logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    1|...|173|174|175|...|537

    Ongewenste intimiteit

    Filosoof Ad Verbrugge is oprichter en voorzitter van Beter Onderwijs Nederland. BON ageert fel tegen de onderwijsvernieuwingen en pleit voor een veel centralere rol voor de docent met verstand van zijn vak. Coaching doet het onderwijs volgens hem meer kwaad dan goed: ‘Er wordt teveel gepsychologiseerd, ik vind dat onfris’.
    1,95
    lees meer

    Nieuw perspectief

    Wat stuntelig kwam hij mijn kantoor binnen. Een kleine, wat gedrongen man, die over zijn eigen voeten leek te struikelen. Voeten die veel te groot leken voor zijn lengte. Misschien kwam dat door de rare vorm die de schoenen hadden, een soort sloffen die bij de tenen in een sierlijke krul uitliepen. “Hugo van Holland”, stelde hij zich voor, terwijl ik hem de hand schudde. Nadat hij plaats genomen had, vertelde hij dat hij graag een loopbaanorienterend gesprek wilde. In zijn huidige functie liep het allemaal niet zo lekker en hij wilde graag ontdekken welke mogelijkheden hij had om in een andere functie weer het plezier in zijn werk terug te vinden. Vooral dat laatste leek hij belangrijk te vinden. “Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd”, verzekerde hij mij. “Helaas, valt er op dit moment niet zoveel meer te lachen op mijn werk. Al zo lang ik mij kan heugen ben ik in dienst geweest bij koningen en regenten”, zo begon hij zijn verhaal. “Ik gaf de koning raad, diende als klankbord, luisterde naar alle ministers en stelde kritische vragen. Ik zei altijd wat ik dacht en vond, soms met een grap, soms ook met ironie. Eigenlijk was ik een van de weinige mensen aan het hof, die zich nooit zorgen hoefde te maken over zijn positie en kon zeggen wat ik wilde. Waren er gasten aan het hof dan vertelde ik verhalen, speelde wat op mijn luit, of maakte wat grappen. De meeste koningen voor wie ik gewerkt heb waren tevreden over mij. Ook al zei ik soms dingen die de koning liever niet wilde horen of maakte ik zijn ministers belachelijk. Met een grap of een kwinkslag, wist ik de koning altijd een spiegel voor te houden. Soms werd hij stapelgek van al mijn vragen, maar uiteindelijk hielpen die vragen hem wel om een goede beslissing te kunnen nemen. Maar ach, op een dag verschenen er vreemdelingen aan het hof. Zij noemden zich consultances en begonnen de koning allerlei adviezen te geven. De koning vond het prachtig, eindelijk iemand die hem vertelde wat hij moest doen. Hoefde hij zelf niet meer na te denken. En ja, ik moet eerlijk bekennen, soms hadden zij wel gelijk en gaven zij een goed advies, maar even zo vaak waren hun adviezen van geen enkele waarde. En hoe meer consultances er verschenen hoe tegenstrijdiger hun adviezen werden. En de koning, ach die laat zich nu helemaal leiden door die consultances. Mij heeft hij niet meer nodig, zei hij. Ik ben een zot, een verlopen clown, zo riep hij me vorige week nog toe. En bovendien zij hij dat ik dom en lui was, want ik gaf geen advies, maar stelde alleen maar lastige vragen, waardoor de koning zelf naar oplossingen moet zoeken voor zijn problemen. Vorige week dreigde de koning mij te ontslaan en nu zit ik dus hier, want ik weet het nu ook even niet meer.” Met een diepe zucht beëindigde Hugo zijn verhaal. Ik heb Hugo uitgenodigd om zijn specifieke kwaliteiten en vaardigheden op een rijtje te zetten. Vervolgens hebben we nog wat beroepentests gedaan, daarna was het voor Hugo al vrij snel duidelijk. Tegenwoordig verdient hij zijn brood als coach. Zijn specialisme? Provocatieve coaching. Jeanne van Asseldonk is coach, procesbegeleider en interim manager. Zij werkt graag met creatieve werkvormen en metaforen. www.jeannevanasseldonk.nl
    Gratis
    lees meer

    Veranderen op basis van wilskracht is gedoemd te mislukken

    Het is 13 juni 2008. Voor de tweede keer wordt de Dag van de Coach georganiseerd door het Tijdschrift voor Coaching. Het deelnemersaantal van 586 betekent een groei van vijftig procent ten opzichte van vorig jaar. De theaterzaal van de Reehorst in Ede barst uit zijn voegen als dagvoorzitter Theo van Mulken de eerste spreker aankondigt: auteur en gedragsdeskundige Ben Tiggelaar. Voor hem staat niet alleen het groeiproces bij de doelgroep van de coach centraal, maar primair dat bij de coach zelf. ‘U brengt uw klanten tot nieuw gedrag, prestatieverbetering en zingeving, maar hoe zit dat bij u?’
    1,95
    lees meer

    Ik zie, ik zie wat jij niet ziet…

    Valt een loopbaan rationeel te plannen? Als je de overvloed aan modellen en instrumenten voor loopbaanplanning en competentiemanagement in ogenschouw neemt, zou je het haast geloven. Toch moeten we ons niet blindstaren op de ratio alleen. Loopbaanbegeleiding legt vaak de nadruk op bewuste sturing, maar gaat dan voorbij aan de minstens zo belangrijke onbewuste processen..
    1,95
    lees meer

    Ieder mens is het mooist in zijn eigen kracht

    Gevoelens van geluk ervaren we als we een plezierig, betrokken en betekenisvol leven leiden. Dat geldt niet minder voor mensen met een verstandelijke beperking. Toch kunnen of mogen ze door hun beperking vaak niet volop deelnemen aan onze samenleving. De afwijzing of uitsluiting zij daardoor ervaren, kan fnuikend zijn voor hun eigenwaarde. De methode Op Eigen Benen brengt daar verandering in, door niet de beperking centraal te stellen, maar juist de kwaliteiten en talenten.
    1,95
    lees meer

    De natuurlijke hiërarchie

    Net als in families neem je in een werkomgeving een vaste plaats in en daar hoort een bepaalde rol bij. Het kan zijn dat die rol je niet (meer) past of dat je steeds weer in dezelfde valkuil stapt. Om meer inzicht te krijgen in je eigen én andermans aandeel in de moeilijkheden die je ervaart, kun je er met een werkopstelling naar kijken vanuit het systeem. Gladys Nurmohamed volgde in Baarn bij CIO, Centrum voor Inspiratie en Ontwikkeling, een workshop Werkopstellingen. Een impressie.
    1,95
    lees meer

    Kink in de kabel

    Ruim twee jaar geleden heeft het midden management van een organisatie uit de welzijnssector in het kader van klantgericht werken een training ‘Communicatie’ bij ons trainingsbureau afgenomen. Aanvankelijk zou het hoger management dezelfde training hebben ondergaan, maar deze training heeft nooit plaatsgevonden.Deze klant was zeer tevreden over ons bureau en klopt nu opnieuw bij ons aan. De collega die het traject destijds heeft uitgevoerd is echter niet meer beschikbaar. Tijdens de intake kan mijn contactpersoon niet vertellen waarom het hoger management twee jaar geleden de training niet heeft gevolgd en ook nu zijn zij geen gesprekspartner in dit traject. Het waarom wordt mij tijdens het gesprek ook niet duidelijk. Mijn gesprekspartner is een tijdelijke vervanger van de vorige manager. Hij is zeer enthousiast en gemotiveerd, maar blijft vaag over zijn wensen betreffende het vervolgtraject. Op persoonlijk vlak is er een match tussen ons. Ik stel concrete vragen maar steeds weer krijg ik algemeenheden terug. Ik lijk dus niet verder te komen.Ik besluit een vragenlijst naar wensen aan de groep voor te gaan leggen, zodat zij binnen de kaders van ‘Communicatie’ aan kunnen geven wat zij willen leren. Op basis van deze inventarisatie zal ik een plan van aanpak maken. De offerte wordt getekend door een virtueel kader en ik stel mijn programma voor deze training samen. Ik leid drie trainingsdagen en de cursisten zijn tijdens deze training tevreden. Het lijkt goed te gaan……totdat zich na drie dagen een nieuwe manager en het hoger kader melden: deze training beantwoordt niet aan hun vraagstelling. Er is te harde feedback en de cursisten willen niet verder. Wat is hier aan de hand?
    1,95
    lees meer

    ”Smart-Coachingsprofiel is het hart van ons beleid”

    Ook de kinderopvang staat bol van de razendsnelle ontwikkelingen die zich in de markt voordoen. Marktwerking en toenemende concurrentie vereisen een kwaliteitverhogende en resultaatgerichte professionaliseringsslag. Hoe krijg je het als organisatie voor elkaar om in deze stormachtige tijden medewerkers vanuit een eenduidige missie en visie gemotiveerd te laten groeien en ontwikkelen, met behoud van hun oorspronkelijke vakbezieling? Kernachtig competentiemanagement genoemd. Catharina Boonstra, bevlogen HRM-manager van de Stichting Kinderopvang Amersfoort (SKA) gelooft in de koers die ze hierin varen en vertelt hoe het Smart-Coachingsprofiel het hart van hun HRM-beleid vormt. “We zeggen wat we doen, en doen wat we zeggen.”
    1,95
    lees meer

    De kracht van subjectiviteit

    Beschouwt u uw vak als een subjectieve of objectieve aan-gelegenheid? Ondanks al onze methoden en technieken blijft coaching toch overwegend een subjectief vak, omdat we werken vanuit en met onze eigen persoonlijkheid. Onze normen, waarden en overtuigingen kunnen we in de ontmoeting met een cliënt nu eenmaal niet geheel uitschakelen. Sterker nog: die bepalen mede onze kleur en kwaliteit als professional. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze subjectiviteit juist bijdraagt aan onze professionaliteit, in plaats van haar te ondermijnen? Werken vanuit een kader van normatieve professionalisering kan hierin ondersteunen. Daarmee ontwikkelen we een transparante coachingsstijl.”
    1,95
    lees meer

    Eerst zien hoe de hazen lopen

    Ze zijn zeldzaam en vrijwel alle grote bedrijven zoeken ze: mensen die ondernemingszin weten te combineren met werknemerschap. Vooral grote organisaties hebben behoefte aan medewerkers die zelfstandig kunnen werken, initiatieven weten te ontplooien, resultaatgericht zijn en zich toch betrokken voelen bij de organisatie. Maar als die ondernemende werknemer dan eindelijk is aangenomen, ligt er ook direct een basis voor onverkwikkelijke conflicten, cultuurbotsingen en bittere teleurstellingen. Govert-Jan Huurman, senior projectleider bij het Ministerie van Justitie, vertelt hoe hij overleeft als ondernemer in een bureaucratie.
    1,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Dag van de Coach - 2020

    Thema - WERK-DRUK

    Datum: Maandag 7 september
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »