logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters

Alle artikelen

1|...|178|179|180|...|546

Ondernemen (volledige uitgave, 20 artikelen)

INHOUD THEMA 'ONDERNEMEN' (juni 2008) Conflictcoaching: De scheidingsmakelaar, Francine ten Hoedt Visie: Ondernemen en overnemen in balans, Ans Tros & Theo van Mulken Redactioneel: Maak van ondernemen een sport, Alex Engel Achtergrond: Zakelijk zichtbaar als coach, Mirjam Wiersma Onderwijs: Eigen zaak op school, Aveline Dijkman Achtergrond: Belofte maakt schuld, Charissa Freese Achtergrond: Zoekt niet en gij zult vinden, Monique van Gorkum Lezerscolumn: Geen trucjes, Jacqueline de Weerd PRAKTIJK Anders bekeken: Blijf zelf happy, Onno C. Hamburger Werk in uitvoering: Help de mensheid, maak meer omzet, William Potgieter En nu? Grenzen Teamcoaching: De wet van de verminderde meeropbrengst, Marijke Lingsma & Charis Sideris De manager als coach: Het geheim van de 3F-Formule, Alex Engel METHODIEKEN Ik zet in... Coaching met viool, Saskia van Rijnswou De proeverij: De meester (h)erkent het potentieel Geproefd: Logosynthese, Renske van Berkel Van hamer tot houvast: “Onaf” afronden, Fer van den Boomen, Marcel Hoonhout & Rinus Merkies Overdenking: Mysterie ACTUALITEITEN Praatstok en de veer: Deepak Chopra over de ziel van leiderschap, Ton Verheijen Issue: Wat voor een coach bent u?, Karen Walthuis Supervisie: Werelden van verschil of verwantschap, Louis van Kessel T-Maatjes Recensies Forum Verenigingsnieuws Ondernemen Wat zijn we trots: steeds meer mensen lezen ons tijdschrift, de website wordt goed bezocht en we gingen samenwerken met NOBCO, Stichting Coach!, LVSB, VAC en ICF. En daar bovenop was de Dag van de Coach al twee maanden van tevoren uitverkocht. Wat is het geheim van dit schijnbaar moeiteloze succes, vroegen we ons af. Hoe kun je (als coach) succesvolondernemen en misschien nog wel belangrijker: hoe kun je ervoor zorgen dat je gelukkig blijft met je werk?Deze vragen prikkelden ons tot het maken van dit themanummer over ondernemen. Succesvol ondernemen is enerzijds gebaseerd op kennis en kunde. Karin Walthuis ontwikkelde een op wetenschappelijk onderzoek gebaseerd model van zes coachhoudingen dat een prima hulpmiddel blijkt om de persoonlijke kennis en kunde van de coach te vergroten. Daarnaast is het belangrijk te weten waar je hart ligt en wat je drijft, jezogenoemde emotieven. Met deze kennis vergroot je je succes door open te staan voor waardevolle, schijnbaartoevallige vondsten ofwel serendipiteit. In het verslag over het seminar van Deepak Chopra doen we uit de doeken hoe je je emotionele intelligentie kunt vergroten en hoe je zelfs een ‘zielenprofiel’ kunt opstellen. Vanuit weer een andere invalshoek dagen Theo van Mulken en Ans Tros in hun visiestuk de ondernemer uit de juiste balans te vinden tussen overnemen en loslaten om zo te komen tot een derde weg: medeverantwoordelijkheid. De succesvolle, Belgische schoenenmagnaat Torfs onthult hoe hij coaching inzet om zijn medewerkers zo ver te krijgen.Uiteraard geeft het Tijdschrift voor Coaching je praktische tips over hoe je jezelf goed in de markt kunt zetten. Daarbij pleit William Potgieter ervoor om dit vooral niet te bescheiden te doen. Iedereen en dus ook elke coach heeft het collectief immers iets unieks te bieden. Succes betekent uiteraard pas echt iets als je ook gelukkig bent in je werk. En dat geluk komt niet vanzelf. Ons stuk over positieve psychologie beschrijft wat je kwetsbaar maakt als coach en hoe je plezier houdt in je werk. En als je niet voor vervelende verrassingen in je werk wilt staan, lees dan vooral ons artikel over het psychologisch contract.
5,95
lees meer

Zoekt niet en gij zult vinden

Serendipiteit is de kunst van het vinden van iets waardevols, terwijl je daar niet naar op zoek bent. Het bij toeval een gelukkige en onverwachte ontdekking doen. In de wetenschap is dit inmiddels een erkend fenomeen. Ook ondernemers kunnen hun succes vergroten door hard te werken aan het toeval.
1,95
lees meer

Zakelijk zichtbaar als coach

Als coach houd je je bezig met je cliënt. Volledige aandacht, oprechte interesse en warme betrokkenheid: dat is waar coaches in hun cliëntrelatie naar streven. Daar wil je je mee bezighouden en misschien heeft dat ertoe geleid dat je nu een mooi bord ‘coach’ op je huis hebt geschroefd. Maar daarmee staat nog geen rij toekomstige cliënten op de stoep. Als coach is het onontkoombaar om jezelf zakelijk zichtbaar te maken door je eigen pr te bedrijven. En dat gaat nu eens om jou en niet om de ander. Dat kan even wennen zijn. Maar als die toekomstige cliënten je niet weten te vinden, kom je aan coachen ook niet toe. Hoe kun je je eigen pr vormgeven?
1,95
lees meer

Help de mensheid, maak meer omzet

Als coach heb je iets moois te bieden. Je hebt een bepaaldegave of je kent een methode. Wat of hoe je het ook doet, hetis je doel mensen naar een hoger plan te helpen. En daarmeehelp je de mensheid om te groeien. Vanuit dit perspectiefgezien is het eigenlijk bijna egoïstisch om weinig omzette hebben. Een lage omzet betekent dat je niet genoegmensen verder helpt en een te kleine bijdrage levert aanonze collectieve groei. Daarom is het zaak om niet te bescheidente zijn en jezelf te verkopen.
1,95
lees meer

Ondernemen en overnemen in balans

Het spanningsveld tussen overnemen en loslaten, is een maatschappelijk onderwerp dat hoog op de politieke agenda staat. Zo spelen rond zorg, onderwijs, werkomstandigheden en milieu veel vragen in hoeverre de overheid moet sturen en hoeveel we aan mensen zelf overlaten. Het is zoeken naar een nieuwe balans tussen ondernemen en overnemen.
1,95
lees meer

‘Onaf’ afronden

Een adviseur heeft coaching over zijn advieswerk. Bij aanvang van het zesde gesprek - in een reeks van tien - meldt hij over allerlei ontwikkelingen die er bij hem, in zijn werk en bij zijn adviesklanten optreden. Na hem een poosje aanhoord te hebben vraagt de coach waar hij het in deze bijeenkomst specifiek over wil hebben.
1,95
lees meer

De wet van de verminderde meeropbrengst

Kan Marco van Basten een goede bedrijfscoach worden?Kan een bedrijfscoach met een team topprestatiesneerzetten? En waarom drillen helpt!Marijke Lingsma en Charis Sideris schrijven dit artikel, eenbedrijfscoach en een ex top basketbalcoach. Op zich al heelbijzonder want bedrijfs- en sportcoaches lijken niet opelkaar. En zeg nu zelf: wat kunnen wij bedrijfscoaches vansportcoaches leren? Met het voetbal in het hier-en-nu voorde deur des te meer reden om minder aanmatigend op tetreden.
1,95
lees meer

Werelden van verschil of verwantschap?

Supervisie en coaching verschillen in vele opzichten van elkaar. Toch lijken ze dichter bij elkaar te komen. Want wat zien we in de praktijk: LVSB-geregistreerde supervisoren bieden ook professionele coaching aan als dienstverlening, opleidingen op dit gebied sieren zich met de naam Supervisie en professionele coaching. En deelnemers aan supervisie (supervisanten) zeggen vaak dat ‘deze coaching’ hun veel oplevert. Het wordt kortom tijd dat coaches en supervisoren elkaars werelden wat beter leren kennen.
1,95
lees meer

Maak van ondernemen een sport

Om hun vak te kunnen uitoefenen is het voor coaches vaak onvermijdelijk een eigen praktijk te beginnen, en dus als ondernemer te acteren. Zien ze dit ondernemerschap als noodzakelijk kwaad of als een extra inspiratiebron om op professioneel en persoonlijk vlak te kunnen groeien?
1,95
lees meer

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Dag van de Coach

Thema: Stress

Datum: 6 juni 2019
Locatie: De Reehorst, Ede

Informatie & aanmelden »