logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    1|...|189|190|191|...|571

    Zingeving op basis van het levensverhaal

    Hoe geef je een zinvolle invulling aan je leven en je werk? Cliënten zoeken vaak steun bij het vinden van werk dat werkelijk bij hen past. Ze willen daarbij voluit in hun kracht kunnen staan, maar weten niet zomaar onder woorden te brengen wat daarvoor nodig is en hoe dat eruit ziet. Of ze willen eens een pas op de plaats maken en vragen zich af: wie ben ik, en wie wil ik eigenlijk zijn? Wanneer cliënten antwoorden willen vinden op dergelijke vragen, is de existentieel biografi sche onderzoeksmethode een prachtig hulpmiddel.
    1,95
    lees meer

    Spiritualiteit als basis voor liefdevol vakmanschap

    Veel coaches zíjn het, anderen dóen het, vrijwel iedereen lijkt het te willen wórden en allemaal hebben we er een visie over: spiritueel zijn. Het begrip spiritualiteit is hot, maar klinkt nog steeds erg onzakelijk. Aan het woord ‘zingeving’ daarentegen zijn we in het coachingsvak langzamerhand wel gewend. Waar komen deze begrippen bij elkaar, en hoe belangrijk is het om de uitoefening van ons vak te bouwen op een zingevend en spiritueel fundament? Een paar gedachten vanuit de redactie.
    1,95
    lees meer

    ‘Formule’-zinnen

    Een medewerker van een grote overheidsorganisatie heeft spanningsklachten, waardoor hij zich gedeeltelijk ziek heeft gemeld. De bedrijfsarts heeft hem naar het Bedrijfs-Maatschappelijk Werk verwezen. Dat brengt nare herinneringen mee aan de therapie die hij enkele jaren geleden na zijn echtscheiding heeft gehad. Therapie wil hij niet meer. Zijn leidinggevende heeft een coachingstraject geadviseerd.
    1,95
    lees meer

    Momentum bereiken en behouden

    Momentum, oorspronkelijk een begrip uit de fysica, kan worden vertaald als ‘het moment dat uitermate geschikt lijkt om iets te ondernemen, om iets door te zetten’. Als er momentum is, is de kans groot dat er dingen gaan gebeuren. In workshops streven de workshopleiders naar het verkrijgen van momentum bij de groep. Maar niet altijd zijn de deelnemers gericht op het bereiken van momentum. En als het er wel is, blijkt vaak dat het momentum al bij het verlaten van de workshopruimte als een plumpudding ineen zakt. Hoe komt dit en wat is er aan te doen, hoe bereik en behoud je momentum?
    1,95
    lees meer

    Servant leadership, contradictio in terminis of ultieme zingeving?

    In april jl. woonde ik de workshop bij van James Autry over servant leadership. Een boeiend verhaal over leiders in de organisatie en hoe je medewerkers kunt helpen om leiderschap over zichzelf te nemen. Over maatschappelijk verantwoord ondernemen met oog voor de lange termijn effecten in plaats van fi nanciële winst op korte termijn. In dit artikel worden de basisprincipes van servant leadership belicht en wat deze betekenen voor de mindset van de leider. Werk voor managementcoaches.
    1,95
    lees meer

    Ontmoeten

    Ik heb jaren met veel plezier bij een beursgenoteerde onderneming gewerkt. Je merkt aan alles dat het draait om geld. Winstcijfers zijn belangrijk en concurrenten worden nauwlettend in de gaten gehouden en als die succesvol worden, zijn er twee opties: kopen of proberen dat succes de kop in te drukken. Op zich is hier natuurlijk niets mis mee, het is de marktwerking.
    Gratis
    lees meer

    Knerpend inzicht

    Onlangs heb ik een avondcollege verzorgd over leiderschap voor de Comenius leergang. De titel was Leiderschap als zelftranscendentie. Die avond heb ik samen met de deelnemers gezocht naar hun bron van leiderschap via Plato, Lao Tse, Nietzsche, Libbrecht. Vanuit de achterliggende idee dat als je een leider wilt zijn je je zelf overstijgt. Dat wil zeggen, dat je bewust energie vrijmaakt voor de ander en het andere. Dat je de wereld om je heen tot je laat doordringen via je lichaam, je intuïtie, je verstand.
    Gratis
    lees meer

    Geluk en stress bij ler(ar)en

    Het onderwijs is sterk in verandering, zowel leerlingen, studenten als docenten klagen over toegenomen bureaucratisering en werkdruk. Het ‘nieuwe of constructivistische leren’1 dat competentiegericht is en gebruik maakt van bijvoorbeeld dialoog en argumentatie, vraagt docenten die kunnen omgaan met stress en die expert zijn in contact maken. Het is tijd voor een ontwikkelingsgericht offensief.
    1,95
    lees meer

    De zin van de onbeantwoorde vraag

    Het valt me zwaar aan alle zinnigheid die over coaching gezegd en geschreven wordt iets toe te voegen. Wat voegt iets toe aan de vele woorden die er al zijn? Welk model of welke zienswijze helpt mij of een ander in zijn of haar vak van coachen? Hoe kan ik coachingsklanten verder helpen in het beantwoorden van hun vragen? Wie ben ik om te pretenderen dat ik dat zou kunnen?
    Gratis
    lees meer

    Op zoek naar de spirituele kracht van de coach

    Over coachen is al veel geschreven en er zijn reeds vele technieken ontwikkeld. Toch is er een aspect dat nog weinig aandacht krijgt, namelijk de spirituele kracht ervan. Een goede coach maakt hier minstens onbewust gebruik van. Het gaat erom ook het hart aan te spreken, maar het hart is geen geïsoleerd orgaan. Hart, lichaam en verstand vormen een samenhangende eenheid. Wordt een van de drie niet geactiveerd, dan ontwikkelt men geen gezond menselijk gedrag. De fundamentele taak van een coach is dat hij deze samenhang herstelt.
    1,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Op weg naar ruimte en vrijheid

    Crisis als aanleiding om inzicht te vergroten in (je) identiteitswerk

    Datum:
    Locatie:

    Download gratis deze white paper