodschap en authentiek in je verhaal. Mandy van ’t Sant geeft enkele praktische handvatten om het online coachavontuur aan te gaan. Tot slot nemen we een kijkje in de keuken bij @ranj, een bedrijf dat positieve gedragsverandering wil bewerkstelligen door middel van digitale games. De voorbeelden maken duidelijk hoe games een goede aanvulling kunnen zijn op begeleiding of training. De kern is vrij te experimenteren in een veilige context met ruimte voor reflectie. Geldt dat niet ook voor coaching? Zo gaan oud en nieuw hand in hand.
5,95
lees meer

Moet de waakhond zich koest houden of minder hard blaffen?

Dat er een vierde macht bestaat die de trias politica in de gaten houdt, is een geruststellende gedachte. Journalisten worden wel eens vergeleken met de waakhonden van de democratie. Ze brengen feiten in de openbaarheid van de media-arena waarna het meningencircus kan beginnen. Journalisten geven ons de nieuwtjes, maar wie is eigenlijk hun baas?
1,95
lees meer

Interview met Bart Brouwers

De nieuwe media krijgen steeds meer invloed op wie we zijn en wat we doen. Kunnen coaches hierbij van betekenis zijn? Een gesprek met Bart Brouwers, hoogleraar journalistiek en mediaondernemer.
1,95
lees meer

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Congres Positieve Psychologie

Thema: Dynamiek in Relaties

Datum: 29 november 2019
Locatie: De Reehorst, Ede

Informatie & aanmelden »