logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    1|...|176|177|178|...|514

    Wat te doen na een triggerzin van de klant?

    U bent als coach een traject gestart met een ervaren manager. Aanleiding voor het traject is de wens van de manager om zijn functie meer coachend in te vullen, vanuit de verwachting dat zo’n invulling medewerkers meer stimuleert, en – op den duur - ook meer zelfstandig maakt. In het contract hebt u afgesproken dat u eerst gezamenlijk onderzoekt op welke manier dat coachend managen vorm kan krijgen. Deze wat voorzichtige aanpak hebt u voorgesteld omdat de veranderingswens van de klant vooral het optreden van anderen betreft. Hoeveel ruimte de manager zelf heeft om te veranderen, blijft een beetje de vraag.
    1,95
    lees meer

    Tjerk Bogtstra: "Het delen van plezier en verdriet drijft me"

    Tjerk Bogtstra (40) was tot voor kort captain van het Nederlands Daviscupteam. In 2001 werd hij teamcaptain, dit na aandringen van de tennissers. In datzelfde jaar kwam hij met het team tot de halve fi nale. Samen met Paul Haarhuis is hij 2 keer Nederlands dubbelkampioen geweest (in 1989 en 1990). Van 1995 tot 2000 was Tjerk Bogtstra individueel coach van Jan Siemerink. Momenteel werkt hij als sponsor- en relatiemanager bij PON en houdt hij regelmatig lezingen. Daarin legt hij de parallel tussen tennis en het bedrijfsleven. Samen kijken we terug op zijn tijd als tenniscoach.
    1,95
    lees meer

    Sensemaking bij teamcoaching

    Dit artikel is een vervolg op het eerder in dit blad gepubliceerde artikel Teamcoaching en Teamgericht leren (zie NTvC, december 2006), waarin we een denkkader voor het coachen van teams introduceerden. In deze follow up gaan we nader in op sensemaking binnen organisaties en het belang van sensemaking bij het coachen van teams.
    1,95
    lees meer

    Van zeker naar flexibel en weer terug

    Er is iets geks aan de hand met loopbanen. Vroeger – toen alles beter was – kon je trots zijn als je je zilveren jubileum haalde bij Philips, Unilever, de PTT, of de NS. Je had stabiliteit, zekerheid en bestaansrecht opgebouwd, en je gezin van (meestal) vrouw en (vaak) vijf à tien kinderen wachtte dagelijks geduldig tot je om 17.15 uur aan tafel aanschoof. Samen bouwde je óp je geloof en áán een huisje met mooie spulletjes.
    Gratis
    lees meer

    Annemarie Mars: Hoe krijg je ze mee?

    De belangrijkste manier om mensen mee te krijgen in een verandering is door je in ze te verdiepen en ze zoveel als mogelijk erin te betrekken. De menselijke factor krijgt in veranderingen veel te weinig aandacht. Maar als de mensen niet meegaan leiden de meest briljante analyse en het meest doorwrochte projectplan tot niets.’ Annemarie Mars is veranderkundige en begeleidt veranderingsprocessen vanuit haar bedrijf For a change. Met haar boek ‘Hoe krijg je ze mee?’ won ze de Gids-prijs 2007, het beste boek voor de HR-manager.
    1,95
    lees meer

    Zoeken en gevonden worden

    Bijgaand beeld heeft in mij associaties en woorden opgeroepen die voor mij essentieel zijn bij het begeleiden van mensen in hun werk. Het blijkt een levend beeld te zijn. Voortdurend zijn diverse kleuren en lijnen zichtbaar, afhankelijk van waar iemand zich bevindt.Toch blijft de vorm behouden. Wat wezenlijk is, blijft als een blauwdruk. Richtinggevend. Een proces van zoeken naar gevonden worden – van sturen naar overgave.
    Gratis
    lees meer

    Employability in het onderwijs kan beter

    In de komende 10 jaar zal 75 procent van de docenten en leerkrachten in het onderwijs met pensioen gaan. Het aantal studenten dat kiest voor een docentopleiding neemt af. Het is duidelijk dat op deze manier in het onderwijs in de komende jaren een groot gebrek aan personeel ontstaat. Door Integraal Personeelsbeleid komt employability steeds meer tot ontwikkeling. Toch is de invoering ervan nog niet optimaal. Onderwijs, docent en coach kunnen het nodige doen om de inzetbaarheid van docenten te vergroten.
    1,95
    lees meer

    Mens niet reduceren tot type

    Coaches gebruiken in een traject vaak typologieën. Zo mag het enneagram zich verheugen in een ruime belangstelling. Tegen dit gebruik nemen beroepscoaches Luc de Boer en Martin Heynen stelling. Aan de hand van het enneagram signaleren zij een aantal bezwaren tegen de toepassing van typologieën in coaching. Zo willen zij coaches prikkelen om bewuster om te gaan met methoden en technieken.
    1,95
    lees meer

    Managementcoaching: leren reflecteren

    Managementcoaching is een manier van leren die steeds meer organisaties toepassen. Het blijkt de moeite waard om op deze wijze in een manager te investeren. En de manager stelt het op prijs even afstand te nemen van de waan van de dag. Met een managementcoach kan hij zich concentreren op datgene waar hij tegen aanloopt. Dat zal hem stimuleren om meer te refl ecteren op zijn gedrag.
    1,95
    lees meer

    Second Live

    “De mens is een kuddedier”, zei mijn oma altijd. Met deze weinig positieve opmerking bedoelde ze dat in haar ogen mensen altijd maar achter elkaar aanhobbelen, zonder zelf na te denken. “Je leeft maar één keer”, was een even nuchtere en vaak gehoorde uitspraak van haar.
    Gratis
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    HRD-Congres Liefde voor leren

    Thema: Aandacht

    Datum: 14 februari 2020
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »