logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters

Alle artikelen

1|...|13|14|15|...|544

Durf te leren

Een leven lang leren is een belangrijke voorwaarde om je duurzaam in te kunnen zetten in je (werkend) leven. Een flinke portie leergierigheid kun je dan goed gebruiken. Een leven lang leren betekent echter ook dat je je leven lang in situaties zult verkeren die nieuw en onbekend voor je zijn. Ik ken mensen die dat heerlijk vinden en niets liever zouden willen. En continu op zoek zijn naar de thrill in life. Maar het gros van de mensen houdt van zekerheid en voorspelbaarheid.
1,95
lees meer

Hoe krijg je mensen aan het leren?

In maart verscheen het SER-rapport ‘Leren en ontwikkelen tijdens de loopbaan’. Een van de aanbevelingen uit het rapport is dat organisaties een prikkelende leercultuur moeten ondersteunen. De Nederlandse Raad voor Training en Opleiding (NRTO), de brancheorganisatie van privaat gefinancierde opleiders, werkte tegelijkertijd aan een advies met meer praktische handvaten voor organisaties en een oproep aan het nieuwe kabinet. We hebben een gesprek met Ria van ’t Klooster, directeur NRTO, over hoe je in organisaties mensen aan het leren krijgt.
1,95
lees meer

Hoe creëer je een leergierige cultuur?

Leergierigheid is goed voor individuen en organisaties. Dit artikel legt uit waarom dat zo is en hoe je een cultuur van leergierigheid kunt ontwikkelen.
1,95
lees meer

Waarom is ‘foutenmaakmoed’ zo moeilijk?

Dit artikel beschrijft twee verklaringen op bovenstaande vraag: 1. We denken vaak dat we niet goed genoeg zijn zoals we zijn. Fouten wakkeren deze overtuiging direct aan. 2. Het ego: het zelfbeeld dat we in het leven geroepen hebben om ons te beschermen tegen de pijn van het idee niet goed genoeg te zijn.
1,95
lees meer

Leren is verlangen

Het is nog zomer als ik me bij Nyenrode meld voor een gesprek met prof. dr. Lidewey van der Sluis. Haar laatste boek over werving en selectie gaat over het selectieproces, een gedegen werk dat onderstreept en in beeld brengt dat er veel komt kijken bij het aannemen van mensen, dat talent ontplooien soms een werkwoord en soms een toevaltreffer is, en dat we moeten oppassen om mensen te ongenuanceerd beoordelen. Ons themanummer is blijven leren. Hoe valt dat te rijmen met selecteren? Past dat wel bij elkaar?
1,95
lees meer

Worden trainers en docenten overbodig?

Virtual reality (vr) neemt als technologie een steeds prominentere plaats in onze maatschappij in. Waar Tom bij het schrijven van een eerder artikel voor TvOO (juni 2016) nog concludeert dat er vooral veel demo’s en leuke gimmicks ontwikkeld worden, zijn we ruim een jaar later veel verder. In diverse sectoren vindt de technologie voorzichtig een wat permanentere plek. Daarnaast zijn er ook echte ‘consumentenversies’ van de verschillende vr-brillen uitgekomen, wat voorheen nog experimentele ‘developer kits’ waren. Inmiddels wordt vr ook steeds meer voor onderwijsdoeleinden ingezet. Maar heeft deze innovatieve technologie ook impact op leren? We bespreken de onderzoeksresultaten van ons vr-experiment.
1,95
lees meer

Hoe verdraag je ongemak?

Leren gaat over openstaan, kunnen waarnemen op verschillende niveaus. Maar de huidige veelheid aan informatie kan makkelijk leiden tot overprikkeling. Hoe ontwikkel je op een professionele manier je onderscheidend vermogen? Welke ‘nieuwe’ interventies zijn de moeite waard om aan je repertoire toe te voegen?
1,95
lees meer

Sociale druk

Zijn wij kuddedieren? Of wint ons verlangen om uniek te zijn het van ons groepsgevoel? Belangwekkende vragen waar sociaal-psychologen zich al eeuwen over buigen. En ook televisiemakers trouwens, want zelf heb ik met mijn vriend en collega Joep van Deudekom ook geprobeerd hier wat meer zicht op te krijgen in ons programma Het Instituut.
Gratis
lees meer

Connecting, interacting, and supporting: Social capital, peer network, and cognitive perspectives on

Geen massacolleges meer, maar kleinschalig groepsonderwijs. Hiermee wil het hedendaagse hoger onderwijs de opleidingen aantrekkelijk maken en daarmee eveneens het studiesucces verhogen. Studenten leren elkaar sneller kennen wanneer ze samenwerken binnen kleine groepen. De vraag is of kleinschalig groepsonderwijs voldoende is om alle studenten te helpen met de relatievorming die naar verwachting bijdraagt aan hun studieprestaties?
Gratis
lees meer

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Dag van de Coach

Thema: Stress

Datum: 6 juni 2019
Locatie: De Reehorst, Ede

Informatie & aanmelden »