logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters

Alle artikelen

1|...|11|12|13|...|533

Ssssst….. Inspiratie in stilte

Ook in dit nummer van TvOO hebben we lees- en kijktips gevraagd aan de deskundigen die met een artikel of interview aan het nummer hebben meegewerkt. De vraag: welke bron heeft jou geïnspireerd als het gaat om ‘stilte’ en ‘leren’? Het resultaat: een inspirerend lijstje bronnen dat we graag met je delen. Het zijn heel persoonlijke keuzes, vaak verrassend en vanuit verschillende invalshoeken. Lees, kijk en laat je inspireren!
Gratis
lees meer

Leergierig (volledige uitgave, 17 artikelen)

INHOUD THEMA ‘LEERGIERIG’ (december 2017) Hoe krijg je een paard aan het drinken? Tineke van Kooten Oud geleerd, jong gedaan! Interviews met Paul de Blot, Anton Philips, Floris Venneman,  Sibrenne Wagenaar & Judith Droste & Ria van Dinteren Nieuwsgierig naar leergierigheid - In gesprek met Joseph Kessels, Mariël Rondeel & Erik Deen Durf te leren, Mariska Cornelissen Hoe krijg je mensen aan het leren? Interview met Ria van ’t Klooster, Jolanda Botke Hoe creëer je een leergierige cultuur? Coert Visser Waarom is ‘foutenmaakmoed’ zo moeilijk? Remco van der Drift WETENSCHAP Leren is verlangen - Interview met Lidewey van der Sluis, Ria van Dinteren Worden trainers en docenten overbodig? Tom Bos & Stan van Ginkel Hoe verdraag je ongemak? - Interview met Jacqui Brassey, Els Oosthoek Column: Sociale druk, Rob Urgert Promotie: Connecting, interacting, and supporting: Social capital, peer network, and cognitive perspectives on small group teaching, Jasperina Brouwer Promotie: The transtheoretical model of behaviour change and exercise behaviour in fitness clubs, Jan Middelkamp VARIA Column: Het oorsmeer van de walvis, Jan-Willem van den Brandhof Innoveren is als tuinieren - In gesprek met Gijs van Wulfen, Wouter Willemsen Van controleren naar leren - In gesprek met Marc Lammers, Ria van Dinteren Media: Inspiratie over leergierigheid Leergierig Leergierig zijn betekent ‘begerig om te leren’, volgens de Dikke Van Dale. Andere omschrijvingen spreken van ‘vastbesloten om te leren’. Dat leergierigheid handig is als je iets wilt of moet leren, is evident. Maar is het noodzakelijk? Wat betekent het als je niet leergierig bent? Deze vragen spelen door mijn hoofd bij het maken van dit themanummer. Is leergierig hetzelfde als nieuwsgierig, waar Joseph Kessels uitvoerig op in gaat in het interview met hem in dit nummer? Of is het gerelateerd aan je doel willen bereiken, ervoor gaan? Of gaat het meer om een positieve houding en is er een verband met positieve psychologie? Mijn zoektocht naar literatuur hierover levert niet direct iets op. En ik denk terug aan een presentatie lang geleden van Harold Stolovitch, die in het kader van een presentatie over human performance improvement een heftige discussie had met Joseph Kessels, of leren nu per se leuk moest zijn. Stolovitch vond van niet; met de juiste feedback op goed of niet goed gedrag kom je er ook, zo betoogde hij. Kessels vond van wel. Lokale cultuur speelt hier ongetwijfeld een rol. Ik zie de strakke behavioristische aanpak van Stolovitch hier niet direct werken. Maar hij heeft natuurlijk wel een punt als hij zegt dat leren wordt versterkt als op de werkplek in leersituaties duidelijke feedback is op gewenst en niet-gewenst gedrag. En dan komen we aan bij transfer van leren. Het onderwerp transfer van leren is de reden dat ik dit voorwoord in de ik-vorm schrijf. Na twee jaar samen met Ria van Dinteren het tijdschrift te hebben verzorgd, leg ik het hoofdredacteurschap neer, om meer tijd te kunnen steken in mijn promotieonderzoek naar transfer van soft-skillstrainingen. Want leergierig of niet, getraind wordt er nog steeds volop. Transfer is daarbij niet altijd vanzelfsprekend en, ondanks dat het onderwerp niet nieuw is, is er nog voldoende te ontdekken. Meer hierover in TvOO in de loop van 2018. Ik laat het tijdschrift achter in de deskundige handen van Ria en de redactie en blijf als lid van de adviesraad aan TvOO verbonden.
5,95
lees meer

Durf te leren

Een leven lang leren is een belangrijke voorwaarde om je duurzaam in te kunnen zetten in je (werkend) leven. Een flinke portie leergierigheid kun je dan goed gebruiken. Een leven lang leren betekent echter ook dat je je leven lang in situaties zult verkeren die nieuw en onbekend voor je zijn. Ik ken mensen die dat heerlijk vinden en niets liever zouden willen. En continu op zoek zijn naar de thrill in life. Maar het gros van de mensen houdt van zekerheid en voorspelbaarheid.
1,95
lees meer

Hoe krijg je mensen aan het leren?

In maart verscheen het SER-rapport ‘Leren en ontwikkelen tijdens de loopbaan’. Een van de aanbevelingen uit het rapport is dat organisaties een prikkelende leercultuur moeten ondersteunen. De Nederlandse Raad voor Training en Opleiding (NRTO), de brancheorganisatie van privaat gefinancierde opleiders, werkte tegelijkertijd aan een advies met meer praktische handvaten voor organisaties en een oproep aan het nieuwe kabinet. We hebben een gesprek met Ria van ’t Klooster, directeur NRTO, over hoe je in organisaties mensen aan het leren krijgt.
1,95
lees meer

Hoe creëer je een leergierige cultuur?

Leergierigheid is goed voor individuen en organisaties. Dit artikel legt uit waarom dat zo is en hoe je een cultuur van leergierigheid kunt ontwikkelen.
1,95
lees meer

Waarom is ‘foutenmaakmoed’ zo moeilijk?

Dit artikel beschrijft twee verklaringen op bovenstaande vraag: 1. We denken vaak dat we niet goed genoeg zijn zoals we zijn. Fouten wakkeren deze overtuiging direct aan. 2. Het ego: het zelfbeeld dat we in het leven geroepen hebben om ons te beschermen tegen de pijn van het idee niet goed genoeg te zijn.
1,95
lees meer

Leren is verlangen

Het is nog zomer als ik me bij Nyenrode meld voor een gesprek met prof. dr. Lidewey van der Sluis. Haar laatste boek over werving en selectie gaat over het selectieproces, een gedegen werk dat onderstreept en in beeld brengt dat er veel komt kijken bij het aannemen van mensen, dat talent ontplooien soms een werkwoord en soms een toevaltreffer is, en dat we moeten oppassen om mensen te ongenuanceerd beoordelen. Ons themanummer is blijven leren. Hoe valt dat te rijmen met selecteren? Past dat wel bij elkaar?
1,95
lees meer

Worden trainers en docenten overbodig?

Virtual reality (vr) neemt als technologie een steeds prominentere plaats in onze maatschappij in. Waar Tom bij het schrijven van een eerder artikel voor TvOO (juni 2016) nog concludeert dat er vooral veel demo’s en leuke gimmicks ontwikkeld worden, zijn we ruim een jaar later veel verder. In diverse sectoren vindt de technologie voorzichtig een wat permanentere plek. Daarnaast zijn er ook echte ‘consumentenversies’ van de verschillende vr-brillen uitgekomen, wat voorheen nog experimentele ‘developer kits’ waren. Inmiddels wordt vr ook steeds meer voor onderwijsdoeleinden ingezet. Maar heeft deze innovatieve technologie ook impact op leren? We bespreken de onderzoeksresultaten van ons vr-experiment.
1,95
lees meer

Hoe verdraag je ongemak?

Leren gaat over openstaan, kunnen waarnemen op verschillende niveaus. Maar de huidige veelheid aan informatie kan makkelijk leiden tot overprikkeling. Hoe ontwikkel je op een professionele manier je onderscheidend vermogen? Welke ‘nieuwe’ interventies zijn de moeite waard om aan je repertoire toe te voegen?
1,95
lees meer

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Dag van de Coach

Thema: Stress

Datum: 6 juni 2019
Locatie: De Reehorst, Ede

Informatie & aanmelden »