logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    1|...|137|138|139|...|517

    Lezerscolumn: Paradox van een ontmaagding

    Wat fysiek gehannes – veel meer herinner ik me er niet van. Des te beter herinner ik me mijn opluchting, de volgende ochtend bij het ontwaken. ‘Het is volbracht.’ Ik kleedde mij aan en ging met brede grijns mijns weegs. Hello world! Ja mensen, u ziet het goed. Doeke Fennema just joined the club. Maar niemand die het zag. Van knaap tot kerel in één nacht. Gisteren kon ik nog ontmaskerd worden als maagd, vandaag kon ik bogen op een prille eerste ervaring. Jíj?! Maagd?! Voor die hoon, die ik met mijn bravoure altijd voor was gebleven, hoefde ik definitief niet langer te vrezen. Rijkelijk laat, maar godzijdank voor mijn twintigste verjaardag bevond ik mij dan toch nog aan de goede kant van de grens. Maar grenzen – bestaan ze eigenlijk wel? Er zijn natuurlijke grenzen: we worden geboren, we gaan dood en ondertussen splitst de Maas Limburg in een Belgisch en een Nederlands deel. De rest denken we gewoon bij elkaar. We doen ons allemaal wel nuchter en redelijk voor, maar erg feitelijk gaan we doorgaans niet te werk. We subjectiveren ons suf: discussiepunt wordt knoop in de maag. Collega wordt kwelgeest. Actiepunt wordt hoofdpijndossier. En een willekeurig punt in de tijd, in de organische ontwikkeling van jongen naar man – dat punt wordt lijn, die lijn wordt muur, die muur een onneembare vesting. Je blijft hangen in het verwerpelijke oude, juíst door de preoccupatie met het gewenste nieuwe. We denken het groot, blazen het op tot onwerkelijke proporties. Een wonder dat we überhaupt nog ergens toe komen. Nog energie hebben. Onszelf niet al helemaal kwijtgeraakt zijn in onmetelijke discussie- en actiepunten. En in het toevallige punt dat markeert: hier was uw ontmaagding. Niemand die het aan me zag. Niemand. En er was ook niets te zien; niet iets nieuws in ieder geval, niet aan mij, niet iets om van op te kijken. Er was geen grens. En dan, het besef: Doeke jongen, je had gewoon dóór kunnen lopen. Maar dat zag ik pas, toen ik aan gene zijde was. Doeke Fennema is dagvoorzitter/inspirator en LuminaLearning-coach. Als De Creatieve Krijgsheer brengt hij teams en organisaties in beweging. Indachtig zijn motto: ‘Alleen wie zelf bewogen is, kan anderen bewegen.’  www.doeke.info en @doekefennema op Twitter.
    Gratis
    lees meer

    Ik zet in... Zet je masker af!

    De dialoog als gespreksvorm komen coaches vaak tegen in opleidingen en vakliteratuur. Tegelijkertijd hebben we een haast onverzadigbare honger naar methodieken, modellen en nieuwe instrumenten om ons werk mee vorm te geven. Welke kant moeten we op: nog meer methodes binnenhalen of investeren in beter dialogiseren?
    1,95
    lees meer

    Ik zet in… De kompasvisie

    Ik sprak haar anderhalf jaar later op een terras in de zon. Er zat een ander mens. Natuurlijk had ze soms nog een periode van terugval, maar ze wist nu zelf hoe ze daar uit moest komen. Vanuit haar visie over hoe ze wilde zijn: een echte professional, die op het podium gezien wil worden en die ook enorm geniet van het leven. Vanuit liefdevolle acceptatie van haar soms te perfectionistische en te verantwoordelijke gedrag.
    1,95
    lees meer

    Ik zet in… Het Ontwikkelingsprofiel van Managementcapaciteiten

    Bekend is dat persoonsgebonden kenmerken invloed hebben op het gedrag van een leidinggevende. Vaak is het moeilijk hier zicht op te krijgen, zeker als het kenmerken betreffen die de leidinggevende in zijn functioneren belemmeren. Recent is een vragenlijst ontwikkeld die handvatten biedt voor een adequater leidinggevend gedrag: het Ontwikkelingsprofiel van Managementcapaciteiten.
    1,95
    lees meer

    …Geproefd: De Jassentechniek

    Jaren geleden begon mijn spirituele zoektocht met het lezen van ‘De Celestijnse belofte’. Inmiddels heb ik een eigen coachingspraktijk. Ondanks alle inzichten stevende ik op een burn-out af. In de Proeverij van de nieuwsbrief van het Tijdschrift voor Coaching werd een plek in de opleiding tot erkend Jassentechniek therapeut verloot. Ik reageerde en werd de gelukkige winnaar. Waarom het proeven van deze opleiding op het juiste moment kwam, lees je in onderstaand verslag.
    1,95
    lees meer

    En nu? Casus met vier visies

    Hanna (40) klopt bij me aan met de vraag hoe ze kan leren haar grenzen aan te geven. Concreet doelt ze op het bepalen van haar grenzen naar haar ouders en zus Sofia toe. Laatstgenoemde heeft borderline en slokt alle tijd, energie en zorg op van de ouders. Hoewel Sofia 37 is en zelfstandig woont, doet ze nog meerdere keren per dag een beroep op haar ouders. De ouders zijn inmiddels dusdanig in de situatie verstrikt geraakt, dat ze niet zien dat ze Sofia niet helpen op deze manier.
    1,95
    lees meer

    Praatstok en de veer: Interview met de nieuwe NOBCO-voorzitter Rob Huizing

    Van oorsprong is hij geïnteresseerd in techniek. Maar hoe je techniek ook went of keert, uitwisseling met mensen blijft onontbeerlijk. Zo ondervond de nieuwe NOBCOvoorzitter Rob Huizing tijdens zijn werkzaamheden op de afdeling aftersales van Renault dat zijn interesse verschoof van techniek naar de interactie met klanten. Service en klantgerichtheid stonden destijds al hoog in zijn vaandel en dat staan ze nu nog. NOBCO-oprichter Alex Engel sprak met Huizing over zijn carrière en de koers die de NOBCO de komende tijd waarschijnlijk gaat varen.
    1,95
    lees meer

    Coaching in… Een school om trots op te zijn

    Heel veel nascholingstrajecten en -cursussen in het basisonderwijs zijn gericht op (technische) vaardigheden en niet op de vraag wie we zelf zijn en waarom we in het onderwijs vooral op die school willen werken. Onderwijs is mensenwerk. De manier waarop alle betrokkenen in een school –leerlingen, ouders en leerkrachten – met elkaar omgaan, is de sleutel tot succes. Ook voor een school in zwaar weer als De Westwijzer.
    1,95
    lees meer

    Anders bekeken: Mensen in de midlife

    De middenfase in het leven (midlife) en in de loopbaan (midcareer) is om meerdere redenen een bijzondere levensfase. Het is het moment waar mensen terugkijken naar wat ze van hun oorspronkelijke ambities en dromen hebben gerealiseerd en vooruitkijken wat ze alsnog uit het leven willen halen. Kenmerkend voor de midlife is die retrospectieve en prospectieve kijk op het leven. Men stelt zich de vraag of dit het leven is zoals men dit altijd gewenst heeft en wanneer men nog wil veranderen hoe die verandering er dan uit moet zien. De zoektocht naar nieuwe of aangepaste doelen in het leven is vooral een innerlijke zoektocht met belangrijke vragen als: Wat zijn mijn echte waarden? Wat vind ik nu echt belangrijk? Wat ben ik geworden en wie zou ik willen zijn?
    1,95
    lees meer

    Achtergrond: Voorbij methodieken

    Het begeleiden van diversiteit betekent het aangaan van een werkelijke dialoog tussen coach en coachee. Daarbij zal aandacht moeten zijn voor de context waarbinnen deze relatie zich afspeelt. Werken met diversiteit houdt in dat we werken met het gewaar zijn dat elke betekenis die we geven aan onze ervaringen in verbinding staat met de omgeving en in relatie daartoe wordt vormgegeven. Coach en coachee zijn steeds een creërend onderdeel van de ‘coachingscultuur’.
    1,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Dag van de Coach - 2020

    Thema - WERK-DRUK

    Datum: 4 juni 2020
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »