logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    1|...|194|195|196|...|537

    Focussen: luisteren naar binnen

    Focussen is een respectvolle methode om rechtstreeks contact te maken met gevoelens. Het draagt bij aan zelfacceptatie en sociaalemotioneel bewustzijn. Focussen kun je zelf doen, zoals bij meditatie, maar is vooral een methodiek om een ander te begeleiden.
    1,95
    lees meer

    Flitscoaching

    Freudiaans drie jaar wekelijks anderhalf uur op de sofa bij eentherapeut schiet niet echt op. Rogeriaans counselen verloopt al eenstuk vlotter. Meer vaart bracht Gerard Egan met zijn model Deskundig Hulpverlenen. Echt snel werken RET en oplossingsgerichte benadering. En dan verschijnt Flitscoaching … Als een donderslag bij heldere hemel?
    1,95
    lees meer

    De touwtjes in handen?

    Adam (48) is schoolleider op een middelgrote basisschool (340 leerlingen) in het noorden van Groningen. De school kent twee locaties die vier kilometer uit elkaar liggen. Beide locaties zijn gevestigd in een dorp (landelijke omgeving). Adam werkt nu anderhalf jaar op deze school. Voorheen was hij schoolleider op een iets kleinere school. Na enkele conflicten met een gedeelte van het team raakte hij burn-out. Hij bleef een jaar thuis en reïntegreerde op zijn huidige school.
    1,95
    lees meer

    Conflictcoaching: Het coachen van communicatie in conflicten

    Het bekendste kenmerk van een conflict is de verstoorde communicatie. Partijen kunnen op een gegeven moment niet meer gewoon met elkaar praten. Naarmate het conflict verder escaleert, wordt de toon van de gesprekken harder, emotioneler en persoonlijker. Friedrich Glasl, hoogleraar organisatieontwikkeling en conflictmanagement aan de Universiteit van Salzburg, ontwierp de escalatietrap1 als metafoor voor het escaleren van het conflict, terwijl de conflictpartners steeds dieper wegzakken.
    1,95
    lees meer

    Woekeren met talenten

    Het is maart 2005 als ik in een sfeervol kasteel in Oegstgeest start met mijn leergang coaching. Ik wil mijn talenten als coach verder ontwikkelen. Op de eerste dag in het kasteel maak ik kennis met de juf, mijn groepsgenoten en de leerstof. Alle overige dagen geniet ik op de Veluwe. Het staat mij nog helder voor ogen. Ik heb hoge verwachtingen en wil erg graag leren. Als ik hoor dat er geen blauwdruk bestaat, dat ik nu eenmaal mezelf inzet als instrument en dat verwarring erbij hoort, moet ik even slikken. Sterker nog mijn juf zegt haar rol te zien als die van ‘verwarrer’. Gelukkig, zo voegt zij toe, waakt zij er persoonlijk voor dat ik niet tot ‘zweefteef’ word opgeleid. Ik ben gerustgesteld.
    Gratis
    lees meer

    Verleidingen

    Vorige week sprak ik met een cliënt en ik hoorde mezelf het volgende zeggen: "Het is de kunst om in je leven onderscheid te leren maken tussen de verleidingen en ‘dat wat echt is’. Als je dat kunt, leer je de verleidingen te herkennen en kun je focussen op de dingen die ‘kloppen’, zuiver zijn en die uit oprechte motieven en intenties voortkomen".
    Gratis
    lees meer

    Coaching en spiritualiteit

    Zijn coaching en spiritualiteit met elkaar te verenigen? Of past spiritualiteit helemaal niet in een coachtraject? En wat kunnen we ons voorstellen bij spiritualiteit in coaching? Hoe ziet dat er uit? Is het afhankelijk van de interventies die de coach toepast? Heeft het te maken met de houding van de coach? Kan een coach leren spiritueel te zijn of spelen er andere zaken mee? In dit artikel geeft Pam Comijs haar visie op de wijze waarop spiritualiteit deel kan uitmaken van het coachtraject en zowel coach als coachee kan stimuleren tot verdere persoonlijke ontwikkeling en groei.
    1,95
    lees meer

    De parel in het trauma

    Een trauma is een heftige gebeurtenis die op de een of andere manier een negatieve invloed op ons heeft. De gebeurtenis houdt ons weg uit het moment en verhindert ons te genieten van het leven. De moord op Theo van Gogh was voor veel mensen een traumatische gebeurtenis en ik heb enkele klanten geholpen bij het verwerken ervan. Met dit artikel geef ik kort weer waarom het belangrijk is te werken met trauma’s.
    1,95
    lees meer

    Toekomst (volledige uitgave, 20 artikelen)

    INHOUD THEMA ‘TOEKOMST’ (december 2005) Coaching van medewerkers met RSI, Melde van de Vorstenbosch Powerful questions, Rixt Kuiper Coachen binnen gezinsbegeleiding, Marij Peeters Niet van steen, Willem de Smalen Gelijk hebben maakt minder gelukkig dan gelijk krijgen, Hans Vermey Staande tussen collega's, Annet Luyendijk, Els Schrauwen, Anne Nowee, Fenny Heek, Geert Dhaenens Flow coaching, Max Wildschut Geproefd: provocatief coachen, Liliane Bennewitz Meervoudig adviseren, Fer van den Boomen, Marcel Hoonhout, Rinus Merkies Werkelijkheid en spel in coaching, Frank van der Mijn, Anita Wesselius Een boekje open over coaching, Saskia den Broeder Coaching door collega's, Ilse Engwirda De herberg, Redactie De one brain methode, Pieter Bogaards Coachen gericht op de toekomst, Philo Franssen Rudy Vandamme, Anneke Mosselman Groepsdynamisch coachen, Alex Engel Uitgelicht: Hans Geijtenbeek, Redactie Interview met Bert Coenen, Ans Tros Twijfel en stoer gedrag, Ellemieke Hemmers Het leukste dat je kunt worden, is jezelf Tijdens het begeleiden en trainen van startende coaches krijg ik soms kippenvel als ik een deelnemer zie oefenen. Op zo’n moment weet ik het zeker: hij of zij is voor het coachen geboren, in de wieg gelegd. Het is fantastisch om te zien als mensen doen waar zij goed in zijn. Doen wat je doen moet, omdat je de capaciteiten ervoor hebt, de wens hiervoor hebt en zingeving ervaart bij het uitoefenen ervan. En als iemand dan zijn roeping heeft gevonden, dan lijkt het allemaal zo simpel, zo duidelijk, en vaak ook zo dichtbij. Toch moeten we vaak zoveel wegen bewandelen, doodlopende straten ingaan om achter onze missie te komen. Maar de weg er naar toe laat je wel zien wat je sterke en minder sterke punten zijn. Wat je wel en niet wilt in het leven. Dit zie ik dan ook als een van de belangrijkste doelen van het coachen: mensen helpen hun eigen unieke talenten te erkennen en in de wereld te zetten. Of dat nu een manager is die daardoor effectiever leidinggeeft of iemand in midlife die voor belangrijke keuzes staat. Je bewust worden van onbewuste drijfveren, helpt je de keuzes te maken die bij jou passen. Lees verder hierover in het artikel van Ellemieke Hemmers. Voor organisaties levert dat effectieve werknemers op die gemotiveerd zijn en plezier hebben in hun werk. Minder langdurig ziekteverzuim door werknemers met een burnout, wat een gezonde onderneming oplevert die winst maakt én waar het prettig werken is. Mijn motto is: ontdek je sterke punten en omzeil je minder sterke punten. Om bewust te kiezen voor wat je wilt doen, is het nodig je te richten op je sterktes, niet op je zwaktes. Simpel gezegd: waarom zou je met één been gaan oefenen voor een marathon als je toch zeker weet dat je niet de capaciteiten hebt om te winnen? Zo is creativiteit een sterk punt van me. Ik vind het fantastisch om nieuwe dingen te verzinnen en hier vorm aan te geven. Van het opzetten van dit blad, meedenken over de vorm en inhoud, heb ik genoten, ervoer ik flow. Zoals Max Wildschut schrijft in zijn artikel hierover gaf het mij een perfect evenwicht tussen mijn vaardigheden en uitdagingen. Een minder sterk punt van me is om het project, als het eenmaal afgerond is, in de praktijk te continueren en uit te bouwen. Daar zijn andere mensen weer goed in. Dat is dan ook de reden dat ik het stokje overdraag als hoofdredacteur, aan iemand die het blad kan continueren en het in samenwerking met de redactie kan blijven uitbouwen en vernieuwen. Zo kan ik me weer fulltime richten op mijn roeping: het begeleiden van mensen om met meer plezier en energie te werken en te leven. Ik wens Janet Rienties veel inspiratie en een goede tijd als hoofdredacteur. 

    5,95
    lees meer

    Twijfel en stoer gedrag

    Dit is het coachverhaal van Esther en Ellemieke. Esther is een jaar geleden als groepsleidster komen werken bij een leefgroep in Meerwijck, een organisatie voor jeugdhulpverlening in midden-Nederland. Ze had daarvoor een jaar stage gelopen bij een gesloten inrichting voor pubers. De leefgroep waar zij werken richt zich op het begeleiden en behandelen van jongeren in de leeftijd van dertien tot en met zeventien jaar. Ellemieke kreeg de opdracht om Esther in te werken en te coachen in haar eerste werkjaar op de leefgroep.
    1,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Dag van de Coach - 2020

    Thema - WERK-DRUK

    Datum: Maandag 7 september
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »