logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    1|...|129|130|131|...|537

    Boeken, december 2013

    Tem je geest: Gids voor geestelijk welzijn Ruby Wax. Houten: Spectrum, 2013. ISBN 978 90 003 3462 9 Ruby Wax laat zien hoe onze constant doorjakkerende en zelfkritische gedachten ons gestrest en angstig kunnen maken. Om deze cirkel te doorbreken, is het zinvol om te begrijpen hoe onze hersenen werken. Wax legt uit hoe we door onder andere mindfulness verbindingen in onze gedachten opnieuw kunnen aanleggen om rust te vinden in deze hectische wereld. Teamondernemerschap: Van TOB naar TOP teams Ineke Khalil. Utrecht: Zadoks, 2013. ISBN 978 90 816 7714 1 Khalil heeft een heel eigen benadering ontwikkeld, teamondernemerschap, waarbij de gebruikelijke hiërarchische sturing wordt aangevuld met collegiale en bottom-up sturing, zodat een vruchtbaar krachtenveld ontstaat. Dit vraagt een fundamenteel andere rolverdeling tussen leidinggevende en team, en de bereidheid echt te investeren in jezelf en elkaar. De wonderbox: Verrassende geschiedenissen in levenskunst Roman Krznaric. Utrecht: Ten Have, 2013. ISBN 978 90 259 0344 2 Waarom gaan we voor levenslessen niet grasduinen in iets dat veel rijker is dan de nieuwste modegril: de geschiedenis? Of het nu om opvoeding, werk, geld of sterven gaat, de Brits-Poolse denker Roman Krznaric, komt in ‘De wonderbox’ met verrassende inzichten die hij baseert op historische feiten en verhalen. Ondernemerschap voor coaches: Voor een succesvolle coachpraktijk Chris Laarman. Amsterdam: Boom/Nelissen, 2013. ISBN 978 90 244 0273 1 De hamvraag voor veel coaches is: hoe kom ik aan klanten en hoe behoud ik ze? Ondernemerschap is niet per se iets wat aangeboren is. Veel facetten ervan zijn gewoon te leren en dit boek helpt daarbij. Het staat boordevol praktische tips en gaat in op de meest voorkomende vragen. Je eigen management coach: Leid jezelf naar meer voldoening en succes Manu Busschots. Amsterdam: Pearson, 2013. ISBN 978 90 430 3100 4 Gezond en met plezier managen betekent erachter komen wat je echt wilt en daar vervolgens ook in de praktijk naar handelen. Stap voor stap leert dit boek je omgaan met problemen als frustratie voelen vanwege te weinig invloed of je werk niet kunnen loslaten. Dit is jouw leven: Ervaar de effecten van de positieve psychologie Ernst Bohlmeijer & Monique Hulsbergen. Amsterdam: Boom, 2013. ISBN 978 94 610 5517 0 Dit boek gaat over levenskunst. Maar in plaats van een boek waarmee jezelf kunt verbeteren, is het een boek waarmee je leert te ‘ont-beteren’. Levenskunst is eerder het loslaten van bepaalde patronen dan het jezelf opleggen van eisen waaraan je moet voldoen. Het gaat om ruimte maken, jezelf toestaan te zijn wie je bent. Dan komt er ruimte voor inspiratie, levensvreugde en groei. Bruto nationaal geluk: Bhutan inspireert de wereld Maarten Desmet. Tielt: Lannoo, 2013. ISBN 978 94 014 1028 1 Het koninkrijk Bhutan kiest voor een samenlevingsmodel dat focust op het welzijn van de bevolking, het ‘Bruto Nationaal Geluk’. Zou dit model een uitweg kunnen bieden voor onze crisis? In Bhutan tracht men vooruitgang te meten aan de hand van negen geluksdomeinen die verder gaan dan de eenzijdige economische indicator BNP. Maarten Desmet onderzoekt de mogelijkheden van dit systeem als oplossing voor onze economische, maatschappelijke en milieutechnische problemen. ‘Geluk is geen doel in het leven, maar een proces.’ Conflicten coachen Francine ten Hoedt. Amsterdam: Boom/Nelissen, 2013. ISBN 978 90 244 0249 6 Een respectvolle en waardige omgang met conflictpartners is van belang om meningsverschillen niet te laten escaleren tot onoplosbare situaties. Conflictcoaching is een bijzondere tak van sport, waarbij de conflictcoach de betrokkenen helpt de angel uit het conflict te halen. Dat vraagt om onafhankelijkheid, uit de inhoud blijven en empowerment van alle conflictpartners. Dit boek biedt de fijne kneepjes van het vak, zowel uit theorie als praktijk. Heel je leven: Een programma in 12 stappen Paul Ferrini. Utrecht: AnkhHermus, 2013. ISBN 978 90 202 0843 6 Voor veel mensen is het moeilijk om het verleden achter zich te laten en ‘oude wonden’ of trauma’s te helen. Je hebt hulp, structuur en mensen nodig die een constante steun bieden in deze tijd van persoonlijke transformatie. Verander van binnenuit en waardeer jezelf, ga weer van jezelf houden en ontdek opnieuw de passie in je leven.
    Gratis
    lees meer

    Bewustzijn: In wat voor samenleving leven wij?

    Hoe zou jij de ontwikkeling van onze samenleving beschrijven? In onze samenleving zie je twee modellen die elkaar tegenwerken. Enerzijds kennen we het individuele verdienmodel: iedereen zorgt voor zichzelf en regelt zijn eigen pensioen en ziektekostenverzekering – de assurantiemaatschappij. Anderzijds propageert de overheid dat we voor elkaar moeten zorgen. We worden echter omringd door mensen die het niet goed geregeld hebben. Zo zullen je baby en demente moeder het zelf echt niet redden. Terwijl de overheid haar handen van hen aftrekt, zul jij behalve je eigen assuranties ook die van sommige naasten moeten regelen: je kinderen opvangen, je ouders verzorgen, geld verdienen, gezond leven en dan wil je ook nog iets meemaken…
    1,95
    lees meer

    Tonio, Tygo en Abbi

    Op tweede pinksterdag 2010 drukten twee politieagenten op deze bel aan de Johannes Verhulstraat in Amsterdam. ‘A.F.Th. van der Heijden, Mirjam Rotenstreich en Tonio’ vermeldt het plaatje. Indringende beelden die we beiden overhielden na het lezen van ‘Tonio’ komen naar boven. De gebeurtenissen die we kennen uit het boek lijken hier tastbaar nabij. In gesprek met Mirjam Rotenstreich, auteur, moeder van Tonio en echtgenote van A.F.Th. van der Heijden over ‘verzoening met het onverzoenbare’.
    1,95
    lees meer

    Anders bekeken: Hoe de mensen gek worden

    Vroeger was borderline onbekend – nu is het de meest gehanteerde diagnose. Dirk De Wachter toont aan hoe weinig verschil er is tussen patiënten en niet-patiënten. Zijn we allemaal ziek? Moeten we de hele wereld genezen? Was het vroeger allemaal beter? Hoe psychiatrie de spiegel is van de wereld waarin we leven.
    1,95
    lees meer

    Taal (volledige uitgave, 23 artikelen)

      INHOUD THEMA 'TAAL' (september 2013) De taal van coaches, Sijtze de Roos De taal van de stilte, Petra de Bruijn Taal, poort naar een nieuwe werkelijkheid, Jan Vaessen In gesprek met Lulu Wang, Annette Man-Mul De kracht van zwijgen, Saskia Teppema IK-ANDER Het digitale gesprek, Alexander Waringa, Anne Ribbers & Marjanne Peters Narrativiteit bij verlies, Sandra van Kolfschoten & Jakob van Wielink Workshop Spelen met Veertig Vileine vragen, Mikel de Knegt & Liesbeth Rienties De taal van de muzen, Annemijn Birnie & Mirjam Dirkx Word jij lid van deze coachespool? Francine ten Hoedt & Philine Spruijt Mannentaal, Roos Vonk ORGANISATIE Denkadviseren: het spel met taal, Edu Feltmann, Saskia Teppema & Jikke de Ruiter Sociocratie, Annette Man-Mul Week van een manager, Inge van Beek-Roosen MAATSCHAPPIJ Passie, Marten Bos Vonken maken vuur, Ruud Polet Hans-Georg Gadamer, Jikke de Ruiter Wat is coaching en werkt het? Tim Theeboom, Bianca Beersma & Annelies van Vianen Onderzoek naar de uitkomsten van coaching, Erik de Haan & Nadine Page Chaim van Unen: Hoe overstijgen we onze natuur? Jikke de Ruiter VOORWOORD Taal begint met luisteren Hoe leren we onze moedertaal? Deze vraag stond centraal in het onderzoek van promovenda Brigitta Keij. Zij onderzocht het allereerste stadium van de taalontwikkeling bij de mens. Keij: “Veel mensen denken dat het leren van taal begint met het uitspreken van het eerste woordje. Maar eigenlijk begint taal leren met luisteren…” (Bronnen: Universiteit Utrecht, Kennislink.nl). Ik weet nog goed dat uitgever Eric Vullers mij vroeg om hoofdredacteur te worden van het Tijdschrift voor Coaching: “Is dat niets voor jou?” “Inderdaad, dat is niets voor mij”, antwoordde ik. Ik dacht vooral aan ‘geschreven taal’. Ik ben geen taalpurist en teksten schrijven vind ik lastig, maar net zoals mijn beroep breder is, is het begrip ‘taal’ ook breder. Volgens de grote, Duitse filosoof Gadamer gaat taal over ‘verstaan’: het begrijpen en interpreteren van levensuitingen. Hij richt zich daarbij op zowel teksten als beelden. Volgens hem is taal dus alles wat begrepen en geïnterpreteerd kan worden, geschreven of gesproken woorden en hun betekenis, maar ook de taal van bloemen of een diepe zucht. Meer hierover in het artikel ‘Uit de boekenkast van…’ van Jikke de Ruiter. In deze uitgave belichten we taal in deze brede betekenis. We nemen het idioom van de coaches kritisch onder de loep, onderzoeken de vaardigheden die nodig zijn voor een digitaal gesprek, en nemen een kijkje in de keuken van denkadviseren: letterlijk een spel met taal. Maar soms schieten woorden tekort en lijkt de taal onvermogend of te veel. Dan kunnen we onze toevlucht zoeken in de taal van de stilte of de ontroerende taal van de muzen. Deze taal spreekt vaak boekdelen, zonder dat er een enkel woord is gezegd, lichten Annemijn Birnie & Mijam Dirkx toe in hun artikel. Welke taal je ook spreekt, men is het erover eens dat om elkaar werkelijk te ‘verstaan’ een begrijpend, invoelend luisteren nodig is, zonder je toe te eigenen wat er staat, getoond of gesproken wordt. Een zogezegd werkelijk luisteren en aansluiten bij wat de ander zegt. Keij slaat voor mij dan ook de spijker op zijn kop: “Taal begint niet met praten, maar met luisteren.” Janet Rienties Hoofdredacteur Tijdschrift voor Coaching hoofdredacteur@tvc.nl  

    5,95
    lees meer

    Week van een manager: Inge van Beek-Roosen

    Inge van Beek-Roosen werkt sinds 2011 als directeur Finance & Control bij Zuyd Hogeschool in Heerlen. Daar geeft ze leiding aan zo’n 70 medewerkers. Na haar studie bedrijfseconomie begon zij haar loopbaan bij DSM. Vervolgens rondde ze de postdoctorale opleiding tot Register Controller af en werkte ze in verschillende leidinggevende functies bij profit- en nonprofitorganisaties. Zuyd Hogeschool leidt professionals op, ontwikkelt trainingen en opleidingen en voert onderzoek uit in opdracht van bedrijven en instellingen. De hogeschool heeft tien faculteiten, telt ruim 1700 medewerkers en circa 15.000 studenten. Coachend leidinggeven Wat  heb je afgelopen week gedaan? “Met tien medewerkers een beoordelingsgesprek gevoerd, het meerjarenplan 2013-2017 uitgewerkt en besproken met het college van bestuur, een gesprek gehad met de HR-adviseur over een zieke medewerker, koffie gedronken met een medewerker die na een langdurige ziekte weer gestart is met een proefperiode, et cetera, et cetera!” Welk patroon van je collega’s word je zat? “Collega’s zijn voor mij zowel mijn medewerkers als mijn collega-directeuren. De laatste zijn het moeilijkste. Ik ben het zat dat binnen de redelijk vrijblijvende cultuur van onze organisatie iedereen altijd bezig is om te uit te leggen waarom een bijdrage er wel of niet is. Het eens stevig ‘stoeien over de inhoud’ gebeurt veel te weinig. Er wordt heel veel procedureel afgesproken. Dat gebeurt zonder dat we weten of we wel dezelfde beelden en gedachten hebben bij wat we willen bereiken, op welke wijze we denken dat we het effectief kunnen bereiken, welke interventies wel en niet werken, enzovoort. Van mijn medewerkers ben ik niet zo snel iets zat. Alleen als iemand zich écht negatief en stemming makend blijft opstellen.” Hoe ga je daarmee om? “Onvermoeibaar proberen te zijn in het nemen van kansen om het gesprek over de inhoud te krijgen, de check op wederzijds begrip te kunnen doen en door te blijven zoeken naar mogelijkheden om hierover binnen Zuyd wat meer ‘gemeenschappelijke taal en begrip’ te ontwikkelen. LSD en 5W zijn codes die daar bij helpen (LSD: luisteren, samenvatten en doorvragen en tot vervelens toe vijf keer waarom (5W) vragen, om tot de kern door te dringen), in combinatie met heel vriendelijk blijven en wat humor. Ik blijf er naar streven nooit mensen te veroordelen, maar wel kritisch te zijn op gedrag en inhoud.” Wat heb je deze week geleerd? “Dat het goed is om medewerkers volledig mee te nemen in iedere stap van de beoordeling, aan de hand van een goed competentieprofiel. Zodat ze de brede basis ervaren van de beoordeling, om het subjectieve en oppervlakkige ervan af te halen.” Waar moest je deze week heel erg om lachen? “We hebben vreselijk hard gelachen om de happy blooper die we in de nieuwsbrief hebben opgenomen van een controller. Hij had per ongeluk een directeur, die Frits heet, verwisseld met een adviseur van een andere dienst, die ook Frits heet. Hierdoor was een hele geestige mailwisseling ontstaan.” Omschrijf jezelf als manager in vijf woorden. “Zakelijk en zorgzaam voor de belangen van de organisatie én iedere medewerker.” Wat is jouw belangrijkste motto in je werk, met name in de omgang met je medewerkers? “Verbinding maken met medewerkers, als eerste stap naar groei.” Als je alles voor het zeggen had, wat zou je als eerste veranderen? “Dat er meer mensen happy workers worden, die dankbaar zijn voor alles wat er is en voor elke stap die je vooruit kunt zetten!”
    Gratis
    lees meer

    Versus: De kracht van zwijgen

    Hij schuift het verschoten gordijn van de kroeg open en er valt direct een zware warmte tegen hem aan. Het is druk. Hij wurmt zich door de drinkende mensenmassa heen en ziet een lege stoel aan het tafeltje bij het raam. Er zit een donkerharig meisje met de rug naar hem toe. Gelukkig, ik kan zitten, denkt hij. Zitten, al is het dan tegenover een dronken zuipschuit. Hij schuift de stoel opzij, terwijl hij tegelijkertijd onhandig zijn jas uittrekt. Het meisje knikt vriendelijk naar hem. Een Chinees, ook goed. Naast een half leeg glas verse muntthee ligt een onleesbare krant voor haar op de tafel. Terwijl hij bedenkt hoe hij nu aan iets te drinken komt, gaat haar telefoon. In rap chinees voert ze een kort gesprek. Dan glimlacht ze en schrijft een paar tekens op de rand van haar krant. Ze haalt haar schouders op alsof ze zich excuseert dat ze geen gesprekspartner voor hem kan zijn. “Geeft niet”, zegt hij, “ik heb zoveel shit te vertellen, dat wil je niet weten.” Ze knikt weer, vouwt haar sierlijke handen om het glas en nipt een slokje van haar thee. Dan kan ik het je net zo goed vertellen, denkt hij. Het moet eruit. “Weet je, ze heeft me eruit gezet, mijn wijf, mijn mooie vrouw, ze wil me niet meer.” Het Chinese meisje kijkt hem stralend aan. “Meid, begrijp het dan, dat is klote! Ik kan vertrekken, begrijp je? En ik snap daar dus helemaal niets van!” “Wat wil je drinken?” Een jonge student met een blad in zijn hand staat uit het niets naast hem. “Bier, en jij?” vraagt hij aan het meisje. Ze glimlacht en schudt haar hoofd. Ze wijst op haar thee. Hij pakt een zakdoek en snuit zijn neus. Hij begint gewoon, alsof hij het tegen een therapeut heeft, starend uit het raam, voor zich uit te praten. Als hij zijn blik in haar ogen laat vallen, ziet hij alleen die glimlach, die hem zonder woorden uitnodigt om door te vertellen. Gelukkig hoort ze niet wat hij zegt. Zijn hele leven komt voorbij aan dat tafeltje, hoe hij haar gevonden heeft, hoe ze gereisd hebben, gevreeën, geleefd als god in Frankrijk en zo arm als een kerkrat. En ook hoe hij erachter kwam dat zij niet genoeg had aan hem, aan één man. Hij krijgt een kleur, maar ook dat doet haar glimlach niet verdwijnen. Even krijgt hij het gevoel dat ze reageert op zijn gevloek, maar die lach is niet in overeenstemming met de ellende die hij vervolgens uitbraakt. Het biertje dat de student komt brengen, slaat hij in een keer achterover. Dan laat hij zich onderuit in de stoel zakken. Een sigaret, hij zou nu een moord doen voor een peuk. Het geroezemoes van het café is sterker geworden. Hij mist de rook, waar hij vroeger, met haar in deze kroeg, achter kon verdwijnen. De student komt de kaars op tafel aansteken en hij knikt voor nog een biertje. “Maar ik was natuurlijk ook geen lieverdje”, zegt hij zacht, terwijl hij haar aankijkt. Ze kijkt zo schattig, zo uitnodigend, dat hij de schaamte zomaar voorbij is. “Weet je, ach, dat weten jullie Chinezen natuurlijk helemaal niet, jullie zijn niet zo onmatig, zo impulsief, zo ... “ En dan buigt hij voorover en vertelt haar wat hij nog nooit iemand verteld heeft. Hij voelt zich rustiger worden. Hij voelt letterlijk het gif uit zijn lijf stromen, nu hij in de ogen van een ander, die godzijdank niet begrijpt waar het over gaat, zijn zondige leven van zich af praat. Hij zou haar wel willen zoenen, maar dat lijkt hem op dit moment geen goed idee. Hij zucht diep, alsof hij alle adem die hij met zijn praten is kwijtgeraakt, in een keer weer naar binnen wil zuigen. Hij laat zich weer achterovervallen en zegt: “Dank je, dank je, dat je geluisterd hebt. Ik weet wat ik ga doen, ik ga een gigantische bos bloemen kopen. We gaan als het aan mij ligt, helemaal opnieuw beginnen.” Als hij opstaat komt de student met zijn biertje. Hij steekt zijn hand in zijn zak en pakt er een paar euro’s uit. Ik ga ervandoor, geef het maar aan haar, ze heeft het verdiend. En als de student het viltje voor haar neerlegt en het glas daarop zet, zegt ze vriendelijk: “Heerlijk, dank je wel.”  Saskia Teppema is redactielid van het Tijdschrift voor Coaching en werkt als trainer, executive coach, organisatieadviseur van uit haar eigen bureau Teppema Executive Coaching. www.saskiateppema.nl
    Gratis
    lees meer

    Uit de boekenkast: Hans-Georg Gadamer, Wahrheit und Methode

    Mijn vader was psychotherapeut en als hoogleraar verbonden aan de Universiteit van Utrecht. Ik heb zijn boekenkast geërfd, met daarin werk van veel beroemde en beruchte psychologische en filosofische denkers. Als ik de omslagen bekijk, vraag ik me af wat wij coaches kunnen leren van deze grote denkers. Voor deze artikelenreeks pak ik elke keer een ander boek uit de kast om antwoord te vinden op deze onderzoeksvraag. Ik nodig je graag uit om deel te nemen aan deze speurtocht, in dialoog met onze traditie.
    1,95
    lees meer

    Trend: Vonken maken vuur

    Als nieuwe voorzitter van de Nederlandse Orde van Beroepscoaches (NOBCO) vindt Ruud Polet het een grote eer om het coachvak verder te brengen naar een situatie waarin elke coach zich bij deze orde wil aansluiten. En waarin je als coachee uitsluitend een gecertificeerd coach wilt hebben. Ruud is zelfstandig en onafhankelijk coach-facilitator bij SPARQZ (motto: it takes SPARQZ to make a fire). Hij werkte vijf jaar bij de Consumentenbond en 26 jaar bij ING. Hij vervulde diverse managementfuncties in communicatie en leiderschapsontwikkeling. Dat gaf hem het inzicht dat oprechte communicatie, zelfbewustzijn, zelfreflectie en het geven en ontvangen van constructieve, regelmatige feedback cruciaal zijn voor het functioneren en de verdere ontwikkeling van mensen. Verleden Tien jaar NOBCO betekent voor mij een erkenning voor de professie coaching, voor het ontstaan van het vak en beroep dat coach heet. Coaching heeft zich ontwikkeld van een ‘probleemactiviteit’ (tien jaar geleden had je een probleem als je gecoacht werd) naar een ‘ontwikkelactiviteit’. De herkenning daarvan heeft ons de erkenning opgeleverd dat coaching een onmisbare kunde is om ons als mens te laten helpen in ons dagelijks leven en ons verder te ontwikkelen. Het is een mijlpaal dat het bedrijfsleven, de overheid, andere organisaties en natuurlijk ook individuen zelf zijn gaan inzien dat geld besteden aan coaching een investering is met een uitstekende return, en geen kostenpost. Heden We leven in toenemende onzekerheid door wat zich in de wereld afspeelt. Niets is meer zeker, alles ligt real time op straat, sociale media beheersen onze levens in toenemende mate. We hebben behoefte aan zelfreflectie maar we weten niet hoe. We willen spiegelen en sparren en hebben daar hulp bij nodig, maar durven die vaak niet in te roepen. We komen voortdurend twijfels en dilemma’s tegen en we kunnen niet kiezen. We weten niet eens dat we niet altijd (meteen) hoeven te kiezen. Coaches kunnen in die processen van grote waarde zijn door coachees te begeleiden naar waar (en soms wie) zij willen zijn. En dat zal alleen nog maar toenemen. Het is goed te zien dat nu ook Generatie X en Y het belang en nut van gecoacht worden zijn gaan ontdekken en daar veel waarde aan ontlenen. Toekomst Het beroep coach zal naar mijn stellige overtuiging verder blijven groeien, zowel kwantitatief als kwalitatief. Onderzoek en ervaringen zullen ertoe bijdragen dat het hebben van een coach de gewoonste zaak van de wereld is en als ‘dagelijkse bezigheid’ wordt gezien, zoals tandenpoetsen, regelmatig ‘onderhoud’ (laten) plegen. In zo’n omgeving neemt een organisatie als de onze alleen maar in belang toe. Als keurmerk (zowel voor opleidingen als voor accreditatie), als kenniscentrum, als initiator van onderzoek, als platform voor coaches om ervaringen en expertise te delen, als gezicht naar de samenleving en nog zoveel meer. Droom Mijn droom is dat ons beroep gezien en ervaren wordt als een belangrijk onderdeel van de samenleving. Dat bij ons aangesloten coaches worden beschouwd als het neusje van de zalm in de coachwereld. Dat coaches zich graag en automatisch bij ons aanmelden, zich laten certificeren en aan permanente educatie doen. En dat bedrijven, organisaties, instellingen en individuen automatisch kiezen voor een coach die bij ons geregistreerd staat. Je bijdrage Ik wil graag betrokken en zichtbaar zijn en openstaan voor signalen van ‘de buitenwereld’ en ook af en toe een signaal uitzenden naar die ‘buitenwereld’. De georganiseerde coaches laten voelen dat ze ertoe doen en dat het toegevoegde waarde biedt om bij ons aangesloten te zijn. En door alle relevante stakeholders ervan te overtuigen dat ze beter uit zijn met een NOBCO-coach.
    Gratis
    lees meer

    Teamcoaching: Sociocratie

    Efficiënte vergaderingen, gedeelde verantwoordelijkheid, draagkracht en een betere uitvoering van besluiten. Dat wil iedere organisatie. De sociocratische methode kan helpen dit te bereiken. Het recht op medezeggenschap is gekoppeld aan de plicht tot medeverantwoordelijkheid en geïntegreerd in de organisatiestructuur. Het is medezeggenschap in optima forma. Dat is ook een van de redenen dat de sociocratische kringmethode (SKM) als wettelijk erkend alternatief geldt voor een ondernemingsraad. Ongeveer honderd Nederlandse organisaties hebben de methode inmiddels omarmd. Een gesprek met Annewiek Reijmer, directeur van het Sociocratisch Centrum over deze bijzondere werkwijze.
    1,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Dag van de Coach - 2020

    Thema - WERK-DRUK

    Datum: Maandag 7 september
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »