logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters

Alle artikelen

1|...|153|154|155|...|551

Ethische aspecten van coaching en supervisie

Vertrouwen is niet langer vanzelfsprekend. Waar mensen vroeger ‘hun plaats wisten’ en min of meer blindelings vertrouwden op de leidslieden van hun christelijke, socialistische of liberale zuil, moet van vertrouwen tegenwoordig ‘werk’ gemaakt worden. Vertrouwen moet blijken, bijvoorbeeld uit transparantie, authenticiteit, openheid en integriteit, en documentair bewezen worden aan de hand van gedragscodes, audits, visitatierapporten en handelingsprotocollen
1,95
lees meer

Zakendoen: Dienen en Verdienen

Succesvol zakendoen: wie wil dat niet? In het huidige ‘social-mediatijdperk’ lijken PR, acquisitie en afstemming van vraag en aanbod een makkie. Ofschoon de buitenkant het van de binnenkant lijkt te gaan ‘winnen’, is het mijn overtuiging dat op langere termijn duurzaamheid op gebieden van relatie, kwaliteit van producten en dienstverlening, en samenleving/milieu instaat voor succesvol zakendoen. Product, people, profit en planet zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Bij zakendoen spelen niet enkel een eenzijdige vraag en het ‘binnenhalen’ van een opdracht een rol. Als we uit gaan eten kiezen we veelal een restaurant op een leuke locatie waar gerechten geserveerd worden die we lekker vinden, een sfeer heerst die bij ons past, met oprecht persoonlijke bediening en een goede prijs/kwaliteit verhouding. Volgens mij gaat zakendoen in essentie om die elementen. daarom keert u terug naar uw favoriete restaurantje. Let wel, ik heb het hier over duurzaam zakendoen en niet over de eenmalige verleiding van de charmant onbetrouwbare ober op vakantie in Barcelona met die torenhoge rekening achteraf. Wellicht hebben zij al jarenlang de overtuiging, dat ze ‘goed zakendoen’. Hier is echter sprake van het eenzijdig een poot uitdraaien, niet in de laatste plaats gevoed door onze westerse convictie ‘survival of the fittest’. “Mama, wat doe jij eigenlijk voor werk?” vroeg mijn toen zevenjarige zoontje tien jaar geleden. “Eh, ik praat met mensen” vatte ik zo kort en begrijpelijk mogelijk samen voor mijn kind. “Word jij dáár dan voor betaald?” reageerde hij hoogst verbaasd. “Nou, ik praat niet zomaar met mensen, maar met mensen met problemen.” Hoezeer ik ook wilde aansluiten bij mijn kind, mijn ego kwam bij zoveel simpliciteit toch een beetje in opstand en vroeg om verdediging. “Word je dan betaald per oplossing of per uur?” hield hij vol. “Per uur” antwoordde ik eerlijk, benieuwd naar wat zijn volgende vraag zou zijn. “Oh, maar als je dan eens héél lang nadenkt over een antwoord…?” Het mag duidelijk zijn, dat hij nu een commerciële studie volgt. Door zijn deels Chinese afkomst zit de ‘handel’ wel in zijn bloed. Toch is het interessant, dat juist de Chinezen een woord hebben – namelijk ‘rèn’ (fonetisch vertaald) - waarmee geduid wordt op het doorslaggevende belang van de relatie en het wederzijds gunnen, voordat er überhaupt zaken gedaan kunnen worden. Voor mij zit de essentie van zakendoen in je eigen missie en bezieling, afgestemd op ‘de waarde voor de ander’. je gezin, je organisatie en de samenleving. Het verdiende geld hoort een waardering te zijn voor datgene waarmee je de samenhang dient. Daar hoort wat mij betreft een fundamenteel mensbeeld bij, namelijk dat we allemaal met elkaar verbonden zijn. Een duurzame zakenrelatie houdt een balans in van geven en nemen. van beiden ‘gelukkig zijn’ met de deal. Je onderscheidend vermogen en succes voor de nabije toekomst liggen in die extra stap die je zet in het belang van de ander: van betekenis zijn, betrokkenheid en respect tonen, verantwoordelijkheid nemen, aansluiten bij de behoefte van de ander en oprecht geloven in jouw meerwaarde qua aanbod. “You build a living by what you earn, but you build a life by what you give!” Annette Man-Mul is grondlegger van KernTact & Partners en redactielid van het TvC. www.kerntact.nl
Gratis
lees meer

De praatstok en de veer: Alan Seale over een nieuwe manier van waarnemen en coachen

“Zo’n wereldwijde crisis kent ook zijn zegeningen. Het opent een venster om vaste patronen eens kritisch tegen het licht te houden.” Aan het woord is Alan Seale, schrijver, coach, leraar en oprichter van het Center for Transformational Presence in Rochester in de staat New York in Amerika. Zijn eerste boek Intuitive living won een prijs omdat het als spiritueel werk bijzonder toegankelijk en praktisch was. Zijn coachwerk heeft die reputatie ook. Een gesprek met een bijzonder vriendelijke en inspirerende Amerikaan. “We hebben gezien dat veel vertrouwde benaderingen in de samenleving, in organisaties en tussen mensen niet langer werken. Als coaches en leiders hebben we de mogelijkheid om juist ons vak naar een hoger plan te brengen.”
1,95
lees meer

Manager als coach: 'Ik ben de slechtste coach bij BMC'

Advies- en managementbureau BMC ondersteunt overheden, onderwijs- en zorginstellingen en andere non-profitorganisaties, kortom alle organisaties in het publieke domein. Sinds 1991 werkt Jansen bij BMC, eerst als parttime adviseur, vervolgens als fulltime manager en rechthand van oprichter Jan de Vries en sinds de management buy-out in 1996, waarbij BMC zich onafhankelijk maakte van Deloitte, als directeur. In 2005 veranderde zijn rol opnieuw en werd hij van operationeel directeur, strategisch bestuurder
1,95
lees meer

Lezerscolumn: Mag ik echt een factuur sturen?

'Mag ik hier echt een factuur voor sturen?’ Dat is het gevoel wat je hoort te hebben als je doet waar je echt heel goed in bent. moeiteloos goed in bent zelfs. En dan heb ik het dus niet over iets wat je kunt, maar wat je wilt. We kunnen veel meer dan wat we willen. Focus op kunnen We zijn zo gewend dat de focus ligt op wat we kunnen dat we als iemand vraagt: ‘Wat doe jij?’, bijna automatisch functienamen, vakgebieden, doelgroepen en meer van dat soort schitterende, doordachte termen oplepelen. Precies: doordacht! Niet doorvoeld! Focus op voelen Voelen wat moeiteloos gaat is iets wat je alleen maar kunt ontdekken door veel uit te proberen, breed te ‘proeven’ en te durven voelen: te experimenteren. Het mooie aan een experiment is namelijk dat het mag ‘mislukken’. Zo ziet de buitenwereld het. Zelf zie ik het meer als een oefening. In mijn beleving kan het niet eens verkeerd gaan, je kunt er alleen maar van leren.Ik hou zelf erg van avontuur, dus stap ik geregeld een experiment in. Schitterend om te ontdekken wat werkt (die houden we erin) en wat minder goed werkt (passen we aan of gooien we eruit). Focus op het juiste thema Door goed na te gaan welk thema jou moeiteloos past, kom je vanzelf bij de juiste focus terecht. Dan hoef je je niet meer als algemene coach te profileren, maar gaat het om jouw specifieke ervaring die je inzet in je werk. Mensen onderschatten de interessantheid van hun leven. Ieder mens maakt van alles mee. Hoe je omgaat met deze ervaringen is enorm waardevol. voor jezelf (om van te leren), maar ook voor anderen. Maar dat moet je dan eerst wel zelf zien... of te horen krijgen... Feedback nodig voor groei Voor echte groei zijn twee vormen van feedback nodig: respons van buitenaf en zelfreflectie. Doordat ik in mijn vorige bedrijf met waardebepaling achteraf werkte, had ik een uitgebreid evaluatiesysteem opgezet. Hierdoor heb ik vanaf mijn allereerste opdracht feedback ontvangen. Dat hielp, want door die feedback ontdekte ik hoe ik gezien werd, wat me raakte en wat niet. Ik kwam erachter welke weg ik in wilde slaan, zowel in mijn ontwikkeling als ook in mijn ‘branding’. Ik probeerde van alles uit en vroeg me telkens af of hetgeen ik deed nu was wat ik echt wilde. Gaf het mij energie en voelde het natuurlijk aan? Als jij je deze vragen stelt en ze allemaal met een volmondig (en innerlijk) JA beantwoordt, dan ben je aan het doen waar je moeiteloos goed in bent. Zo nee, dan heb je nog wat fine te tunen...Wat doe jij moeiteloos? Judith Webbers missie is om meer puurheid over de wereld te verspreiden. Haar visie is dat als je durft te kiezenvanuit jezelf, je je ongekende mogelijkheden ontdekt. In november 2010 verscheen haar eerste boek Laat jezelf zien. een tweede boek zit in de pen. Judith inspireert coachend, trainend, sprekend en schrijvend. www.judithwebber.nl
Gratis
lees meer

Issue: Waardebepaling achteraf

De coach in zaken is tevens ondernemer. Onze businessplannen, facturen, offertes en uurtarieven zijn gebaseerd op het leveren van diensten en producten in ruil voor geld. Als ondernemer ken je de onzekerheid van het geld en het gevoel daar de regie over te moeten houden. Het went eigenlijk nooit. Geen klanten en klussen betekent geen geld. Nils Roemen, zelf ondernemer, kijkt daar heel anders tegenaan. Een inspirerend gesprek over sociale overwaarde en een andere kijk op betaling ‘in natura’.
1,95
lees meer

Ik zet in… Talentopstellingen

Ken je het verlangen om je te ontwikkelen en verbeteren? Welk verschil wil je maken? Wie ben je en wie zou je willen zijn? Waar bevind je je en waar wil je naartoe? Laten we ons eens oriënteren op de topografie van ons talent.
1,95
lees meer

… Geproefd: Mentaliseren bij moeilijke cliënten

We hebben er allemaal wel eens mee te maken: moeilijke cliënten. Cliënten die alles buiten zichzelf leggen of die van het ene verhaal in het andere verhaal schieten. Maar wie doet er nu eigenlijk moeilijk? De cliënt of de coach? René Meijer en Peter Bleumer reiken tijdens de training Mentaliseren bij moeilijke cliënten een denkkader voor moeilijke coachsituaties aan vanuit de psychoanalyse. Dit kader biedt je als coach een alternatieve benadering in de omgang met cliënten met moeilijk hanteerbare of ogenschijnlijk geen emoties en in het begeleiden van mensen met weinig zelfreflectie
1,95
lees meer

Opdrachtgevers over de samenwerking met coaches

Als je coaches vraagt naar zakendoen, gaat het vaak over de uurtarieven. Vinden opdrachtgevers dat ook zo belangrijk? Wat moet een coach doen om bij hen aan te mogen schuiven? Impressies van een rondetafelgesprek met opdrachtgevers.
1,95
lees meer

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Congres Positieve Psychologie

Thema: Dynamiek in Relaties

Datum: 29 november 2019
Locatie: De Reehorst, Ede

Informatie & aanmelden »