logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters

Alle artikelen

1|...|176|177|178|...|545

Wacht niet de eerste ziektedag af

Preventieve coaching op de werkvloer: heeft dat nu zin of niet? Aan deze vraag wijdde epidemiologe Saskia Duijts haar promotieonderzoek. Ze onderzocht hoe effectief het is om werknemers voortijdig te screenen op psychosociale klachten en ze vervolgens een coachingstraject te laten volgen. De groep die coaching kreeg, verzuimde drie dagen per jaar minder lang dan medewerkers uit de controlegroep. Zet dat zoden aan de dijk? Zowel Saskia Duijts als Mart van Klooster, een van de loopbaancoaches die meewerkten aan het onderzoek, zien winst.
1,95
lees meer

Nieuwe energie van competenties

Competentiemanagement, vooral coaches hebben er geen goed woord voor over! Waarschijnlijk omdat veel organisaties het gebruiken als een beheers- en sturingsinstrument en de werknemer het ervaart als een middel van buitenaf om zijn functioneren bloot te leggen. Ook in het onderwijs is het competentiegericht leren teveel een afvinklijstje geworden. Heel jammer, want coachen op competenties kan waardevol zijn. Wanneer we competentie verbinden met talent en passie, biedt dat nieuwe perspectieven.
1,95
lees meer

Kwetsbare momenten

Een manager heeft een assessment doorlopen en nogal wat kritische punten te horen gekregen. Het effect hiervan is dat zij wat onzeker is geworden over haar eigen optreden. In coaching wil zij haar leidinggeven ontwikkelen. Er is een reorganisatie gaande en zij ervaart nogal druk om duidelijk ‘vooruitgang’ te laten zien. Met name om haar leiderschap meer te tonen.
1,95
lees meer

Hoe en wat docenten zelf leren

Het nieuwe leren in het onderwijs vraagt van docenten dat zij hun lessen anders inrichten. Dat is voor hen een leerproces. Hoe en wat zij leren op hun werkplek, is nu grondig onderzocht bij ruim 100 ervaren docenten in het voortgezet onderwijs. Dat onderzoek resulteerde in drie sterk samenhangende proefschriften, waarvan Teacher learning in a context of reciprocal peer coaching er een is. Dat proefschrift maakt duidelijk wat wederkerige, collegiale coaching oplevert voor het team en de organisatie.
1,95
lees meer

Hoe kan supervisie bijdragen aan professionaliteit?

Steeds meer werk wordt uitgevoerd door professionals: dienstverleners als opleiders, organisatieadviseurs, en psychotherapeuten, maar ook bijvoorbeeld juristen, ontwerpers en werktuigbouwers. Professionals voeren hun werk zelfstandig en ‘naar bevind van zaken’ uit. Ze hanteren daarbij maatstaven die zij in gespecialiseerde opleidingen verwerven, en die door hun eigen professionele gemeenschap worden bewaakt. Kenmerkend voor professionals is dat zij hun eigen bekwaamheid in interactie met anderen ontwikkelen. Onder andere door opleiding, intervisie, en ook supervisie. In dit artikel bespreken we wat we onder de competentie van een professional verstaan, en onderzoeken we welke bijdrage supervisie kan leveren aan de ontwikkeling daarvan.
1,95
lees meer

Competenties

In de hal van CS Utrecht staat een opgeblazen plastic sumoworstelaar wiegend op een stellage. Daarvoor twee suikerspinapparaten en zes meisjes in roze countryoutfit die suikerspinnen draaien. Twee jongemannen in opgeblazen sumoworstelaarpakken reiken de bonnen uit waarmee je een suikerspin kunt halen. De trein van mijn medereizigster heeft vertraging en daardoor krijg ik onverwacht de gelegenheid om de marketingcompetenties van de would-be worstelaars te observeren. De ene sumoworstelaar huppelt door de hal of zet typische wijde sumoworstelaarstappen. Hij heeft drie doelgroepen: jonge vrouwen, die hij met een brede glimlach en een huppeltje benadert, oudere echtparen die hij lang aandacht geeft en jonge, macho jongens, die hij uitdaagt tot worstelen. Allemaal gaan ze met een glimlach en een foldertje verder, zelfs degenen die naar hun trein hollen. De andere sumoworstelaar staat er bij als de klassieke folderaar: een beetje aan de zijkant, zijn hand met folder reikt naar iedereen die langs loopt. Hij kijkt de mensen niet aan. De meeste mensen lopen langs hem heen, negeren zijn uitgestoken folder. Op het moment dat stromen mensen de hal inkomen, loopt hij net naar de andere kant, waar geen mensen staan. Slechte timing of opzet? Hoe vang je dit verschil in uitvoering in competenties? Circa tien jaar geleden gingen we bij Bureau Algemene Bestuursdienst aan de slag met het definiëren van competenties voor topmanagers bij de rijksoverheid. Rob Vink begeleidde ons bevlogen bij het zuiver omschrijven van de bijbehorende voorbeelden in positief omschreven, waarneembaar gedrag. Het waren intensieve sessies, want de verleiding om containerbegrippen te gebruiken was groot. Wat een manager allemaal niet moest doen, was ook gemakkelijker omschreven dan wat hij wel moest doen of laten. Met deze nieuwe taal, want dat was wat we maakten, konden ambtelijke top, managers en P&O/MD eindelijk eenduidig communiceren over kwaliteiten voor functies en functionarissen. Vooruitgang en verbinding.  Nu is competentiedenken gemeengoed geworden. Er zijn catalogi met lijsten van competenties, passend bij de organisatie en alle verschillende functies. Personeelsadvertenties staan bol van de vereiste competenties. Google ‘competenties’ en je krijg ruim 650.000 hits. Waar gaat het nog over? Mijn liefde voor het competentieconcept is intussen danig bekoeld. In plaats van een nieuwe, duidelijke taal voor verschillende disciplines, zijn competenties verworden tot HRD jargon, dat het begrip tussen manager en P&O versluiert. Door te proberen het competentiesysteem tegebruiken als instrument voor planning & control, heeft het zijn waarde als verbinding tussen management en HRD verloren. Dan krijg je sumoworstelaarpakkendragers die wel voldoen aan het zorgvuldig samengestelde competentieprofiel, maar niet mensen met passie voor hun klus, met de eigenwijsheid van experts, met de ondernemendheid die hoort bij plezier in je werk. En organisaties maar zoeken naar die zelfstandig functionerende, ondernemende, competente medewerkers…  Francine ten Hoedt is coach en conflictkundige en heeft een eigen bedrijf op het snijvlak van organisaties, communicatie en conflicten (www.efteha.nl). Zij is redactielid van het TvC.
Gratis
lees meer

Iedere coach moet schoon schip maken

Al sinds de oudheid kunnen mensen bij elkaar terecht voor aandacht, compassie en advies. Jezus en Boeddha deden aan coaching, later priesters en raadslieden - misschien wel iedereen, voor vrienden en buren. Later ontstond een behoefte aan professionalisering, voor het eerst in de Verenigde Staten waar het woord coaching in 1974 op een professionele wijze werd gebruikt, door Cherie Carter-Scott. Zij richtte het bureau MMS Institute op en gaf in september 1975 in San Fransisco de eerste training op het vakgebied. Onlangs was ze op bezoek in de Amsterdamse vestiging van MMS en gaf een interview over de vaardigheden en uitgangspunten die ze nu al tientallen jaren hanteert. “Jullie hebben in Nederland een prachtig spreekwoord: aan iemands lippen hangen, dat is wat een coach doet. ”
1,95
lees meer

De sluiers

De meeste mensen worden in hun leven geleid door concepten, denkpatronen, gevoelens en emoties, die hen als het ware overspoelen. Daardoor vormt zich een beeld van wat de werkelijkheid is, of zou moeten zijn. Dit zijn voornamelijk onbewuste processen. Zonder het te beseffen leven de meeste mensen in onbewustheid, waardoor zij ook geen tot weinig grip op hun leven hebben.
1,95
lees meer

Ongewenste intimiteit

Filosoof Ad Verbrugge is oprichter en voorzitter van Beter Onderwijs Nederland. BON ageert fel tegen de onderwijsvernieuwingen en pleit voor een veel centralere rol voor de docent met verstand van zijn vak. Coaching doet het onderwijs volgens hem meer kwaad dan goed: ‘Er wordt teveel gepsychologiseerd, ik vind dat onfris’.
1,95
lees meer

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Dag van de Coach

Thema: Stress

Datum: 6 juni 2019
Locatie: De Reehorst, Ede

Informatie & aanmelden »