logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    1|...|16|17|18|...|564

    Flexkantoor maakt werknemers niet per se productiever

    Bedrijven die hun kantoor zo inrichten dat voor elke taak een passende, flexibele werkplek beschikbaar is, kunnen er niet van uitgaan dat hun werknemers beter gaan presteren, geestelijk gezonder worden, of bevlogener worden in hun werk. Dat ontdekte promovenda Christina Wessels van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM). Rekening houden met de sociale kantoorbeleving van werknemers en ze vooral betrekken bij de herinrichting, dat lijkt het beste advies voor bedrijven die zo’n dergelijke ingreep tot een succes willen maken?
    Gratis
    lees meer

    Rubiks kubus met resultaat

    Kankerbehandelingen worden steeds complexer en vragen om betrokkenheid van steeds meer en verschillende professionals. Om die reden werd binnen het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven een multidisciplinair oncologisch centrum ingericht, het Catharina Kanker Instituut (CKI). De ambitie van het CKI is optimale zorg te bieden. Competenties van medewerkers spelen daarin een cruciale rol. Om de gewenste competenties van haar medewerkers in kaart te brengen, ontwikkelde het CKI een strategisch opleidings- en ontwikkelingsplan. Dit wordt op dit moment geïmplementeerd. We spreken met Nicole van Zonsbeek, Kim van Lieshout en Mirjam Hulsenboom over dit bijzondere traject.
    1,95
    lees meer

    Spreken is zilver

    Stiltes en spreken zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zoals er in een goed opgemaakte tekst witte vlakken zijn die de woorden betekenis geven, zo geven bij het spreken de stiltes die duiding. Er zijn stiltes die de woorden scheiden zoals spaties, stiltes die aandacht vragen voor een opsomming zoals een inspringing. Of stiltes die de functie hebben van witte vlakken die de alinea’s van elkaar scheiden. Stiltes geven de functie van de woorden ten opzichte van elkaar weer.
    Gratis
    lees meer

    Zin en onzin van feedback

    Van feedback wordt een mens wijzer. Althans, dat is doorgaans de gedachte die leeft in onze samenleving. Zo ook bij werkgevers. Zij stimuleren medewerkers om feedback te vragen bij verschillende bronnen. Bijvoorbeeld bij directe collega’s en collega’s van andere afdelingen, omdat dit de creatieve prestaties van medewerkers op de werkvloer verhoogt. Maar gebeurt dit altijd? Dit hangt af van de werkomgeving waarin medewerkers deze feedback zoeken.
    Gratis
    lees meer

    Nudenken in plaats van nadenken

    Wat VOEL je?” “Waarom zit je zo in je hoofd?” “Wat doet dit met je?” Deze vragen heb ik vaak gehoord als deelnemer aan trainingen. Ik kon er weinig mee. Want ik voelde ontzettend veel, maar ik vond er geen woorden bij. Ik vond mijn hoofd soms een veilige vluchtheuvel en men vond kennelijk dat ik daaruit moest! De derde vraag, ‘wat doet dit met je’, heb ik altijd erg vaag gevonden. Wat bedoelde men met ‘wat’, ‘doet’ en wat met ‘dit’?
    Gratis
    lees meer

    Verbindend leiderschap werkt

    Al vier jaar werkt Robert Dollevoet als directeur HR & Facility bij Volkswagen Pon Financial Services (VWPFS). In die vier jaar heeft hij met de organisatie een transformatie in gang gezet waar hij trots op is. Dat niet alleen hij er blij mee is, maar ook zijn team en medewerkers van VWPFS bewijzen de meer dan duizend voorkeurstemmen waarmee hij in december de eerste prijs (publieksprijs) won als beste hr-directeur van Nederland. Tijd dus voor een portret van deze man, die van de honderd genomineerden de meeste publieksstemmen wist te verzamelen.
    1,95
    lees meer

    Ssssst….. Inspiratie in stilte

    Ook in dit nummer van TvOO hebben we lees- en kijktips gevraagd aan de deskundigen die met een artikel of interview aan het nummer hebben meegewerkt. De vraag: welke bron heeft jou geïnspireerd als het gaat om ‘stilte’ en ‘leren’? Het resultaat: een inspirerend lijstje bronnen dat we graag met je delen. Het zijn heel persoonlijke keuzes, vaak verrassend en vanuit verschillende invalshoeken. Lees, kijk en laat je inspireren!
    Gratis
    lees meer

    Leergierig (volledige uitgave, 17 artikelen)

    INHOUD THEMA ‘LEERGIERIG’ (december 2017) Hoe krijg je een paard aan het drinken? Tineke van Kooten Oud geleerd, jong gedaan! Interviews met Paul de Blot, Anton Philips, Floris Venneman,  Sibrenne Wagenaar & Judith Droste & Ria van Dinteren Nieuwsgierig naar leergierigheid - In gesprek met Joseph Kessels, Mariël Rondeel & Erik Deen Durf te leren, Mariska Cornelissen Hoe krijg je mensen aan het leren? Interview met Ria van ’t Klooster, Jolanda Botke Hoe creëer je een leergierige cultuur? Coert Visser Waarom is ‘foutenmaakmoed’ zo moeilijk? Remco van der Drift WETENSCHAP Leren is verlangen - Interview met Lidewey van der Sluis, Ria van Dinteren Worden trainers en docenten overbodig? Tom Bos & Stan van Ginkel Hoe verdraag je ongemak? - Interview met Jacqui Brassey, Els Oosthoek Column: Sociale druk, Rob Urgert Promotie: Connecting, interacting, and supporting: Social capital, peer network, and cognitive perspectives on small group teaching, Jasperina Brouwer Promotie: The transtheoretical model of behaviour change and exercise behaviour in fitness clubs, Jan Middelkamp VARIA Column: Het oorsmeer van de walvis, Jan-Willem van den Brandhof Innoveren is als tuinieren - In gesprek met Gijs van Wulfen, Wouter Willemsen Van controleren naar leren - In gesprek met Marc Lammers, Ria van Dinteren Media: Inspiratie over leergierigheid Leergierig Leergierig zijn betekent ‘begerig om te leren’, volgens de Dikke Van Dale. Andere omschrijvingen spreken van ‘vastbesloten om te leren’. Dat leergierigheid handig is als je iets wilt of moet leren, is evident. Maar is het noodzakelijk? Wat betekent het als je niet leergierig bent? Deze vragen spelen door mijn hoofd bij het maken van dit themanummer. Is leergierig hetzelfde als nieuwsgierig, waar Joseph Kessels uitvoerig op in gaat in het interview met hem in dit nummer? Of is het gerelateerd aan je doel willen bereiken, ervoor gaan? Of gaat het meer om een positieve houding en is er een verband met positieve psychologie? Mijn zoektocht naar literatuur hierover levert niet direct iets op. En ik denk terug aan een presentatie lang geleden van Harold Stolovitch, die in het kader van een presentatie over human performance improvement een heftige discussie had met Joseph Kessels, of leren nu per se leuk moest zijn. Stolovitch vond van niet; met de juiste feedback op goed of niet goed gedrag kom je er ook, zo betoogde hij. Kessels vond van wel. Lokale cultuur speelt hier ongetwijfeld een rol. Ik zie de strakke behavioristische aanpak van Stolovitch hier niet direct werken. Maar hij heeft natuurlijk wel een punt als hij zegt dat leren wordt versterkt als op de werkplek in leersituaties duidelijke feedback is op gewenst en niet-gewenst gedrag. En dan komen we aan bij transfer van leren. Het onderwerp transfer van leren is de reden dat ik dit voorwoord in de ik-vorm schrijf. Na twee jaar samen met Ria van Dinteren het tijdschrift te hebben verzorgd, leg ik het hoofdredacteurschap neer, om meer tijd te kunnen steken in mijn promotieonderzoek naar transfer van soft-skillstrainingen. Want leergierig of niet, getraind wordt er nog steeds volop. Transfer is daarbij niet altijd vanzelfsprekend en, ondanks dat het onderwerp niet nieuw is, is er nog voldoende te ontdekken. Meer hierover in TvOO in de loop van 2018. Ik laat het tijdschrift achter in de deskundige handen van Ria en de redactie en blijf als lid van de adviesraad aan TvOO verbonden.
    5,95
    lees meer

    Durf te leren

    Een leven lang leren is een belangrijke voorwaarde om je duurzaam in te kunnen zetten in je (werkend) leven. Een flinke portie leergierigheid kun je dan goed gebruiken. Een leven lang leren betekent echter ook dat je je leven lang in situaties zult verkeren die nieuw en onbekend voor je zijn. Ik ken mensen die dat heerlijk vinden en niets liever zouden willen. En continu op zoek zijn naar de thrill in life. Maar het gros van de mensen houdt van zekerheid en voorspelbaarheid.
    1,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    HRD-Congres Liefde voor leren

    Thema: Aandacht

    Datum: 14 februari 2020
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »