logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    1|...|174|175|176|...|513

    Ontwikkelen en ontplooien

    Met mijn hoofd in de wolken loop ik door het winkelcentrum. Ik geniet na van een heerlijke vakantie in Toscane. Na 21 jaar ben ik er weer 2 weken teruggeweest. Wat een ontwikkeling heeft dit gebied in Italië doorgemaakt. Niet alle ontwikkelingen zijn overigens als positief te omschrijven. Er is veel rust verdwenen. Gedachten dromend loop ik de winkel binnen. “Ontwikkelen, graag”, zeg ik tegen de blonde schoonheid achter de toonbank. “Binnen een uur gebeurd, meneer”, antwoordt ze. Op commando binnen een uur ontwikkelen,denk ik. Die ontwikkelmachine zou ik me wensen voor mijn coachees.
    Gratis
    lees meer

    Coachen is een kunst

    Jeroen Drontmann gooide zo’n 12 jaar geleden het roer radicaalom. Zijn adviseursfunctie bij Coopers & Lybrand wisselde hij in voor een zelfstandig bestaan als coach. In deze Praatstok en de veer neemt hij het stokje over van Annemarie Mars. Zij is benieuwd hoe hij mensen begeleidt om hoofd en hart in balans te brengen. Drontmanns visie: je wordt geen coach, je bent een coach.
    1,95
    lees meer

    Persoonlijke ontwikkeling in team intervisie

    Hulpverleners binnen Zorg en Welzijn zien zich steeds meer geconfronteerd met complexe problematieken vanuit de samenleving. Tegelijkertijd moeten zij meer en meer voldoen aan de (veranderende) competenties die de organisatie van hen verwacht. De ‘gevierendeelde’ hulpverlener ervaart steeds meer dat hij vanuit ‘gestold wantrouwen en angst’ verantwoording moet afl eggen in protocollen en procedures, dan dat hij zich gesteund voelt in zijn eigen ontwikkelingsproces als professional. De Persoonlijke Ontwikkeling in Team Intervisie (POTI) biedt als eerste een ‘veilige haven’ voor de hulpverlener om te kunnen en mogen komen met de persoonlijke dilemma’s die hij tegenkomt tijdens de uitvoering van zijn werk.
    1,95
    lees meer

    Vakantie

    Als je je overgeeft aan wat is en zo helemaal aanwezig wordt, verliest het verleden al zijn macht. Dan gaat het rijk van Zijn open, dat door het verstand verduisterd was. Opeens komt er een grote stilte in je op, een onpeilbaar gevoel van vrede. En in die vrede is grote vreugde. En in die vreugde is liefde. En helemaal in de binnenste kern is het heilige, het onmeetbare, Dat waarvoor geen naam is.
    Gratis
    lees meer

    Help de docent wordt coach!

    Competentiegericht onderwijs vraagt van docenten eenandere houding naar leerlingen. ‘HELP!’, roepen docenten,‘Wat wordt van mij verwacht, wat is coachen, wat is een refl ectiegesprek en hoe werk ik met leerlingen aan loopbaancompetenties?’ ‘HELP!’, roepen ook onderwijsinstellingen, ‘Hoe maak ik van mijn docenten goede coaches die leerlingen kunnen begeleidenin hun proces naar zelfstandigheid en zelfsturing?’De CH-Q methodiek biedt uitkomst.
    1,95
    lees meer

    Wanneer je een hond aanlijnt wordt ie vals

    Als coachend leidinggeven bij één sector in het DNA zit, dan is het wel bij de menselijke wereld van de zorg, zou je zo zeggen. Niets is minder waar, is de ervaring van Jos Spätjens, voorzitter van de Raad van Bestuur van Zorggroep Noord- en Midden-Limburg, een zorginstelling met ongeveer 7500 medewerkers. Een interview met deze manager die er naar streeft dat zijn hele organisatie een ‘coachende houding’ aanneemt.
    1,95
    lees meer

    Levenslangs ontwikkelen

    Leren en ontwikkelen worden tegenwoordig in één adem genoemd. Bij leren kunnen we ons iets voorstellen. Je leert iets. Je kunt iets of je weet iets. Maar ontwikkelen, wat stellen we ons daarbij voor? Wat wordt er nu eigenlijk bedoeld met ‘We stimuleren de ontwikkeling van medewerkers’ en ‘Ik werk als coach ontwikkelingsgericht’?
    Gratis
    lees meer

    Coaching is een wondermiddel

    ‘Als je mensen laat ontdekken wat hen in de weg zit, worden ze echt gelukkiger.’ Dat coaching werkt, staat vast. Alle deelnemers aan het Rondetafelgesprek tijden het NTvC-congres zijn het daarmee eens. Een goede coach is in staat zichzelf overbodig te maken. Een tevreden klant is dus een klant die na verloop van tijd niet meer terugkomt, maar wel aanbevelingen doet. Dat gebeurt ook, al blijkt uit de discussie dat deze nog jonge branche worstelt met een aantal onduidelijkheden: wat zijn de grenzen van het vak, wat is het nut van certifi - cering en hoe kunnen we ingaan op hoge verwachtingen, zonder gouden bergen te beloven?
    1,95
    lees meer

    Integrale coaching: snel, diepzinnig en concreet

    Een model waarmee je binnen twee uur al inzicht hebt in het bewustzijn van de coachee. En dat de coachee niet reduceert tot een type mens. Dat is wat integrale coaching te bieden heeft. Een handig hulpmiddel voor ervaren coaches.
    1,95
    lees meer

    Het gaat om eigenheid

    Het gesprek vindt plaats tussen Chiel van der Heide van Rabobank Nederland, Ingrid Visser van Twynstra Gudde Advies Talent en Helma te Lindert van A&O services. Werkzaam bij heel verschillende organisaties qua branche, werksoort en schaalgrootte. Voor hen alledrie is talentontwikkeling een ‘hot issue’. Of het nu gaat om instroom, zittend personeel of nieuwe markten: fl exibele, breed inzetbare medewerkers zijn steeds harder nodig voor organisatiesucces.
    1,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    HRD-Congres Liefde voor leren

    Thema: Aandacht

    Datum: 14 februari 2020
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »